Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pelle

Pelle

05-08-2009 om 14:17

Armoede: sociale participatie ook eerste levensbehoefte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jakiro

Jakiro

06-08-2009 om 21:55

Ouderen

Ik word soms zo moe over dat gezeur over ouderen die "rijk" zijn en daardoor gekort zouden moeten worden op hun aow.
Als ik naar mijn schoonouders kijk; eigen zaak gehad, altijd keihard gewerkt en hebben nooit een pensioen kunnen opbouwen op een normale manier (eigen baas dus). Pas toen ze genoeg geld hadden om voor hunzelf een pensioen op te kunnen bekostigen, waren ze eigenlijk al te oud om het op een redelijk haalbare manier te doen.
Ze hebben dus altijd hard gewerkt, eigen woningen gehad en hun laatste huis met winst kunnen verkopen, kleiner gaan wonen en samen met hun spaargeld en de winst van het huis en hun aow-tje kunnen ze nu lekker doen waar ze vroeger nooit tijd voor hadden of geen geld omdat alles in de zaak ging. En omdat ze zo wijs geweest zijn, zouden ze nu opeens gestraft moeten worden. Blijf er van af !!
Ze betalen al genoeg. Ze hebben al genoeg inkomstenbelasting erover betaald toen ze het gestort kregen en daarna iedere keer nog vermogensbelasting.
Wat ze in al die jaren aan belastingen betaald hebben, kan nu zo'n gezin met een benodigd budget van 1700-2200 van onderhouden worden.
Als we nu eens met z'n allen minder loonbelasting zouden betalen, zouden werkgevers minder loonkosten hebben (aangezeien het netto bedrag hetzelfde blijft en het brutobedrag omlaag gaat), kan er meer geïnvesteerd worden, kunnen er meer mensen aangenomen worden, zijn er minder mensen met een uitkering en lost het zich allemaal vanzelf op.....op den duur.
Overigens, in mijn gemeente (en een heleboel anderen) is er een minimabeleid; bijvoorbeeld kinderen uit groep 8 en klas 1 en 2 krijgen geld voor de kampen, geld voor een PC met internetverbinding, geld voor een sportclub naar keuze, vervanging wasmachines/drogers en noem maar op. Voor iedereen tot een inkomen van 120% van bijstandniveau.
Als je dan alle toeslagen/bijslagen er nog bij op telt, zitten de bijstandgezinnen hier inderdaad op een gemiddeld maandinkomen van € 1850 per maand.
Jakiro

Nee hoor pelle

In het onderzoek (en daar refereer ik naar) wordt gezegd dat nieuwe kleren binnen die 1e levensbehoeften vallen. Ik zeg daarop dat nieuw helemaal niet altijd hoeft. Er staat nergens in het stuk iets over 2e hands zeemankleding.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2009 om 00:11

Manda ook maar o.t.

Ik vind het antwoord niet voor de hand liggend om eerlijk te zijn. Waarom doen ouders een kind van 5 op pianoles? Waarom heb je daar 70 euro per maand voor over?

reina

reina

07-08-2009 om 00:14

Jakiro

Zeg ik dat je schoonouders gestraft moeten worden? Nee, ik zeg dat ze niet bevoordeeld hoeven te worden, dat is iets heel anders. Je haalt er nu 1 voorbeeld uit. Ik kan ook met voorbeelden komen van rijke ouderen die lange reizen maken, waarom zouden zij bevoordeeld moeten worden? Als ik straks 'oud' ben wil ik niet in het hoekje gezet worden van die zielige oudere die allerlei extraatjes nodig heeft ( ik hoop dat wij dan genoeg gespaard hebben zodat we veel leuke dngen kunnen doen, man is ook kleine zelfstandige - en zo niet, dan hebben we het vast ook leuk )

Bastet

Bastet

07-08-2009 om 07:59

Pianoles

Ik vind het niet zo leuk dat Manda nu moet gaan verantwoorden waarom haar dochter op pianoles gaat.Als ik het me kon veroorloven ging één van mijn kinders nu op drumles,hij wil het graag.
Groetjes,Bastet

Nivelleren

Ik snap dat alles inkomensafhankelijk maken ook niet zo goed. Van het woord "nivelleren" krijg ik spontaan jeuk (als ook de belasting maar weer met een extra schaal verhogen Ja, er moet altijd een vangnet zijn voor mensen die aan de onderkant zitten. Ik moet nog denken aan het oude besje die in een hoekje op straat letterlijk dood lag te gaan toen wij een een 3 weken geleden door Rome liepen. Ik ben blij in een land te leven waar dit soort taferelen niet bij het straatbeeld horen. Maar de prikkels om het goed te willen doen weg te nemen door alles kapot te willen nivelleren daar ben ik ontzettend tegen en is niet goed voor de maatschappij an sich.

