Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Ardnax

Ardnax

06-11-2008 om 10:39

Aversie tegen bv

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Oda

Oda

17-11-2008 om 11:48

Ik heb dat met

roken. Ik ben zelf fanatiek niet-roker, nooit gedaan en zelfs nooit behoefte aan gehad. Ik wil niet dat er in mijn huis gerookt wordt door anderen, ik heb cara en en er leven kinderen in mijn huis. Ik zal niet zeggen dat anderen moeten stoppen, maar ik vind het een verwerpelijke ¨gewoonte¨ die bewezen slecht is voor de roker en zijn/haar omgeving. En dat vind ik belangrijker dan bv.
Maar nogmaals ik zou het niet tegen een roker zeggen, is zijn/haar beslissing, zoalng deze maar niet bij mij in huis rookt. Zo heeft ieder zo zijn ding. Manda heeft ook zoń vergelijking gemaakt, maar dan met een ¨onschuldiger¨ onderwerp, is misscien wek zo verstandig ). Ik had ook biologisch voedsel kunnen gebruiken, vind ik ook belangrijk, vooral zuivel en vlees.
Kom ik ook nog terug bij de vraag die ik eerder gesteld heb en waar ik, volgens mij, nog geen antwoord op heb gehad: waarom vinden jullie het zo belangrijk dat anderen ook moeten borstvoeden?
Overigens ben ik het wel eens met jullie dat er betere voorlichting moet zijn, maar op een gegeven moment, als er een grens voor moeder en kind bereikt is, dan moet die gerespecteerd worden. Zij zijn de enigen die aanvoelen of die terecht is of niet.

Maar mieke

je begrijpt wel waarom ik dat zeg. Het is jouw werk, jouw passie misschien wel. Maar de mijne totaal niet.

Die voet tussen de deur, het willen 'bekeren' vindt mi hier op dit forum te regelmatig plaats en dat werkt jouw branche tegen. Ik zeg niet dat jij dat doet, jij voorziet vrouwen vooral van goede informatie. Maar er zijn hier wel regelmatig uitspraken gedaan die ik als zeer onprettig en veroordelend heb ervaren ook al waren deze niet aan mij gericht.

Ik heb afgelopen jaren een negatiever beeld van bv gekregen dankzij de dames hier op het forum. Ik ben dus gemotiveerd om weer aan bv te beginnen, het heeft mij toen te veel energie gekost en keer op keer werd mij hier op het forum gezegd dat het niet door de bv kwam dat ik na elke voeding een halve flauwte kreeg. Ik vond borstvoeding geven fysiek veel te zwaar en ik heb er geen romantische herinneringen aan. Dat dat niet mag en kan is niet mijn probleem.

Dus hier kijk ik uit naar een aanrecht vol flesjes en mocht ik er de energie en de zin hebben dan wil ik er mij misschien wel aan wagen maar je maakt mij niet wijs dat bv zo geweldig is want dat is het niet altijd. Het soms zelfs heel irritant en slopend.

Belangrijke correctie

'ik ben dus NIET gemotiveerd om weer aan bv te beginnen'

Asa Torell

Asa Torell

17-11-2008 om 13:31

Haarlem

was daar nou net niet iets met coli in het drinkwater, vorig jaar of zo?

Asa Torell

Asa Torell

17-11-2008 om 13:34

Loesje

nu dat ik de slogan voor me zie als een loesje-poster, denk ik dat ie juist ook spottend gelezen kan worden. Namelijk als 'natuurlijk zie je dat niet aan een kind in de klas dat het geen borstvoeding heeft gehad, het moet niet gekker worden.' Of 'zou je het nou echt kunnen zien in de klas.... goeie vraag.'
Hem zo lezen werkt natuurlijk niet in de kast met kolfspullen, dus in het ziekenhuis vind ik hem evengoed totaal niet kunnen.

