Manda Rijn
30-09-2011 om 22:18
Baby mijmeringen wanneer gaan ze over?
graag reacties, hou ik mezelf hier niet al veel te lang mee voor het lapje ?
ik heb af en toe het verliefde idee voor nog een baby. En dat gaat natuurlijk niet meer gebeuren, maar af en toe heb ik een oprisping, dan zwijmel ik bij de foto's van mijn 2 dochters toen ze nog zo klein en dik en rond waren, met pluizige haartjes, dikke kleine handje, rompertjes in maat 50 dat soort werk.
Nu gaat het hier helemaal gezellig thuis, de jongste slaapt al een tijd redelijk tot goed door, wordt wel regelmatig aan de vroege kant wakker maar het is zoveel beter dan een half jaar geleden toen liepen we er als zombies bij. De oudste zit heel goed in haar vel momenteel, doet het goed op school, is gezellig thuis en bij anderen, vrolijk etc. Ik ben erg gelukkig met de vele dagen dat ik thuis ben, gek genoeg en zeker nu met het mooie weer wil ik niet ruilen, heerlijk met haar in de speeltuin, op het schoolplein de oudste ophalen, omdat de jongste de laatste is geniet ik extra. Qua financien gaat het minder, ik werk weinig en kan geen andere baan of extra uren krijgen. We redden het wel maar ruim is het momenteel niet.
Verder lijkt het mij wel echt heerlijk om weer een baby in de box te hebben liggen, als ik mijn berichtjes van oververmoeidheid terug lees afgelopen 2 jaar dan zegt mijn verstand direct heel hard NEE. Maar tja, we maken ze hier thuis erg leuk en vrolijk, lijkt mij ook een heel gezellig idee om nog een 3e dochter te krijgen, of zoontje.
Dan nog het hele voortraject, na 40 maanden proberen en onderzoeken en ivf was het dan eindelijk zover, een echte overduidelijke positieve test. Ik weet niet eens meer of ik het nog een keer zou willen doen, aan de ene kant is de kinderwens veel minder dan toen en verder weet ik wat het inhoudt en zou ik het er wel weer voor over hebben wetende dat het ook niet kan lukken en ik daar mij dan qua gevoel goed bij zou kunnen neerleggen.
En ik hou niet van zwanger zijn en mijn lijf is na hard sporten en kritisch eten weer mooi en sterk en slank, maar dan ga ik gewoon weer hard trainen en gezond eten... ik krijg het er vast nog wel een keer helemaal af.
Dan nog de artsen, die afgeraden hebben voor een 3e te gaan, die baarmoeder heeft als 2 moeilijke keizersnedes gehad. Mijn man wil het absoluut niet nog een keer meemaken, vreselijk akelig vond hij beide keren in die OK naast mij.
maar toch, nog een baby zou wel heel erg welkom zijn bij mij, gewoon om het af te leren, zo schattig met al die kinderen hier erom heen, wiegje nog een keer van zolder etc.
Ik ben 36, man is 41. Nu heb ik net de bugaboo op marktplaats gezet, dat ding staat maar in de weg en dan kunnen we nog wat laten doen in huis komende maand en allerlei andere goede redenen om de babytijd af te sluiten dus, definitief voor altijd en dat vind ik eigenlijk niet leuk.
wil40
05-10-2011 om 07:51
Niet ouderwets hoor ely
Nee, zeker niet ouderwets. Natuurlijk moet bij beide een volgend kindje even welkom zijn. Maar ik kreeg het idee dat voornamelijk de medische kant, de zorgen om Manda`s welzijn meespelen bij de mening van haar man/vriend. Zeer logisch.
Dus eerst duidelijkheid over het medische vraagstuk.
Manda Rijn
05-10-2011 om 09:25
Mijn man en oudste
man heeft het naast de risico's vooral geen zin in de drukte, de slapeloze nachten, gebrek aan vrijheid. Voor hem is het gewoon mooi zo, alles in kannen en kruiken, geen nieuw gedoe meer, genoeg energie voor zijn werk. Hij vindt zichzelf te oud, iig hij heeft er echt geen zin in. Gisteren werd jongste weer om 6 uur wakker, eerste wat hij geergerd riep "zie je, nee dus !".
