Leanne
22-01-2025 om 19:03
Dilemma met bijdrage voor rijbewijs
Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken, vandaar dit topic
De situatie… mijn ex app’t me dat onze oudste zoon met zijn rijbewijs wil beginnen en of ik ervoor open sta om mee te sponsoren. Onze zoon is 24 en studeert, woont op zichzelf, met bijbaan en studieschuld om dat te kunnen bekostigen.
We hebben twee kinderen, dus straks zal de vraag er ook voor de jongste van 21 liggen, vul ik zo in.
We betalen voor beiden het collegegeld, verder supporten we ze sporadisch wel ’ns, maar geen vaste bedragen… dus ik vind het zelf wel oké om ook een bijdrage te leveren aan dat rijbewijs.
Mijn ex gaat deze vraag ook aan zijn ouders stellen. En vraagt of ik hetzelfde wil doen, maar dan aan mijn ouders. Daar wordt het voor mij ingewikkeld. Ik heb mijn ouders namelijk nooit om geld gevraagd. Maar ik dacht ook… tja, als zijn ouders wel bijdragen en mijn ouders niet, dan voelen mijn ouders zich misschien gepasseerd als ze erachter komen dat zijn ouders hebben bijgedragen en zij niet. Ik denk… ik vraag het toch maar gewoon, dan ligt de beslissing bij hen.
Nou, ook met mijn bovenstaande uitleg, dat ik het moeilijk vond om te vragen maar toch maar voor koos om het bij ze neer te leggen, viel de vraag niet in goede aarde. Ik heb geen inzicht in hun financiën, misschien kunnen ze het niet missen… maar dat zeiden ze niet, ze vroegen ook niet naar een bedrag en stelden zelf ook niks voor. Eigenlijk waren ze vooral verontwaardigd dat ik hiermee kwam… en hebben ze geen antwoord gegeven. Het gesprek ging verder over andere dingen en ik durfde er ook niet meer op terug te komen en om die duidelijk uitgesproken ‘nee’ te vragen, maar nu… denk ik maar dat ik het er maar bij laat.
Alleen… ik voel me hier wel tussen zitten, zoals wel vaker eigenlijk. Betaal ik dan extra wat mijn ex-schoonouders bijdragen bij of moet ik maar open kaart spelen? Ik zit ermee dat mijn kinderen en ex er iets van vinden, maar aan de andere kant is dat niet mijn verantwoordelijkheid, toch? Mijn ouders zijn al erg oplettend of de kinderen wel even veel bij hen op bezoek komen, t.o.v. hun andere opa en oma. En het moet gezegd: zij komen er een stuk bekaaider vanaf. Sinds de kinderen volwassen zijn vind ik ook dat niet mijn verantwoordelijkheid, behalve dat ik af en toe eens aangeef dat het leuk zou zijn als ze eens langs zouden gaan, maar daar houd ik het bij. Terwijl mijn ex daar veel dwingender in is, ze voor een voldongen feit zet door afspraken te maken (met de auto bij hen voorrijden om naar opa en oma te gaan) en dat heeft wel effect. Dat speelt voor mijn ouders misschien ook mee, dat ze denken dat ze nu wel goed genoeg zijn om bij te dragen met het rijbewijs... maar goed, ook dat heb ik niet aan ze gevraagd.
Valeria
24-01-2025 om 12:19
Volgens mij had ik iets van 28000 studieschuld na twee studies. Met 100 euro per maand terugbetalen schoot het niet op, maar ik heb een paar keer 5000 of zo tegelijk afgelost en toen was ik er met een paar jaar van af.
Lizzyliz
24-01-2025 om 14:54
Poezenmeisje schreef op 24-01-2025 om 12:06:
Volgens mij kreeg ik 620 gulden en werd ik de laatste maanden nog even 60 gulden genaaid omdat de OV-jaarkaart werd ingevoerd, waar ik niets aan had.
Ja, 620 gulden was ook mijn uitwonende beurs.
En 60 (of 70?) gulden voor de OV-kaart waar ik veelvuldig gebruik van maakte. Dus ik was daar heel erg blij mee. Ik reisde voor de lol door heel Nederland en verder gebruikte ik hem om naar school te komen vanuit het dorp waar ik woonde.
Ysenda
24-01-2025 om 15:00
Lizzyliz schreef op 24-01-2025 om 14:54:
[..]
Ja, 620 gulden was ook mijn uitwonende beurs.