Asa Torell

Asa Torell

17-11-2008 om 13:40

Melkpoeder

Daar werd wel een interessante link over gegeven in de vorige lange bv-draad. Wordt een stuk minder streng gecontroleerd dan gewone melk, zo blijkt. 'n Onfrisse bacterie met exotische japanse naam werd in 14% van de kv-monsters aangetroffen als ik me goed herinner. (zoeken in archief, rubriek algemeen, op sakazakii).
Nee, bekeren en zeggen dat iemand er niet flauw van mag worden vind ik ook niks, maar zo veel mogelijk info over bv vs. kv krijg ik graag. Zo las ik daar ook, dat vooral per 24 uur voeding klaarmaken erg goed is voor het kweken van dat beest, dus da's alvast handig voor jou om te weten Manda, als het inderdaad de fles wordt.

Ik neem een min

ja dat is de oplossing. Ik neem een min met dikke volle melkborsten. En die kan misschien dan ook meteen als oppas fungeren.

Weloverwogen

ook als ze niet 'weloverwogen' beslissen om fv te geven is er weinig aan de hand.

Kiki

Kiki

17-11-2008 om 20:11

Mieke, dit soort postings is volgens mij precies wat bedoeld wor

Het niet geven van borstvoeding in een adem noemen met je kind niet in een auto-stoeltje zetten.
Ik weet dat je het niet bedoeld als vergelijking. Maar er is een subtiele innuendo en dat is precies wat propaganda is.

Tijdens mijn zwangerschapsgymnastiek moesten we een gruwelijk Noors promofilmpje kijken over borstvoeding. (En werkelijk dames, als je denkt dat Nederland erg is, moet je naar Noorwegen kijken. Daar ben je bijkans crimineel als je geen borstvoeding geeft.)
Ik werd, door dat filmpje, acuut misselijk. Op een gegeven moment lieten ze de tepel van een vrouw zien en daarna een rozenknop. Vast bedoeld als heel mooi visueel beeld, maar ik werd misselijk. Noorwegen werd gepresenteerd als succesverhaal, 96% van de vrouwen geeft daar borstvoeding. Maar... sprak de voiceover, dat was nog niet genoeg... En het ging maar door en door en ik snap precies wat de startster van dit draadje bedoeld. Ik kreeg ook een enorme aversie tegen dit soort informatie.

Sowieso was heel mijn zwangerschapsgymnastiek doordrenkt met dit soort propaganda, degene die de cursus gaf was echt een fanatiekeling. Maar niet alleen op mijn zwangerschapsgymnastiek, ook mijn verloskundigen waren zo.
Mijn kraamzorg, en tot mijn stomme verbazing mijn lactatiekundige, waren veel reeeler. Niet tot elke prijs borstvoeding willen geven, probeer je opties en lukt het niet kan je altijd nog overstappen. Maar juist door die houding heb ik niet gelijk opgegeven toen het borstvoeding geven dreigde te mislukken.
Ik ben, zowel mijn kraamzorg als mijn lactatiekundige nog elke dag dankbaar en voor mensen in Den Haag en omgeving in borstvoedingsnood. Ik weet een geweldige vrouw daar.
Dankzij hun kon ik eindelijk ontspannen en genieten, iets wat me daarvoor die al die fanatici nog niet was gelukt

Astrid Plugge

Astrid Plugge

17-11-2008 om 20:14

En bij mij in het ziekenhuis,

heb ik mijn zoontje de hele tijd bij me mogen houden. Er werd direct gevraagd of ik borstvoeding wilde geven en hij werd ook direct aangelegd.
Ik herken het gangbare beeld ook niet dat het personeel stiekem het kind een flesje geeft als de moeder slaapt.

