Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Dilemma met bijdrage voor rijbewijs

Ik heb 2 keer moeten afrijden, ik had beide keren mijn instructeur achterin de auto en die vond de reden van zakken bij de eerste keer echt belachelijk. De examinator zei dat ik wel over mijn schouder keek, maar omhoog naar het dak toe......die man was echt gek! Hoorde overigens wel dat die man na die week geen examens meer mocht afnemen. 

Decembermamma schreef op 24-01-2025 om 18:23:

Ik heb 2 keer moeten afrijden, ik had beide keren mijn instructeur achterin de auto en die vond de reden van zakken bij de eerste keer echt belachelijk. De examinator zei dat ik wel over mijn schouder keek, maar omhoog naar het dak toe......die man was echt gek! Hoorde overigens wel dat die man na die week geen examens meer mocht afnemen.

Ja, soms heb ik ook weleens mijn vraagtekens bij de reden van zakken. Niet vaak gelukkig, meestal is het toch wel andersom, dat een kandidaat slaagt terwijl ik denk nou die kan veel beter en er gingen wel eea mis. 

Zeker gezien het feit dat het CBR flink in opspraak is over de absurd lange wachttijden, vind ik het bijzonder dat er nog steeds examinatoren zijn die iemand niet het voordeel van de twijfel geven vanwege een fout(je). Ligt natuurlijk helemaal aan de fout, maar alsnog. Hoewel ik ook weer weet dat wanneer examinatoren een bovengemiddeld slagingspercentage hebben zij op gesprek moeten komen bij de regio manager. Ook zoiets bizars. 

En ondertussen wijst het CBR naar de rijscholen en corona-achterstand en wijgert de hand in eigen boezem te steken. Erg frustrerend.

Rijles was 42 gulden 50, later 45 gulden. Ik heb drie rijscholen gehad.  

De eerste rijschool had een aardige man, maarikverstondhemnietweetjewel. Na drie lessen gestopt.

De tweede rijschool.was een stuk sjaggerijn, daar ben ik na 40 lessen gestopt.

De derde was een mafketel, maar wel heeeeel gezellig.

Ik ben drie keer gezakt. De eerste keer gewoon pech. De tweede keer zenuwen. De derde keer een tabletje van de huisarts vanwege die zenuwen, ik bleek toen knetterstoned.

Met de vierde keer stond ik nog half op de straat bij het fileparkeren, maar ik was vaardig genoeg bevonden.

In totaal 4500 gulden kwijt, drie keer meer dan mijn eerste auto kostte.

Aan het begin van de maand schijn je meer kans te hebben om te slagen, tegen het einde van de maand schijnen de examinatoren hun quotum zakkers nog te moeten halen...

Poezenmeisje schreef op 24-01-2025 om 18:30:

Aan het begin van de maand schijn je meer kans te hebben om te slagen, tegen het einde van de maand schijnen de examinatoren hun quotum zakkers nog te moeten halen...

Nou ja dat is ook niet waar hoor. Hetzelfde als het fabeltje dat je aan het einde van de dag minder kans maakt om te slagen omdat er dan al een X aantal mensen geslaagd zijn.

Ik vind het altijd bijzonder waar die verhalen vandaan komen. Want als dat zo zou zijn zouden de rij-instructeurs natuurlijk daar niet mee akkoord gaan. Wij kunnen ook nog in gesprek gaan met de regio manager wanneer we bepaalde inconsistenties waarnemen bij examinatoren. 

Er gaan zoveel spookverhalen rond over het CBR en het praktijkexamen. Heel apart. 

Mijn laatste examen had ik na een nachtdienst en op mijn verjaardag. Ik had toen een ingreep. Toen dacht ik, daar gaan we weer. Terug op de examen plaats, de examinator keek toen de papieren door, en zei de hele tijd niks. Toen ineens, ik doe er niets meer aan. Toen zei hij, je mag naar het gemeentehuis. Ik hartstikke blij.

