Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft nepvrienden(?)


Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 09:41 Topicstarter

Flanagan schreef op 17-10-2021 om 09:37:

Ik ben niet zo handig met social media, maar wie mij een bericht stuurt kan toch zien dat ik het gelezen of geopend heb?
Dus je zoon schrijft zelf niet meer. Maar de anderen kunnen wrs wel zien dat hij ze leest. Dan hebben hun berichten dus het gewenste effect; kwellen of duidelijk maken dat hij hen op een of andere manier irriteert.
Hij leest hun berichten niet als hij hen blokkeert of nog beter een nieuw telefoonnummer opstart. Nu lijkt dat laatste wat drastisch, maar hij is echt niet de eerste die wegens ongewenste telefoontjes etc. voor een nieuw nummer kiest.

Ik denk dat we een misverstand hebben. Hij stuurt alleen nog mensen een berichtje of andersom en dan antwoorden hun op elkaar. Hij is dus niet helemaal van social media af, berichten kunnen denk ik geen kwaad zolang het maar leuke berichten zijn. 

‘ zolang het maar leuke berichten zijn’
Maar dat heb jij niet in de hand...

Ik begrijp sommige zaken niet helemaal. Is het nu zo dat je zoon nog met deze 2 jongens samen naar huis fietst van school? Hoe zit dat dan precies? Want het komt op mij over alsof ze niks met hem te maken willen hebben. Ze laten in hun acties voortdurend zien dat ze zich van hem willen distantiëren. En in de pauzes is er ook weer contact? Ik vind het echt nogal vreemd allemaal.  Het komt een beetje op mij over alsof je zoon deze twee jongens steeds weer op zoekt. Is dat zo?

Dutchgirly schreef op 17-10-2021 om 09:49:

Ik begrijp sommige zaken niet helemaal. Is het nu zo dat je zoon nog met deze 2 jongens samen naar huis fietst van school? Hoe zit dat dan precies? Want het komt op mij over alsof ze niks met hem te maken willen hebben. Ze laten in hun acties voortdurend zien dat ze zich van hem willen distantiëren. En in de pauzes is er ook weer contact? Ik vind het echt nogal vreemd allemaal. Het komt een beetje op mij over alsof je zoon deze twee jongens steeds weer op zoekt. Is dat zo?

Ja, in de pauzes, wanneer hij naar huis fietst en vast ook via berichten op sociale media. Ik denk namelijk dat pesten allang al niet meer leuk zou zijn, wanneer zoon niet zelf de hele tijd laat merken dat hij met die jongens wil blijven omgaan. Daarom noemt to het ook vrienden. To, wanneer die jongens al hebben laten merken dat zij niet willen, dan is je zoon toch degene die nep doet door steeds met ze om te willen gaan?

Karin1973FK schreef op 17-10-2021 om 09:19:

[..]

Hallo plantenbak,

Ik ben het helemaal met je eens hoor, ik wil alleen even op 6. antwoorden.

Ik ga niet mee in zijn fantasieën, ik zeg alleen dat het mogelijk is. Ik snap niet waarom iedereen denkt dat het niet mogelijk is, het is alleen niet verstandig om nu al te gaan op je 14e.

Amerika was een loterij, zijn vader is geen Amerikaans staatsburger of Green Card holder, wel een Turks staatsburger. Ze kunnen daar dus altijd heen gaan.

Je gaat wel mee in zijn fantasieën en in die van je man. Je kunt ook heel stellig zijn; nee, we gaan het hier nu op orde maken. We gaan zorgen dat je het hier en later beter krijgt. Negeer wat ze allemaal voor plannen hebben, en zorg dat er hier een oplossing komt. Elk woest idee kun je naast je neerleggen met een ‘ik snap dat je wil vluchten maar dat lost niets op, dus ik houd me liever bezig met het hier en nu’

En de rest; ja, je hangt wel in het verleden, want je hebt het over van alles wat gebeurt is op de lagere school. Dat pesten nu gebeurt is echt heel verdrietig, maar je gaat het niet oplossen met lijstjes met wat er allemaal is gebeurd. Wel met vragen hoe school vanaf nu gaat helpen. Want weet je, voor elk punt op dat lijstje heeft vast iemand een ander verhaal. En voor je het weet krijg je een discussie over hoe het was ipv over hoe je het beter kunt maken. 

Als laatste social media.  Je geeft onduidelijke en elkaar tegensprekende antwoorden, terwijl ieders advies heel helder is.  Ga naast je zoon zitten, log in op zijn insta en YouTube account en verwijder alles. Ja, alles.  Wat je heeeeel leuk vindt bewaar je op je lokale harde schijf, maar je verwijdert alles online. Dan verwijder je die apps op zijn telefoon. Ik ben normaal niet van controleren, maar ik denk dat het in dit geval zelfs gerechtvaardigd is om elke keer na te gaan of hij zichzelf niet nog meer in de nesten heeft gebracht.


