Leanne
22-01-2025 om 19:03
Dilemma met bijdrage voor rijbewijs
Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken, vandaar dit topic
De situatie… mijn ex app’t me dat onze oudste zoon met zijn rijbewijs wil beginnen en of ik ervoor open sta om mee te sponsoren. Onze zoon is 24 en studeert, woont op zichzelf, met bijbaan en studieschuld om dat te kunnen bekostigen.
We hebben twee kinderen, dus straks zal de vraag er ook voor de jongste van 21 liggen, vul ik zo in.
We betalen voor beiden het collegegeld, verder supporten we ze sporadisch wel ’ns, maar geen vaste bedragen… dus ik vind het zelf wel oké om ook een bijdrage te leveren aan dat rijbewijs.
Mijn ex gaat deze vraag ook aan zijn ouders stellen. En vraagt of ik hetzelfde wil doen, maar dan aan mijn ouders. Daar wordt het voor mij ingewikkeld. Ik heb mijn ouders namelijk nooit om geld gevraagd. Maar ik dacht ook… tja, als zijn ouders wel bijdragen en mijn ouders niet, dan voelen mijn ouders zich misschien gepasseerd als ze erachter komen dat zijn ouders hebben bijgedragen en zij niet. Ik denk… ik vraag het toch maar gewoon, dan ligt de beslissing bij hen.
Nou, ook met mijn bovenstaande uitleg, dat ik het moeilijk vond om te vragen maar toch maar voor koos om het bij ze neer te leggen, viel de vraag niet in goede aarde. Ik heb geen inzicht in hun financiën, misschien kunnen ze het niet missen… maar dat zeiden ze niet, ze vroegen ook niet naar een bedrag en stelden zelf ook niks voor. Eigenlijk waren ze vooral verontwaardigd dat ik hiermee kwam… en hebben ze geen antwoord gegeven. Het gesprek ging verder over andere dingen en ik durfde er ook niet meer op terug te komen en om die duidelijk uitgesproken ‘nee’ te vragen, maar nu… denk ik maar dat ik het er maar bij laat.
Alleen… ik voel me hier wel tussen zitten, zoals wel vaker eigenlijk. Betaal ik dan extra wat mijn ex-schoonouders bijdragen bij of moet ik maar open kaart spelen? Ik zit ermee dat mijn kinderen en ex er iets van vinden, maar aan de andere kant is dat niet mijn verantwoordelijkheid, toch? Mijn ouders zijn al erg oplettend of de kinderen wel even veel bij hen op bezoek komen, t.o.v. hun andere opa en oma. En het moet gezegd: zij komen er een stuk bekaaider vanaf. Sinds de kinderen volwassen zijn vind ik ook dat niet mijn verantwoordelijkheid, behalve dat ik af en toe eens aangeef dat het leuk zou zijn als ze eens langs zouden gaan, maar daar houd ik het bij. Terwijl mijn ex daar veel dwingender in is, ze voor een voldongen feit zet door afspraken te maken (met de auto bij hen voorrijden om naar opa en oma te gaan) en dat heeft wel effect. Dat speelt voor mijn ouders misschien ook mee, dat ze denken dat ze nu wel goed genoeg zijn om bij te dragen met het rijbewijs... maar goed, ook dat heb ik niet aan ze gevraagd.
Bakblik
23-01-2025 om 17:12
yasmijn27 schreef op 23-01-2025 om 17:01:
Iedereen vult het ouderschap in zoals het past en zoals je het wil natuurlijk.
Onze kinderen bekostigen zelf hun vervolgopleiding. Dat is namelijk een investering in hunzelf. Net zo goed als ze zelf beslissen of ze een rijbewijs willen.
Dat maakt dat er niet alleen wordt gekeken of de opleiding leuk is, maar ook of het uiteindelijk iets opleverd.
Dat wil niet zeggen dat onze kinderen iets tekort komen, er wordt weleens iets toegeschoven etc. Ze weten ook dat er een financieel vangnet is en het is ook heus wel eens misgegaan. Maar onze kinderen kennen wel hun eigen verantwoordelijkheid.
Vragen om geld hebben ze nog nooit gedaan. Vanaf 16 werd er gewerkt voor geld, geen zakgeld meer. En daar maakten ze ook hun eigen beslissingen over. Ook toen wel eens een maandje krap gezeten, maar dat was dan maar zo.
Ik kan mij gewoon bijna niet voorstellen dat een 24jarige verwacht dat een rijbewijs voor hem betaald wordt. Lijkt mij eerder dat dit door de vader is bedacht.
Goed punt wat je hier inbrengt! Ik leg het wat wolliger uit maar dit is inderdaad goed samenvattend wat ik bedoel. Dat kinderen na een gedegen financiële opvoeding zelf verantwoordelijkheid gaan nemen voor hun uitgaven. De een (noodgedwongen) wat eerder dan de ander maar die eigen verantwoordelijkheid moet er komen.