Hij is dus wat chagerijnig sinds ik het officieel hier thuis heb gelanceerd.
De oudste heeft ook wat gezegd, die snapte mij wel maar die vind het zo gezellig met haar zusje "en dan komt er weer een nieuwe bij en dan moet ik daar ook mee spelen" en "jullie zijn dan weer moe en gestresst". Verder "misschien willen zusje en baby dan later ook op paardrijden en dat is veel te duur".
haha. Inderdaad 3 kinderen op paardrijles is veel te duur, gelukkig heb ik nu nog maar 1 dochter op paardrijden
skik
05-10-2011 om 13:38
Wet van de toe- en afnemende meeropbrengst
Kaaskopje: "Met \'want leuk was het al\' zeg je eigenlijk: \'het kan niet leuker worden\'." Dat zeg ik beslist niet. Als ik dat vond had ik vast ook geen vier kinderen.
Een vijfde kind heb ik nooit overwogen. Voor elke zwangeschap bedacht ik of ik het aan zou kunnen als het een gehandicapt kind of een meerling zou worden. Dat antwoord was telkens ja (voor zover je überhaupt weet waar je aan begint). Maar nu, na vier, is het nee. Die extra belasting zou voor mij niet opwegen tegen de blijdschap om nog een kind. Qua pret zou het niet veel uitmaken, nog een kind, want het is nu al zo leuk. Maar een kink in de kabel of gewoon de extra zorgen (werk, ruimte, geld) zouden de weegschaal sneller naar de andere kant laten doorslaan.
skik
Sancy
05-10-2011 om 15:09
Manda
"De oudste heeft ook wat gezegd, die snapte mij wel maar die vind het zo gezellig met haar zusje "en dan komt er weer een nieuwe bij en dan moet ik daar ook mee spelen" en "jullie zijn dan weer moe en gestresst". Verder "misschien willen zusje en baby dan later ook op paardrijden en dat is veel te duur"."
Ik zou mijn eventuele kinderwens nooit met een kind bespreken, in ieder geval niet voordat man en ik hierover op 1 lijn zouden zitten.
Manda Rijn
05-10-2011 om 19:59
Sancy
dat kan ik mij voorstellen, maar ik doe het wel. Ik heb ook met mijn dochter (toen 6) gesproken toen ik regelmatig naar het ziekenhuis moest tijdens het ivf traject, dit omdat ze een paar keer eerlijk vroeg of er niet nog een broertje of zusje kwam. Ik heb verder wel vaker gesprekken die vrij persoonlijk zijn en ik waardeer altijd haar insteek. Ze kan opvallend goed praten over sociaal emotionele situaties.
maar goed, ik heb er wel met haar over gehad omdat ik haar mening graag wou weten en haar mening neem ik zeker mee in overweging. Voor haar hoeft het dus ook niet.
Yaron
05-10-2011 om 21:56
Manda
Ik heb ooit, volgens mij na de geboorte van mijn derde kind, dezelfde vraag gestelt en ik kan nu, anderhalf jaar na de geboorte van de vierde zeggen dat de babymijmeringen voorbij zijn. Ik heb mijzelf ook altijd gezien als moeder van vier en gelukkig had mijn man dat ook als wens. Ik weet niet wat jouw verwachtingen waren hoeveel kinderen je wou, maar ik kan mij best voorstellen dat je naar nog een kindje verlangt als je nu je verwachting moet bijstellen. Bij mij is het nu echt over, ik ben nu ook echt blij dat jongste ouder wordt, voor mijn gevoel wordt de praktische verzorging ook steeds gemakkelijker en dat vind ik erg fijn, want ik heb het bijvoorbeeld wel bijna gehad met luiers verschonen en zo.
Als wij naar onze oudste twee zouden luisteren zouden er nog twee kinderen bijkomen, maar dat doen we maar niet...
