Pelle
05-08-2009 om 14:17
Armoede: sociale participatie ook eerste levensbehoefte
Sociale participatie ook eerste levensbehoefte
03 augustus 2009
Als iemand buiten zijn of haar eerste levensbehoeften niets extra’s kan betalen, vinden mensen dat er sprake is van armoede. Een zelfstandige woning, gezond eten en nieuw gekochte kleding worden beschouwd als de eerste vereisten. Daarnaast is men van mening dat iemand goed verzekerd moet zijn tegen ziektekosten, brand en inbraak.
*
Mensen vinden ook dat een huishouden moet kunnen beschikken over telefoon, een televisie en een computer met internetaansluiting. Ook moet er geld zijn voor recreatie, het vieren van verjaardagen, het op bezoek gaan en het lidmaatschap van een (sport)club.
*
De aanwezigheid van kinderen in het huishouden vereist een hoger budget in verband met kleding en school. Ook moeten er hogere eisen gesteld worden aan de woning en de voeding. Uitstapjes, vakantie of het lidmaatschap van een club worden voor kinderen belangrijker geacht dan voor volwassenen.
*
De goederen en voorzieningen die mensen noodzakelijk vinden voor alleenstaanden en paren zonder kinderen, zijn te betalen van een bijstandsinkomen. Eenoudergezinnen en paren met kinderen met een inkomen op bijstandsniveau lopen echter het risico dat zij tekortkomen.
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de publicatie Genoeg om van te leven. Focusgroepen over de minimale kosten van levensonderhoud, een gezamenlijke uitgave van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud), die op 4 augustus 2009 is verschenen. Het rapport doet verslag van groepsdiscussies tussen burgers over wat armoede volgens hen is en over de kosten van levensonderhoud die volgens hen minimaal noodzakelijk zijn.
Het onderzoek
Het SCP en het Nibud hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar de meningen van Nederlandse burgers over armoede, over de goederen en voorzieningen die zij minimaal noodzakelijk vinden en over de kosten daarvan. De vraag was in hoeverre de mening van burgers over een minimaal acceptabele levensstandaard overeenkomt met de inhoud van de minimumvoorbeeldbegroting van het Nibud, en in hoeverre het bijbehorende budget aansluit bij de armoedegrenzen van het SCP. Het onderzoek is uitgevoerd via een benadering die niet eerder in Nederland is toegepast: de consensuele budgetmethode. Burgers praatten in groepen met elkaar over de thema’s om zoveel mogelijk tot gezamenlijke standpunten te komen. Vier focusgroepen zijn driemaal bijeengekomen. De gesprekken resulteerden in gedetailleerde budgetten voor vijf verschillende soorten huishoudens: een alleenstaande man van 35 jaar, een alleenstaande man van 75 jaar, een paar zonder kinderen, een alleenstaande moeder met twee kinderen, en een paar met drie kinderen.
De armoedebegrippen, leefstijlen en budgetten waar de focusgroepen op uitkomen, sluiten in het algemeen goed aan bij de systematiek van de SCP-armoedegrens en de budgetmethode die het Nibud hanteert.
Armoede = onvoldoende geld om te voorzien in behoeften
Alle vier focusgroepen waren het erover eens dat armoede inhoudt dat er onvoldoende geld is om in bepaalde behoeften te voorzien. Over welke behoeften dit zijn, varieerden de meningen. Eén groep vond dat iemand arm is wanneer hij of zij de eerste levensbehoeften (onderdak, voeding, kleding) niet kan bekostigen. De andere groepen vonden echter dat er sprake is van armoede wanneer men wel de eerste levensbehoeften kan bekostigen, maar daarbuiten niets extra’s kan betalen.
