Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Ardnax

Ardnax

06-11-2008 om 10:39

Aversie tegen bv

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

24-11-2008 om 13:37

Thein.

Borstvoeding is geen hype. Het is normaal om borstvoeding te geven. Een logisch gevolg op zwangerschap. Wat jammer dat de vrouwen die bij je op de cursus zaten niet beter begeleid zijn ( of geen betere begeleiding hebben gezocht ). Ik vind het wel wat flauw om te praten over de excuses die ze zouden maken. Jij had zelf ongetwijfeld ook een "excuus" om je kind geen borstvoeding te geven toch ?
Waarom trouwens die kwaadheid van je. Ik neem aan dat je jouw keuze weloverwogen hebt gemaakt.
Dan hoef je toch niet kwaad te zijn ?
Rembrand.

Rembrand

Rembrand

24-11-2008 om 13:40

Betekenis hype.

Een hype (uit te spreken haip, op zijn Engels; afgeleid van het Griekse hyper = "boven") is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit mechanisme kan zijn dat iets wat als een hype begint, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel.

Hiermee sla je de plank mis. Borstvoeding is werkelijk belangrijk namelijk.
Rembrand.

Bastet

Bastet

24-11-2008 om 15:13

Rembrand

Jij had zelf ongetwijfeld ook een "excuus" om je kind geen borstvoeding te geven toch ?
Nou nee,het is niet altijd zo dat iemand een excuus heeft om geen bv te geven.Het is simpelweg een keuze,geen excuus.
Groetjes,Bastet

Rembrand

Rembrand

24-11-2008 om 19:13

Bastet.

Thein zegt dat ze bewust de keuze heeft genomen om kunstvoeding te gaan geven. Vervolgens zegt ze dat de vrouwen van de zwangerschapsgym na twee weken stopten met de borstvoeding en hier allerlei excuses voor aanvoerden. Het kan natuurlijk best zijn dat ze echt alles hebben geprobeerd maar dat er toch een aanwijsbare ( en niet oplosbare ) reden was waarom het niet lukte. Dit kan bij Thein ook best zo geweest zijn dat er bijvoorbeeld een lichamelijke of andere reden was waarom Thein geen borstvoeding wilde geven.
Dat probeerde ik dus duidelijk te maken met mijn posting.
Die dames hadden wellicht ook een reden en geen excuus.

Keuze gemaakt

Mijn oudste 2 hebben geen BV gehad omdat ik het niet wilde. Genoeg commentaar op gehad maar daar trok ik me niks van aan. Bij nummer 3 bedacht ik dat ik het toch een keer meegemaakt wilde hebben, cursus gevolgd, veel gelezen maar het is niet gelukt. Allerlei redenen voor aan te wijzen maar ik realiseerde me onlangs dat ik wel makkelijk het gebrek aan begeleiding de schuld gaf en dat ik wel "enthousiast" een nog betere voorbereiding aan het zoeken ben voor straks bij nummer 4, maar dat ik dat alleen maar doe voor de buitenwereld. En waarom? Geen idee maar blijkbaar ben ik op mijn 27ste vatbaarder voor de publieke opinie dan 6 jaar geleden. Maar eigenlijk wil ik helemaal geen BV geven! Wie hou ik voor de gek door de voorbereidingen en mijn zgn. enthousiasme? Mezelf...
Vanavond erover gesproken met mijn man en de knoop is doorgehakt: ik doe het gewoon lekker niet! Ons kind krijgt flesvoeding straks en daar hoef ik me helemaal niet schuldig over te voelen.
En eerlijk gezegd hebben ook enkele postingen in dit draadje mij daarvan overtuigd. Weet zo gauw niet meer wie het waren maar toch bedankt! Ik ga doen wat ik zelf wil, de buitenwereld doet maar...

dc

dc

24-11-2008 om 21:18

Esmee

kijk, daar kan ik nou wat mee. Gewoon eerlijk ervoor uitkomen dat je er geen zin in hebt, prima.

Rembrand

Rembrand

24-11-2008 om 23:43

Esmee.

