Ardnax
06-11-2008 om 10:39
Aversie tegen bv
Één van de meest voorkomende discussies hier op het forum is bv in zijn algemeenheid.
En inmiddels, door de discussies hier én de ervaringen in de boze buitenwereld is bv me steeds meer tegen gaan staan.
Zelf ben ik een uitgesproken tevreden bv-producent geweest, een redelijk langvoedster en overtuigd van het nut hiervan. Ik bemerk alleen dat steeds meer vrouwen in mijn omgeving tegen bv zijn, door oa de aversie tegen bv-aanhangers.
Ik krijg rechtopstaande haren in mijn nek als ik de discussies in babytijd zie. Ik heb de neiging om de lactatiekundige van mijn schoonzusje door de telefoon te trekken en haar eens flink de waarheid te vertellen niet kunnen onderdrukken.
Kind van schoonzusje heeft een moeilijke start gehad, met 42 weken geboren, flink gewicht en na reanimatie in de couveuse terecht gekomen. De eerste week heeft ze goed gekolfd, kind via sonde mm gegeven en bij thuiskomst met behulp van kraamhulp en lactatiekundige zoonlief live leren drinken. Tot dusver heel veel energie erin gestoken dus.
Na ruim 3 weken bleek zoonlief nog steeds (ruim, meer dan 10%)onder geboortegewicht te liggen en ka adviseerde om na een bv bij te gaan voeden met kv. Ivm tepelproblemen weer bij lactatiekundige geweest, die de kinderarts afbrandde; niks kv, aanleggen, aanleggen, aanleggen, kolven, door de zure appel (lees tepels) heenbijten, aanleggen, aanleggen etc.
Gevolg, schoonzus zat stijf van de zenuwen met kind aan de borst, na iedere voeding een huilbui van de pijn, daarna nog nakolven, weer voeden, pijn etc. Zwarte kringen onder de ogen en totaal geen fut en energie om met haar kind te showen en te pronken.
Vorige week was ze bij mij en toen ik zag hoe het ging brak mijn hart en ik kon niks anders zeggen dan dat ze asjeblieft moest stoppen. Het voordeel van bv weegt totaal niet op tegen de ongelukkige moeder die ze was.
Een tel. naar de lactatiekundige, bij mij thuis, hoe te stoppen, maakte dus dat ik verschrikkelijk boos werd. Ik heb de telefoon overgepakt en mijn mening gegeven (dus dames lactatiekundigen; als ooit bij een bijeenkomst gesproken wordt over een boze schoonzus; dat was ik), dat je pas een goede deskundige kan zijn als je je fanatisme laat varen, dat het geluk van moeder én kind op de voorgrond moet staan en niet de bv en sich en dat een deskundige zich moet laten leiden door een vraag (hoe stoppen) en niet door de eigen mening (doorgaan, vooral doorgaan) etc. etc.
Schoonzus is inmiddels flink aan het afbouwen. Haar kringen zijn weg, ze heeft een treinreis ondernomen om met haar zoon te pronken, zoonlief heeft geen krampen meer, is eindelijk boven zijn geboortegewicht (na 5 weken) en slaapt 's nachts door en ze zien er alledrie eindelijk eens uit als een gelukkig, jong gezinnetje.
Dit soort ervaringen zijn er veel, niet alleen bij mij. Alhoewel het bij mij in de praktijk niet meer uitmaakt, ik kom niet meer in de bv-situatie terecht. Maar in ieder geval één zwangere vriendin van schoonzus heeft hierdoor besloten om nooit en te nimmer met bv te gaan beginnen...
En wat ik eigenlijk besef hierdoor is dat alle verenigingen ter bevordering van borstvoeding en alle deskundigen zelf bezig zijn om borstvoeding te degraderen. Hun handelswijze bereikt het averechtse effect en ik zou zo graag willen dat men zich eens anders ging opstellen.
Bij deze dus een oproep aan voorgenoemde groepen, krab eens achter jullie oren, jullie gaan namelijk naar mijn mening de verkeerde kant op !