Noodzakelijke posten
Elke focusgroep discussieerde uitgebreid over goederen en voorzieningen die voor een huishouden minimaal noodzakelijk zijn. Alle groepen vonden een flat geschikt als woonruimte, met een aantal slaapkamers dat past bij de omvang van het huishouden. Gezond eten vond iedereen belangrijk, maar een warme maaltijd hoeft niet iedere dag. De (goedkope) kleding zou nieuw gekocht moeten zijn. Verder zou ieder huishouden tegen bepaalde risico’s verzekerd moeten zijn. In ieder geval is een inboedelverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering en een ziektekostenverzekering nodig. Ten slotte hechtten de focusgroepen aan sociale participatie: uitstapjes, het vieren van verjaardagen, zo nu en dan een (goedkope) vakantie en het lidmaatschap van een club zijn volgens hen vooral voor kinderen van groot belang.
Bijbehorende kosten
Over de samenstelling van de goederen- en voorzieningenpakketten waren de vier groepen het wel eens, maar de maandbudgetten bleken soms echter sterk van elkaar te verschillen. De opvattingen over het benodigde aantal exemplaren van de producten (hoeveel warme maaltijden per week, hoeveel paar schoenen?), over het prijsniveau (brood van een goedkope supermarkt of van de warme bakker?) en over de levensduur (hoeveel jaar gaat een wasmachine mee, hoe lang doet men met een jas?) liepen soms nogal uiteen. Voor een alleenstaande liepen de budgetten van de vier groepen uiteen van ruim 800 euro per maand tot iets meer dan 975 euro per maand; voor een paar met drie kinderen varieerden de budgetten tussen bijna 1700 euro en ruim 2200 euro.
De aanwezigheid van kinderen in het huishouden deed het vereiste budget bij alle groepen sterk oplopen. Er is meer geld nodig voor speelgoed, opvang en school. Ook stelde men hogere eisen aan de kwaliteit van de woning (groter, met meer meubels en liefst in een goede buurt) en van de voeding (meer fruit en meer verse groenten). Uitstapjes, een vakantie of het lidmaatschap van een club werden voor kinderen als belangrijker gezien dan voor volwassenen. De groepen waren algemeen van mening dat kinderen er niet de dupe van mogen worden als de ouders een beperkt inkomen hebben.
Inkomsten op bijstandsniveau in de meeste gevallen toereikend
De maandbudgetten die nodig zijn om de samengestelde pakketten van goederen en voorzieningen te bekostigen, zijn vergeleken met de inkomsten die de huishoudens zouden hebben op het niveau van de bijstand en van het wettelijk minimumloon. In beide gevallen zijn de inkomsten inclusief alle heffingskortingen, vakantietoeslag en overige subsidies en tegemoetkomingen.
De pakketten zoals die door de focusgroepen zijn samengesteld, blijken niet altijd te bekostigen van een inkomen op bijstandsniveau. Dit geldt vooral voor een paar met drie kinderen; voor hen zou het tekort kunnen oplopen tot bijna 500 euro per maand. Een alleenstaande moeder met twee kinderen houdt op grond van het budget van een van de focusgroepen ruim 50 euro per maand over, maar komt volgens een andere groep ruim 250 euro tekort. Voor alleenstaanden en paren zonder kinderen zou een inkomen op bijstandsniveau wel toereikend moeten zijn.
Het minimumloon is over het algemeen wel voldoende; alleen een paar met drie kinderen heeft volgens twee van de vier focusgroepen meer inkomsten nodig om alle budgetposten te kunnen bekostigen. In beide gevallen gaat het om een bedrag van meer dan 300 euro per maand. Vooral alleenstaanden zouden echter moeten kunnen rondkomen van het minimumloon. Volgens de budgetten van alle vier groepen is er dan zelfs een fors overschot, oplopend van 270 euro tot ruim 400 euro per maand.
Asa Torell
11-08-2009 om 21:13
Nee
Als student heb ik ook ooit zelf de kachelreparatie van mijn huurwoning betaald. Dat zijn helaas van die dingen die onder eigen verantwoordelijkheid van de huurder (kunnen) vallen.
