Leanne
22-01-2025 om 19:03
Dilemma met bijdrage voor rijbewijs
Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken, vandaar dit topic
De situatie… mijn ex app’t me dat onze oudste zoon met zijn rijbewijs wil beginnen en of ik ervoor open sta om mee te sponsoren. Onze zoon is 24 en studeert, woont op zichzelf, met bijbaan en studieschuld om dat te kunnen bekostigen.
We hebben twee kinderen, dus straks zal de vraag er ook voor de jongste van 21 liggen, vul ik zo in.
We betalen voor beiden het collegegeld, verder supporten we ze sporadisch wel ’ns, maar geen vaste bedragen… dus ik vind het zelf wel oké om ook een bijdrage te leveren aan dat rijbewijs.
Mijn ex gaat deze vraag ook aan zijn ouders stellen. En vraagt of ik hetzelfde wil doen, maar dan aan mijn ouders. Daar wordt het voor mij ingewikkeld. Ik heb mijn ouders namelijk nooit om geld gevraagd. Maar ik dacht ook… tja, als zijn ouders wel bijdragen en mijn ouders niet, dan voelen mijn ouders zich misschien gepasseerd als ze erachter komen dat zijn ouders hebben bijgedragen en zij niet. Ik denk… ik vraag het toch maar gewoon, dan ligt de beslissing bij hen.
Nou, ook met mijn bovenstaande uitleg, dat ik het moeilijk vond om te vragen maar toch maar voor koos om het bij ze neer te leggen, viel de vraag niet in goede aarde. Ik heb geen inzicht in hun financiën, misschien kunnen ze het niet missen… maar dat zeiden ze niet, ze vroegen ook niet naar een bedrag en stelden zelf ook niks voor. Eigenlijk waren ze vooral verontwaardigd dat ik hiermee kwam… en hebben ze geen antwoord gegeven. Het gesprek ging verder over andere dingen en ik durfde er ook niet meer op terug te komen en om die duidelijk uitgesproken ‘nee’ te vragen, maar nu… denk ik maar dat ik het er maar bij laat.
Alleen… ik voel me hier wel tussen zitten, zoals wel vaker eigenlijk. Betaal ik dan extra wat mijn ex-schoonouders bijdragen bij of moet ik maar open kaart spelen? Ik zit ermee dat mijn kinderen en ex er iets van vinden, maar aan de andere kant is dat niet mijn verantwoordelijkheid, toch? Mijn ouders zijn al erg oplettend of de kinderen wel even veel bij hen op bezoek komen, t.o.v. hun andere opa en oma. En het moet gezegd: zij komen er een stuk bekaaider vanaf. Sinds de kinderen volwassen zijn vind ik ook dat niet mijn verantwoordelijkheid, behalve dat ik af en toe eens aangeef dat het leuk zou zijn als ze eens langs zouden gaan, maar daar houd ik het bij. Terwijl mijn ex daar veel dwingender in is, ze voor een voldongen feit zet door afspraken te maken (met de auto bij hen voorrijden om naar opa en oma te gaan) en dat heeft wel effect. Dat speelt voor mijn ouders misschien ook mee, dat ze denken dat ze nu wel goed genoeg zijn om bij te dragen met het rijbewijs... maar goed, ook dat heb ik niet aan ze gevraagd.
Kikki39
24-01-2025 om 19:20
Miraval schreef op 24-01-2025 om 19:08:
[..]
Tja, als je uitgaat van een gemiddeld aantal lesuren van 45, en een wachttijd van 4 maanden, dan zou dat rond de 30 uur zijn. Maar nogmaals dat is een gemiddelde. Ik heb er leerlingen bij die 90 uur gelest hebben. Mijn advies: rij een keer mee met de rijles, dan kun je zelf zien hoe het gaat. En anders de instructeur zelf even bellen over de voortgang. Want vaak zeggen leerlingen thuis iets anders dan wat de instructeur ziet.
Ik wil wel een keer meerijden, is dat niet raar om als ouder mee te rijden?
Vrijevlinder
24-01-2025 om 19:31
Kikki39 schreef op 24-01-2025 om 19:20:
[..]
Ja, dat is best raar. Dan ben je zo'n soort moeder als Mike van B en B vol liefde.
Miraval
24-01-2025 om 19:35
Kikki39 schreef op 24-01-2025 om 19:20:
[..]
Haha nee hoor! Zeker wanneer ouders op de hoogte willen blijven en misschien wel ergens hun vraagtekens hebben dan vind ik het persoonlijk fijn dat ze meerijden. Puur om zelf te zien hoe het gaat.