MamaE schreef op 24-01-2025 om 16:20:

[..]

Je kunt natuurlijk een keer pech hebben met je examinator, maar het lijkt me niet dat het een soort loterij is of je wel of niet slaagt. Dan zou het hebben van een rijbewijs niks zeggen en kun je het net zo goed afschaffen.

Ik had telkens maar echt 1 ding waarop ik gezakt was en ik hoor nu altijd van iedereen dat ik zo goed kan rijden.Mijn broer en zus rijden eerlijk gezegd helemaal niet goed.  Daarbij maakt het ook niet uit, al was ik slechter dan broer/zus of zenuwachtiger, ik zou dit nooit doen met mijn kinderen. Iedereen krijgt gewoon het rijbewijs hoe vaak je ook op moet.

Miraval schreef op 24-01-2025 om 17:45:

[..]

Uiteraard is het belangrijkste dat je kind een veilige bestuurder wordt, niet alleen voor zichzelf maar ook voor de andere weggebruikers. En dat vergeten veel mensen vaak, die kijken alleen naar het kostenplaatje en niet naar het uiteindelijke doel. Hoe vaak ik niet met ouders van leerlingen in discussie moet gaan over het aanvragen van het praktijkexamen en het aantal rijlessen...

maar sommigen wachten ook echt te lang. Zoon is geswitched van rijschool want de rijschool had steeds geen tijd voor les, en gaf zoon daar de schuld van. Maar bij de proefles van de andere rijschool was het na 5 minuten: waarom is er uberhaubt nog geen examen voor je aangevraagd, een half uur en alle bijzondere handelingen later werd nog in de auto het examen aangevraagd, tussentijds examen werd overgeslagen en bij de eerste mogelijkheid voor zoon door het afzeggen van een andere leerling heeft hij afgereden en is geslaagd. 

Dus de lessen van de eerste school waren wel heel degelijk maar ik had ook wel het gevoel dat het gerekt werd vanwege de inkomsten. 

Ysenda schreef op 24-01-2025 om 18:57:

[..]

maar sommigen wachten ook echt te lang. Zoon is geswitched van rijschool want de rijschool had steeds geen tijd voor les, en gaf zoon daar de schuld van. Maar bij de proefles van de andere rijschool was het na 5 minuten: waarom is er uberhaubt nog geen examen voor je aangevraagd, een half uur en alle bijzondere handelingen later werd nog in de auto het examen aangevraagd, tussentijds examen werd overgeslagen en bij de eerste mogelijkheid voor zoon door het afzeggen van een andere leerling heeft hij afgereden en is geslaagd.

Dus de lessen van de eerste school waren wel heel degelijk maar ik had ook wel het gevoel dat het gerekt werd vanwege de inkomsten.

Ja die zullen er heus ook bij zijn natuurlijk. Het blijft natuurlijk een bedrijf met winstoogmerk. Al is mijn ervaring weer dat teveel rijscholen hun leerlingen te snel op examen sturen omdat er juist veel meer winst zit op een praktijkexamen dan op die 60 euro per uur aan lesgeld. Die marge is echt heel klein.

Mijn oudste heb ik echt soort van moeten dwingen om te gaan lessen. Het was uiteindelijk een dure grap want vanwege haar autisme moesten we ook nog voor honderden euro’s een verklaring van een psychiater hebben. Die man heeft haar letterlijk vijf minuten gesproken en toen hij hoorde dat ze studeerde en zichzelf kon aankleden, werd ze levenslang goedgekeurd. Kind ging uiteindelijk emigreren net toen ze mocht afrijden, dus van een examen is het nooit gekomen.

ja, dat gevoel heb ik nu ook bij mijn kind. Weet iemand wat het gemiddelde is dat je je examen aan gaat vragen? Mijn dochter heeft nu 27 lesuren gehad. Aanvragen duurt ook nog maanden.