En wat betreft die pianoles, ik snap het gehamer er niet zo op. Ik lees tussen de regels door dat Kaaskopje dat nogal elitair vindt en daarom wordt de vraag gesteld waarom een 5-jarige op pianoles "moet". Nou, misschien omdat ze het leuk vindt of omdat de ouders het een verrijking voor het kind vinden dat het piano leert spelen? Ik kan wel wat bedenken hoor

Belachelijk

heb ik een dochter van 5 die op pianoles MOET ?

Nou ja, lachwekkend eigenlijk, maar het zal wel weer de kift zijn.

Precies

ik ben het eens met Marith. Ik geloof zoals ik eerder zei meer in maatregelen en voorzieningen die mensen daadwerkelijk verder en dus zelfstandiger maken. Sociaal liberaal dus, niet al te veel bemoeienis, laat mensen het zelf doen en doe naast de ib minder met potjes kaarten en kortingen.

Ken ook iemand in de bijstand

gepromoveerd is ze, ze is een type wat op een sollicitatiegesprek begint over haar scheiding van 6 jaar geleden. Of bij een sollicitatiegesprek zelf zegt dat ze veel te hoog opgeleid is maar dat het bedrijf daar dan maar gebruik van moet maken. Natuurlijk wordt ze nergens aangenomen.

Ik geloof Fladder direct, ik vidn het systeem zo te lezen ook remmend frustrerend en onwerkbaar maar het ligt soms ook aan de persoon zelf.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2009 om 14:14

Pelle en manda rijn

Als ik er met de leeftijd naast zit, sorry, maar ten eerste, Pelle, wat maakt het jou uit of ik dit soort vragen stel aan Manda? En ten tweede, Manda, het is zéker niet de kift. In tegendeel. Het is nieuwsgierigheid zoals ik al zei. Ik ben benieuwd waarom ouders een kind op die leeftijd op muziek doen. Heeft ze daar zelf om gevraagd? Is het een must bij de opvoeding? Vriendelijk verzoekje aan jou Manda Rijn: zou je ook een keer de moeite willen nemen om normaal op een vraag van mij in te gaan? Als de gelegenheid zich voordoet ben ik ook vriendelijk tegen jou en ik begin dit een beetje zat te worden. Ik had mezelf voorgenomen om je voor elk antwoord gewoon vriendelijk te bedanken en er verder geen oordeel over te hebben. In dit draadje was het niet mijn bedoeling er verder op door te gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2009 om 14:20

Als ik wat kattig overkom...

sorry

Kaaskopje

ik denk dat jij wel jaloers bent, dat dramt maar door.

En je bent helemaal niet vriendelijk. "zou je ook een keer de moeite willen nemen om normaal op een vraag van mij in te gaan? Als de gelegenheid zich voordoet ben ik ook vriendelijk tegen jou en ik begin dit een beetje zat te worden". Dit soort zinnen vind ik zo typerend voor jou, zo zeikerig. Kom dan eens met een interessante stelling, draag eens wat toe aan de discussie, blijf on topic, doe eens je best niet te vervallen in persoonlijk geneuzel.

Stop met meta discussieren en hou op met je mening als pseudovraag neer te plempen.

Fladder

ze wordt begeleidt, kost bakken met geld inderdaad en levert al jaren niets op.

Izar

ik vind eigenlijk meer dan wat ik eerder zei dat de hele kinderbijslag afgeschaft moet worden, het hele systeem dus.

Het geld wat daarmee vrij komt stoppen onderaan in diensten en producten.