Vanaf dat ze hier zakgeld kregen (4 jaar) hadden ze dingen die ze zelf moesten betalen en dat werd steeds meer, meer geld en meer dingen die moesten. Eerst waren het regels later in onderling overleg gemaakte afspraken.
in feite betaalde ik natuurlijk dat "onnodige" zakje kralen dat zo mooi glom, omdat ik dat zakgeld uitdeelde maar daar leerde ze wel van dat iedere week nog meer kralen kopen niet handig is als je ook over 5 weken een kado voor je broer moet kopen.
tsjor
23-01-2025 om 17:39
Decembermamma schreef op 23-01-2025 om 13:28:
[..]
Hoe kun je het geld niet hebben? Je weet toch al vanaf de eerste positieve zwangerschapstest dat deze kosten eraan zitten te komen? 10.000 en collegegeld samen vind ik ook onzin, maar collegegeld, boekengeld, en levensonderhoud tot afronding studie vind ik echt wel het minimale.
Toen waren wij zelf nog studieschuld aan het afbetalen. Tsjor
Bakblik
23-01-2025 om 17:40
tsjor schreef op 23-01-2025 om 17:39:
[..]
Zo simpel kan het zijn. 😀
Miraval
23-01-2025 om 18:53
Mayosate schreef op 23-01-2025 om 11:30:
[..]
Helemaal mee eens. Rijlessen gehad op 18de, even een autootje gehad en toen in een stad komen te wonen waar je echt geen auto nodig had om je te verplaatsen. Eindstand, ik moet nu echt weer rijlessen nemen om weer te durven rijden. Zonde van mn geld destijds.
enjge dat ik nu rijd is een stukje binnendoor naar andere stad en de snelweg vermijd ik!
Je hebt waarschijnlijk aan 2 of 3 lesjes genoeg om weer op de snelweg te durven rijden. Althans dat is mijn ervaring... ja dat zijn wel weer extra kosten maar zie het ook als een goede investering in jezelf. En juist slim om dit te doen bij een rijschool die je kan helpen ipv zelf proberen en misschien wel gevaarlijke situaties creëeren...
Miraval
23-01-2025 om 18:59
TO; ik denk niet dat je opa en oma om geld voor het rijbewijs moet vragen, zeker gezien de indruk die je hier wekt. Mooi wanneer ze het zelf aanbieden maar natuurlijk niet hun verantwoordelijkheid ook al doen de andere opa en oma dat wel. Kind zou dat ook moeten kunnen begrijpen dat het niet iets vanzelfsprekends is.
Algemeen: en rijbewijs is ook een investeein in je kind voor later. Het vergroot ook baankansen en in sommige gebieden in Nederland heb je het ook gewoon echt nodig wanneer je gaat werken.
Als ouders dit kunnen betalen, Mooi! Als dat door omstandigheden niet kan, tja dan moeten er keuzes gemaakt worden. Waar kind dus zelf het rijbewijs betaald dmv een bijbaan. Ik zie het allemaal voorbij komen, en het een is niet beter dan het andere, het is gewoon wat financieel mogelijk is.
Wat ik wel gek vind is dat ouders die het wel (makkelijk) kunnen betalen zeggen nee kind moet dit zelf bekostigen want het is een luxe. Waarom zou je je kind moedwillig iets ontnemen wat alleen maar in het voordeel is op diens latere leven? Welke les wil je daar je kind mee meegeven? Dat alles geld kost? Dat het leven duur is? Dat niks vanzelfsprekend komt en de waarde van het geld leren? Geloof mij, dat leren ze snel genoeg in het leven... dus als je als ouders zijnde, financieel kunt bijdragen of helemaal betalen, zou ik het zeker doen. Gezien alle voordelen die het hebben van een rijbewijs met zich meebrengen.
yasmijn27
23-01-2025 om 19:20
Miraval schreef op 23-01-2025 om 18:59:
TO; ik denk niet dat je opa en oma om geld voor het rijbewijs moet vragen, zeker gezien de indruk die je hier wekt. Mooi wanneer ze het zelf aanbieden maar natuurlijk niet hun verantwoordelijkheid ook al doen de andere opa en oma dat wel. Kind zou dat ook moeten kunnen begrijpen dat het niet iets vanzelfsprekends is.
Algemeen: en rijbewijs is ook een investeein in je kind voor later. Het vergroot ook baankansen en in sommige gebieden in Nederland heb je het ook gewoon echt nodig wanneer je gaat werken.
Als ouders dit kunnen betalen, Mooi! Als dat door omstandigheden niet kan, tja dan moeten er keuzes gemaakt worden. Waar kind dus zelf het rijbewijs betaald dmv een bijbaan. Ik zie het allemaal voorbij komen, en het een is niet beter dan het andere, het is gewoon wat financieel mogelijk is.
Wat ik wel gek vind is dat ouders die het wel (makkelijk) kunnen betalen zeggen nee kind moet dit zelf bekostigen want het is een luxe. Waarom zou je je kind moedwillig iets ontnemen wat alleen maar in het voordeel is op diens latere leven? Welke les wil je daar je kind mee meegeven? Dat alles geld kost? Dat het leven duur is? Dat niks vanzelfsprekend komt en de waarde van het geld leren? Geloof mij, dat leren ze snel genoeg in het leven... dus als je als ouders zijnde, financieel kunt bijdragen of helemaal betalen, zou ik het zeker doen. Gezien alle voordelen die het hebben van een rijbewijs met zich meebrengen.
