Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft nepvrienden(?)


Karin1973FK

Karin1973FK

16-10-2021 om 21:52 Topicstarter

Jillz schreef op 16-10-2021 om 21:42:

[..]

Ik zet hier wel mijn vraagtekens bij. In een ander topic gaf je aan dat zoon wel eens alcohol uit iemands hand heeft geslagen, omdat hij tegen alcohol is. Dat lijkt me geen voorbeeld van normaal gedrag. En ik vraag mij af hoe hij omgaat met mensen die dingen doen of zeggen die volgens jouw zoon niet goed zijn.

Hij gedraagt zich soms niet normaal ja, maar meestal wel.

Karin1973FK

Karin1973FK

16-10-2021 om 21:53 Topicstarter

Valdemar schreef op 16-10-2021 om 21:43:

[..]

Je begrijpt toch dat ik dit niet kan rijmen met hetgeen je schreef in je ander topic?
En toegegeven, ik ben redelijk conservatief, maar met het kleuren van zijn haar zoekt hij toch net de aandacht. Niet dat ik het goedkeur, maar daarbij komt ook de aandacht die hij niet wenst.

Maar waarom mogen meisjes dan wel hun haar blonderen? Dat gebeurt zo vaak. Het is niet dat ik het niet met je eens ben, maar ik vind dat veel mensen van zijn leeftijd het doen.

Karin1973FK

Karin1973FK

16-10-2021 om 21:54 Topicstarter

Jillz schreef op 16-10-2021 om 21:49:

[..]

Ja helemaal eens. En wat dacht je van het vloggen? Dat is toch zeker ook aandacht zoeken. Ik denk dat een deel van de problemen door zoon zelf worden uitgelokt. Is het nog steeds niet goed dat klasgenoten echt vervelend en onaardig doen.

Maar als vloggen aandacht zoeken is? Dan zoekt Enzoknol ook de hele tijd aandacht? En al die andere influencers?

Een deel kan inderdaad door hem worden uitgelokt, maar op de basisschool had hij nog geen YouTube kanaal.

Karin1973FK

Karin1973FK

16-10-2021 om 21:56 Topicstarter

Karin1973FK schreef op 16-10-2021 om 21:54:

[..]

Maar als vloggen aandacht zoeken is? Dan zoekt Enzoknol ook de hele tijd aandacht? En al die andere influencers?

Een deel kan inderdaad door hem worden uitgelokt, maar op de basisschool had hij nog geen YouTube kanaal.

Excuses, op de basisschool had hij er wel één, maar deed nog geen vlogs.

Ik heb het gevoel dat TO de zoon is. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar als je wel de zoon bent Karin1973fk, dan raad ik je aan om met je ouders te praten, het contact met je vrienden te verbreken en ze te mijden op school. Bespreek met je ouders of je op een nieuwe school een nieuwe start kunt maken en vraag ook je therapeut om hulp. Als je 14 bent is het moeilijk om overzicht te houden in de sociale kluwen op school en het is verschrikkelijk als je gepest wordt - wat ik uit de berichten opmaak. Probeer het niet alleen op te lossen, maar vraag hulp. Sterkte 

er.is.maar.1.Pino schreef op 16-10-2021 om 22:08:

Ik heb het gevoel dat TO de zoon is. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar als je wel de zoon bent Karin1973fk, dan raad ik je aan om met je ouders te praten, het contact met je vrienden te verbreken en ze te mijden op school. Bespreek met je ouders of je op een nieuwe school een nieuwe start kunt maken en vraag ook je therapeut om hulp. Als je 14 bent is het moeilijk om overzicht te houden in de sociale kluwen op school en het is verschrikkelijk als je gepest wordt - wat ik uit de berichten opmaak. Probeer het niet alleen op te lossen, maar vraag hulp. Sterkte

Ik wilde eigenlijk net precies hetzelfde typen. Ik denk ook dat we hier met de zoon aan het praten zijn.

Karin1973FK schreef op 16-10-2021 om 21:54:

[..]