En bij mij in het ziekenhuis

was een lactatiekundige die minsten 150 kilo te zwaar was (werkelijk nog nooit live zo'n dik persoon gezien) en dus lukte het haar niet om regelmatig te komen kijken op mijn kamer. En die ene keer dat ze wel mijn kamer haalde drukte ze mijn dochter met die dikke handen aan mijn pijnlijk gespannen borst en dat moest ik maar blijven proberen, in een dag kloven gekregen dus "jouw kind kan het niet" ga maar kolven. Verder heb ik haar niet meer terug gezien.

Vreselijk, ik wil absoluut geen lactatiekundige van dat soort meer aan mijn ziekenhuisbed hebben. Er werd mij overigens niets gevraagd in het ziekenhuis, ik was zwaar verzwakt uit de ok gekomen en na een paar uur slapen gingen de tl lampen aan en werd mij medegedeeld dat ik moest gaan voeden. Net een varkenshouderij eigenlijk.

Nee dan mijn lieve kraamverzorgster van nog geen 25, die keek eens heel aandachtig, pakte de baby vast op een andere manier en hup daar dronk ze, zomaar ging het goed.

Oh ja dat autozitje

ik hoop werkelijk echt dat je dat soort idiote vergelijkingen niet in je praktijk scandeert. Moet je durven zeggen tegen ouders die hun kind zijn kwijt geraakt bij een auto ongeluk.

Ja daar staat Mieke voor de deur met haar voorbeeld van het autogordeltje. Ik vind het dan niet gek dat je de deur uitgeschopt zou worden.

Wat mensen er wel niet bij halen om die bv te promoten, ongelovelijk ik zit weer wat dichter bij de nutrilon hoor !

Oh en nog iets mieke

"Het alternatief ( geen kind krijgen of bevallen via sectio ) vond ik erger. "

Als jij niet zo was door gaan drammen dat je een natuurlijke bevalling (what ever that may be) wou dan had je jouw zoon niet zo in gevaar gebracht, dat heb je zelf meerdere keren op dit forum gezegd, daar had je spijt zelfs van. Dus die sectio heeft jouw zoon's leven gered.

Kom dan nu niet aan zetten met dat je een bevalling erbij vond horen en je een sectio erger vond. Ten bate van de bv verdraai je je eigen woorden en ervaringen.

Polly Shearman

Polly Shearman

17-11-2008 om 21:55

Verandering in het ziekenhuis

10 jaar geleden kreeg ik een kindje met een sectio, wilde dolgraag borstvoeding geven maar voor ik mijn kind had gezien hadden ze hem al een fles gegeven. Ik moest steeds maar vragen om hem aan te leggen, smeken zelfs. Lastige start.

2 jaar geleden kreeg ik weer een kind in het ziekenhuis ( daar tussn ook nog een hoor maar dat is ander verhaal)
ik mocht geen bv geven vanwege medicijnen. ze wilde hem al aanleggen na de bevalling ik moest keer op keer zeggen dat ik dat niet mocht, bv was de standaard heb ik ervaren.

Veel veranderd dus in 8 jaar tijd.

Tirza G.

Tirza G.

17-11-2008 om 23:28

Waarom vinden jullie het zo belangrijk - oda

Hier komt je antwoord, maar dan spreek ik puur voor mezelf. Het kan mij niet zo bar veel schelen of anderen borstvoederen of niet. Wat ik belangrijk vind, is dat vrouwen die willen, beschikken over goeie informatie en support. Dat zij de bv-periode hebben die ze wíllen hebben. Of dat nou drie weken, drie maanden of drie jaar is, dat kan me niet schelen, ik heb geen normen voor een ander.
De drive om te doen wat ik doe zijn de vele verhalen van vrouwen die die kans níet kregen. Die om welke reden dan ook met een rotgevoel terugkijken op hun bv-periodes.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

17-11-2008 om 23:30

Pilar, die slogan

Okee, het is me duidelijk hoe je hem hebt opgevat. Deze slogan is denk ik mmmmmm 5-6 jaar oud en ik snap eerlijk gezegd niet, wat die in de vitrine van een ziekenhuis doet. Ik zou daar zeker even over praten met de mensen van die afdeling in het ziekenhuis. Wat hebben zíj er mee uit willen stralen, mee willen zeggen?