Kaaskopje
11-08-2009 om 21:28
Ano
Bij onze woningcorporatie heb je een ´klusjesabonnement´. Zo is onze doucheslang een keer gratis vervangen, de schuurdeur is bijgeschaafd, e.d.. Het kan toch schelen met wat je er anders voor zou moeten betalen. Het is wel weer een aanslag op je toch al kleine beurs maar je zou eens kunnen kijken of dat ook bij jullie mogelijk is.
ano
11-08-2009 om 21:37
Kachel vervolg
hoihoi
heb idd een klusjesabbo maar daar valt reparatie v.d.kachel niet onder,die is van jezelf en neem je bv over van de vorige bewoner,net als mijn geiser die het ook al begaf die tijd...mijn kachel was al ouder,had hem al eens laten repareren en was nu echt niet meer te maken..natuurlijk ben ik verantwoordelijk voor mijn eigen kachel maar als je geen 278 euro heb om hem te laten maken dan is dat niet anders..
het was een gaskachel dus dat zit niet in je huurderspakket..
ano
11-08-2009 om 21:41
Pelle
pelle,ik heb een diploma voor kinderverzorging..maar de uren dat ik kan werken..van half negen tot drie uur willen ze me niet hebben...als ik tot zes uur half zeven kon werken mocht ik meteen beginnen maar wil overal werken..solliciteer bij elke supermarkt,hema,blokker maar telkens krijg ik te horen dat ze die uren niet kunnen inpassen..
ik wil ook graag iets administratieachtigs doen maar daar heb ik geen papieren voor en dat lukt dus ook niet..
ook zou ik graag iets in de uitvaart willen gaan doen maar daar kreeg ik geen opleiding voor zeg maar..
ik wil zo graag uit die uitkering maar het wil niet lukken...
ano
11-08-2009 om 21:44
Pelle
ik ben pas verhuist en heb nu centrale verwarming,dit speelde vorig jaar allemaal...ik heb het nu beter op de rit zal ik maar zeggen maar vorig jaar was een rampejaar..nu is alleen....voorzichtig zeggen...mijn tv stuk..en op gratisoptehalen en marktplaats genoeg tv.s voor weinig..maar dan zit je vaak weer met vervoer...
bij een winkel met tweedehands spullen staan ook tv.s voor weinig maar vragen ze weer 25 euro vervoerskosten...we hebben nu een kleintje staan van een van de kids..dus totaal zonder is niet zo maar heel fijn is het niet
Carmen
11-08-2009 om 22:01
Ano
Welke regio? Wie weet heeft een van ons een TV over. Ik heb ten slotte ook laatst een OOLer blij gemaakt met kleding. We helpen elkaar graag!
Kaaskopje
11-08-2009 om 22:03
Ano
Hoewel ik begrijp dat je je werktijden graag aanpast aan de schooltijden van je kinderen vraag ik me toch af of je je realiseert dat je op die manier echt nooit aan de bak zult komen. Je wilt iets wat niet realistisch is.
Nasha 1st
11-08-2009 om 22:13
Eens met kaaskopje
zolang je teveel eisen blijft stellen op dat gebied, zul je nooit een baan vinden. Vaak is het veel beter even te slikken, en als de werkgever ziet hoe je bent en werkt te gaan praten over dit soort dingen. Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk? en ken je deze site http://www.9tot3.nl/PrimoSite/show.do?ctx=165721,179312,179503 waarop banen staan tussen 9 en 3?
Kaaskopje
11-08-2009 om 22:18
Wat dan ook..
Tirza: Hier een kind wat je verplicht naar sport moet tremmen, maar wat wel vrijwillig muziekert.
Dus wat is de conclusie: trem je kind nergens heen maar laat het aan hem/haar over waar hij/zij zin in heeft. Als dat muziek is vind ik dat helemaal leuk, als dat sport is net zo leuk. En als het een tijdje zonder clubverband touwtje springen op het plein of voetbal op het veldje is... waarom niet?