Het is echt niet ok als je kind zich gepest voelt. Maar het lijkt erop dat je dit kind het beste geholpen wordt door tegen zichzelf in bescherming genomen te worden. 

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 10:30 Topicstarter

Viva-amber schreef op 17-10-2021 om 09:55:

[..]

Ja, in de pauzes, wanneer hij naar huis fietst en vast ook via berichten op sociale media. Ik denk namelijk dat pesten allang al niet meer leuk zou zijn, wanneer zoon niet zelf de hele tijd laat merken dat hij met die jongens wil blijven omgaan. Daarom noemt to het ook vrienden. To, wanneer die jongens al hebben laten merken dat zij niet willen, dan is je zoon toch degene die nep doet door steeds met ze om te willen gaan?

Nee, mijn zoon heeft al tegen hun gezegd dat hij niet meer met ze wil fietsen, dat vonden hun juist ''rustig''. Op sociale media plaatst hij niks meer, maar, als hij nog wel wat zou plaatsen wat hun niet aanstaat, krijgt hij van hun al gelijk een reactie zoals: ''boeit niemand''. In de pauzes is het enige leuke dat ze soms lol hebben, maar vaak niet, dan slaan ze hem of schoppen hem. Net even met zoon gesproken, hij zegt ook niet meer met hun pauze te willen houden, gelukkig. 

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 10:34 Topicstarter

Biebel schreef op 17-10-2021 om 10:03:

[..]

Je gaat wel mee in zijn fantasieën en in die van je man. Je kunt ook heel stellig zijn; nee, we gaan het hier nu op orde maken. We gaan zorgen dat je het hier en later beter krijgt. Negeer wat ze allemaal voor plannen hebben, en zorg dat er hier een oplossing komt. Elk woest idee kun je naast je neerleggen met een ‘ik snap dat je wil vluchten maar dat lost niets op, dus ik houd me liever bezig met het hier en nu’

En de rest; ja, je hangt wel in het verleden, want je hebt het over van alles wat gebeurt is op de lagere school. Dat pesten nu gebeurt is echt heel verdrietig, maar je gaat het niet oplossen met lijstjes met wat er allemaal is gebeurd. Wel met vragen hoe school vanaf nu gaat helpen. Want weet je, voor elk punt op dat lijstje heeft vast iemand een ander verhaal. En voor je het weet krijg je een discussie over hoe het was ipv over hoe je het beter kunt maken.

Als laatste social media. Je geeft onduidelijke en elkaar tegensprekende antwoorden, terwijl ieders advies heel helder is. Ga naast je zoon zitten, log in op zijn insta en YouTube account en verwijder alles. Ja, alles. Wat je heeeeel leuk vindt bewaar je op je lokale harde schijf, maar je verwijdert alles online. Dan verwijder je die apps op zijn telefoon. Ik ben normaal niet van controleren, maar ik denk dat het in dit geval zelfs gerechtvaardigd is om elke keer na te gaan of hij zichzelf niet nog meer in de nesten heeft gebracht.


Het is echt niet ok als je kind zich gepest voelt. Maar het lijkt erop dat je dit kind het beste geholpen wordt door tegen zichzelf in bescherming genomen te worden.

1. Het is niet meer mijn man, we zijn gescheiden, ook overigens nooit getrouwd. We hebben zelfs extra hulp ingeschakeld door iemand die hem leert om te gaan met zijn angsten, zoals naar school gaan bijv. 

2. Eens

3. Ook eens, we gaan actie ondernemen! Hij is nu bij zijn vader, ik zie hem overmorgen weer.

Karin1973FK, heb jij zelf ook iets in het autistisch spectrum? Niet lullig bedoeld hoor maar ik kan mij voorstellen dat het lastig is voor jou om je zoon goed te begeleiden.

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 11:08 Topicstarter

Bolmieke schreef op 17-10-2021 om 10:58:

Karin1973FK, heb jij zelf ook iets in het autistisch spectrum? Niet lullig bedoeld hoor maar ik kan mij voorstellen dat het lastig is voor jou om je zoon goed te begeleiden.

Dat klopt, ik heb zelf ook ASS. Ik vind het inderdaad lastig om mijn zoon goed te begeleiden, dus daarom gaan we ook naar anderen.

Het lijkt mij het beste dat je zoon helemaal geen contact meer zoekt met zijn 2 'vrienden'. Niet voor de les, niet tijdens de les, niet in de pauze, niet na school en niet op social media. Ik krijg echt het gevoel dat deze jongens hem op een heel onhandige manier proberen duidelijk te maken dat ze niks met hem te maken willen hebben. Misschien is het zelfs zo dat ze bang zijn door anderen gepest te worden, doordat ze contact hebben met je zoon. Dus proberen ze aan de buitenwereld te laten zien dat zij echt niet bevriend zijn, door al die acties. Als er geen contact meer is, zal die behoefte waarschijnlijk ook afnemen.

