Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

02-03-2009 om 10:39

Aub kijken : uur van de wolf op vrijdag 6 maart 22.50

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MLN

MLN

22-03-2009 om 18:11

I second this motion

Ben het eens met Vageltje. De inhoud is verdwenen. Het gaat er alleen nog maar om wat en hoe en op welke manier iemand iets zegt en 'hoe worden de komma's e.d. neergezet'.
Dit is idd een naar draadje geworden terwijl Sini dit met de beste intenties en met een goed hart begonnen is. Svp archiveren deze doodlopende straat.

bezorgde ex buurvrouw

bezorgde ex buurvrouw

22-03-2009 om 18:35

Volledig mee eens

Ik ben het volledig eens met vageltje, nausicaa en MLN.

Derde cent (sinilind)

Ik denk dat forumbeheer prima in staat is zelf te beoordelen wanneer een draad aan archivering toe is Overigens vind ik het ook jammer dat de draad nu vooral meta gaat. Maar ik had nog een vraag open staan voor Sinilind: Waarom heb je deze draad precies gestart en wat hoopte je ermee te bereiken?

Sinilind

Ik vroeg me af of je niet erg teleurgesteld bent in de documentaire zelf. Want ik vraag me af of die documentaire, met deze insteek, zich wel echt leent voor wat jij hoopt. Ik denk het niet. Dan zal de discussie die hier volgde, dat effect ook niet op de kinderen hebben, vrees ik.
Daarom vroeg ik het, omdat ik eigenlijk bang was dat jij teveel cq andere dingen verwachtte.

Tirza G.

Tirza G.

22-03-2009 om 20:28

De kinderen

zitten toch allemaal op gewone scholen? Die hébben toch gewoon contacten?

Tirza

wendelien

wendelien

22-03-2009 om 21:11

Machteloosheid

Heb het niet aangedurfd naar de aflevering te kijken, maar wat hier beschreven is, komt me maar al te bekend voor. Iets vergelijkbaars heeft zich nl. in mijn omgeving afgespeeld en het is nog altijd niet voorbij. Onvoorstelbaar treurig is het wanneer het contact met een ouder volledig gesaboteerd wordt door de andere. Ik ken het verhaal hier weliswaar maar van een kant en elke keer stond ik weer paf, temeer daar Jeugdzorg (!) c.s. een geweldige steen heeft bijgedragen aan het leed door zich te laten gebruiken. Het is heel moeilijk je daar als buitenstaander een helder oordeel over te vormen, al snel krijgen de emoties de overhand. Bovendien kun je helemaal niets uitrichten en niets is zo fnuikend als machteloosheid. Waar we op hopen is dat de tijd de wonden zal helen en dat de kinderen zich zodra ze op eigen benen staan de weg naar de andere ouder weten te vinden.