Borstvoeding willen geven voor de buitenwereld lijkt niet de beste manier om je keuze te maken.
De keuze over voeding doe je voor je kind en voor jezelf ( want de gezondheidsvoordelen zijn er ook voor jou namelijk ). Als dat voor jou geen steekhoudende argumenten zijn dan hoef je je inderdaad niet schuldig te voelen.
Of het in de praktijk ook echt zo werkt vraag ik me af.
Ik voelde me wel schuldig, terwijl ik mijn oudste toch drie maanden borstvoeding had gegeven en de problemen rond de borstvoeding mij boven het hoofd groeiden. Waarschijnlijk zat hem daar de angel. Ik ging toen kunstvoeding geven omdat ik dacht dat dat de oplossing voor het probleem was, en ik stond er niet achter. En dan is het schuldgevoel snel geboren

annemee

annemee

25-11-2008 om 09:03

Raar

Ik snap niet dat sommige vrouwen al van te voren de keuze maken geen borstvoeding te geven. Dan moet je ook niet zwanger worden. Het hoort erbij, is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik vind echt dat je dat naar het kind toe niet kan maken. Zo'n basisding. Ik vind het ook gemakzuchtig te denken dat je het kan maken wel zwanger te zijn maar niet de consequenties te dragen. Bij mij is het een hele tijd vreselijk pijnlijk geweest. Maar geen moment dat het in me op is gekomen te stoppen. Het is een offer die je doet als je moeder bent, klaar. Het kind heeft er recht op.
Het zegt ook wel iets over deze tijd waarin materialistische overwegingen boventoon voeren. Bah.
Annemee

Annemee

Dat vind ik nogal kort door de bocht. Er zijn mensen die echt afgewogen een keus maken om niet aan bv te beginnen. Hun keus, en ik vind het bepaald kwetsend om te stellen dat ze dan maar niet zwanger hadden moeten worden.
Annemee: "Het is een offer die je doet als je moeder bent, klaar." Bij mij was het, zeker bij de twee jongsten, vooral gemakzucht. Geen gezeur met flessen mee als je weg wilde, altijd melk en troost bij de hand. Word ik door die afweging een slechtere moeder in jouw ogen?

annemee

annemee

25-11-2008 om 10:20

Genista

Als je vantevoren al weet dat je, hoe afgewogen ook, geen borstvoeding wil geven: waarom dan aan kinderen beginnen? Dat snap ik echt niet. Het is gewoon onderdeel van het verhaal: dragen, baren, voeden. 3-eenheid. Je kiest er toch ook niet voor bij een eigen kind niet te dragen? Ook dat zal moeten, of je het nu leuk vind of niet.

En ik vind jou zeker geen slechte moeder (ik heb geen idee eigenlijk Grappig dat bij jou de keuze voor borstvoeding een gemakzuchtige was. Daar kan ik me heel weinig bij voorstellen. Ik kan me voorstellen dat er ook nog wel andere redenen waren je kinderen borstvoeding te geven?
Annemee

Annemee

Ik krijg het gevoel dat jij je slecht in een ander kunt verplaatsen als ik lees: "Als je vantevoren al weet dat je, hoe afgewogen ook, geen borstvoeding wil geven: waarom dan aan kinderen beginnen?" Omdat er heus mensen zijn die wel heel graag kinderen willen, maar geen borstvoeding willen geven. Daar kunnen ze verschillende redenen voor hebben. Mijn uitgangspunt is, dat iedereen goede betrouwbare informatie en steun moet hebben. En de beslissing die je dan neemt, die neem je dan zelf. Dat dat een beslissing is die ik misschien niet genomen zou hebben, maakt het niet meteen een slechte beslissing.

Recht annemee?

en het is een offer ? Ik zie bv geven niet als consequentie van zwanger worden.

Uit welk eng dorp kom jij, ook anti abortus zeker ? Ik vind dat je er maar enge en vooral nare ideeen op na houdt.

Rembrand

Rembrand

25-11-2008 om 11:34

Annemee.

En als je nu van te voren al weet dat borstvoeding voor jou onmogelijk is ? ( bijvoorbeeld om lichamelijke redenen of geestelijke redenen ), mag je dan van jou geen kinderen krijgen ?
Enne, voeden hoeft/hoort geen pijn te doen. Heb je hierover wel eens een borstvoedingsdeskundige ( contactpersoon van een borstvoedingsorganisatie of lactatiekundige ) gesproken ?
Rembrand.

annemee

annemee

25-11-2008 om 11:41

Genista

Er zullen vast hele goede redenen zijn, dat kan ik wel begrijpen. Maar ik vind dat er over het algemaan heel gemakkleijk over gedaan wordt.
Annemee

annemee

annemee

25-11-2008 om 11:44

Manda rijn

Ja ik denk echt dat je het wel als offer aan je kinderen kan zien, tot op bepaalde hoogte ontzeg je je zelf bepaalde vrijheden enz.
Ik kom uit Rotterdam, ga niet naar de kerk en ben niet anti-abortus.
Ik snap niet dat jij mijn ideeen eng en naar vind. Ik vind ze voortkomen uit gezond verstand.
Annemee

annemee

annemee

25-11-2008 om 11:47

Rembrand

Ik heb nergens geschreven dat je borstvoeding moet geven als het onmogelijk voor je is. Als je geen kinderen kunt dragen kan je ook kiezen voor adoptie. Het houdt ergens op. Die grens bepaalt iedereen zelf. Als ik de verhalen hier lees vind ik dat er gemakkelijk over gedaan wordt.
Inderdaad gelukkig hoeft voeden geen pijn te doen. Daar ben ik toen gelukkig ook achter gekomen (al was dat wat laat).
Annemee