Tirza

Ardnax

Ardnax

18-11-2008 om 00:18

Eén groot verschil

Je kind NIET vervoeren in een niet goedgekeurd autostoeltje is gewoon wettelijk ontoelaatbaar en dus strafbaar.
Het wel of niet geven van borstvoeding is beschikkingsrecht en staat nergens bepaald wat de regels daaromtrent zijn.
Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat er meer vrouwen een aversie tegen bv ontwikkeld hebben, door uitlatingen op fora of IRL ongeacht wat de meerwaarde van bv nu is.
Oftewel het ligt niet aan mij, maar aan hen.
Oftewel we moeten niet de fout bij degenen zoeken die zo'n aversie ontwikkeld hebben, maar bij degenen die de aversie veroorzaakt hebben.
En zonder een bepaald persoon of meerderen aan te wijzen, zoals ik in mijn opening zei: Misschien moeten die zich eens achter de oren gaan krabben wat ze fout doen in hun communicatie.
Grtz.
Ardnax

Kiki

Kiki

18-11-2008 om 01:01

Ach mieke, je hoeft echt geen nick te nemen hoor

Bovendien, de eerste keer dat je weer een kersverse moeder helpt met je, verder goede, tips en adviezen prikt iedereen toch door die nick heen. En geloof mij, hier zijn genoeg dames en ik reken mijzelf daarbij, die je geholpen hebt met je tips. Ik snap in zoverre ook wel, dat je aan een topicstartster niet kan zien of ze wel of niet genoeg informatie over borstvoeding heeft.
Maar het is wel de eerste reactie vaak die gegeven wordt en niet alleen door jou hoor. 'Ik ga stoppen met borstvoeding, hoe bouw ik af' reactie 'Waarom stop je met borstvoeding?'

Ik neem inderdaad aan dat je irl veel gematigder bent. Maar zoals ik al zei, een keuze voor een autostoeltje en de keuze van borstvoeding tegelijk in een bericht gebruiken is misschien een tikkeltje ongelukkig.

Mieke, ik heb het idee dat je je een beetje aangesproken voelt en dat vind ik naar. Probeer deze discussie, hoe moeilijk ook, niet op jezelf te betrekken. Want volgens mij had Ardnax jou niet in gedachten toen ze dit draadje opende

Asje2

Asje2

18-11-2008 om 03:02

Al jaren

Lees ik dit soort discussies op dit forum, en al jaren worden gevoelens behoorlijk gekwetst zoals in dit geval Mieke's door een zeer persoonlijke opmerking...

Waarom?

Niet bv-gevers voelen zich klaarblijkelijk altijd maar aangevallen....Snap ik niet, al die voorlichting over roken, alcohol gebruik, drugs etc etc die bedoeld zijn om de gezondheid vd bevolking te stimuleren zijn wel ok maar actief borstvoedingpromoten niet?

Je hoeft er toch niet naar te luisteren, je kan altijd NEE zeggen, knop uitzetten, je omdraaien etc. Het zijn adviezen, geen verplichtingen...

Ja Mieke en andere pro bv-ers kunnen gepassioneerd reageren maar dat is omdat, ook al is het je werk het ook een erg emotioneel onderwerp is.

Bastet

Bastet

18-11-2008 om 07:28

Asje

Dus niet bv gevers mogen niet gepassioneerd reageren,maar wel bvérs niet.....beetje vreemd,toch?
Groetjes,Bastet

dc

dc

18-11-2008 om 07:42

Volgens mij

heeft dit soort discussies geen enkel nut. Het eindigt weer eens in persoonlijke aanvallen, en we zijn weer terug bij af. Niemand luistert naar de argumenten van de tegenpartij en er wordt naar elkaar geroepen in plaats van dat er een dialoog plaatsvindt.