Dus je verlaagt de koopkracht maar zorgt er voor dat dingen zoals zwemles voor iedereen toegankelijk is, sportles in het buurthuis gesubsidieerd gegeven wordt, boeken gratis blijven, tandarts en ziektenkosten voor kinderen gratis zijn, elk gezin toegang heeft tot een pc met internet thuis.

Wat vind jij zoal dan ?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2009 om 15:18

Jammer manda

...

Bastet

Bastet

07-08-2009 om 15:19

Kaaskopje(ot)

Je wekte toch wel een beetje de indruk dat Manda zich moet verantwoorden voor de keuze pianoles.Ik kan me voorstellen dat dat wat vervelend overkwam.Vindt je het elitair ofzo?
groetjes,Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2009 om 15:20

Bastet

Ik meende echt dat ik er in dit draadje verder niet over door wilde gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2009 om 15:26

Kinderbijslag stoppen

Dat lijkt mij een erg slechte oplossing. Kinderbijslag is een uitgelezen mogelijkheid om aankopen te doen die je normaal amper kunt doen. Kleding, sportspullen, de kapper om iets geks te noemen, misschien contributie/abonnementsgeld van het een of ander. Het is zeer welkom als je krap zit. De tandarts en ziektekosten zijn voor kinderen gratis. Vanaf 18 jaar ligt dat anders.
Voor gezinnen waarin geen belangstelling is voor sport of buurthuis e.d. is het niet interessant of dat goedkoper wordt of niet, die hebben meer aan contant geld om zo te besteden als hen het beste past.

Tirza G.

Tirza G.

07-08-2009 om 15:39

Ik heet dan wel geen manda

Maar ik heb kinderen met 10 jaar muziekles achter de kiezen. Waaronder piano. Wat wil je weten?
Piano was voor ons een keuze omdat het een instrument is waar je in elk geval meteen de goeie klankt uitkrijgt. Dat had ons kind nodig. De andere fluiterde, en dan moet je veel meer techniek aanleren om er sowieso al eens een keer een toon er een béétje fatsoenlijk uit te krijgen.
Piano is wat dat aangaat lekker makkelijk. En ja, muziekles is duur. Nou betaalde ik wel minder dan de 70/maand van Manda, maar ver zat ik er niet vandaan (per kind).

Tirza

Kiki

Kiki

07-08-2009 om 16:17

Fladder

voor elk verhaal die jij kent van mensen die hun stinkende best doen, maar het niet lukt om die bijstand uit te komen, kan ik daar zat mensen tegenover zetten die helemaal hun best niet doen en net als het voorbeeld van Manda niet slim bezig zijn met solliciteren.

Ik heb nu wat sollicitaties lopen en de hoeveelheid fout geschreven brieven, CV's in een slechte opmaak of mensen die tijdens het gesprek absurde eisen gaan stellen is extreem vermoeiend. Zeker als je te maken hebt met mensen die al een uitkering hebben.

Leer die mensen om een goede foutloze sollicitatiebrief te schrijven, laat ze hun CV foutloos en in een correcte uniforme opmaak maken. En stuur ze in vredesnaam niet in een wordformaat, ik heb een spellingscontrole op de PC en ik zie al die leuke rode en groene streepjes.

Dat zou al een stuk schelen.
Ik zal niet zeggen dat ik zo goed schrijf, verre van. Voor een neerlandicus/taalpurist, moeten mijn stukjes om te huilen zijn. Maar mijn sollicitatiebrief zou foutloos de deur uitgaan.

Ik vind extreme nivellering ook geen oplossing, zoals ik al zei is er dan altijd een groep die buiten de boot valt en het dan zwaarder heeft dan de groep onder hem.
Maar wat dan wel de oplossing voor armoede is. Volgens mij bestaat die niet

Ja fladder

van de zijlijn roepen is ook makkelijk maar er is niemand die beweert dat het ongecompliceerd is in de bijstand.

Ik denk alleen dat de discussie rondom bijstand ed verder gaat dan die tv, vakantie en goede kleding. Want als dat het enige probleem zou zijn dan valt het wel mee.

Kiki

Kiki

07-08-2009 om 16:21

O en ik verheug mij op het moment

dat mijn zoontje zo oud is als het kind van Manda. Ik heb allang besloten welke muzieklessen ik wil voor mijn kind. Je hebt van die kleuterlessen op het conservatorium, daar zou ik mijn kind echt graag naar toe willen sturen.