Ardnax

Ardnax

25-11-2008 om 11:50

Annemee

Dus ook niet zeuren bij bekkeninstabiliteit en overmatig overgeven en weggooiluiers zijn ook uit den bozen ?
Of mag je dan wel voor een alternatief of oplossing kiezen ?
Inderdaad, die tepels zitten er niet voor niks (die bulten zijn alleen versiering om mannetjes te trekken, het gaat om de tepels), maar betekent dat dan ook dat je er gebruik van MOET maken, tegen elke prijs ?
Rare ideeën hoor !
Grtz.
Ardnax

Bastet

Bastet

25-11-2008 om 11:51

Tja

Weet je wat ik eigenlijk veel belangrijker vindt voor een kind?Dat hij of zij leert niet te oordelen,en leert om andere mensen in hun waarde te laten,ook als diegene een keuze maakt die niet de jouwe is.
Groetjes,Bastet

Asa Torell

Asa Torell

25-11-2008 om 11:57

Precies

Amen, Bastet.

Ok annemee

goed ik zat er weer naast met het enge dorp, sorry !

Ik vind echt dat je er hele akelige ideeen op na houdt, zo veroordelend naar mensen die anders met bv en hun lijf willen om gaan dan jij. Maar ik vind deze "Dan moet je maar geen kinderen krijgen" heel erg akelig.

Juliëtte

Juliëtte

25-11-2008 om 12:51

Idd eng

Ik vind het ook nogal een uitspraak "dan moet je maar geen kinderen krijgen". Dat bv iets is dat je gewoon moet dragen als een offer.

Wat weet jij van mij ? Wat weet jij van de vele offers die ik heb gebracht om mijn kinderen uberhaupt te kunnen krijgen ? Wat weet jij van mijn achtergrond en mijn ziekte ? Wat weet jij van de keuze die je moet maken: of bv met een hele grote kans dat je nog zieker word of medicijnen en geen bv maar ook een grote kans dat je niet zieker word en je dus zelf voor je kinderen kunt zorgen en bovenal genieten. Daar weet jij allemaal niks van en daarom heb je helemaal geen recht om zo te veroordelen over andere mensen.

BV is helemaal niet vanzelfsprekend voor heel veel vrouwen. Goede informatie en uitleg en begeleiding daar ben ik helemaal voor (ja als fv-moeder ja). Maar je kunt het niet maken om voor anderen te bepalen dat ze dan maar geen kinderen moeten krijgen omdat ze geen bv geven.

Tja

ik had een dergelijke reactie, zoals van annemee, aan kunnen voelen komen natuurlijk. Maar Annemee, jij mag dat vinden. En ik heb gelukkig het recht om mijn eigen mening te hebben en ik geef dus geen BV.

Mieke, ik weet ook niet of het voor iedereen zo werkt, qua schuldgevoel. Bij jou blijkbaar niet en het lijkt me naar om er wel een schuldgevoel aan over te houden. Ik heb dat echter bij de oudste 2 niet gehad en bij de derde na het niet lukken van de bv ook niet. Deze keer komt dat dus ook wel goed. Ik ben meer gemotiveerd om geen bv te geven dan om dat wel te doen, daar zit het verschil waarschijnlijk.

annemee

annemee

25-11-2008 om 14:20

Los van alle individuele gevallen waarin er allerlei redenen zijn om geen borstvoeding te geven blijf ik niet snappen dat je het niet als onlosmakelijk verbonden ziet, zoals ik begrijp uit vele reacties hier.

En over oordelen gesproken: wie oordeelt hier nu? Ik krijg erg veel oordelen van jullie. Ik geef mijn mening, en zeg het niet te snappen. Net als dat ik ideeen van extreme politieke partijen niet snap. En daar een mening over heb. En ik vind je kind borstvoeding onthouden uit gemakzucht zeer extreem. En dan is dat een "eng" idee van mij? Het staat voor mij zo mijlenver af van waar het om gaat en hoe de natuur in elkaar zit. Ik vind echt dat je dan ver verwijderd bent van de basis.
Ik laat het hier bij want dichter bij elkaar komen we niet helaas. En aan de reacties te lezen blijven jullie het prettig vinden mij in een extreme hoek te duwen met nog wat leuke extreme voorbeelden waar ik dan ook wel achter zou staan....zucht. Daaruit blijkt ook wel dat de wil tot begrip er totaal niet is.
Annemee

Juliëtte

Juliëtte

25-11-2008 om 14:49

Annemee

"Los van alle individuele gevallen waarin er allerlei redenen zijn om geen borstvoeding te geven blijf ik niet snappen dat je het niet als onlosmakelijk verbonden ziet"

Nou dat is het nou precies, er zijn juist allerlei redenen om borstvoeding niet als onlosmakelijk verbonden te zien.

