Leanne
22-01-2025 om 19:03
Dilemma met bijdrage voor rijbewijs
Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken, vandaar dit topic
De situatie… mijn ex app’t me dat onze oudste zoon met zijn rijbewijs wil beginnen en of ik ervoor open sta om mee te sponsoren. Onze zoon is 24 en studeert, woont op zichzelf, met bijbaan en studieschuld om dat te kunnen bekostigen.
We hebben twee kinderen, dus straks zal de vraag er ook voor de jongste van 21 liggen, vul ik zo in.
We betalen voor beiden het collegegeld, verder supporten we ze sporadisch wel ’ns, maar geen vaste bedragen… dus ik vind het zelf wel oké om ook een bijdrage te leveren aan dat rijbewijs.
Mijn ex gaat deze vraag ook aan zijn ouders stellen. En vraagt of ik hetzelfde wil doen, maar dan aan mijn ouders. Daar wordt het voor mij ingewikkeld. Ik heb mijn ouders namelijk nooit om geld gevraagd. Maar ik dacht ook… tja, als zijn ouders wel bijdragen en mijn ouders niet, dan voelen mijn ouders zich misschien gepasseerd als ze erachter komen dat zijn ouders hebben bijgedragen en zij niet. Ik denk… ik vraag het toch maar gewoon, dan ligt de beslissing bij hen.
Nou, ook met mijn bovenstaande uitleg, dat ik het moeilijk vond om te vragen maar toch maar voor koos om het bij ze neer te leggen, viel de vraag niet in goede aarde. Ik heb geen inzicht in hun financiën, misschien kunnen ze het niet missen… maar dat zeiden ze niet, ze vroegen ook niet naar een bedrag en stelden zelf ook niks voor. Eigenlijk waren ze vooral verontwaardigd dat ik hiermee kwam… en hebben ze geen antwoord gegeven. Het gesprek ging verder over andere dingen en ik durfde er ook niet meer op terug te komen en om die duidelijk uitgesproken ‘nee’ te vragen, maar nu… denk ik maar dat ik het er maar bij laat.
Alleen… ik voel me hier wel tussen zitten, zoals wel vaker eigenlijk. Betaal ik dan extra wat mijn ex-schoonouders bijdragen bij of moet ik maar open kaart spelen? Ik zit ermee dat mijn kinderen en ex er iets van vinden, maar aan de andere kant is dat niet mijn verantwoordelijkheid, toch? Mijn ouders zijn al erg oplettend of de kinderen wel even veel bij hen op bezoek komen, t.o.v. hun andere opa en oma. En het moet gezegd: zij komen er een stuk bekaaider vanaf. Sinds de kinderen volwassen zijn vind ik ook dat niet mijn verantwoordelijkheid, behalve dat ik af en toe eens aangeef dat het leuk zou zijn als ze eens langs zouden gaan, maar daar houd ik het bij. Terwijl mijn ex daar veel dwingender in is, ze voor een voldongen feit zet door afspraken te maken (met de auto bij hen voorrijden om naar opa en oma te gaan) en dat heeft wel effect. Dat speelt voor mijn ouders misschien ook mee, dat ze denken dat ze nu wel goed genoeg zijn om bij te dragen met het rijbewijs... maar goed, ook dat heb ik niet aan ze gevraagd.
Mugske
25-01-2025 om 08:07
Miraval schreef op 24-01-2025 om 18:35:
[..]
Nou ja dat is ook niet waar hoor. Hetzelfde als het fabeltje dat je aan het einde van de dag minder kans maakt om te slagen omdat er dan al een X aantal mensen geslaagd zijn.
Ik vind het altijd bijzonder waar die verhalen vandaan komen. Want als dat zo zou zijn zouden de rij-instructeurs natuurlijk daar niet mee akkoord gaan. Wij kunnen ook nog in gesprek gaan met de regio manager wanneer we bepaalde inconsistenties waarnemen bij examinatoren.
Er gaan zoveel spookverhalen rond over het CBR en het praktijkexamen. Heel apart.
Eerste keer gezakt. Tweede keer rijexamen en we komen terug, zegt de cbr-meneer: wil je hem hebben? Ik kijk hem glazig aan. Zegt hij: de laatste kandidaat van de dag mag altijd zelf kiezen. Was een grapje natuurlijk, ik was gewoon geslaagd.
Poezenmeisje
25-01-2025 om 10:29
Ik deed mijn theorie toevallig op de laatste dag dat je theorie drie jaar geldig was.