En 60 (of 70?) gulden voor de OV-kaart waar ik veelvuldig gebruik van maakte. Dus ik was daar heel erg blij mee. Ik reisde voor de lol door heel Nederland en verder gebruikte ik hem om naar school te komen vanuit het dorp waar ik woonde.
Bij mij was die invoering van de ov kaart ook een aderlating, want het bedrag wat in gehouden werd was veel hoger dan ik per maand besteedde aan ov. We gingen met de bus duurde wel langer maar was stukken goedkoper dan met de trein en met een man of 6 best heel gezellig.
Met de invoering van de ov kaart gingen wij ineens in het weekend veel meer ondernemen als dat mogelijk was. Wij hadden de pech nog wel eens op zaterdag naar school te moeten omdat het rooster anders niet rond kwam.
Kikki39
24-01-2025 om 15:43
Jesse_1 schreef op 24-01-2025 om 11:36:
[..]
Wij hebben geld voor het rijbewijs (theorie + t/m 1 rijexamen) aan onze kinderen cadeau gedaan voor het middelbare school diploma.
Laatste (afgelopen jaar) € 2.100. Andere (jaar ervoor) iets minder.
Gelukkig beiden in 1x geslaagd, anders hadden we wel iets extra gedaan denk ik. En theorie hebben ze zelf gedaan, dus geen cursus of zo.
Dan zou ik wel hele erge pech hebben gehad, want broer en zus slaagde in 1 keer voor hun rijbewijs en ik heb er 6 keer over moeten doen, hmm niet echt eerlijk, want het is toch ook wel geluk hebben of je slaagt of niet naar mijn idee
MamaE
24-01-2025 om 16:20
Kikki39 schreef op 24-01-2025 om 15:43:
[..]
Dan zou ik wel hele erge pech hebben gehad, want broer en zus slaagde in 1 keer voor hun rijbewijs en ik heb er 6 keer over moeten doen, hmm niet echt eerlijk, want het is toch ook wel geluk hebben of je slaagt of niet naar mijn idee
Je kunt natuurlijk een keer pech hebben met je examinator, maar het lijkt me niet dat het een soort loterij is of je wel of niet slaagt. Dan zou het hebben van een rijbewijs niks zeggen en kun je het net zo goed afschaffen.
Tjod22
24-01-2025 om 16:28
Ik zou het al niet eens aan mijn ouders gevraagd hebben. Misschien zou ik hooguit in het gesprek hebben verteld dat hij aan zijn rijbewijs gaat beginnen. Als ze dan zelf op een gegeven moment met een bijdrage komen, dan is dat ontzettend lief. Maar ik zou er nooit zelf om gaan vragen. Ik vind het ook heel raar dat jouw ex dat van jou vraagt.
En ik zou ook niet het ontbrekende deel (hoeveel dan?) nu uit eigen zak gaan bijleggen. Het is wel fijn voor hem als vader en moeder allebei evenveel bijdragen, maar het extraatje van opa en oma van vaderskant is dan gewoon echt een extra meevaller. Niet iets dat jij weer moet gaan compenseren of zo.
Tjod22
24-01-2025 om 16:31
Wij hebben onze oudste zoon overigens € 1.000 voor zijn rijbewijs toegezegd. Hij gaat er nu binnenkort eindelijk echt aan beginnen. Hij is momenteel aan het sparen om door te kunnen als hij door die eerste € 1.000 van ons heen is, want hij weet al wel dat hij meer nodig zal hebben. En dat vind ik zelf prima. Hij mag best voelen dat dit soort dingen duur zijn, ook voor ons. En er komen er straks nog 2 die hun rijbewijs willen, dus dat gaat sowieso nog 2x zo'n bedrag kosten.
Miraval
24-01-2025 om 16:57
MamaE schreef op 24-01-2025 om 16:20:
[..]
Je kunt natuurlijk een keer pech hebben met je examinator, maar het lijkt me niet dat het een soort loterij is of je wel of niet slaagt. Dan zou het hebben van een rijbewijs niks zeggen en kun je het net zo goed afschaffen.
Haha nee precies zo werkt het niet. De redenen van zakken zijn vaak wel zenuwen die toch stiekem de overhand nemen en te weinig lessen hebben genomen waardoor het aanvangsniveau te laag is en je dus door het ijs zakt wanneer het even wat moeilijker is/wordt of dus de zenuwen.