Verder ben ik ook altijd blij met ouders die even contact opnemen over de voortgang. Natuurlijk niet iedere week, maar even polsen hoe het gaat is helemaal niks mis mee. Uiteindelijk zijn jullie degenen die betalen en dan wil je ook wel zien waar je geld naartoe gaat toch? Transparantie is belangrijk.
Miraval
24-01-2025 om 19:35
Vrijevlinder schreef op 24-01-2025 om 19:31:
[..]
Ja, dat is best raar. Dan ben je zo'n soort moeder als Mike van B en B vol liefde.
Hahaha nee joh. Dat is echt niet raar.
Kikki39
24-01-2025 om 19:38
nou ja, ik wil niet zomaar meerijden, daar zit een heel verhaal aan vast. Maar dan ga ik dat toch maar doen denk ik.
DeOnbekende
24-01-2025 om 19:44
Miraval schreef op 24-01-2025 om 18:28:
[..]
Ja, soms heb ik ook weleens mijn vraagtekens bij de reden van zakken. Niet vaak gelukkig, meestal is het toch wel andersom, dat een kandidaat slaagt terwijl ik denk nou die kan veel beter en er gingen wel eea mis.
Zeker gezien het feit dat het CBR flink in opspraak is over de absurd lange wachttijden, vind ik het bijzonder dat er nog steeds examinatoren zijn die iemand niet het voordeel van de twijfel geven vanwege een fout(je). Ligt natuurlijk helemaal aan de fout, maar alsnog. Hoewel ik ook weer weet dat wanneer examinatoren een bovengemiddeld slagingspercentage hebben zij op gesprek moeten komen bij de regio manager. Ook zoiets bizars.
En ondertussen wijst het CBR naar de rijscholen en corona-achterstand en wijgert de hand in eigen boezem te steken. Erg frustrerend.
Oh nee, dat ben ik echt niet eens. Ik vind dat je een rit van 30 minuten wel volledig foutloos moet kunnen rijden als bestuurder.
Miraval
24-01-2025 om 19:48
DeOnbekende schreef op 24-01-2025 om 19:44:
[..]
Oh nee, dat ben ik echt niet eens. Ik vind dat je een rit van 30 minuten wel volledig foutloos moet kunnen rijden als bestuurder.
Volledig foutloos nog wel, dat kan ik misschien niet eens. Dat is wel erg streng natuurlijk. Sommige fouten zijn natuurlijk helemaal niet erg, zo lang de fout niet onveilig is op gevaar opleverd.
Dus een keer stilvallen, verkeerd rijden, verkeerde versnelling, iemand voor laten gaan die eigenlijk geen voorrang heeft, een bijzondere verrichting corrigeren.. allemaal niet erg.
En gelukkig maar anders zouden de slagingspercentages dramatisch dalen.
EmmaT
24-01-2025 om 19:54
Kikki39 schreef op 24-01-2025 om 19:38:
nou ja, ik wil niet zomaar meerijden, daar zit een heel verhaal aan vast. Maar dan ga ik dat toch maar doen denk ik.
Ik heb ook een keer mee mogen rijden. Het was erg leuk. Dochter was toen pas 17 overigens, nu zou ik het niet meer doen. Ze heeft trouwens 48 lessen gehad, in één keer geslaagd. En ze reed en rijdt als een tierelier.
EmmaT
24-01-2025 om 19:58
Kikki39 schreef op 24-01-2025 om 19:38:
Ik heb ook een keer mee mogen rijden. Het was erg leuk. Dochter was toen pas 17 overigens, nu zou ik het niet meer doen.
Ze heeft 48 lessen gehad, in één keer geslaagd. En ze reed en rijdt als een tierelier. Bij haar was ook van alles aan de hand, is nog bij psychiater geweest ivm add. Sloeg echt nergens op dat onderzoek. Ze had wel een top-instructeur.
watertoren
24-01-2025 om 20:10
Mijn ouders hadden 3 kinderen waarvan ik de jongste ben. Geld was er niet veel totdat mijn opa en oma uit de tijd waren en hun huis verkocht werd. Toen hadden ze besloten dat wij ons rijbewijs mochten halen. Ik was daar toen nog veel te jong voor. Mijn oudste broer is 4 keer op geweest voordat hij zijn rijbewijs had. Mijn tweede broer 5 keer. Ik ben 5 jaar jonger dan mijn jongste broer. Mijn ouders hadden toen al meer geld uit gegeven aan rijles dan gehoopt en toen kwam ik nog. Toen was er voor toen in die tijd wat nieuws! Je kon een rijbewijs afkopen. Je betaalde een bepaald bedrag en dat bleef zolang je je rijbewijs nog niet had. Dat deden mijn ouders. En wat denk je? Ik slaagde gelijk na de eerste keer en met de minste rijlessen.