Er waren zelfs mensen uit Deventer gekomen om te proberen je plekje in Groningen over te kopen...
DeOnbekende
25-01-2025 om 11:11
Miraval schreef op 24-01-2025 om 19:48:
[..]
Volledig foutloos nog wel, dat kan ik misschien niet eens. Dat is wel erg streng natuurlijk. Sommige fouten zijn natuurlijk helemaal niet erg, zo lang de fout niet onveilig is op gevaar opleverd.Dus een keer stilvallen, verkeerd rijden, verkeerde versnelling, iemand voor laten gaan die eigenlijk geen voorrang heeft, een bijzondere verrichting corrigeren.. allemaal niet erg.
En gelukkig maar anders zouden de slagingspercentages dramatisch dalen.
Jij had het over "het voordeel van de twijfel", die twijfel ontstaat niet door een verkeerde afslag. Ik vind twijfel een dikke nee, als het gaat over iemand geschikt verklaren om te rijden.
Anoniemvoornu
25-01-2025 om 15:58
DeOnbekende schreef op 25-01-2025 om 11:11:
[..]
Jij had het over "het voordeel van de twijfel", die twijfel ontstaat niet door een verkeerde afslag. Ik vind twijfel een dikke nee, als het gaat over iemand geschikt verklaren om te rijden.
Helemaal mee eens , meerdere keren 3 + gezakt op te onzeker rijden , geen grote ingrepen , toen ik reageerde op een fout van een andere wegbestuurder in het begin van het laatste examen , kreeg ik mijn bewijs , was voor mijn gevoel een van mijn slechtste ritten , maar (een gevoel van ) veiligheid is het belangrijkste zei mijn instructeur
Miraval
25-01-2025 om 17:11
DeOnbekende schreef op 25-01-2025 om 11:11:
[..]
Ken je de examen eisen? Ken jij de rij-procedure B? Want op die manier moeten wij leerlingen opleiden, en worden ze beoordeelt. Met het voordeel van de twijfel bedoel ik natuurlijk niet de grote fouten welke gevaar opleveren, maar de fouten die ik eerder aanhaalde.
Er zakken leerlingen omdat ze 2x te vaak twijfelden op een kruising, of omdat ze geen 100 rijden op de snelweg maar met 95 achter een vrachtauto blijven rijden, of omdat ze continue 5 km te langzaam rijden ipv 2 kilometer sneller dan de maximum snelheid. Allemaal legitieme redenen om te zakken, maar niet direct ongevaarlijk. En in die gevallen zeg ik, als ze verder eigenlijk goed rijden, een veilig gevoel geven, dan mag je ze toch wel het voordeel van de twijfel geven?
Sommige examinatoren doen dit wel, anderen doen dit niet. Daar is niet echt eenduiding in.
Uiteraard is een voorrangsfout gewoon einde oefening. Van rijstrook wisselen zonder te kijken idem. Door rood licht rijden, zelfde verhaal. Dat lijkt me ook niet meer dan logisch.
Tover-Feetje
25-01-2025 om 17:47
Tuinfluiter schreef op 23-01-2025 om 23:14:
Ik begrijp best dat er ouders zijn die niet of maar een klein bedrag kunnen bijdragen. Ik begrijp echt niet als je als ouder wel geld hebt dat je niet gewoon een flink deel betaald. Ik had waanzinnige reizen kunnen maken van het bedrag wat ik heb bijgedragen aan de studies van mijn kinderen, maar ik denk dat dat fantastische uitzicht voor mij bedorven was als ik mij op dat moment realiseerden dat mijn kinderen een fikse studieschuld aan het opbouwen waren.
Mijn zoon had de capaciteiten, hij was begonnen aan een opleiding maar kwam tot de conclusie dat hij niet wilde studeren.
Er zijn bij ons in huis maar 2 smaken...of je gaat naar school of je gaat werken.
Zoon stopte dus met zijn opleiding en ging fulltime werken.
Zo'n 4 jaar later bedacht hij dat het misschien wel een goed idee was om alsnog een studie te gaan doen.
Hij had het plan opgevat zijn fulltime baan op te zeggen en weer terug naar school te gaan.
Op mijn vraag hoe hij zijn studie dan ging bekostigen? kreeg ik een verbaasde blik want "ik zou dat toch betalen".
Ja jammer, 4 jaar eerder had ik dat wel gedaan nu was dat schip gevaren.
Inmiddels heeft hij zijn 2e HBO studie bijna afgerond naast zijn fulltime baan.