Om eerlijk te zijn, snap ik niets van dit verhaal. 
Als je wordt geslagen en geschopt door iemand dan ga je daar toch niet vrijwillig mee om in de pauze of waar dan ook. Met dat soort mensen wil je niets meer te maken hebben.
Pesten is fout. 
Maar ik vraag me wel af , wat er nu hier speelt.
Lijken mijn meerdere scenario's mogelijk:
1 zoon wordt zwaar gepest, maar is sociaal zo onhandig. Dat hij maar contact  blijft zoeken met de mensen die hem slaan. 
2 de beleving van je zoon is anders. Stoeipartijtjes in de pauze, ziet hij als vechten als hij zelf geraakt wordt. Ook op de middelbare wordt ingegrepen bij vechtpartijen lijkt me. Bij dochter wel en een rode kaart +gesprek ouders.
3 pesters willen geen vriendschap maar je zoon claimt ze. En de enige oplossing die zij zien, is vervelend doen
En alle social media accounts zijn ook niet handig. Of hij maakt een priveaccount waar hij alleen zijn ouders, familie voor uitnodigt. Kan hij wel zijn filmpjes maken maar niet voor iedereen zichtbaar. 

Maar in alle scenario's zal je zoon ook aan de slag moeten.
Ook in scenario 1. Als je zwaar gepest wordt dan kan je geen vrienden zijn met de pesters. Het geeft zelfs een soort vrijbrief. Zo erg is het niet wat we doen, want hij wil nog steeds met ons bevriend zijn en met ons omgaan.
Jij gaf aan dat zoon geen contact met de pesters wilde in de klas. Dat is dus een situatie waarbij er veel meer toezicht is dan in de pauze. Dus die snap ik ook niet.
Eigenlijk snap ik het hele verhaal niet. 

Wis alles op sociale media en verwijder alle accounts. Als zoon maandag de school binnenkomt, mag er niets meer te vinden zijn van hem op het internet, echt absoluut niets, ook niet in de toekomst.
Leer je zoon om geen contact te hebben met de pesters. Als zij contact met hem zoeken, leer te negeren of heel weinig respons te geven.
Stop met de aandacht te willen trekken; geen loterij verhalen meer of denken dat hij een hit is op het internet. Hij is vanaf nu een normale schoolgaande jongen, hij heeft zijn problematiek maar hij staat op gelijke hoogte als zijn klasgenoten.
Praat met hem over hoe hij de pauzes op school gaat doorbrengen. Het is belangrijk dat hij die op een low-profile manier kan doorbrengen zonder zichzelf in de kijker te zetten met alle negatieve gevolgen vandien. Wordt er iets van sport of knutselen of iets dergelijks georganiseerd? Dat lijkt me ideaal omdat het vooral op de activiteit gericht is en minder op sociale relaties/status.

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 13:15 Topicstarter

Dutchgirly schreef op 17-10-2021 om 11:11:

Het lijkt mij het beste dat je zoon helemaal geen contact meer zoekt met zijn 2 'vrienden'. Niet voor de les, niet tijdens de les, niet in de pauze, niet na school en niet op social media. Ik krijg echt het gevoel dat deze jongens hem op een heel onhandige manier proberen duidelijk te maken dat ze niks met hem te maken willen hebben. Misschien is het zelfs zo dat ze bang zijn door anderen gepest te worden, doordat ze contact hebben met je zoon. Dus proberen ze aan de buitenwereld te laten zien dat zij echt niet bevriend zijn, door al die acties. Als er geen contact meer is, zal die behoefte waarschijnlijk ook afnemen.

Helemaal gelijk!

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 13:16 Topicstarter

Lotte78 schreef op 17-10-2021 om 11:25:

Om eerlijk te zijn, snap ik niets van dit verhaal.
Als je wordt geslagen en geschopt door iemand dan ga je daar toch niet vrijwillig mee om in de pauze of waar dan ook. Met dat soort mensen wil je niets meer te maken hebben.
Pesten is fout.
Maar ik vraag me wel af , wat er nu hier speelt.
Lijken mijn meerdere scenario's mogelijk:
1 zoon wordt zwaar gepest, maar is sociaal zo onhandig. Dat hij maar contact blijft zoeken met de mensen die hem slaan.
2 de beleving van je zoon is anders. Stoeipartijtjes in de pauze, ziet hij als vechten als hij zelf geraakt wordt. Ook op de middelbare wordt ingegrepen bij vechtpartijen lijkt me. Bij dochter wel en een rode kaart +gesprek ouders.
3 pesters willen geen vriendschap maar je zoon claimt ze. En de enige oplossing die zij zien, is vervelend doen
En alle social media accounts zijn ook niet handig. Of hij maakt een priveaccount waar hij alleen zijn ouders, familie voor uitnodigt. Kan hij wel zijn filmpjes maken maar niet voor iedereen zichtbaar.

Ze slaan en schoppen mijn zoon zelfs zo hard, dat hij blauwe plekken krijgt, dat was afgelopen vrijdag gebeurt. Zoon gaat vanaf nu niet meer met ze om.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.