Mijn vriendin geeft muziekles, ook aan kinderen die er door hun ouders heengestuurd worden. Niets zo demotiverend als een kind wat er geen zin in heeft, maar moet. Niet voor iedereen geldt 'het wordt vanzelf wel leuk'.
ano
11-08-2009 om 22:37
Vervolg
carmen..lief dat je wil helpen..woon in de buurt van haarlem..
kaaskopje...het is misschien niet realistisch maar er is echt geen andere mogelijkheid..en nee nasha..ik stel geen hoge eisen,maar ben alleen...er is geen oppasoma in de buurt..naschoolse opvang zit vol of zijn niet aangesloten bij de school van de kinderen..en zijn te ver weg..kan ze niet ophalen omdat ik dan zelf tot sluitingstijd werk...en mocht ik werken bij een nso..waar ik vollop solliciteer mag ik ze helaas hier niet meenemen..de kids...was het maar waar..
bedankt voor het meedenken..en ik ga die site zo ff bekijken...
Jakiro
11-08-2009 om 22:43
Gastouder?
Als je de papieren hebt, kan je toch zo aan de slag als gastouder ?
4 Kinderen opvangen voor 5 dagen in de week is prima in te passen met eigen kinderen.
Jakiro
ano
11-08-2009 om 23:08
Gastouder
hoi jakiro
daar hebben we ook al naar gekeken,samen met de vrouw van de sociale dienst die mij begeleid maar dat "mag"niet omdat ik geen slaapplek voor kinderen heb..je moet een kamer over hebben voor bedjes..geloof me...de regels zijn daarvoor aangescherpd..en ik rook en je moet een rookvrij huis hebben en je mag geen huisdier hebben en heb een kat en natuurlijk kan je zeggen stop met roken maar ook dit heb ik overwogen..ik wil niet overkomen als iemand die op alles een antwoord heeft maar het is gewoon niet zo simpel als het allemaal lijkt..
Jakiro
11-08-2009 om 23:25
Sorry ano
Zo simpel is het wel.
Je stopt met roken (scheelt geld) en zet opklapbedjes in de slaapkamer van de kinderen en je zoekt een liefdevol huis voor de poes. (scheelt ook geld)
Ik snap het wel, ik rook ook en heb een kat; maar als de nood zo hoog is, denk ik wel dat ik prioriteiten kan stellen.
Blijkbaar zijn je kinderen al zo oud dat in ieder geval 1 voor zichzelf kan zorgen na schooltijd,misschien kan die ook van 3 tot half 7 voor z'n broertje/zusje zorgen ?
Persoonlijk vind ik dat je jezelf heel erg tegenspreekt; je wil dolgraag werken, maar wel van half 9 tot 3 en er niet voor stoppen met roken.
Succes met zoeken,als je die baan gevonden hebt, zou ik graag willen weten welke; dan ga ik ook zoiets zoeken.
Jakiro
Carmen
11-08-2009 om 23:28
Lastig
Een rookvrij huis is natuurlijk heel makkelijk te regelen. Ik wist eigenlijk niet dat er nog ouders zijn die IN huis roken... Maar dat is een andere discussie. Geen kamer over en wel een huisdier zijn lastiger.
Maar over de TV: Dames en heren in Haarlem en omstreken! Iemand een TV over?!?!
Kaaskopje
12-08-2009 om 01:43
Angst
Sorry, Ano, dat we je nu zo 'onderhanden' nemen. Normaal ben ik daar terughoudender in, maar uit alles wat ik van je lees maak ik op dat je bang bent om het over een andere boeg te gooien. Ja maar dit, ja maar dat... je zoekt inderdaad op álles een antwoord. Dat is heel begrijpelijk. Toen ik werk moest zoeken had ik ook zweet in mijn handen bij wijze van spreken. Het is een hele stap om van werkloze thuismoeder de overstap te maken naar werkende moeder, dat vraagt wat handigheid en meer organisatie, maar onmogelijk is het waarschijnlijk niet.
Niet alle ouders hebben zin om zich bij een gastouderbureau aan te sluiten, maar sommigen willen best een beetje bijverdienen met oppassen. Je zou eens op school kunnen rondvragen. Dat verruimt je mogelijkheden toch weer.
Kaaskopje
12-08-2009 om 01:55
Jessica
Een stukke fiets kun je soms inderdaad pas vervangen als de kinderbijslag er is.