IJdele hoop

Sini:"Nogmaals, ik hoop alleen om een doorgaande discussie die de kinderen zijdelings raakt en ze enigzins laat nadenken. Via school, vrienden, conservatorium etc. "
Ik vrees dat dat ijdele hoop is. Nog erger eigenlijk en zoals al eerder uitgesproken: als dat effect al vermoed wordt bij pa Pondman en hij is werkelijk het monster waar je hem voor houdt, dan steekt hij daar eens stokje voor. En ook: als de kinderen werkelijk volledig gehersenspoeld door het leven gaan, dan gaan ze zelf die invloed of elke poging in die richting uit de weg. Inderdaad, net als sekteleden. De deur gaat alleen maar meer dicht.
Maar mij is nog steeds niet duidelijk in hoeverre de emotie de beschrijving beinvloedt. Als deze kinderen 'gewone' kinderen zijn in een traditioneel christelijk ambitieuse omgeving (je moet je van God gegeven talenten gebruiken), dan staan ze al onder invloed van de contacten die ze hebben, zoals Tirza zegt. Of die invloed zal leiden tot het contact maken of zoeken met moeder, blijft de vraag.
Wendelien zegt een waar woord:"Ik ken het verhaal hier weliswaar maar van een kant en elke keer stond ik weer paf, temeer daar Jeugdzorg (!) c.s. een geweldige steen heeft bijgedragen aan het leed door zich te laten gebruiken."
Ja. Die verhalen ken ik ook en zijn ook op dit forum wel eens besproken. Anders dan in de grachtengordel wel gedacht wordt is Nederland helemaal niet ontzuild. Dat merk je vooral bij organisaties als Jeugdzorg, waar organisaties met een (vaak christelijke) missie een flink deel van het werk op zich nemen.
Voogden en medwerkers steken hun voorkeuren niet onder stoelen of banken en rekenen ouders zelfs af op 'onchristelijk gedrag'. Ik ken de situatie van een vader die op die manier de kinderen bij moeder weg heeft kunnen peuteren en ze richting zwarte kousen opvoeding heeft gestuurd. Contact met moeder is uitgesloten en ja, de Christelijke instelling heeft daar een vette vinger in de pap gehad. Vader's geloof werd belangrijker gevonden dan de stabiliteit van het gezin zoals de kinderen dat gewend waren: moeder+kinderen.
Wie weet was dat hier ook wel zo en was men het eigenlijk wel eens met het verwijt aan moeder: wat is dat nou voor een moeder die haar kinderen thuis laat en de kost gaat verdienen? Ik speculeer heftig, maar ik kan me er alles bij voorstellen want ik weet dat dat soort situaties voorkomen.
En ja, dat vind ik heel ernstig, maar tegen die praktijk helpt boos doen over Pondman niet.
Groet,
Miriam Lavell

Ik hoop het niet

"voor de geïnteresseerde, is vader Pondman vanavond weer gast bij de Wereld draait door"
Tenzij er vandaag iets gebeurt wat toch interessanter is voor de redactie. Dat hoop ik eigenlijk. Voor jou. Voor je vriendin. Ik vrees dat het een pijnlijke uitzending kan worden. Dat vader Pondman zich met succes zal profileren als een streng maar rechtvaardige en liefhebbende vader.
Dat wil je helemaal niet zien.
Groet,
Miriam Lavell

Ach miriam

misschien zit je er naast, ik schat juist in dat de losse draadjes juist nog zichtbaarder worden.

Tinus_p

Tinus_p

23-03-2009 om 10:18

Dwdd

Miriam:
"Tenzij er vandaag iets gebeurt wat toch interessanter is voor de redactie. Dat hoop ik eigenlijk. Voor jou. Voor je vriendin. Ik vrees dat het een pijnlijke uitzending kan worden. Dat vader Pondman zich met succes zal profileren als een streng maar rechtvaardige en liefhebbende vader."
Ik heb t donkerbruine vermoeden dat die dwdd-uitzending alleen ieders eigen standpunt zal herbevestigen.

Herhaling

tinus:"Ik heb t donkerbruine vermoeden dat die dwdd-uitzending alleen ieders eigen standpunt zal herbevestigen."
Dat is goed mogelijk. Net als die documentaire. Was ook al pijnlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Sylke

Sylke

23-03-2009 om 12:28

Wat je die kinderen gunt

We wéten niet hoe het daar in huis toegaat. We kunnen slechts afgaan op vermoedens en op via-via informatie.
Wat wij die kinderen gunnen - opgroeien in vrijheid en zonder indoctrinatie, zonder voorordelen - dat begint ook bij onszelf. De vader en zijn veronderstelde praktijken met de grond gelijk maken, zal uiteindelijk die kinderen niet helpen.
http://www.guardianmarketing.co.uk/fact.html
Bekijk vooral de tabs "a complete perspective", "Fact vs Opinion" en "editorial independence"

Wat je die kinderen gunt

is een persoon in hun leven die tegen ze zegt "ja jouw papa is inderdaad een doorgedraaide randdebiel, maar daar kan jij niets aan doen en als je er over wil praten dan staat de deur hier altijd open".

dat is wat ik die kinderen gun.

Ach ik vind het ook niet erg dat die stemmen verkloot worden en dat die man zichzelf weer belachelijk maakt in zo'n tv programma. Wat ik erg vind is dat die kinderen maar thuis blijven zitten bij die gekke pa, die deur naar buiten trekken ze zelf weer dicht, kunnen zich niet los zien van die vader. Die 2 zoons, sorry hoor maar ik vond ze na deze uitzending zo sneu...het is vlees nog vis, ja die blijven nog wel even. Ik schat de meiden dan toch sterker in, die komen nog wel een keer los denk ik, ja als de eerste beste leuke jonge vent ze meekaapt kunnen ze terug roepen "nou en, ik hoef er ook niet meer in".

ja triest.