Ingrid18
24-01-2025 om 22:11
Lastig, ik had dit sws nooit gevraagd.
Mijn oudste 2 kinderen hebben hun rijbewijs en dit hebben we betaald van het geld wat we voor hun hebben gespaard. Toen ze 18 werden hebben we in overleg met hun een deel apart gehouden voor oa rijbewijs en studie zodat wij dit niet uit eigen zak hebben hoeven betalen.
Je bent toch al snel om en nabij de 2500 euro en misschien nog wel meer.
Ik ben toch blij dat we het destijds zo hebben gedaan, dan voel je het ook niet zo in je portemonnee.
Met onze jongere kinderen gaan we het ook zo doen maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dit aan opa/oma te vragen, ik zou het heel genant vinden.
Kikki39
24-01-2025 om 22:11
oja daar heb ik nog nooit van gehoord, dat is mooi wen rijbewijs afkopen!
Luchtpost
24-01-2025 om 23:45
Miraval schreef op 24-01-2025 om 19:48:
[..]
Volledig foutloos nog wel, dat kan ik misschien niet eens. Dat is wel erg streng natuurlijk. Sommige fouten zijn natuurlijk helemaal niet erg, zo lang de fout niet onveilig is op gevaar opleverd.Dus een keer stilvallen, verkeerd rijden, verkeerde versnelling, iemand voor laten gaan die eigenlijk geen voorrang heeft, een bijzondere verrichting corrigeren.. allemaal niet erg.
En gelukkig maar anders zouden de slagingspercentages dramatisch dalen.
Even een vraagje tussendoor (voor zover je die vraag kan en wil beantwoorden): is het (gemiddelde) aantal lesuren de afgelopen 40 jaar nou heel erg gestegen of is het ongeveer gelijk gebleven?
Ik heb zelf de indruk dat dit aantal erg gestegen is. En zo ja, waar ligt dit aan, want het verkeer is weliswaar veel drukker geworden maar, bijv. wat betreft de theorie, het gemiddelde opleidingsniveau is juist sterk gestegen. En jonge mensen lijken "sneller" dan ooit te leven.
Ysenda
25-01-2025 om 01:58
Luchtpost schreef op 24-01-2025 om 23:45:
[..]
Even een vraagje tussendoor (voor zover je die vraag kan en wil beantwoorden): is het (gemiddelde) aantal lesuren de afgelopen 40 jaar nou heel erg gestegen of is het ongeveer gelijk gebleven?
Ik heb zelf de indruk dat dit aantal erg gestegen is. En zo ja, waar ligt dit aan, want het verkeer is weliswaar veel drukker geworden maar, bijv. wat betreft de theorie, het gemiddelde opleidingsniveau is juist sterk gestegen. En jonge mensen lijken "sneller" dan ooit te leven.
Jaren 80: 25 tot 30, in 1984 is het theorie examen verplicht geworden.
Jaren 90; 25 tot 30
Jaren 10: 30 tot 40 lessen maar zijn de examen eisen verzwaard
Luchtpost
25-01-2025 om 02:48
Ysenda schreef op 25-01-2025 om 01:58:
[..]
Jaren 80: 25 tot 30, in 1984 is het theorie examen verplicht geworden.
Jaren 90; 25 tot 30
Jaren 10: 30 tot 40 lessen maar zijn de examen eisen verzwaard
Dank! Het zijn er nu dus gemiddeld inderdaad méér dan vroeger. Ik heb mijn rijbewijs nog vóór 1984 gehaald.
Ik herinner mij nog dat de instructeur dan de groep mensen die hij op dat moment les gaf, bij hem thuis uitnodigde voor de theorie (was misschien twee of drie keer; de rest moest je zelf thuis doen/leren). En op de dag van het examen moest je bij het CBR eerst in een zaaltje je theorie maken (met pen en papier) en daarna liep je naar buiten om aansluitend het rij examen te doen. En je moest van 25 of 50 meter afstand een nummerbord hardop voorlezen terwijl je naar de auto liep.
Best wel lekker simpel allemaal, maar zonder de huidige wachttijden