Maar als vloggen aandacht zoeken is? Dan zoekt Enzoknol ook de hele tijd aandacht? En al die andere influencers?

Een deel kan inderdaad door hem worden uitgelokt, maar op de basisschool had hij nog geen YouTube kanaal.

Ja die zoeken ook aandacht en die krijgen naast leuke reacties ook veel shit over zich heen. Dat hoort er gewoon een beetje bij.

Karin1973FK schreef op 16-10-2021 om 21:53:

[..]

Maar waarom mogen meisjes dan wel hun haar blonderen? Dat gebeurt zo vaak. Het is niet dat ik het niet met je eens ben, maar ik vind dat veel mensen van zijn leeftijd het doen.

Ik zie anders niet heel veel pubers met gekleurde (even afgezien van blonderen of kastanje bruin) haren. Maximaal 1 per klas.

er.is.maar.1.Pino schreef op 16-10-2021 om 22:08:

Ik heb het gevoel dat TO de zoon is. 

Zij komt idd over als iemand van 13

Ik weet niet of ik tegen jou praat, tegen je zoon of dat je alles meteen aan hem vertelt en dan alles wat hij zegt (inclusief de genummerde lijstjes) hier meteen opschrijft.
Maar, als je wil dat je kind een redelijke tijd op school heeft, is het echt belangrijk dat jullie een paar dingen anders gaan doen. Dat is natuurlijk hartstikke raar, want zij pesten en waarom zouden jullie dan veranderen.  Dat komt omdat je nooit zeker weet wat een ander doet. Je kunt wel voor jezelf zorgen dat je dingen anders gaat doen.

ALs eerste, stop met YouTube en Instagram. Excuses, vervolgverhalen, heeft geen zin. Verwijder het account. Het blijft allemaal nog wel een tijdje hangen, maar plaats er niets op. 
Dan, praat niet meer zoveel over het verleden. Docenten in groep 4 die excuses aan gaan bieden? Twijfelachtig, bovendien helpt het je nu niet. Al die lijstjes met wat er is gebeurd? Dat was ooit. 
Stop met mensen vrienden noemen. Vraag je begeleiding je te helpen met hoe je met anderen om kunt gaan en hoe je goede of slechte vrienden herkent. 
Als je dan bij de mentor zit, vraag over hoe je het morgen, volgende week, volgende maand anders kunt doen. Vraag wat school kan doen om je hierbij te helpen. Dus niet ellenlange lijstjes met ellende, maar richt het op de toekomst. Zorg dat zowel ouders als je begeleider erbij zitten, want dan kun je een gezamenlijk plan maken. 

En weet je, misschien komt eruit dat je een nieuwe start moet maken op een andere school, waar ze misschien meer ervaring hebben met jongeren met zo’n dikke handleiding. Dat is dan toch ook prima?  
Als laatste voor moeder; word eens volwassen en stop met alles te geloven wat je kind en zijn vader je vertellen. Was de dv-loterij (je had al bijna een ticket gekocht voor het interview want ze gingen zeker winnen!) niet de eye-opener dat ze beiden naïef en ongeloofwaardig zijn?

Mijn tips
1. Verwijder you tube (en andere social media accounts). Je zoon is er overduidelijk nog te jong voor. Ik kan mij herinneren dat je ook in een ander draadje je zoon een you tube bekendheid noemde. Dat is hij niet. Hij is niet beroemd. Hij wordt belachelijk gemaakt en het jouw taak als moeder om hem te beschermen. 
2. Geen foto's meer. Verwijder de houder met de telefoon van zijn fiets zodat niemand zijn telefoon kan afpakken. Telefoon kan in zijn tas of jaszak. 
3. Dat zijn geen vrienden. Noem ze ook niet zo. Geef hem als tip om ook niet af en toe met ze te lunchen. Tijd voor nieuwe contacten. 
4. Ga met de mentor in gesprek over het pesten
5. Kan je een keer met zijn therapeut in gesprek over het onhandige sociale gedrag van je zoon waardoor hij niet goed weet hoe te reageren op situaties?
6. Ga niet meer mee zIjn fantasieën en deel ook niet zelf elke oprisping met hem. Eerst was er de green card lottery, toen berlijn, toen thuisonderwijs en nu Turkije (vader klinkt ook niet erg stabiel). Ga hier niet in mee. Zijn leven is in Nederland. Laat hem niet elke keer helemaal in een fantasie leven. Hij gaat niet naar school in Istanboel. Net zoals hij niet naar Amerika ging. En hij is geen you tube beroemdheid. Heb je zelf verhuisplannen deel dit dan pas later als het concreet is. Je zoon is 14 en je kind. Hij is niet je partner. 