Je neemt je petje af voor mensen die leven van het bedrag van jullie vaste lasten, terecht dat je dat doet, het 'grappige' is dat je in staat blijkt te zijn om het met minder te doen als dat nodig is. En eenmaal weer voorzien van een dikkere bankrekening vraag je je dan verbaasd af hoe je 'm dat hebt geflikt, want deed je het voorheen met 60 euro, dan blijkt 100 euro net aan genoeg te zijn. Erg maar waar.
Kaaskopje
12-08-2009 om 02:20
Oppaswerk
Ik had het ook niet over oppaswerk voor ano, maar over oppasmoeders voor haar kinderen.
Ik weet dat het voor een alleenstaande ouder ingewikkelder kan zijn dan voor een ouder met partner, dan kun je net iets meer regelen dan als je alleen bent. Maar als je je beperkt door alleen voor een bepaalde werktijd te gaan heb ik weinig hoop dat dat snel gaat lukken en ik stel me zo voor dat de sociale dienst op een dag geen geduld meer heeft.
Kaaskopje
12-08-2009 om 02:29
Jessica
Ik heb zelf, met mijn man, in de bijstand gezeten en ik heb zelf, ook weer met mijn man, nu een dikkere bankrekening. Ik had het dus over mezelf
Kiki
12-08-2009 om 08:21
Sorry ano,
Ik zit je stukje te lezen en ik zit met verbazing te kijken. Ik vind persoonlijk dat je je passief opstelt
Ik zit in de gastouderopvang en je mag best huisdieren hebben. Alleen geen gevaarlijke blaffende nare honden.
Je moet alleen aantoonbaar kunnen maken dat je er er voor zorgt dat kleine kinderen niet alleen zijn met een hond of niet bij het voer en de kattenbak kunnen komen.
Rookvrij moet inderdaad, maar dan kan je gelijk werken aan de gezondheid van je eigen kinderen.
Ik rook(te) ook, maar niet bij kinderen en niet in huis. Het kan dus prima, roken en een rookvrij huis hebben.
Bovendien als je een week niet rookt heb je gelijk het geld voor een TV van de kringloop bij elkaar. Of kijk op www.gratisoptehalen.nl
Sorry, ik heb nog niets gehoord waarom jij die uitkering niet uitkan, je moet je iets flexibeler opstellen.
Je had al jaren geleden gastouder kunnen worden, als je je goed had laten informeren.
Die nieuwe eisen van 2010 zijn gewoon te doen. De nieuwe diploma-eis heb je al, dan moet je een EHBO-diploma hebben. Ik wed dat de sociale dienst daar wel iets aan kan doen, anders zijn er zat gastouderbureaus die zowel de verklaring omtrent gedrag als de EHBO-diploma's vergoeden. Er gaan dadelijk een hoop gastouders stoppen en dan wordt de kinderopvangsituatie nijpend. Een beetje gastouder net een zakengeest springt daar op in.
Adverteer op marktplaats, 'Gediplomeerd, kan aan de eisen van de overheid voldoen'
Ik ken de opvangsituatie (of eigenlijk gebrek aan opvangsituatie) erg goed en het is prima te doen. Je moet alleen een beetje pro-actief zijn en je niet bij elk, denkbeeldig, obstakel al afhaken.
Kom op, je kan actie ondernemen, neem de regie
ano
12-08-2009 om 08:54
Vervolg
kaaskopje...
je mag me onderhanden nemen hoor..ik ben niet bang voor tegenspraak of disussie..
ik ben totaal niet bang om de boeg om te gooien,sterker nog..de vrouw die bij begeleid vind dat ik te veel en te snel wil...zij stopt me soms met mijn ideeen die ik heb en wat ik wil..ja.de sociale dienst heeft in mijn geval geen haast om me te laten werken...de omgekeerde wereld
jessica5.