Die Ernst Daniel vond ik ook niet al te sterk, zo emotioneel dat ook hij nauwelijks een punt kon maken.

Wat een ***

Er was geen discussie, de vader stond er niet open voor en Ernst Daniel was boos en dan was praten moeilijk.

Echt ik hoop voor de kinderen dat ze hulp krijgen, en ook tav hun zang

Ach die zang

hou toch op over die zang en die muziek, alsof dat zo edel is. Ik geef wel eens les in het (toegepaste) kunstonderwijs, man, hoeveel mensen hopen daar hun geld in te kunnen verdienen en hoeveel je moet teleurstellen... ook al zijn ze al jaren er mee bezig en komt het echt uit hun zelf wat hier niet het geval is. Misschien zitten er tussen deze kinderen wel hele goede accountants of een keigoede dierenarts, weet ik veel.

Nee, word lekker iets anders, muziek en kunst is maar 1 richting, ga vooral iets doen waar vraag naar is. Semi-beroerde zangers zijn er al zat en volgens mij zijn die allemaal ongelukkig (net zoals hun vader).

Manda

Maar daar ging het vanavond over, die zang. De muziek nog niet eens, alleen de zang. En nee, van discussie kon je niet echt spreken, dat ben ik met je eens

Tirza G.

Tirza G.

23-03-2009 om 23:10

Bij dwdd

is er nooit sprake van discussie, toch? Het is alleen maar egotripperij van MvN, wat een vréselijke man vind ik dat.
Wie past er op de kinderen als Pondman op TV is? Enne: is deze discussie ook te voeren met dezelfde argumenten over ouders die met hun kinderen meekomen naar Idols, Xfactor of Holland'sGot Talent?

Tirza

Tirza

De kinderen waren mee, natuurlijk. Om heel hard te roepen dat zij dit toch echt *zelf* wilden.

Genista ik denk niet dat het daar om gaat. tirza ik begrijp je n

ja dat wordt wel gezegd, dat het om een muzikale familie gaat en idd er wordt veel gezongen. Ja dat klopt maar dat is het dan ook.

Volgens mij gaat het de hele tijd helemaal niet om muziek en zang, de schoonheid, kunst, het willen scheppen. Nee, het gaat in hun leven en dus in de docu en in de discussies telkens om de vader, wie hij is, wat hij doet, waarom hij dat doet en hoe hij dat doet.

Als het om de kunst zou gaan dan zou je vragen aan die kinderen door wat en wie ze zich laten inspireren, wat ze mooi of lelijk vinden en hoe ze die associaties leggen, wat ze denken zelf te kunnen toevoegen aan die muziek, met welke intentie ze de dingen doen, waar de eigenheid in zit en al die dingen die ik bijvoorbeeld telkens aan mijn studenten vraag.

het element 'zang' doet er eigenlijk helemaal niet toe hier, het gaat niet om de liefde voor kunst, volgens mij gaat het puur en alleen om het bestaansrecht van die Freak Pondman.

Dus zover mijn commentaar op 'de muziek en de zang'.

Verder kijk ik nooit naar dwdd behalve deze keer dan, jammer dat Ilse de Lange niet wat heeft gezegd, dat lijkt mij nou namelijk iemand die ontzettend gedreven, met liefde, met vrolijkheid, met heel veel positieve energie aan het zingen is. Een voorbeeld dus, iemand om door geinspireerd te raken, ben heel benieuwd wat zij er nou eigenlijk van vond.

Ik snap Tirza's vraag overigens niet. "Wie past er op de kinderen als Pondman op TV is?"