Noem mij een hardzak of krent maar dat zijn consequenties van keuzes en eigen verantwoording nemen.
Kikki39
25-01-2025 om 18:31
Miraval schreef op 25-01-2025 om 17:11:
[..]
Ken je de examen eisen? Ken jij de rij-procedure B? Want op die manier moeten wij leerlingen opleiden, en worden ze beoordeelt. Met het voordeel van de twijfel bedoel ik natuurlijk niet de grote fouten welke gevaar opleveren, maar de fouten die ik eerder aanhaalde.
Er zakken leerlingen omdat ze 2x te vaak twijfelden op een kruising, of omdat ze geen 100 rijden op de snelweg maar met 95 achter een vrachtauto blijven rijden, of omdat ze continue 5 km te langzaam rijden ipv 2 kilometer sneller dan de maximum snelheid. Allemaal legitieme redenen om te zakken, maar niet direct ongevaarlijk. En in die gevallen zeg ik, als ze verder eigenlijk goed rijden, een veilig gevoel geven, dan mag je ze toch wel het voordeel van de twijfel geven?
Sommige examinatoren doen dit wel, anderen doen dit niet. Daar is niet echt eenduiding in.
Uiteraard is een voorrangsfout gewoon einde oefening. Van rijstrook wisselen zonder te kijken idem. Door rood licht rijden, zelfde verhaal. Dat lijkt me ook niet meer dan logisch.
Precies, ik ben gezakt omdat ik met 5 km te weinig de snelweg opreed. 1 keer had ik teveel in de spiegels gekeken, andere keer te weinig, allemaal dingen die mensen nu zeker ook fout doen nu ik bij ze in de auto zit.
Miraval ben jij rij instructeur,mag ik je een PB doen?
Miraval
25-01-2025 om 18:41
Kikki39 schreef op 25-01-2025 om 18:31:
[..]
Precies, ik ben gezakt omdat ik met 5 km te weinig de snelweg opreed. 1 keer had ik teveel in de spiegels gekeken, andere keer te weinig, allemaal dingen die mensen nu zeker ook fout doen nu ik bij ze in de auto zit.
Miraval ben jij rij instructeur,mag ik je een PB doen?
Ja klopt! Haha
Jazeker dat mag!
Tuinfluiter
25-01-2025 om 19:01
Tover-Feetje schreef op 25-01-2025 om 17:47:
[..]
Mijn zoon had de capaciteiten, hij was begonnen aan een opleiding maar kwam tot de conclusie dat hij niet wilde studeren.
Er zijn bij ons in huis maar 2 smaken...of je gaat naar school of je gaat werken.
Zoon stopte dus met zijn opleiding en ging fulltime werken.
Zo'n 4 jaar later bedacht hij dat het misschien wel een goed idee was om alsnog een studie te gaan doen.
Hij had het plan opgevat zijn fulltime baan op te zeggen en weer terug naar school te gaan.
Op mijn vraag hoe hij zijn studie dan ging bekostigen? kreeg ik een verbaasde blik want "ik zou dat toch betalen".
Ja jammer, 4 jaar eerder had ik dat wel gedaan nu was dat schip gevaren.
Inmiddels heeft hij zijn 2e HBO studie bijna afgerond naast zijn fulltime baan.
Noem mij een hardzak of krent maar dat zijn consequenties van keuzes en eigen verantwoording
Dat je werkt als je niet studeerd lijkt mij vrij normaal, niets doen betalen wij ook niet. Een kind wat pas op latere leeftijd de juiste studie keuze maakt en dan doel gericht studeerd heb ik juist wel respect voor en daar had ik zeker aan bijgedragen. Ik had minstens het college geld betaald. Niet ieder kind maakt op zijn 18 al de goede keuzes verstand komt met de jaren. Beter een kind wat later begint met een studie dan een jongvolwassenen die er een potje van maakt. De hersenen zijn nu eenmaal pas rond je 23 volgroeid.
Hoop dat je genoten hebt van het uitgespaarde geld.
Miraval
25-01-2025 om 19:28
Tuinfluiter schreef op 25-01-2025 om 19:01:
[..]
Dat je werkt als je niet studeerd lijkt mij vrij normaal, niets doen betalen wij ook niet. Een kind wat pas op latere leeftijd de juiste studie keuze maakt en dan doel gericht studeerd heb ik juist wel respect voor en daar had ik zeker aan bijgedragen. Ik had minstens het college geld betaald. Niet ieder kind maakt op zijn 18 al de goede keuzes verstand komt met de jaren. Beter een kind wat later begint met een studie dan een jongvolwassenen die er een potje van maakt. De hersenen zijn nu eenmaal pas rond je 23 volgroeid.