Beetje jammer.

Hillary

Hillary

18-11-2008 om 08:52

Door internet

Door Ouders online en destijds het borsvoedingsforum is het mij wel gelukt om de borstvoeding te blijven volhouden. Mijn kinderen zijn nu 9 en 10, dus ik weet niet hoe het nu met de kennis is oor op het cb, maar destijds was het bar en boos. Wat ik eerder zei dat mensen het te belangrijk vonden, dat is iets dat ik me achteraf realiseer. Destijds toen mijn kinderen babies waren, kon ik me niet voorstellen dat iemand er niet aan begon of al heel snel opgaf of in ieder geval alle info op ging zoeken. Ken iemand die stopte omdat ze dacht dat ze te weinig had, terwijl het kind gewoon in een maand een kilo aan kwam bijvoorbeeld. Destijds kon ik me daar over op winden, zonder dat te laten merken hoor. Soms probeerde ik wel voorzichtig wat advies te geven, maar dat is lastig, men ziet het gelijk als een aanval. Nu 10 jaar later boeit het me echt niet meer of iemand bv of kv geeft. Dan ga je toch relativeren. Als iemand zegt gestopt te zijn, zeg ik "oh" en neem het voor kennisgeving aan, vraag niet eens naar de reden, boeit me niet. En als ik hoor dat iemand jarenlang ermee heeft gezeten dat het niet gelukt is, ja sorry hoor, dat begrijp ik niet. Volgens mij ben je dan gewoon een heel gelukkig mens, als je de tijd hebt om je over dat soort futiliteiten druk te maken. Dat bedoelde ik dus met lekker belangrijk.
Maar ik wil toch wel even zeggen dat ik destijds blij was dat mensen als Mieke hier hun adviezen gaven, want als je wel bv wilt geven dan lukt je dat echt niet als je afhankelijk bent van dokters en verpleegkundigen. Mijn huisarts bijvoorbeeld had nog nooit van syntocinon (heette het zo?) neusspray gehoord, maar omdat ik zo zeker van mijn zaak was kreeg ik het wel.

Reactie

Nog even over die slogan. Ik heb idd overwogen om naar personeel te gaan van ziekenhuis waar de slogan ind e vitrine bij de bortskolf lag....had ik ook vast moeten doen...maar ik was net bevallen, in de wolken van mijn baby, ook nog niet helemaal in orde en heb het dus daarbij gelaten. Ik zou het alsnog kunnen doen, ik kom nog regelmatig de komende tijd in het ziekenhuis, hoewel niet op de kraam. Ik zal het overwegen.
Ik ben me ervan bewust dat je de slgan op veschillende manieren kan lezen. Toch denk ik dus echt dat je uit moet kijken met zo'n slogan, ook al zou ie juist 'goed' bedoelt zijn. Ik denk dat meerderen deel het 'verkeerd' opvat.
Ik ben bewust flesvoedster naar alle tevredenheid, heb daar mijn eigen redenen voor, maar idd ook ik vind dat bv. gepromoot moet worden, goede voorlichting moet zijn. Ik heb nu 9 dagen in ziekenhuis gelegen en heb zelf ook wel weer gezien dat verschillende zusters verschillende dingen roepen over bv en daardoor patienten in verwarring raken. Dat zou niet moeten...
Ook heb ik een 'grappig' verhaal over flesvoeding. Ik klag dus op de KRAAMAFDELING en mijn zoontje krijgt uit voorzorg hypo-allergene flesvoeding. Wat blijkt, vrijdags, voor het weekend, blijkt dat de hypo-allergene voeding OP is en niet aangeleverd wordt voor het weekend en zo zat mijn zoontje en zoontje van mijn 'buurvrouwtje' dus binnen no time aan de PEPTI. Dat hadden ze op de kinderafdeling een verdieping beneden nog wel. Nou ja zeg!!!! KAn het gekker!!!!!