Kaaskopje
06-10-2011 om 00:20
Je vraagt waarom ik het zo persoonlijk maak en ik denk dat het antwoord daarop is dat een discussie als dit gewoon heel persoonlijk ís. Jij maakt ook zonder het te merken de 'fout' om jóuw gedachten hierover te veralgemeniseren tot dat iedereen net als jij van die weegschaal gebruik maakt. Je krijgt van sommigen hierin gelijk. Dat is prima. Zij gebruiken die weegschaal dus ook blijkbaar. Maar dat maakt jou en hen nog niet tot het bewijs dat er ALTIJD een weegschaal in het spel is.
Ik gaf in mijn reactie aan dat ik het krom vind om pas bij de derde argumenten te gebruiken als 'wat doe je de eerste twee aan als de derde ongezond of een tweeling blijkt te zijn?' Vanuit mijn mening hierover vind ik het apart als je die zorg wel hebt als je er al twee hebt en niet na de eerste. Dat bevestigt voor mij dat veel mensen zich dat soort vragen niet (willen) stellen bij een tweede, omdat een tweede hoe dan ook bij de standaard gezinssamenstelling hoort en dus eigenlijk zonder twijfel welkom is. Even heel generaliserend gezegd. Bij een derde (4de, etc.) moet opeens verantwoord worden gekozen (die weegschaal) en die keus verantwoord worden tegenover anderen. Bij een tweede wordt denk ik héél weinig getwijfeld of het wel acceptabel of verantwoord is.
Jij zal het waarschijnlijk apart vinden als iemand zich niet druk maakt om blokjes als de grootte van het huis, de auto of de portemonnee, of een handicap of een meerling. Maar die mensen zijn er ook.
dc
06-10-2011 om 08:35
Yep!
Bij mij is 3 altijd het minimum geweest. Had me niet kunnen voorstellen het bij 3 te houden.
Heb dus niet echt over blokjes gedacht. Ook niet over rondjes overigens, maar dat terzijde.
En de reden om niet voor een 4e te gaan heeft enkel te maken met dat mijn streefbeeld altijd 3 kinderen was, niet 4 en hoewel man met liefde voor 5 zou gaan, ik vind dat hele zwangerschapsgebeuren echt vreselijk. Anders zou ik er nog wel over willen denken.
dc
06-10-2011 om 08:36
Oh oh, freudiaans?
Ik had me dus niet kunnen voorstellen het bij maar 2 te houden dus. Niet 3. Ahem.
dc
06-10-2011 om 08:53
Ik denk dat heel veel mensen niet zo'n bewuste weegschaal hebben. Ik sta nooit stil bij dat een kindje weleens gehandicapt kan zijn bijvoorbeeld. Het is toch niet iets waar je je op kunt voorbereiden, dus wat heeft het voor nut? Je gaat geen kind dat je graag wilt hebben laten om de eventuele mogelijkheid dat...
Ik denk dat de meeste mensen (behalve degenen die een gezondheidskwestie hebben) gewoon net zo veel kinderen proberen te krijgen als ze hebben willen, en die beslissing eventueel naar de buitenwereld toe verkopen met "blokjes" (leuk gevonden die blokjes, die hou ik er echt in hoor).
Anneque
06-10-2011 om 09:22
Kraambed
"(toch vraag ik me af of die weegschaal ook die kant op duikt als je nog in het kraambed ligt van de vorige;.."
Ik herinner me nog goed dat ik IN mijn kraambed met tranen in de ogen met mijn vk heb besproken of dit nu echt mijn laatste was Totaal wous van de hormonen natuurlijk. Er kwam er nog één.....en de mijmeringen blijven helaas. Maar de blokjes zeggen nee.
Yaron
06-10-2011 om 09:29
Tijdens de kraamperiode van de eerste, tweede en derde hebben wij het wel al over een volgend kindje gehad. Ik heb altijd graag 4 kinderen willen hebben, indien mogelijk, en dat is dus gelukt. Toen de vierde was geboren was het voor mijn man en mij klaar en ook daar hebben we het toen over gehad.