Grtz.
Ardnax
Ardnax
19-11-2008 om 13:00
Miriam
Ja, ja, nee, nee.
Is overigens niet de issue; het ging in het voorbeeld om de houding en zelfs dit specifieke geval was niet eens de discussie, slechts een illustratie.
Ga nou niet zo obgelooflijk agwijken, maar blijf bij het onderwerp aub.
Grtz.
Ardnax
Ardnax
19-11-2008 om 13:05
Toch nog iets (zucht, ik kan het niet laten)
Ja, de lactatiekundige wist dat ze Raynaud heeft en kwam met geen enkele tip verder.
Het enige wat de pijn verlichte was het kersenpittenkussen wat ze op mijn advies na de voeding om haar borst heen vouwde. In plaats van 1,5 uur pijn na een voeding, was het nu maar 45 minuten....(scheelt allicht een heleboel)
Dit had een lactatiekundige toch moeten weten en niet een schoonzusje ?
grtz.
Ardnax
Mamabev
19-11-2008 om 13:15
Pelle
Het is niet gebaseerd op fabeltjes (ik neem tenminste aan dat je doelt op de negatieve kanten van BV zoals die meestal naar voren worden gebracht) maar op een destijds hele bewuste keuze van mij. Het leek me gewoon niks, en ook in mijn omgeving gaf niemand BV. Ik ben er dus nooit zo mee in aanraking gekomen, en heb me er gemakshalve ook maar niet verder in verdiept. Ik moest ook niet denken aan gezuig aan mijn oh zo gevoelige tepels. De makkelijkste weg gekozen zeg maar, en daar nu intens veel spijt van. Maarja....gedane zaken hé.
Ardnax
19-11-2008 om 13:15
Pelle
Nou ga jij ook de fout in.
De keuze van een moeder om te stoppen met bv of om niet aan bv te starten is altijd te respecteren.
De reden waarom is inderdaad niet belangrijk voor een ander buiten de moeder !!
Ook al is het gebaseerd op fabels (naar jouw idee) jij hebt nog altijd niet het recht om aan haard redenen te twijfelen !
Hou je als buitenstaander bij je eigen beslissingen en je eigen huishouden, voordat je gaat oordelen over een ander.
grtz.
Ardnax
Manda Rijn
19-11-2008 om 13:44
Precies
Waarom ?
Waarom vraag je waarom ?
Daarom !
Toch dat voetje.
"gelooft u in de heren jezus (oid) ?"
- nee ik heb verder geen interesse
"maar weet u wel wat ik wil vertellen ?"
- ik kan mij er een voorstelling van maken, ik heb geen interesse
"jezus is het licht"
- verkoopt hij ook spaarlampen ?
"nou dat is een grappige opmerking mevrouw, ik zal u dit boekje geven "
- ik wil geen boekje, ik heb geen interesse
"misschien vindt u toch de tijd om er eens in te kijken"
- ik wil echt geen boek, ik wil niet bekeerd worden, ik wil dat je gvd die voet nu weghaalt.
Tijgeroog
19-11-2008 om 14:44
Tinus, huisarts
Ik ben het met je eens dat de huisarts niet alles zou moeten weten over het oplossen van problemen bij bv. Ik vind wel dat de huisarts moet weten wat er mogelijk is bij borstvoeding.
Dat beslaat 2 delen: enerzijds dat je niet hoeft te stopen met bv als je kind ouder wordt, ook niet als je weer zwanger bent.
Anderzijds is het fijn als de huisarts beseft dat hij niet alles weet, moeders door verwijst naar een lactatiekundige als hij er niet helemaal uitkomt (in plaats van te adviseren maar te stoppen met de bv) en waardering heeft voor de kennis van lactatiekundigen. Zodat bijvoorbeeld de situatie die Mieke beschrijft voorkomen kan worden.