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2009 om 00:00

Je vader is een randdebiel

Manda:... is een persoon in hun leven die tegen ze zegt "ja jouw papa is inderdaad een doorgedraaide randdebiel, maar daar kan jij niets aan doen en als je er over wil praten dan staat de deur hier altijd open".
Zelfs al zou een kind dat van zijn/haar vader willen horen dan wil dat nog niet zeggen dat dat kind er aan toe is om dat aan te horen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2009 om 00:46

Sorry voor pa pondman

maar deze 'zitting' was niet in zijn voordeel.
Ik vind het om eerlijk te zijn nogal sneu voor de kinderen dat ze op deze manier in de kijkerd staan. Dit is een loyaliteitsprobleem. De kinderen zijn loyaal aan hun vader en zullen niet toestaan dat hun vader zo onaardig wordt behandeld, dus blijven ze hem verdedigen. Men moet die kinderen niet meer dwingen om dat te doen. Ook al zouden ze ergens doorhebben dat hun vader een rare is, dan nog doet het zeer als dat door een ander wordt ingepeperd.
Ik hoop overigens dat de oudste zoon niet heel lang meer wacht tot hij het huis uitgaat. Eenmaal los van het ouderlijk huis zou hij door de afstand beter kunnen overzien waar hij eigenlijk mee te maken heeft gehad. Nu zit hij er te dicht op en te diep in.
Ik was het helemaal eens met Ernst Daniël Smid, maar ik weet niet of het nou zo goed is dat hij over de hoofden van de kinderen bulderde wat hij van alles vond. Heel lief hoor dat die kinderen zelf weer meewilden met hun vader, maar die vader had moeten zeggen dat hij dit keer alleen ging. Hij kon op zijn klompen aanvoelen dat hij weer een bak kritiek over zich heen zou krijgen. Als hij zo zeker is van zijn zaak dan heeft hij hun bijval niet nodig. Bovendien zou hij als liefhebbende vader moeten zien dat deze commotie slecht is voor zijn kinderen. Hoe minder hij ze er rechtstreeks aan blootstelt hoe beter lijkt mij.
Ik hoop voor de kinderen dat ze zich op een dag bewust zullen worden van het feit dat hun vader een vreemde kijk heeft gehad op hun opvoeding. Uit ervaring weet ik dat mannen (en vrouwen uiteraard) die in een eigen wereldje leven alle inbreng van buitenaf niet accepteren. Zo'n man heeft het bij het rechte eind, al die anderen niet. Zo'n man zal zich blijven verbazen over het gedrag van anderen. Hij heeft het zó goed met iedereen voor en toch wil niemand luisteren! En dat hij met iedereen ruzie krijgt ligt ook nooit aan hem. Hopen dat je zo'n man de ogen kunt openen is zinloos.

Hoe kom je daar weer nou bij kaaskopje?

"Zelfs al zou een kind dat van zijn/haar vader willen horen"

dat heb ik helemaal niet gezegd, je plakt en knipt weer wat ongelukkig. Het gaat er mij om dat als die kinderen wel iets durven te zeggen tegen een vertrouwenspersoon (een schoolvriend, een exbuurvrouw, etc) dat die er is. Lees eerst eens voordat je allerlei aannames doet op mijn stukjes, dit verzoek heb ik je al eerder meerdere keren gedaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2009 om 10:03

Manda rijn

Je leest er weer iets negatiefs in, terwijl dat niet zo is.
Ik weet hoe het voelt als mensen naar over je vader praten. Je weet dat ze gelijk hebben, maar het is en blijft je vader.

Manda, uitleg

Ik had het even alleen maar over DWDD van gisteravond. En daarin was het bedoelde gespreksonderwerp toch echt alleen maar de manier waarop die kinderen leerden zingen, volgens mij. De zangpedagogen, Ernst Daniël ea vinden dat die vader een verkeerde zangtechniek doorduwt en daarmee het eventueel werkelijk aanwezige talent van die kinderen naar de barrebiesjes helpt, vader is er echter van overtuigd dat hij juist de beste zangpedagogiek hanteert en dat de moderne fratsen niet kloppen.
Ik heb al eerder gezegd dat ik niet heel veel verstand van zingen heb. Dus of vader echt iets aan het verknoeien is, weet ik ook niet. Ik weet wel dat ik de manier waarop al de zes Pondmannen zingen, zeer beslist niet mooi vind.

Tirza G.

Tirza G.