Als je het draadje een beetje gevolgd hebt zie je dat er meer mensen lijnrecht tegenover elkaar staan qua mening. Dat is ook niet erg, dat maakt discusseren juist leuk. Maar over het algemeen probeert men zich wel in een ander te verplaatsen ook al heeft men een andere mening.
En dat is iets wat bij jouw postings ontbreekt.

Als je een ongenuanceerde harde uitspraak doet zoals jij met je "geen bv-dan geen kind krijgen" en dat je als moeder offers moet brengen, kun je verwachten dat men daar flink over valt. Maar dat is misschien ook wat je bedoeling was.

Ik begrijp

wel dat je bv een logische stap vindt na borstvoeding. Ik begrijp ook dat je bv geven natuurlijker vindt dan fv want zo simpel is het gewoon, bv komt uit de borst en fv komt uit de fabriek.

Iets kan natuurlijk zijn en logisch maar zo werkt het niet altijd en zeker niet voor iedereen. Vrouwen zijn er op gebouwd om veel kinderen te krijgen bijvoorbeeld, elk jaar een nieuwe is erg natuurlijk maar er zijn weinig die het nog zo aan de natuur over laten en dus vrijen we massaal met anticonceptie. Zo werkt het ook met borstvoeding en flesvoeding, wil je en kan je zelf dan is het prima, wil je of kan je niet nou dan niet dan heb je een goed alternatief. Je mag en kan keuzes maken als mens wat je wel en niet wil met je lijf, gelukkig maar.

Joanne

Joanne

25-11-2008 om 18:12

Ik begrijp annemee wel

Ik kan me ook erg moeilijk verplaatsen in vrouwen die "gewoon" geen borstvoeding willen geven (dus ik heb het niet over vrouwen voor wie het onmogelijk of extreem moeilijk is). Dus "gewoon" omdat ze vinden dat hun borsten van hun zijn, het teveel "gedoe" vinden, hun eigen leven zoveel mogelijk willen blijven leven etc. Dan heb ik dus inderdaad ook zoiets van "tja, dat heb je toch wel over voor je kinderen?!".
Voorbeelden van andere "natuurlijke" dingen die we niet hun gang laten gaan (anticonceptie) snijden niet echt hout, want daarmee benadeel je helemaal niemand. Met je kind borstvoeding onthouden omdat je "er gewoon geen zin in hebt" (mijn man noemt dit prinsessengedrag), benadeel je het m.i. toch wel. Tenzij je denkt dat fv echt precies hetzelfde is als bv. Maar dat lees ik eigenlijk nergens. Misschien wel "bijna", maar toch....

Groet, Joanne

Bastet

Bastet

25-11-2008 om 18:12

Gemakzucht?

Welnee,het is een voorkeur.Van mijn zoon trouwens,want die wenste niet te snappen hoe je dat nou doet,borstvoeding.
Bastet

Joanne

Joanne

25-11-2008 om 18:30

Hmmm

Reageer je op mij, Bastet? Ik begrijp niet zo goed waarom er altijd gereageerd wordt door vrouwen bij wie het bv werkelijk problemen gaf.... die heb ik toch duidelijk uitgesloten van de groep die er "gewoon" geen zin in heeft?!

Groet, Joanne

Petr@

Petr@

25-11-2008 om 19:04

Gemakzucht

Hier nog zo'n gemakzuchtige moeder: dat gedoe met flessen uitkoken en klaarmaken leek mij helemaal niets. Het leek mij vooral 's nachts een uitkomst: kind bij ons in bed, aan de borst en doorslapen ))
gr.
Petr@

Asa Torell

Asa Torell

25-11-2008 om 21:44

Annemee

Wat is dan voor jou 'de basis'? En wat is 'hoe de natuur in elkaar zit'? Ik ben wel benieuwd naar wat meer concrete voorbeelden. Het woord natuurlijk, of onnatuurlijk, wordt makkelijk gebruikt voor wat iemand toevallig wel of niet aanstaat.
Bijvoorbeeld, inderdaad, anticonceptie is niet onnatuurlijk maar flesvoeding wel? Ik zeg niet dat jij dit wel zult vinden, maar het is dus wel altijd een interessante vraag waar iemand, die 'natuurlijk' als argument gebruikt, de grens legt.
En is fles alleen onnatuurlijk omdat het ook minder gezond is, of zou je het bij precies even gezond zijn als bv, ook nog als 'onthouden' beschouwen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.