Tijgeroog
19-11-2008 om 14:48
Miriam, raynaud
Ik heb ook ervaring met Raynaud. Voor mij was vitamine B6 slikken afdoende. (gelukkig!) Na een tijd kon ik hier overigens ook mee stoppen.
http://www.borstvoeding.com/problemen/pijnlijke-tepels/behandeling-van-pijnlijke-tepels-en-pijnlijke-borsten.html
Maar mijn ervaring zegt uiteraard niets over de schoonzus van Ardnax. Of jouw zus.
Tink
19-11-2008 om 15:00
Eens met pelle en diana
"Ik vind dat bv vragen en problemen gezien moeten worden als voedingsvragen die via een dietist gaan, spierdingen via een fysiotherpeut en spraakproblemen via een logopedist. Een huisarts weet gewoon te weinig en denkt vooral weinig mee over borstvoeding en kent vaak maar 1 oplossing: stoppen en gewoon dat flesje geven." schrijft Pelle.
Helemaal mee eens. Als een huisarts geen andere oplossing weet dan stoppen, en dat is niet wat de moeder in gedachten had, zou hij door moeten verwijzen naar een lactatiekundige.
En Diana: "... en waardering heeft voor de kennis van lactatiekundigen."
Precies! Mijn HA (die overigens verder een prima vent is waar ik best mee uit de voeten kan) keek me destijds aan alsof ik een of andere vage kwakzalver had geraadpleegd. Ik was net zwanger van nummer 3 en hij beweerde dat ik wel met borstvoeden van nummer 2 (die nog geen anderhalf was) moest stoppen nu, anders zou ik of de baby in wording tekorten oplopen. Ik beweerde van niet (nav. artikelen hier op OO) en heb daar een LK over geraadpleegd (die mij gelijk gaf) en dat bij een volgend bezoek verteld. Hij viel ongeveer van zijn stoel en riep zoiets van 'dat is toch die club die mensen koste wat kost aan het borstvoeden wil houden?' Eh nou nee, ze hebben een internationaal erkend diploma, zei ik. Maakte geen indruk.
Dit alles is alweer bijna 6 jaar geleden. Mijn HA is intussen meer overtuigd geraakt van het belang dat ik aan borstvoeding hecht en heeft sindsdien altijd wel mee gedacht. Maar we hebben het nooit meer over dit incident gehad en ik kan alleen maar hopen dat hij inmiddels anders over lactatiekundigen en hun kennis denkt.
(Overigens mijn gynaecoloog van toen zag geen problemen, ik heb vaker gemerkt dat die zich wel degelijk in borstvoeding had verdiept. Erg prettig.)
Emmawee
19-11-2008 om 15:44
Pffff ardnax...
Mamabev schrijft:"Ik heb 2x bewust voor de fles gekozen. Over de reden daarvan ga ik nu niet uitwijken, doet er volgens mij ook niet toe."
Pelle schrijft: "Het doet er wel toe als die reden gebaseerd zou zijn op fabeltjes."
Dat ís toch gewoon zo?! Het doet er wel toe in deze discussie. Niet omdat de keuze van mamabev hiermee een verkeerde zou zijn, maar wel omdat het kan laten zien dat zij verkeerd geïnformeerd is. Pelle geeft hiermee geen enkel oordeel over de reden waarom Mamabev gestopt zou zijn.
En dat jij er dan meteen weer een oordeel in ziet... dat vind ik vooral wel iets zeggen over jouw gevoeligheid op dit punt.
Groeten, Maw.
Ardnax
19-11-2008 om 15:54
En wat nou als?
Stel nou dat de reden was geweest dat ze slechts maat A heeft en dus nooit genoeg kan hebben (fabeltje) ? Wat dan ?
Was er dan commentaar gekomen dat ze de verkeerde keuze gemaakt had, want het was maar een fabeltje ?
Dan leg je namelijk een waardeoordeel neer.
Of was er verder dan niks over gezegd ?
Grtz.
Ardnax
Ardnax
19-11-2008 om 18:01
En nu?