je heb helemaal gelijk..er is heel veel onbegrip..ze vroegen mij op gegeven moment..als je kinderen ziek zijn waar laat je die dan?blijf je dan thuis?tja..hoe doen jullie dat dan..want naar de opvang mogen de kids dan niet als ze ziek zijn..ik kan dan mijn moeder vragen maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit..
oppaswerk haald mij idd niet uit de uitkering maar het is wel een begin,net als mijn vrijwilligerswerk trouwens..dus ik ben niet bang voor werken of wat er ook bij komt want ik "werk"al...
het zweet staat me niet in de handen...
dat ik mezelf tegenspreek hoor ik vaker,
ik heb een zoon van bijna 18 maar die kan niet oppassen..die is bakker,werk in de nacht en slaapt overdag dus ook dat is geen optie...
ook daarom is oppaswerk geen optie maar ik ga zeker eens praten met de sociale dienst om te kijken of daar wel een mogelijkheid voor is..deze vrouw vertelde mij dat het voor mij niet mogelijk was...zelf zag ik ook wel dingen die konden
een opklapbedje past niet in de kamer van mijn kinderen,nog in die van mij...
de kat wegdoen is totaal van de baan...en stoppen met roken?is niet zo simpel..maar dat weet iedereen...
ik zoek gewoon verder..maar tips zijn heel welkom en ik kan veel hebben dus praat er maar over...
Ellen
12-08-2009 om 10:29
Gut, tirza.. inmiddels o.t.
Waar heb jij last van? Relax meid. Voel je niet zo aangevallen. Ik heb helemaal niets tegen piaonoles (over vooroordelen gesproken trouwens). Integendeel: ik vind het een prachtig instrument. Ik zou willen dat ik vroeger in de gelegenheid was geweest piano te leren spelen.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ik DENK dat een 6-jarige zelf niet zo gauw zou kiezen voor pianoles maar eerder op voetballen, gym, hockey of tennis willen.
Maar dit hangt ook samen met of je met muziek bent opgegroeid denk ik.
Een kind naar voetbal tremmen vind ik trouwens ook niet ok, by the way.
Groet
Vic
12-08-2009 om 10:38
Bijna 18?
Dat scheelt dan weer, voor een kind van 17 hoef je geen nso te hebben. Hoe oud is je andere kind? Is er nog een andere ouder die een of twee middagen opvang kan verzorgen?
Mijn oudste is 10 en ik overweeg om over een jaar de BSO op de lange schooldagen op te zeggen. Dan kan ze mooi 'oefenen' voor als ze naar de middelbare school gaat. Ik heb altijd vier dagen, tijdens normale kantooruren, gewerkt. Gelukkig is het wel altijd gelukt om opvang te regelen, dat scheelt al een hoop, maar ze worden inderdaad wel eens ziek. In mijn geval ongeveer 1x per jaar, maar dan neem ik zorgverlof of werk thuis.
Het zet gewoon geen zoden aan de dijk als je van 9 tot 15 uur gaat werken. In jouw vak verdien je dan een schijntje meer dan je bijstandsuitkering. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je dan maar beter thuis kunt blijven. Die bijstand is m.i. een vangnetregeling en niet iets waar je in wilt blijven omdat er aan werken zoveel nadelen kleven.
fluitketel
12-08-2009 om 11:17
Ano
je schrijft dat er wel werk is wat je kunt doen maar op tijden waarop je niet kúnt werken namelijk 's avonds. Is het geen optie om voor die uren een opvangouder te vinden of je oudste zoon te laten oppassen voordat hij naar zijn werk gaat? Als je eenmaal aan het werk bent valt er makkelijker iets af te spreken met een werkgever als ze tevreden over je zijn dan vooraf al allerlei beren op de weg te zien.
Zelf heb ik vorig jaar een tijdje 4 banen gehad, nu gelukkig niet meer nodig, zwaar maar het ging wel met wat passen en meten. Nu had ik wel het geluk dat ik geen hele kleine kinderen had maar slechts 1 grotere die makkelijk een uurtje alleen thuis kon zijn voor en na schooltijd.
Tirza G.