Overigens hebben wij nooit de weegschaal gebruikt voor de beslissing wel of niet een volgend kind. Als er 1 bij was geweest met een handicap waren het er vast niet vier geworden. Als nummer vier een handicap had gehad hadden we dat wel gered, want dan heb je geen keus en moet je wel.
Fiorucci
06-10-2011 om 11:14
Ik denk
Ik denk dat voor heel veel mensen helemaal niet in blokjes en argumenten gedacht wordt, maar dat de keus puur op gevoel gemaakt wordt. (mits je keuze hebt natuurlijk)
Manda Rijn
06-10-2011 om 15:19
3 nachten
achter elkaar slecht geslapen, de jongste is zwaar verkouden en heeft een doorkomende kies (of zoiets..).
iig is het natuurlijk wel weer heel duidelijk dat we dit niet nog een keer willen, pfff ik ben een vaatdoek en man heeft ook blauwe kringen onder zijn ogen.
liora
06-10-2011 om 15:48
Ok P, je hebt gelijk, iedereen denkt in blokjes en weegschalen, of ze het nou zo ervaren of niet.
en als iemand er anders over denkt, dan kan zij niet lezen.
Zo!
Manda Rijn
06-10-2011 om 16:50
Blokjes en weegschalen
vrienden van ons die hebben de keuze puur met hun hart gemaakt. Los van de kwestie dat het huis te klein is, het al heel druk is, zij allebei ouder waren. Het gevoel van hun beide was ja en dus die 3e is er nu.
En natuurlijk komen de blokjes naar voren nu er een 3e kind is, het huis is nog kleiner geworden, de week is nog drukker, nog meer druk qua financien maar ze vinden het nog steeds een super goede beslissing en zijn heel blij met hun 3 tal.
Dus tja. Mijn gevoel zegt ja, mijn man kijkt alleen naar de blokjes.
Irene
06-10-2011 om 19:24
Gevoel
Bij mij was het een heel sterk gevoel. Niet alleen hoeveel kinderen, maar ook wanneer precies. En alle keren was ik bij de 1e poging meteen zwanger. Ik ben normaal gesproken de rationaliteit zelve, maar hierbij was het haast of het van buiten mijzelf kwam. Bijv: na nummer 2 wist ik: er ontbreken er nog 2. Na nummer 3 ontbrak er nog 1. En nu hebben we er 4 en zijn we compleet.
Niks weegschaal of wat, puur een gevoel. Ook nooit gedacht over ziekte of handicaps, dat kwam altijd pas als ik al lang en breed zwanger was (dan maakte ik me daar wel zorgen over!)
Kaaskopje
06-10-2011 om 21:05
Ik had mijn aanname wel afgezwakt naar 'waarschijnlijk'
Je reacties van vandaag laten ook weer zien dat jij je niet lijkt te kunnen voorstellen dat mensen gewoon weegschaalloos baby's laten komen onder het mom van 'het komt zoals het komt'. Wie weet komt er wel een weegschaal moment, maar dat kan net zo goed pas na de vierde of vijfde zijn.
Jij: Er zijn bij een derde nu eenmaal blokjes die zwaarder gaan wegen dan bij de eerste en de tweede. Het is niet zo dat er geen weegschaal gebruikt wordt bij de eerste en tweede.===
Net zoals ik vanuit mijn persoonlijke gedachten praat, vind ik dat jij deze opmerking echt voor jouw eigen rekening moet nemen. Er ZIJN geen blokjes bij een derde die zwaarder wegen dan bij een tweede. Jij VINDT dat er blokjes zijn die zwaarder wegen. (de hoofdletters zijn niet schreeuwerig bedoelt) Dit lijkt muggezifterig, maar daar draait het een beetje om. Voor jou zal het onderwerp misschien reden tot wikken en wegen zijn geweest, voor mij niet. Ik heb dan ook nog heel lang de hoop gehad dat die derde er nog eens zou komen, zonder vragen als 'kan dat allemaal wel?'.
wil40
06-10-2011 om 23:32
P en blokjes
We gaan morgen uit eten, we kopen een tweedehands auto en nee, we willen geen tweede kind.