Je zoon klinkt heel ongelukkig maar ook als iemand die kickt op aandacht (you tube, vloggen, discussie alcohol/drugs, verhalen over emigreren, terugkomen op pestsituaties toen hij 7 jaar was). Het klinkt als provoceren maar dan niet weten hoe hij daarmee om moet gaan. Hopelijk kan hij met therapie en met een goede begeleiding van jou hier een betere weg in vinden 

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 09:15 Topicstarter

Biebel schreef op 17-10-2021 om 08:35:

Ik weet niet of ik tegen jou praat, tegen je zoon of dat je alles meteen aan hem vertelt en dan alles wat hij zegt (inclusief de genummerde lijstjes) hier meteen opschrijft.
Maar, als je wil dat je kind een redelijke tijd op school heeft, is het echt belangrijk dat jullie een paar dingen anders gaan doen. Dat is natuurlijk hartstikke raar, want zij pesten en waarom zouden jullie dan veranderen. Dat komt omdat je nooit zeker weet wat een ander doet. Je kunt wel voor jezelf zorgen dat je dingen anders gaat doen.

ALs eerste, stop met YouTube en Instagram. Excuses, vervolgverhalen, heeft geen zin. Verwijder het account. Het blijft allemaal nog wel een tijdje hangen, maar plaats er niets op.
Dan, praat niet meer zoveel over het verleden. Docenten in groep 4 die excuses aan gaan bieden? Twijfelachtig, bovendien helpt het je nu niet. Al die lijstjes met wat er is gebeurd? Dat was ooit.
Stop met mensen vrienden noemen. Vraag je begeleiding je te helpen met hoe je met anderen om kunt gaan en hoe je goede of slechte vrienden herkent.
Als je dan bij de mentor zit, vraag over hoe je het morgen, volgende week, volgende maand anders kunt doen. Vraag wat school kan doen om je hierbij te helpen. Dus niet ellenlange lijstjes met ellende, maar richt het op de toekomst. Zorg dat zowel ouders als je begeleider erbij zitten, want dan kun je een gezamenlijk plan maken.

En weet je, misschien komt eruit dat je een nieuwe start moet maken op een andere school, waar ze misschien meer ervaring hebben met jongeren met zo’n dikke handleiding. Dat is dan toch ook prima?
Als laatste voor moeder; word eens volwassen en stop met alles te geloven wat je kind en zijn vader je vertellen. Was de dv-loterij (je had al bijna een ticket gekocht voor het interview want ze gingen zeker winnen!) niet de eye-opener dat ze beiden naïef en ongeloofwaardig zijn?

1. Ik ben de moeder, ik schrijf inderdaad vaak namens mijn zoon. 

2. ''Al die lijstjes met wat er is gebeurd? Dat was ooit.'', 

Nee, dat gebeurt vrijwel elke dag.

Hij plaatst niks meer op social media, hij kijkt alleen nog zijn berichten. 

We gaan hier zeker met de mentor over praten, over twee weken is er een mentorgesprek.


''Als laatste voor moeder; word eens volwassen en stop met alles te geloven wat je kind en zijn vader je vertellen. Was de dv-loterij (je had al bijna een ticket gekocht voor het interview want ze gingen zeker winnen!) niet de eye-opener dat ze beiden naïef en ongeloofwaardig zijn?''

Ik geloof niet alles wat hun zeggen, ik zeg alleen dat het niet niet mogelijk is. Vader kan Turks en de kosten daar zijn minder, dus het is zeker mogelijk, misschien niet de meest verstandige oplossing, dat is wat anders. Niet dat Turkije een slecht land is hoor. 