Nu heeft mamabev haar redenen gegeven, terwijl ze dat eerst niet wilde.
Wat doe je er nu mee ?
Wat heeft het bijgedragen aan de discussie ?
Rechtvaardigt dit haar keuze ?
Kijk je er nu anders tegenaan ?
Is haar reden nu minder ? Of juist beter ?
Wat ben JIJ er mee opgeschoten dat JIJ nu weet wat HAAR redenen waren ?
Ik heb namelijk van jouw kant geen enkele inhoudelijke reactie gelezen op basis van haar beweegredenen.
Grtz.
Ardnax
Vageltje
19-11-2008 om 18:24
Raynaud
Inderdaad is vit B6 een optie, maar ik heb Nifedipine geslikt (dit is de werkzame stof) Het is een bloeddrukverlager (bv Adalat) die met 1 tablet 30 mg per dag (slow release) twee weken geslikt wordt. Dan stoppen. Zijn de klachten weg (zoals bij mij) prima, zo niet (bij ong 10% van de moeders) dan nogmaals 2 weken slikken. Het moet wel worden voorgeschreven door de huisarts.
Beide lactatiekundigen die ik raadpleegde waren hiervan op de hoogte, de huisarts en mijn kraamverzorgster (al 25 jaar in het vak..) niet. Die hadden zelfs nog nooit van Raynaud in je tepels gehoord.
Groeten, Vageltje
Ardnax
19-11-2008 om 19:00
Domme huisarts
Want raynaud kan in alle uitstekende lichaamsonderdelen plaatsvinden; waar de haarvaatjes zijn. Dus ook vingertopjes, tenen, neus, oren en bij notoire mannelijke naaktlopers de penis en bij notoire vrouwelijk naaktlopers de tepels (en dus ook bij vrouwen die om een andere reden opeens van warm naar koud gaan met blote borsten, zoals zogende moeders).Iedereen met pathologie in zijn opleiding hoort dat te weten.
Dat een kraamverzorgster dat niet weet kan ik me voorstellen, maar een huisarts hoort dat wel te weten.
Grtz.
Ardnax
Ziva
19-11-2008 om 19:25
Reden niet belangrijk
Ardnax, vind jij echt elke reden goed om niet te beginnen of te stoppen met bv? dus als je schoonzusje of zus of goede vriendin tijdens haar zwangerschap jou verteld niet te gaan voeden omdat ze een A cup heeft dan zeg jij helemaal niets? Of iets van Ach met de fles worden ze ook groot.
Denk je niet dat mensen meer hebben aan juiste voorlichting dan aan klakkeloze instemming? De uiteindelijke beslissing ligt tenslotte toch bij de moeder en het is wel fijn als je alle informatie hebt voor je die beslissing neemt.
Waarom vind je het fanatiek als mensen zoals Pelle de fabeltjes over bv de wereld uit willen hebben? Wat voor nut dienen die fabels?
Ardnax
19-11-2008 om 19:34
Nog sterker, ik vind dat iedereen het recht heeft om eigen beslissingen te nemen zonder uitleg, zolang het niet strafbaar is.
Als iemand zegt dat zij geen bv gaat geven is dat genoeg. Ga ik niet vragen waarom. Haar keuze, haar verantwoordelijkheid, haar redenen.
Als iemand zegt waarom en dat is een fabel, zal ik de fabel uit de wereld helpen, maar niet haar besluit om geen bv te geven gaan bekritiseren.
"Ach joh, dat klopt helemaal niet. Ik heb AA cup en een tweeling volledige borstvoeding gegeven" En dan laat ik de beslissing helemaal buiten beschouwing.
Oftewel de fabeltjes uit de wereld helpen is een goed streven, echter niet ongevraagd of zonder aanleding en ook niet om iemands beslissing op basis van die fabeltjes af te keuren.
Als iemand besluit om toch bv te gaan geven omdat ik verteld heb dat het een fabel is en geen gegeven, is het weer het eigen beslissingsrecht van de (as) moeder.