Niks geen blokjes.
En bij ons eerste kind waren er ook geen blokjes.
Puur gekozen op gevoel. Impulsief als de pest zijn we en maken veel keuzes op gevoel. Dus je kunt mij ook niet vragen waarom er geen tweede kindje is gekomen. Mensen vroegen dat vaak toen zoon 2/3 jaar oud was. Ik moest het kunnen verklaren toch? Of ik had een huilbaby, of ik heb veel moeite moeten doen voor de eerste. Mensen die in blokjes dachten vonden dat ik een reden moest hebben waarom ik geen tweede kreeg.
Nee dus, puur gevoel. Na 1 kind was het gevoel over. Ik wilde een kind en die heb ik gekregen, klaar.
Daarom kan ik me ook prima verplaatsen in mensen die puur op gevoel kiezen voor een 3e, 4e of voor mijn part nog meer kinderen.
Ik vraag geen verklaring voor hun wens.Ze zijn ook niet seniel neem ik aan, dus ik voel me niet geroepen om te melden dat hun auto te klein is, hun huis te klein, te veel financiële zorgen, kans op gehandicapt kind of de slapeloze nachten. Daar was ik zelf ook niet mee bezig toen ik een kindje wilde, waarom moet een ander wel al die overwegingen maken? En waarom meer bij een 2e, 3e enz. kind?
Sascha2
07-10-2011 om 00:27
Wil40
Whow, wat een mooie posting! Je schrijft wat ik ook voel. Ik heb vier kinderen en werkelijk nog nooit in blokjes en weegschalen gedacht.
Monet
07-10-2011 om 07:44
Blokjes
Man en ik besloten ooit samen verder te gaan en, als dat zou lukken, één kind te willen. Manlief had nl. last van 'grote blokken' bij het idee aan meer dan één kind , ik had geen blokjes, laat staan een weegschaal. Toen bleek er een tweeling op komst te zijn, en zou je verwachten dat de blokken van man ineens zouden verdubbelen, nou, niets was minder waar. Hij zag ook voordelen, en weg waren de blokken. Toen een vroeggeboorte met erg veel zorgen, er zouden maar zo eens blokken op onze weg kunnen komen die nooit meer zouden verdwijnen, maar wij zagen ze niet. Ook de weegschaal kwam niet in beeld (behalve dan om onze minimannetjes dagelijks op te leggen) zelfs niet toen 1 van de 2 dusdanig ziek werd dat voor zijn leven werd gevreesd. Hij overleefde, en daar kon zomaar een nieuw blok verschijnen, want hij zou min of meer gehandicapt blijven, maar wederom ontstond er geen blok.
Het hele gezeur (ja, dat vind ik ervan) over blokken en weegschalen is echt vreselijk. Het leven komt zoals het komt, en daar heb je mee te dealen. Niets is voorspelbaar, niets is maakbaar.
dc
07-10-2011 om 08:40
Je snapt ons argument niet. Het gaat er niet om er niet over te praten, maar over de redenen. Volgens jou heb je een reden om wel of niet (nog) een kindje te willen. Dus reden A is bij kind 1 niet zo belangrijk, bij kind 2 ook niet, maar bij kind 3 of kind 4 begint die reden opeens belangrijk te worden. Daar geloof ik dus niet in. Je gaat alleen rationaliseren als je gevoel er niet achter staat.
Voor mensen die 3 kinderen willen, is een groter huis nodig hebben geen reden om het niet te doen. Bij kinderen die gevoelsmatig maar 2 kinderen willen, is het ook geen reden om het maar bij 2 kinderen te houden, al zullen ze dat misschien wel zeggen. Het is een kip en ei verhaal. Ik zeg, gevoel komt eerst, en dan wordt er met blokjes gepuzzeld om het gevoel te rationaliseren.