Ze hebben dit jaar weer meegedaan aan de DV Lottery, ze hebben er realistisch naar gekeken. Ze kijken ook heel realistisch naar het verhuizen naar Turkije.


Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 09:19 Topicstarter

Plantenbak schreef op 17-10-2021 om 09:04:

Mijn tips
1. Verwijder you tube (en andere social media accounts). Je zoon is er overduidelijk nog te jong voor. Ik kan mij herinneren dat je ook in een ander draadje je zoon een you tube bekendheid noemde. Dat is hij niet. Hij is niet beroemd. Hij wordt belachelijk gemaakt en het jouw taak als moeder om hem te beschermen.
2. Geen foto's meer. Verwijder de houder met de telefoon van zijn fiets zodat niemand zijn telefoon kan afpakken. Telefoon kan in zijn tas of jaszak.
3. Dat zijn geen vrienden. Noem ze ook niet zo. Geef hem als tip om ook niet af en toe met ze te lunchen. Tijd voor nieuwe contacten.
4. Ga met de mentor in gesprek over het pesten
5. Kan je een keer met zijn therapeut in gesprek over het onhandige sociale gedrag van je zoon waardoor hij niet goed weet hoe te reageren op situaties?
6. Ga niet meer mee zIjn fantasieën en deel ook niet zelf elke oprisping met hem. Eerst was er de green card lottery, toen berlijn, toen thuisonderwijs en nu Turkije (vader klinkt ook niet erg stabiel). Ga hier niet in mee. Zijn leven is in Nederland. Laat hem niet elke keer helemaal in een fantasie leven. Hij gaat niet naar school in Istanboel. Net zoals hij niet naar Amerika ging. En hij is geen you tube beroemdheid. Heb je zelf verhuisplannen deel dit dan pas later als het concreet is. Je zoon is 14 en je kind. Hij is niet je partner.

Je zoon klinkt heel ongelukkig maar ook als iemand die kickt op aandacht (you tube, vloggen, discussie alcohol/drugs, verhalen over emigreren, terugkomen op pestsituaties toen hij 7 jaar was). Het klinkt als provoceren maar dan niet weten hoe hij daarmee om moet gaan. Hopelijk kan hij met therapie en met een goede begeleiding van jou hier een betere weg in vinden

Hallo plantenbak,

Ik ben het helemaal met je eens hoor, ik wil alleen even op 6. antwoorden. 

Ik ga niet mee in zijn fantasieën, ik zeg alleen dat het mogelijk is. Ik snap niet waarom iedereen denkt dat het niet mogelijk is, het is alleen niet verstandig om nu al te gaan op je 14e. 

Amerika was een loterij, zijn vader is geen Amerikaans staatsburger of Green Card holder, wel een Turks staatsburger. Ze kunnen daar dus altijd heen gaan.

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 09:25 Topicstarter

Plantenbak schreef op 17-10-2021 om 09:04:


2. Geen foto's meer. Verwijder de houder met de telefoon van zijn fiets zodat niemand zijn telefoon kan afpakken. Telefoon kan in zijn tas of jaszak.

Dat doet hij ook, maar ik bedoel dat de mensen die een foto maken met mijn zoon, op de fiets zitten en hun eigen telefoon pakken en dan een foto maken van zoon op de fiets.

Ik ben niet zo handig met social media, maar wie mij een bericht stuurt  kan toch zien dat ik het gelezen of geopend heb?
Dus je zoon schrijft zelf niet meer. Maar de anderen kunnen wrs wel zien dat hij ze leest. Dan hebben hun berichten dus het gewenste effect; kwellen of duidelijk maken dat hij hen op een of andere manier irriteert.
Hij leest hun berichten niet als hij hen blokkeert of nog beter een nieuw telefoonnummer opstart. Nu lijkt dat laatste wat drastisch, maar hij is echt niet de eerste die wegens ongewenste telefoontjes etc. voor een  nieuw nummer kiest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.