Een rij-opleiding vraagt geduld, tijd en daarmee ook geld. Een gemiddelde van 45 uur rijles moet je gewoon altijd rekening mee houden.
Jesse_1
24-01-2025 om 17:03
Kikki39 schreef op 24-01-2025 om 15:43:
[..]
Het is nooit mogelijk om dingen echt 'eerlijk' te doen. (Dat geldt met allerlei zaken die kinderen geschonken of betaald krijgen).
Stel dat een keer extra afrijden (incl. lessen) € 400 kost. Dan zou jij een cadeau krijgen van 2000 + (5x400) = € 4000 t.o.v. de € 2000 van je broer en zus.
Een vaste bijdrage van € 1000 is ook niet eerlijk, want voor broer en zus een half rijbewijs en voor jou een kwart. En ook niet eerlijk voor degene die later gaat lessen, want dan zijn de prijzen weer hoger. etc etc
Tuinfluiter
24-01-2025 om 17:13
Miraval schreef op 24-01-2025 om 16:57:
[..]
Haha nee precies zo werkt het niet. De redenen van zakken zijn vaak wel zenuwen die toch stiekem de overhand nemen en te weinig lessen hebben genomen waardoor het aanvangsniveau te laag is en je dus door het ijs zakt wanneer het even wat moeilijker is/wordt of dus de zenuwen.
Een rij-opleiding vraagt geduld, tijd en daarmee ook geld. Een gemiddelde van 45 uur rijles moet je gewoon altijd rekening mee houden.
Mijn zoon heeft ongeveer 50 lessen gehad. Hij had een instructeur die de lat hoog legde en niet te snel examen liet doen. Mijn zoon is net als veel van zijn leerlingen in één keer geslaagd en vanaf het begin voelde het veilig bij hem in de auto. Veel leerlingen wil natuurlijk zo snel mogelijk examen doen want rijles is duur, maar liever iets meer lessen en een kind wat goed rijdt.
Naminokurashi
24-01-2025 om 17:29
Tuinfluiter schreef op 24-01-2025 om 17:13:
[..]
Mijn zoon heeft ongeveer 50 lessen gehad. Hij had een instructeur die de lat hoog legde en niet te snel examen liet doen. Mijn zoon is net als veel van zijn leerlingen in één keer geslaagd en vanaf het begin voelde het veilig bij hem in de auto. Veel leerlingen wil natuurlijk zo snel mogelijk examen doen want rijles is duur, maar liever iets meer lessen en een kind wat goed rijdt.
50 lessen? Ik had veel meer lessen nodig. Ik was 4x gezakt en slaagde pas bij zo'n speciale examen. Weet niet meer hoe het heet. Je hebt dan een speciale examinator en meer tijd.
Ook de theorie examen was alleen met de examinator. Zakte toen ook steeds.
Tuinfluiter
24-01-2025 om 17:39
Naminokurashi schreef op 24-01-2025 om 17:29:
[..]
50 lessen? Ik had veel meer lessen nodig. Ik was 4x gezakt en slaagde pas bij zo'n speciale examen. Weet niet meer hoe het heet. Je hebt dan een speciale examinator en meer tijd.
Zelf ook meerder keren examen gedaan na de eerste keer had ik steeds meer zenuwen. Theorie wel in één keer. Maar eerste examen na 30 lessen en dat was echt te vroeg.
Miraval
24-01-2025 om 17:41
Naminokurashi schreef op 24-01-2025 om 17:29:
[..]
Een BNO examen. Vroeger heette dat een staatsexamen.
Wat vervelend voor je! Maar waarschijnlijk waren dat dan echt de zenuwen?
Miraval
24-01-2025 om 17:45
Tuinfluiter schreef op 24-01-2025 om 17:13:
[..]
Uiteraard is het belangrijkste dat je kind een veilige bestuurder wordt, niet alleen voor zichzelf maar ook voor de andere weggebruikers. En dat vergeten veel mensen vaak, die kijken alleen naar het kostenplaatje en niet naar het uiteindelijke doel. Hoe vaak ik niet met ouders van leerlingen in discussie moet gaan over het aanvragen van het praktijkexamen en het aantal rijlessen...
Valeria
24-01-2025 om 17:56
Ik moest afrijden toen er sneeuw lag. Het examen werd toen afgelast en moest opnieuw aangevraagd worden. Dat was dan weer een les of 12 betalen tot ik weer op mocht. Volgens mij was een les toen iets van 40 gulden.