Decembermamma schreef op 24-01-2025 om 18:23:

Ik heb ook zo'n verhaal, en ook blij dat mijn instructeur in de auto mee was.

slecht weer geweest, ijzel (examens van een uur later werden gecanceld vanwege de gladheid) Ik reed op de voorrangsweg, maar zag van links een auto naar beneden glijden van een heuveltje. Ik rem want ja, liever niet dat iemand mij aanrijd, je wordt toch opgeleid om veilig te rijden, krijg ik van de examinator te horen dat ik door had moeten rijden want het was een voorrangsweg, de auto van links gleed op 5cm voor onze auto langs. Dank je de koekoek dat ik die had op gevangen. 

Daar heeft mijn instructeur toch wel heel fel op gereageerd maar het examen werd wel afgebroken. Kon ik weer wachten.

Toen stond ik voor een spoorovergang en vlak daarna was de inrit naar het cbr. ik zeg tegen de examinator: die fiets hiernaast die moet ik zo voor laten gaan. Maar zeggen is niet genoeg, je moet het ook wel doen. Dus echt bij het oprijden van het cbr terrein een ingreep....

mocht ik voor de derde keer, toen wel geslaagd.

Kikki39 schreef op 24-01-2025 om 19:03:

ja, dat gevoel heb ik nu ook bij mijn kind. Weet iemand wat het gemiddelde is dat je je examen aan gaat vragen? Mijn dochter heeft nu 27 lesuren gehad. Aanvragen duurt ook nog maanden.

Tja, als je uitgaat van een gemiddeld aantal lesuren van 45, en een wachttijd van 4 maanden, dan zou dat rond de 30 uur zijn. Maar nogmaals dat is een gemiddelde. Ik heb er leerlingen bij die 90 uur gelest hebben. Mijn advies: rij een keer mee met de rijles, dan kun je zelf zien hoe het gaat. En anders de instructeur zelf even bellen over de voortgang. Want vaak zeggen leerlingen thuis iets anders dan wat de instructeur ziet.

Miraval schreef op 24-01-2025 om 19:02:

[..]

Ja die zullen er heus ook bij zijn natuurlijk. Het blijft natuurlijk een bedrijf met winstoogmerk. Al is mijn ervaring weer dat teveel rijscholen hun leerlingen te snel op examen sturen omdat er juist veel meer winst zit op een praktijkexamen dan op die 60 euro per uur aan lesgeld. Die marge is echt heel klein.

wij hebben bij de 2e rijschool heel bewust gekeken naar het aantal leerlingen en het slagingspercentage, want met 2 of 3 examens per jaar is het niet zo moeilijk om een hoog percentage te halen. Maar met ruim 500 examens en dan nog boven de 60% 1e keer slagen scoren dan ga je best goed.

Ysenda schreef op 24-01-2025 om 19:09:

[..]

wij hebben bij de 2e rijschool heel bewust gekeken naar het aantal leerlingen en het slagingspercentage, want met 2 of 3 examens per jaar is het niet zo moeilijk om een hoog percentage te halen. Maar met ruim 500 examens en dan nog boven de 60% 1e keer slagen scoren dan ga je best goed.

Klopt het slagingspercentage is een indicatie over de prestatie van de rijschool maar zegt ook weer niet alles. Want sommige rijscholen nemen bijvoorbeeld voornamelijk leerlingen aan met bijvoorbeeld autisme, faalangst of ADD/ADHD. Die hebben dan een lager slagingspercentage, maar het zegt niks over de kwaliteit van de lessen.

En dan zijn er weer rijscholen die 2 inschrijvingen hebben bij het CBR, hun zwakkere leerlingen op laten gaan bij 1 inschrijving, en adverteren met de rijschool met de hogere slagingspercentages. 

Het belangrijkste is denk ik de klik die een leerling heeft met zijn instructeur en de transparantie in communicatie en voortgang. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.