Grtz.
Ardnax
Manda Rijn
19-11-2008 om 19:45
Ziva
Als volwassen vrouw hou ik er niet van als iemand kritische vragen gaat stellen over hoe ik met mijn borsten om ga.
De reden is niet belangrijk, de reden hoor je niet te vragen want het gaat je niets aan.
Manda Rijn
19-11-2008 om 19:49
Pelle
wat typisch, ik heb namelijk geen 1 van jouw reactise van afgelopen dagen gevolgd, dus ik heb even geen idee waar jij allemaal mee zit en wat dat verder met mij te maken heeft.
Ach het wordt nu toch herhaling op herhaling, dus mi geen interessante discussie meer.
dc
19-11-2008 om 20:54
Mamabev
"Het leek me gewoon niks, en ook in mijn omgeving gaf niemand BV. "
je keuze om geen bv te geven, was in jouw geval normaal. Borstvoeding is aangeleerd gedrag.
dc
19-11-2008 om 21:01
Ardnax
"Want WAAROM moet je het WAAROM weten als iemand iets zegt ?
Bij kleine kinderen zeg je ook DAAROM en is de kous daarme af.
Aceepteer je pas iets als iemand naar jouw mening voldoende het waarom gewaarborgd heeft ? "
Het gaat hier niet om communicatie tussen volwassen en kinderen. Zou een lekker forum zijn als we niet verder kunnen vragen. Vragen horen bij goede communicatie en interesse. Zeker bij een bericht heb je vaak onvoldoende gegevens om te kunnen beantwoorden aan de directe of impliciete vraag.
En het gaat hier niet om mijn acceptatie. Als iemand zegt "ik heb geen zin meer in bv, hoe bouw ik af", prima, dan zal ik proberen te helpen met tips hoe af te bouwen.
Als ik niet zeker weet dat de moeder echt WIL stoppen, zal ik vragen stellen tot het duidelijk is wat ze echt wil, omdat er te vaak vrouwen stoppen omdat ze te horen hebben gekregen dat ze moeten stoppen. Dat heeft niets te maken met acceptatie van een beslissing, maar alle feiten op een rijtje willen hebben om zinnig te kunnen antwoorden.
En dat ik te ver was gegaan in 1 antwoord, waren we het al over eens. Ik heb aan de vraagstelster mijn excuses aangeboden, en ook uitgelegd dat ik een rotdag had. Ook op een forum heb je gewoon mensen rondlopen hoor.
Asa Torell
19-11-2008 om 22:37
Forum vs irl
Op het forum vind ik de waarom-vraag toch iets heel anders dan IRL. Het forum is toch juist bedoeld voor discussie en informatie-uitwisseling. En daar hoort die vraag bij, omdat er iets anders achter kan zitten wat misschien wel prima op te lossen valt. Of omdat je het met elkaar oneens kunt zijn. Of om derden te informeren.
Om je vrienden en kennissen naar het waarom te vragen is een ander verhaal, dat zou ik niet zo gauw doen. Hooguit als ze zelf met een waarom-verhaal komen zou ik zo'n soort reactie als Ardnax geven, dwz. vertellen hoe het bij mij ging. Anders gaat het inderdaad makkelijk op het voetje tussen de deur lijken.
Maar nogmaals, dat vind ik op het forum dus helemaal niet hetzelfde. Overigens niet alleen wbt. borstvoeding, ook over andere onderwerpen ben ik hier veel meer in discussie dan ik ooit life zou doen. Gelukkig maar want zo leer ik hier ook veel.