Ik vind muziekles namelijk een geweldige toevoeging, maar dan moet het goed gegeven worden. De basis is het allerallerbelangrijkst en juist die basis moet al vroeg gelegd worden, het liefst door kundige, kwalitatief goede (en dus dure) muzieklessen.

amk

amk

07-08-2009 om 17:08

Waarom?

waarom is het een geweldige toevoeging muziekles?
Ik heb het nooit gehad, en mis het totaal niet. Ook belemmert het gebrek aan muziekles mij niet in mijn leven. Ik zie de toegevoegde waarde er niet van.
Cultuur kun je op veel manieren binnen krijgen.

Yta Chalne

Yta Chalne

07-08-2009 om 17:37

Muziekles

Hier ook muzieklessen. Ik vind dat van belang als een kind het zelf ziet zitten (en daarvoor wil ik best een klein beetje aandringen); simpelweg omdat muziek maken zo ontzettend veel plezier kan opleveren.
En ja, die lessen zijn duur, ze worden gegeven door vakkundige, hoogopgeleide mensen. Die werken niet voor niks, logischerwijs. Zeventig euro vind ik een realistisch bedrag, vooral bij gevorderde kinderen.
Zes is een uitstekende leeftijd om te beginnen, dan gaat noten leren lezen spelenderwijs. Zeker voor piano; het tweehandig gebeuren is voor kinderen van die leeftijd zoveel makkelijker te leren dan op latere leeftijd!

Het hangt bijzonder samen met persoonlijke voorkeur, ik ben niet heel gek van sport en wel van muziek (maken) dus ik promoot eerder muzieklessen dan sportlessen. Uiteraard beslist een kind uiteindelijk zelf, maar het is lastig kiezen voor muziek als je er niets van hebt aangeboden gekregen.

Muziekles

Als eerste wil ik zeggen dat ik vind dat jullie kaaskopje wel erg hard aanpakken. Ik vind het helemaal geen vreemde vraag hoor, waarom je je kind met 5 jaar op pianoles wil doen. Op de muziekschool (bij ons) hebben ze "ik zou wel eens..."-lessen. Dan kan je kind een bepaalde instrumentengroep uitproberen. Volgens mij is dat wel slimmer om te doen, omdat je kind dan zelf een goede keuze kan maken.
Ten tweede: je zal maar een kind hebben wat een muzikaal wonderkind is, maar het komt er niet uit omdat de ouder(s) geen geld hebben voor muzieklessen. Manda, ik vind dat je erg loopt te "pochen", eerlijk gezegd zou ik jou wel eens willen zien in de situatie van een bijstandsmoeder die éen grote bonk ellende heeft meegemaakt (en misschien nog steeds meemaakt?). Alhoewel, dat gun ik zelfs mijn ergste vijand niet.
Fladder, jij hebt precies verwoord wat ik vind!

Gr. Poezie.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2009 om 19:33

Heb het voortgezet bij off topic

Bij vooroordelen. Dat leek me een betere plek.
Pelle, ik zag nadat ik op jou gereageerd had pas dat je niet de eerste was.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2009 om 19:48

Kiki

Een goede foutloze sollicitatiebrief schrijven is tegenwoordig praktisch het enige wat je nog mag leren als je geen werk hebt en een uitkering hebt. Het leuke is dat je die 'cursus' ook moet doen als je die lessen helemaal niet meer nodig hebt. Weggegooid geld dus in veel situaties. Wat mijn man er dan wel aan over heeft gehouden is zijn baan, maar daar heeft hij geen sollicitatiebrief voor hoeven schrijven. Ze wilden alleen zijn CV hebben, meer niet. Ze hadden mijn man die tip dus ook gelijk bij de sociale dienst kunnen geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2009 om 20:30