In mijn ogen moet je kinderen de ruimte en het vetrouwen geven om het zelf te doen. Als iets niet lukt of kan, dan zoek je een andere weg. En dan kom je vanzelf ook ergens.
Waar je ook tevreden mee kunt zijn.
Bolmieke
23-01-2025 om 19:35
Wij hadden het financieel pas beter toen de kinderen uitgestudeerd waren, ze hebben altijd veel naast hun studie gewerkt en veel geleend. Ze wonen allebei in een grote stad en hebben niets aan een rijbewijs. Ze verdienen goed en vinden het niet nodig dat wij hun studieschuld aflossen, schijnt voordeliger te zijn om niet af te lossen. Ik ben trots op ze!
Vrijevlinder
23-01-2025 om 19:36
Ik zou je ouders excuses voor je vraag aanbieden, TO. Geef eerlijk aan dat je je hebt laten meeslepen en dat je de vraag niet had moeten stellen. Zij voelen zich rot, en jij net zo goed. We doen allemaal dingen die niet handig zijn, val jezelf niet te hard.
Vraag jezelf af of je vaker in je ex zijn wensen meegaat. Wat maakt dat je dit toch doet? Maar het is weer een leer voor de andere keer.
Due-scimmie
23-01-2025 om 20:04
tsjor schreef op 23-01-2025 om 17:39:
[..]
Idem.
En het geld hadden en hebben we harder nodig voor levensonderhoud dan dat we het jaren op de bank zetten voor als ze 18 zijn.
Decembermamma
23-01-2025 om 20:43
Hoe oud ben je dan? Want in de jaren 1980-2010 was lenen echt niet nodig om je studie te betalen.
IMI-x2
23-01-2025 om 21:23
Decembermamma schreef op 23-01-2025 om 20:43:
Hoe oud ben je dan? Want in de jaren 1980-2010 was lenen echt niet nodig om je studie te betalen.
Ik heb begin jaren '90 gestudeerd en lenen was echt wel nodig.
Bakblik
23-01-2025 om 21:31
Decembermamma schreef op 23-01-2025 om 20:43:
Lenen was voor jou niet nodig, van mijn jaargenoten op de HBO waren er genoeg die wel leenden. Eind jaren 80 begin 90.
Jij zit echt in een bubbel buiten het normale alledaagse leven waar ook mensen bestaan met minder geld. Hele wonderlijke wereld.
Ysenda
23-01-2025 om 22:32
IMI-x2 schreef op 23-01-2025 om 21:23:
[..]
Ik heb begin jaren '90 gestudeerd en lenen was echt wel nodig.
Yep, idd, zelfde periode gestudeerd maar met 5 dagen bijna fulltime onderwijs en dan alles nog uitwerken van de verplichtte practica zat mijn week wel vol. De heao-ers die hadden idd 1 tot 2 dagen minder les. Die hadden de ruimte om er naast te werken. Zelfs de hts-ers waren onder de indruk van het verschil in belasting met ons chemie studenten. Met wat pech mochten we op zaterdagochtend nog aantreden omdat ze anders het rooster niet rond kregen en wij maar samen moesten met de deeltijdstudenten.
Tuinfluiter
23-01-2025 om 23:14
Ik heb in de jaren 80 gestudeerd toen had je alleen studiefinanciering voor studenten waar van de ouders weinig inkomen hadden. Als je ouders genoeg verdienden kreeg je als student niets. Je kon dan ook niet lenen je ouders kregen wel dubbele kinderbijslag (200 gulden) als je thuis woonde en drievoudig als je op kamers woonde. Het was toen heel normaal dat ouders betaalden. Waarschijnlijk vond ik het daarom ook normaal om de studie van mijn kinderen te betalen.
Ik begrijp best dat er ouders zijn die niet of maar een klein bedrag kunnen bijdragen. Ik begrijp echt niet als je als ouder wel geld hebt dat je niet gewoon een flink deel betaald. Ik had waanzinnige reizen kunnen maken van het bedrag wat ik heb bijgedragen aan de studies van mijn kinderen, maar ik denk dat dat fantastische uitzicht voor mij bedorven was als ik mij op dat moment realiseerden dat mijn kinderen een fikse studieschuld aan het opbouwen waren.
Jesse_1
24-01-2025 om 00:56
Moederkareltje schreef op 22-01-2025 om 23:49:
[..]
Owja, de oplettende lezer leest dat het kind al 24 is en al 6 jaar geleden kon beginnen met rijbewijs omdat hij toen 10.000 kreeg en 18 was maar nu alles op is ineens gaat piepen om een rijbewijs. Hij zou van mij geen cent krijgen. Die ronde is allang voorbij. Hij moet voor zichzelf zorgen met 24.
Misschien lees ik er overheen, maar ik zie niet dat de zoon vraagt om geld. Alleen dat hij wil gaan beginnen aan zijn rijbewijs en dat zijn vader vraagt om sponsoring. (Bij zijn ex en bij zijn ouders)