Bastet

Bastet

18-11-2008 om 09:58

Pilar

Daarom had ik dus zelf voeding bij me,van het merk wat ik wilde geven..)Ze vonden het maar raar,maar ja,dat is hun probleem.

Groetjes,Bastet

Ardnax

Ardnax

18-11-2008 om 11:11

Mieke

In ieder geval ik, bedoel niet jou en Tirza met de extremistische bv-aanhangers.
Maar dat had ik in een ander draadje al gezegd en ik hoop echt dat je dat weet.
Aan jouw tips heb ik juist ontzettend veel gehad omdat jij juist blijft relativeren.
En bij Manda speelt het bv-verhaal net zo op haar gemoed, ze raakt er net zo verdrietig van, als dat iemand jou op het sectio-verhaal aanspreekt en jij verdrietig wordt.
Grtz.
Ardnax

Mieke

Ik word niet goed van het gezeverzeik over de 'natuurlijk weg'.

Mijn natuurlijke weg is te smal, daar kwamen ze na 3,5 uur foltering achter toen ik wegzakte en afscheid nam. En mijn natuurlijke weg is door de sectio kapot gemaakt en daardoor moest mijn 2e door ivf verwekt worden.

Nog 1 mieke

"Enne, zou je nu werkelijk besluiten om geen borstvoeding te gaan geven door de uitlatingen over borstvoeding hier op het forum ? "

Enne, zou je nu werkelijk besluiten om bv te gaan geven door de uitlatingen over bv hier op het forum ?

Overigens

ik heb dus 3 maanden volledige bv gegeven en met 4,5 maand de laatste. Ik heb bij het bv geven geen romantische herinneringen, het was gewoon voeding. Ik had bij een flesje precies dezelfde gevoelens als ik al over een gevoel kan spreken.

Ik wil dus even benadrukken dat ik geen (misschien lijkt dat zo) negatief beeld heb over bv.

Wel vind ik bv niet zo belangrijk, dat vond ik toen wel (het was goed voor de baby). Ik ben dus mede door de discussies hier op oo van afgelopen jaren (waar ik mij meestal neutraal heb opgesteld) wel zeker verandert van mening. En die verandering van mening komt niet door de advertenties van de fv fabrikanten.

Ik zie dat de argumenten van de bv fanatici telkens eindigen met persoonlijke en hatelijke opmerkingen en vergelijkingen (autostoeltje etc). En dat heeft niets te maken met goede voorlichting en eerlijke ervaringen.

Tja mieke

Jij schrijft iets en ik reageer daarop door iets aan te dragen wat jezelf heb gezegd hier op het forum.

Kijk, het kan natuurlijk zijn dat ik het verkeerd gelezen of geinterpreteerd heb of dat jij het verkeerd geschreven hebt.

In elk geval ben ik er niet op uit geweest om jou of wie dan ook te kwetsen. Ik heb niet de indruk dat ik het beter weet voor een ander. Dat is denk ik mijn grootste probleem met de bv-fanatici, zij blijken werkelijk te vinden dat ze het beter weten voor een ander en dat vind ik verre van respectvol.

Ik ben afgelopen jaren vooral erg pro moeder geworden, de moeder moet zich goed voelen, de moeder moet goed verzorgt en behandeld zijn, de moeder is degene die de baby het beste kent en daarin moet zij bevestigd worden en vooral gesteund worden door andere vrouwen op de momenten dat zij kwetsbaar is.

Ja ik ben vooral erg pro moeder

Mieke

Kom nou eventjes hier dan.

Ik denk dat jij een fantastische lactatiekundige bent en ik was veel beter geholpen als ik jou toendertijd aan dat bed had gehad.

Ook als je wel bepaalde risico's had genomen is dat niet iets wat iemand jou kwalijk kan nemen, je deed wat je toen dacht wat goed was.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.