24-03-2009 om 10:47

Genista, uitleg

Ik heb DWDD niet gezien, ik kijk in(uit?) principe niet naar MvN. Maar ik zat me dus gewoon even af te vragen wáár die kinderen zijn en wie er dan bij ze is als Pa niet in de buurt is. Maar goed, ik begrijp dat zij er bij waren. Wat fijn.

Tirza

margje van dijk

margje van dijk

24-03-2009 om 11:04

Tirza

De jongste is 14, de oudste is 21. Die kinderen hebben toch geen oppas meer nodig?

Of begrijp ik je vraag niet.

Margje

Psst margje

Ik vermoed hier enig tirzatisch cynisme

Sylke

Sylke

24-03-2009 om 11:19

Is this pondman family the new ‘crapp’ family singers?

Ook op internationale blogs worden ze compleet de grond in geschreven. Wat erg voor die kinderen.
http://parterre.com/?p=2781 ... actually this is totally sad. what an asshole this father must be… making his own kids the joke number one in operatic internet and at the same time probably destroying their voices… somehow this is mental child abuse ...
http://maus-merryjest.livejournal.com/500174.html ... Its a if the father learned the Verdi canon while submerged underwater. The vocal effect is positively psychedelic; all those arias went down the rabbit hole and popped out on the other side of the universe. How is it even possible for a boy of 16 to sound like that? Waterlogged Corelli - why, I’ve never heard anything like it. Papa certainly internalized Phillip’s despair - the acting is not bad but he went and ruined the mood by opening his mouth. NOW I know where the kids get that “concept” of tone quality. The baritone actually has a good voice - he must be saved and needs to move out of the crazy house as quickly as possible. "

Genista

ja precies, het had moeten gaan over muziekonderwijs in dit gezin, maar het ging voornamelijk weer over de persoon Freak Pondman die alles beter weet. Jammer dat die Ernst Daniel zo emotioneel werd.

Ik vond het wel verhelderend en herkenbaar om te horen dat Ernst Daniel zei dat het nog maar moet blijken of die kinderen talent hebben. Dat was mijn eerdere punt, elke kunststudent moet een ontwikkeling laten zien, zowel techniek beheersen als in creativiteit verdiepen en verbreden, dat deze kinderen die ontwikkeling niet breed en diep kunnen maken is mij nu duidelijk.

Het is alsof je studenten alleen op de 'Van Gogh' manier laat schilderen zonder ze goed alle overige technieken zoals kleurenleer, compositie mee te geven en schrijnend is dat alles wat met eigen interpretatie, eigenheid en creativiteit te maken heeft niet aan bod komt, heel schraal en beperkt is het dus wat ze doen en er is dus nu nog helemaal niet te zeggen of ze talent hebben.

Maar die kunst vind ik allemaal niet de prioriteit, de kans is namelijk groot dat meerendeel van die kinderen helemaal niet werkzaam zullen kunnen zijn als zanger of muzikant, daar achter komen doet straks vast wel pijn maar daarna is het misschien ook wel bevrijdend kunnen ze worden wie ze werkelijk zijn. Hopelijk worden het toch nog fijne volwassenen die oprecht gelukkig kunnen zijn.

matriarch

matriarch

24-03-2009 om 12:06

Die buitenlandse weblogs

die blogger van de tweede link denkt dat het om een Deense familie gaat. Wat zag die familie er gisteravond ineens anders uit zo in DWDD. Geen mooi camerawerk en prachtbelichting, maar een mislukte discussie die veel te snel moest omdat in principe bij al dit soort programma's elk onderwerp in zeer korte tijd afgehandeld moet worden. Verder met kromme tenen wederom geluisterd naar de fragmenten uit Rigoletto. Mijn katten janken fraaier. Interessant ook om vader tegen Ernst Daniël Smit te horen roepen dat die zijn stem heeft verpest. En in de docu werd de suggestie gewekt dat de kinderen naar het conservatorium zullen/mogen gaan maar dat is dan kennelijk alleen om een instrument te leren spelen. Want ik meende gisteravond mee te krijgen dat ze niet voor het zingen naar het conservatorium mogen van vader. Maar ook als het waar is dat vader die kinderen aan stemblessures helpt, dan nog is daar niks tegen te doen, neem ik aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.