12-08-2009 om 11:29
Ellen (inmiddels ook ot)
Misschien moet je dan meteen opschrijven wat je bedoelt te zeggen, dat scheelt een stuk. Ik vind sport en muziek voor mijn kinderen tot het verplichte standaardpakket horen. Daarbinnen hebben ze de keus, of ze nou willen skeeleren of voetballen, willen piano-en of fanfare-en - dat maakt me niet uit, maar je muziekert en je sport.
Tirza
Tirza G.
12-08-2009 om 11:31
Een bakker-zoon
Die kan toch vanaf 3 uur de opvang doen van je jongere kinderen tot je thuis bent? Hier beginnen de bakkers om een uur of 6 's avonds (de eerste ploeg), die zijn om een uur of 2-3 thuis en gaan dan naar bed. Die zijn om 15 uur wel weer boven water, toch?
En: heeft zoon geen inkomen?
Tirza
Tirza G.
12-08-2009 om 11:32
Kaaskopje
Ik heb het niet over voetbal, ik heb het over "sport". Mag van mij van alles zijn, als het maar gebeurt.
Tirza
Nasha 1st
12-08-2009 om 13:37
Ano
ook ik zie eigenlijk alleen maar steeds, ja maar op alles wat hier aangedragen wordt. ja maar, stoppen met roken is niet eenvoudig.....volgens mij zegt niemand hier direct stoppen met roken, maar je kan inderdaad ook buiten roken, is ook beter voor je kinderen. De kat hoeft niet weg lees ik niet, dus die ja maar kan ook weggestreept worden. Je zoon is bijna 18, me dunkt dat die best een steentje kan bijdragen.....pas nog een programma op tv, bij RTL4, moeder zat diep in de schulden, weinig inkomsten. Moeder had er alles aan gedaan om dochter een goede opleiding te geven en dat was gelukt. Wel 3 verschillende naar ik meen, dus best veel geld.....nu verdiende ze geld, en de mevrouw uit dat programma zei, maar waar is nu jouw verantwoordelijkheid naar je moeder?? En ik vind dat ze daar gelijk in heeft. Toen ik ging werken moest ik kostgeld aan mijn ouders betalen. Betaald hij dat ook? En op hoeveel kinderen zou hij nog moeten passen? Je schrijft niet de leeftijden van je andere kind of kinderen.....
ano
12-08-2009 om 14:11
Vervolg
nasha,
zoon betaald kostgeld...aan de sociale dienst...oppassen voor hem is geen optie..en ja..ik heb er weer een verhaal bij...hij kan niet op mijn andere kids ...leeftijd 13 en 9... passen omdat hij zelf de nacht gewerkt heeft en zijn 8-9 uur slaap nodig heeft..
hij werkt van 10 uur in de avond tot 7-8 uur in de ochtend en gaat dan naar bed toe..
voor nood kan hij op mijn kind van 9 passen maar mijn kind van 13 heeft ernstige problemen in zijn gedrag en daar kan hij niet op passen ook een andere moeder kan dat er niet bij hebben want dat heb ik allemaal al gevraagd,de gastouder waar ze een jaar geweest zijn...toen werkte ik...gaf aan dat het totaal niet ging met de andere kinderen....
nso heeft een wachtlijst van bijna 2 jaar en mijn dochter staat daar idd ingeschreven.
tirza..mijn zoon heeft idd een inkomen maar wat heeft dat met mijn inkomen te maken dan...hij betaald geld wat van mijn uitkering word afgetrokken...hij hoeft zijn moeder toch niet te onderhouden of snap ik het verkeert...
oke,ik zeg op alles ja maar....maar wat is het makkelijk voor andere om te zeggen..ja maar....je kan dit of je kan dat..ik heb vanalles geprobeert en doe het tot op de dag van vandaag nog....maar..sommige dingen kunnen gewoonweg niet..het is allemaal niet zo simpel...
er zijn geen andere moeders die willen oppassen..ik heb het in het schoolkrantje gevraagd...helaas..voor nood kan alles maar voor altijd is moeilijker..