Wij hebben nooit over redenen voor eerste of een volgende kind gehad, enkel over de "wanneer", want het was voor ons beide duidelijk dat er zeker 3 zouden komen, als het ons gegeven werd.
Dendy Pearson
07-10-2011 om 09:06
Ik begrijp p wel
en ik begrijp niet waarom jullie zo moeilijk doen.
Ik vind die blokjes normaal hoor. En ook belangrijk. Ik ken een gezin die een hele bubs met kinderen hebben, maar er geen plek en geld voor hebben. Resultaat is een hele kliek kinderen die de hele dag buiten of bij iemand anders zitten en er tamelijk verwaarloost bijlopen. Deze mensen hadden wat mij betreft die weegschaal wel mogen gebruiken.
Dendy
wil40
07-10-2011 om 09:20
Ik kan prima lezen wat je schrijft. Echt, altijd een "zeer goed" op school voor begrijpend lezen. Ik heb er ook geen moeite mee om in te zien dat de overwegingen die jij maakte met je man om wel/geen kinderen te krijgen aanwezig waren. Echt, prima.
Maar kan je het misschien ook accepteren dat er mensen zijn die die overwegingen niet gemaakt hebben?
wil40
07-10-2011 om 09:29
Dendy
Ook dat zijn jou bevindingen. Misschien vindt die moeder van dat grote gezin mijn enig kind maar een eenzaam mannetje, erg verwend en wordt het gebrek aan broers en zussen wel gecompenseerd met dure cadeautjes.
Ook loopt hij in die dure kleren waarin hij niet eens lekker buiten mag spelen, pfff, die van ons lopen lekker in hun ouwe kloffie op straat.
Ook zit hij binnen te werken aan zijn huiswerk, wàt een pusherige ouders, laat dat kind lekker buiten spelen.
Als moeders onder elkaar barsten we van de vooroordelen en veroordelen we elkaar.
Vic
07-10-2011 om 09:33
Wel
Grappig om zo een discussie van de zijlijn te lezen. En wat irritant als mensen niet willen toegeven dat ze toch echt wel afwegingen maken. Dat doet iedereen hoor. Misschien onbewust, maar je weegt altijd zaken tegen elkaar af. Een kinderwens is gevoelsding maar die kon schijnbaar moeiteloos concreet gemaakt worden omdat je voldoende inkomen had, niet drugsverslaafd was, een dak boven je hoofd etc. etc.
Mijn tweede kind diende zich onverwacht aan. Ik heb ongeveer minder dan een halve minuut bedacht wat ik daarmee aan moest. Dat leek dus een appeltje eitje beslissing, en ik heb mijn weegschaal er niet fysiek voor tevoorschijn gehaald, maar dan nog maak je afwegingen. Het gaat er bij mij niet in, en dat is ook niet zo, dat je compleet zonder nadenken een kind gaat maken. Diegenen die denken dat het bij hun zo werkte waren waarschijnlijk in de gelukkige omstandigheid dat de basisrandvoorwaarden (dak boven je hoofd en eten) er toch al waren.
neteret mut
07-10-2011 om 10:59
Cobi
Het is mij wel vaak overkomen dat ze naar het waarom van het aantal kinderen vroegen of gewoon ronduit commentaar gaven totaan een anonieme brief toe.
En wij hebben al in de eerste weken dat we elkaar kenden over kinderen gesproken, dat we ze graag zouden willen hebben en hoopten dat dat zou lukken, en dat we het per kind gingen bekijken hoe laaes liep. Overigens was de laatste niet "gepland" en wisten we wel degelijk dat we onveilig deden.
dc
07-10-2011 om 11:10
Ja hallo vic
Op die manier kun je alles wel wegredeneren. Natuurlijk hebben we de basisvoorwaarden, vandaaruit argumenteren we ook. Hoe kun je een discussie dood meppen?
En dus als ik zeg geen afwegingen te maken, dan wil ik dat dus gewoon niet toegeven en ben ik irritant. Nou ja, als je zo discussieert, dan valt er inderdaad weinig meer te zeggen. Je hebt gewoon gelijk, en zo niet, dan toch.
pff