Asa Torell
19-11-2008 om 22:45
Artsen en bv
Zelf heb ik helemaal geen ervaring met de combi (huis)arts en bv, goed noch slecht. Maar ik geloof toch meteen dat Mieke naast het beschreven schrijnende geval, nog heel veel meer voorbeelden van dergelijke onwetendheid heeft. Die neiging, om artsadvies in zake bv kritisch te bekijken, komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Daarom vraag ik me af, Ardnax, waarom jij toch zo stellig denkt dat artsen er wel genoeg van af weten. Of misschien bedoel je dit: het risico (gemiddeld genomen over alle patienten) van het geloven van een arts met foute info is kleiner dan het risico van artsadvies niet opvolgen?
Ardnax
19-11-2008 om 22:56
Asa
Ervaring ?
Ik heb redelijk goede huisartsen blijkbaar gehad met veel kennis van allerhande zaken. Ook een huisarts die mij op alle fronten probeerde te helpen toen ik op de hoogtijdagen der borstvoeding 2,5 liter op een dag produceerde en er met mijn 47 kilo niet tegen aan kon eten. Zij fikste op één of andere manier dat ik, vergoed door de verzekering, aan de nutricia krachtvoer ging om én zelf op krachten te komen (ik had 6 volledige maaltijden op een dag nodig om op gewicht te blijven) én de bv door te kunnen zetten.
Omdat ik als mammografielaborante heel veel borstproblemen voorbij heb zien komen, waarbij tot nu toe de mammachirurg het bij het rechte end bleek te hebben en niet de andere deskundigen.
Begrijp me niet verkeerd er zijn fantastische deskundigen op bepaalde gebieden, maar wel als een speld in een hooiberg. Het gemiddelde peil vwb diagnoses van een arts schat ik daarmee vele malen hoger in dan het gemiddelde peil van een deskundige op wat voor vakgebied dan ook (incluis osteopaten, homeopaten, lactatiekundigen, fusiotherapeuten, etc.)
grtz.
Ardnax
Ardnax
19-11-2008 om 23:01
En oh ja
Omdat ik op andere (besloten)fora lactatieproblemen en borstproblemen voorbij zag komen waarbij zulke "idiote" en gevaarlijke oplossingen cq diagnoses voorbij zag komen dat ik het voor mezelf ethisch én medisch onverantwoord vond om daar nog langer aan deel te nemen.
In verband met privacy ed zeg ik liever niet welk fora, want daar doe ik een aantal mensen mee tekort die wel heel goed zijn en hier misschien meelezen.
Grtz.
Ardnax
Mamabev
19-11-2008 om 23:06
Geen probleem hoor
als iemand mij een waarom vraag stelt. Ik bepaal nog altijd zelf waar ik antwoord op geef en waarop niet.
En ja, om een discussie gaande te houden moeten er af en toe vragen worden gestelt, anders kom je nooit wat meer te weten en stopt elk draadje vrij snel lijkt me.
Ook is het bij een gezonde discussie zo dat er verschillende meningen zijn. Jammer dat er af en toe zo vijandig op elkaar wordt gereageerd. Volgens mij is het de bedoeling van dit forum dat er ervaringen worden uitgewisseld, gevoelens worden gedeeld, dingen van elkaar worden geleerd etc. Laten we elkaar vooral niet aan gaan vallen. Zo jammer.
Het enige wat ik met mijn posting wilde aangeven is dat negatief reageren op een onderwerp, in dit geval BV, vaak gepaard gaat met, in mijn geval spijt van gemiste kansen. Door dan maar lekker negatief te gaan doen over dat onderwerp probeer ik mezelf goed te praten. En misschien zo vele met mij. Maar nogmaals, dat is mijn mening.Ik kan niet voor anderen oordelen.
Gr. Mamabev.
Asa Torell
19-11-2008 om 23:10
Bedankt ardnax
Voor deze uitleg, dat maakt het een stuk duidelijker voor mij. Ik kan het me ook goed voorstellen. Ik denk dat er tegelijkertijd wel een echt probleem ligt dat wordt aangegeven door Mieke met haar voorbeeld. Ik hoop dat zulke dingen steeds minder voor zullen komen nu de lactatiekundige toch een steeds bekender beroep wordt.