Fladderbeestje

In grote lijnen ben ik het ook heel erg met jou eens. De hulp die je bij de sociale dienst krijgt is de afgelopen jaren ernstig afgenomen. Kon je vroeger bijna elke gewenste opleiding krijgen (daar heb ik ook van mogen profiteren in 1999), tegenwoordig mag je blij zijn als je mag leren solliciteren. Leuk dat je dat mag leren, sommigen hebben er ook best iets aan, maar het vergroot je mogelijkheden op de arbeidsmarkt maar in heel beperkte mate. Ik heb aan den lijve ondervonden hoe het is als reeds toegezegde hulp weer wordt ingetrokken omdat ik niet meer tot de doelgroep behoorde. Wij zaten in de WSNP en moesten daarom uiteraard solliciteren. Omdat wij een uitkering hadden kwam ik in aanmerking voor een reïntegratietraject. Dat traject was in volle gang toen mijn man werk kreeg, niet lang daarna viel er een brief op de mat dat het reïntegratietraject helaas werd afgeblazen omdat mijn man werk had gevonden en ik dus via de sociale dienst geen recht meer had op dit soort hulp. Mijn man had op dat moment een tijdelijke baan van een half jaar. Daar waren we blij mee natuurlijk, maar ik was weer terug bij af. Ik kon er toch niets aan doen dat mijn man al wel werk had en ik nog niet? Achteraf is het goedgekomen met mij hoor. Het leuke is dat ik nu hetzelfde werk doe als waar ik via reïntegratie terechtgekomen zou zijn. Mijn 'branche' is héél populair bij reïntegratie. Heel veel mensen die hun handen uit de mouwen willen steken moeten dat doen op werkplekken waar ze niet voor gekozen zouden hebben als het niet had gehoeven. Die wetenschap alleen al brengt mij ertoe altijd vriendelijk te blijven tegen mensen in welke bedrijfstak dan ook.
Ik vind overigens wel dat jij het vanuit een heel erg negatieve kijk verwoord. De gang naar de sociale dienst is niet persé vernederend. Een vrouw waarvan de man een nieuw liefje heeft is niet persé getraumatiseerd. Het is niet altijd makkelijk, maar het is toch de kunst om zo positief mogelijk te blijven.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-08-2009 om 21:38

Budgetten

Tja, probleem is natuurlijk dat er vanuit de overheid steeds meer wordt bezuinigd op de uitkeringen, dus inderdaad de dure cursussen zoals die vroeger konden, dat kan niet meer....vaak was het dan ook nog zo, dure cursus gevolgd, en dan gingen de mensen toch niet aan de slag....dus ja, wat dan? Nu hebben ze dan in veel gemeentes stichtingen waar je als bijstandsgerechtigde werk moet doen, om je uitkering te behouden (Workfirst ofzo)....

Vind ik het allemaal terecht? Nee, er zullen altijd schrijnende gevallen zijn....mooiste zou zijn als je aan iemands neus kan zien dat hij/zij oprecht is en echt in nood, zodat je die wat extra kan geven als opstap naar een baan....maar helaas, je kan dat niet aan iemands neus zien. Dus worden er regels gemaakt, waaraan je moet voldoen. Dus stellen de overheid en gemeentes regels op, wie wanneer in aanmerking komt....Eerlijk? Nee en ja....Eerlijk omdat de regels voor iedereen gelijk zijn, maar ook weer niet eerlijk omdat de goeden onder de kwaden moeten lijden.....

Chantelle

Chantelle

07-08-2009 om 22:27

Kaaskopje

Al eerder dan de muzieklessen van Manda gaf ik je een hint dat jouw 'status'gebeuren soms heel irritant overkomt. Het is duidleijk dat jij de combi kind van 6,5 en pianoles onzin vindt. Waarschijnlijk zit er weer een statuddingetje achter. Inderdaad zonder pianoles ga je niet dood. En pianoles is in sommige gezinnen iets onbetaalbaar, in andere gezinnen moet er voor worden gesappeld en in sommige gezinnen kan het gewoon.

Discussies die over iets luxere tot zeer luxe producten gaan (pianoles tot verre reizen en zwembad in de tuin) aarden altijd in dit gezeur.

Voor jou zijn pianoles en heel veel andere dingen 'status'. Ik heb die dingen in mijn jeugd nooit mogen ervaren. Mijn kinderen krijgen die kansen wel.

Manda's kind gaat op pianoles. In jouw ogen elitair en gepushed. Jouw kind zit/zat op scouting. Dat geeft jou en je kind ook een bepaalde status/imago. En wieweet ook wel gepushed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.