Goed van je!
Was die laatste opmerking nou echt nodig?
Ik snap het namelijk wel, op een gegeven moment mogen kinderen ook gewoon de consequenties dragen van hun eigen keuzes. Kennelijk gaat het hem goed af, 2e HBO studie naast een fulltime baan. Respect daarvoor.
Tuinfluiter
25-01-2025 om 20:02
Miraval schreef op 25-01-2025 om 19:28:
[..]
Goed van je!
Was die laatste opmerking nou echt nodig?
Ik snap het namelijk wel, op een gegeven moment mogen kinderen ook gewoon de consequenties dragen van hun eigen keuzes. Kennelijk gaat het hem goed af, 2e HBO studie naast een fulltime baan. Respect daarvoor.
Was het nodig nee maar deze forumster noemt zichzelf al een krent en ja daar ben ik het wel mee eens. Een 18 jarige overziet nog niet altijd de consequenties van zijn handelen hij is namelijk nog niet volwassen. Om dan als een kind op het moment dat hij volwassener is en ziet wat hij gedaan heeft niet meer financieel te ondersteunen vind ik zuur.
Om in jouw vakgebied te blijven. Als je ene kind als scholier op zijn 18 klaar is voor rijles betaal je dat wel maar als je andere kind het pas op zijn 22 wil en werkt dan betaal je het niet. Zou ik ook vreemd vinden.
Wij hadden voor beide kinderen een bedrag gereserveerd en het maakten ons niet uit wanneer dat precies werd gebruikt. Als het maar voor een studie was.
Tover-Feetje
25-01-2025 om 20:03
Tuinfluiter schreef op 25-01-2025 om 19:01:
[..]
Absoluut, daar heb ik de afgelopen maand zijn nieuwe keuken van betaald in zijn eerste koopwoning.
Daarnaast heb ik toevallig vandaag de rekening van de elektricien op me genomen.
Kom ik nu wel in aanmerking als "goede" moeder?
Dat jij bepaalde keuzes maakt wil niet zeggen dat iedereen dat maar moet doen.
Jouw keuzes zijn niet per definitie de juiste, net zo goed dat mijn keuzes dat niet zijn.
Ik heb mijn kind meegegeven dat niets in het leven voor niets komt.
Als je iets wil, vraagt dat een inspanning.
Aan iedere keuze zit een consequentie/keerzijde, daar leer je van.
Ik wil geen kind dat er maar van uit gaat dat papa en mama wel betalen.
Dat jij dat anders ziet mag maar voor mijn kind werkt dit heel goed, daar is hij een verantwoordelijke en financieel onafhankelijke grote jongen van geworden.
Buiten dat ik respect heb voor de keuze alsnog te gaan studeren heb ik nog meer respect dat hij dit ook financieel, zonder te lenen, voor elkaar heeft gekregen.
Dit zijn, in mijn ogen, zeer waardevolle levenslessen.
DeOnbekende
25-01-2025 om 20:38
Miraval schreef op 25-01-2025 om 17:11:
[..]
Hahaha, dat je zo uit de hoogte denkt te kunnen doen omdat je rijinstructrice bent maakt dat ik verder helemaal niet meer op je post ga reageren 😂 Mensen hebben een mening en die verschilt soms van de jouwe, suck it up.
Meesje
25-01-2025 om 20:56
DeOnbekende schreef op 25-01-2025 om 20:38:
[..]
Hahaha, dat je zo uit de hoogte denkt te kunnen doen omdat je rijinstructrice bent maakt dat ik verder helemaal niet meer op je post ga reageren 😂 Mensen hebben een mening en die verschilt soms van de jouwe, suck it up.
Huh? De post van Miraval is toch gewoon netjes en informatief? Ik lees niks naars. Ik snap jouw reactie niet.
Miraval
25-01-2025 om 21:02
DeOnbekende schreef op 25-01-2025 om 20:38:
[..]
Uit de hoogte? Ik reageer gewoon op jouw post over foutloos moeten kunnen rijden en dat dat wel wat genuanceerder ligt...
Nou ja, als je dat op die manier leest dan kan ik daar helaas niks aan doen. Jammer dat je de rest van de post dan ook naast je neer legt.