Asa Torell
19-11-2008 om 23:16
Precies mieke
dat dacht ik ook al wel... het lijkt me soms buitengewoon frustrerend. Wat denk je, zit er wel een stijgende lijn in de combi (huis)artsen-bv of helemaal niet?
Mary-Jane
19-11-2008 om 23:27
Vraagje voor mieke
Heb je die huisarts uit je laatste casus gebeld? En gevraagd waarom niet gewoon een receptje daktarin gel bv.? Even je voorstellen en wat aan deskundigheidsbevordering gelijk doen.
Ik kan me zo voorstellen dat de huisarts als boeman gebruikt wordt door een erg beleefde moeder, die de bv helemaal zat is, mar dat die berokken lactaiedame niet durft te vertellen...
Als je niet belt (uiteraard met toestemming moeder) weet je het nooit.
Ardnax
19-11-2008 om 23:28
Mieke
Helaas wel..
Een jonge vrouw die borstvoeding gaf en een harde schijf in haar borst/oksel voelde kreeg van de lk het advies (het was een verstopt melkkanaaltje, want het deed alleen pijn, het zag niet rood, ze had geen koorts etc.)om haar kind anders aan te leggen (madonna-houding) zodat het kind het door het drinken wellicht kon "ontstoppen". Als het bleef en niet groter werd kon ze eventueel na de bv via de huisarts een mammogram laten maken (want dat kon niet tijdens bv; maar het kan dus wel !).
Het werd niet groter, maar moeder bleef ongerust en ging na een aantal weken naar de huisarts, door naar mammapoli; mammografie en op de eerste foto was een ca. van 3x3 cm te zitten, incluis uitzaaiingen in de poortwachtersklier.
Hoe het verder afgelopen is weet ik niet, en ik wil ook niet zeggen dat het anders was gelopen als de lk wel gelijk doorgestuurd had. Maar deze lk heeft dus een inschattingsfout gemaakt die de huisarts niet maakte.
Ervaringen kleurt dus wel de mening, maar daar hoeft niemand verbaasd over te zijn neem ik aan.
Grtz.
Ardnax
Tirza G.
19-11-2008 om 23:29
Ik vraag naar het waarom als een moeder wil stoppen omdat.....
.....ik wil weten met welk schema ik haar het beste kan "bedienen". Wil ze stoppen omdat haar tepels kapot zijn, dan zal ik bijv. voorstellen om 1 voeding helemaal te laten vallen (vervangen door iets anders) en de andere voedingen te kolven, zodat de tepel wordt ontzien. Het afbouwen kan mbv kolven soms verbazingwekkend snel verlopen. Iedereen blij.
Wil ze stoppen omdat ze over zes weken gaat werken, dan zal ik een geleidelijk schema met haar doorspreken, waarin haar lichaam langzaam kan wennen en zij langzaam afscheid kan nemen.
Wil ze stoppen omdat ze een borstontsteking heeft, dan zal ik haar vertellen dat nú stoppen het risico op een abces vergroot en dat ze dan nog verder van huis is. Afhankelijk van wat ze dan wil (ingrijpen met antibiotica of niet bijv.) bespreek ik een schema.
Enzovoort. Geen enkele reden om te stoppen is hetzelfde en als ik weet waarom, weet ik vaak ook wel hoe snel een moeder wil stoppen. De negatieve stoppers (za'k maar zeggen) willen er zo snel mogelijk van af - en ik wil ze daar graag bij helpen zónder het probleem te vergroten (zoals een ontsteking die in een abces kan ontaarden). De positieve stoppers (het is mooi geweest, ik ga afbouwen) willen juist vaak op het gemakje afscheid nemen en bijv. nog een poosje een avondvoeding aanhouden.
Dáárom vraag ik waarom. Maar in een gesprek dus he, niet als eerste woord. Ik zie het al voor me: dag mevrouw, ik wil stoppen met bv en wil graag wat tips. O, waarom ga je stoppen???? Eh, nee dus, zo gaat dat niet.
Tirza