Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft nepvrienden(?)


Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 13:17 Topicstarter

AliceC schreef op 17-10-2021 om 12:42:

Wis alles op sociale media en verwijder alle accounts. Als zoon maandag de school binnenkomt, mag er niets meer te vinden zijn van hem op het internet, echt absoluut niets, ook niet in de toekomst.
Leer je zoon om geen contact te hebben met de pesters. Als zij contact met hem zoeken, leer te negeren of heel weinig respons te geven.
Stop met de aandacht te willen trekken; geen loterij verhalen meer of denken dat hij een hit is op het internet. Hij is vanaf nu een normale schoolgaande jongen, hij heeft zijn problematiek maar hij staat op gelijke hoogte als zijn klasgenoten.
Praat met hem over hoe hij de pauzes op school gaat doorbrengen. Het is belangrijk dat hij die op een low-profile manier kan doorbrengen zonder zichzelf in de kijker te zetten met alle negatieve gevolgen vandien. Wordt er iets van sport of knutselen of iets dergelijks georganiseerd? Dat lijkt me ideaal omdat het vooral op de activiteit gericht is en minder op sociale relaties/status.

Het is nu vakantie voor mijn zoon, hij moet volgende week pas weer. In die tijd gaat hij al het contact met hun verbreken.

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 13:19 Topicstarter

Karin1973FK schreef op 17-10-2021 om 13:16:

[..]

Ze slaan en schoppen mijn zoon zelfs zo hard, dat hij blauwe plekken krijgt, dat was afgelopen vrijdag gebeurt. Zoon gaat vanaf nu niet meer met ze om.

Wel zelden blauwe plekken, maar heel vaak schaafwonden etc.

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 13:21 Topicstarter

Karin1973FK schreef op 17-10-2021 om 13:19:

[..]

Wel zelden blauwe plekken, maar heel vaak schaafwonden etc.

Hij durfde eerst niet te vertellen dat het door hun kwam

Ik snap het verhaal ook niet. Als je zoon al jaren gepest wordt op de basisschool, door steeds dezelfde jongens, dan laat je hem toch niet naar dezelfde VO school gaan als die jongens en al helemaal niet naar dezelfde klas? Of zit er maar 1 VO school bij jullie in de buurt? 

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 13:30 Topicstarter

Tango schreef op 17-10-2021 om 13:24:

Ik snap het verhaal ook niet. Als je zoon al jaren gepest wordt op de basisschool, door steeds dezelfde jongens, dan laat je hem toch niet naar dezelfde VO school gaan als die jongens en al helemaal niet naar dezelfde klas? Of zit er maar 1 VO school bij jullie in de buurt?

Ik snap dat je het niet snapt, ik zal het even uitleggen in een wat duidelijkere manier:

Zoon zit sinds groep 3 van de basisschool bij hun in de klas, in groep 4 ging het mis, van groep 4 tot groep 7 waren het echt aartsvijanden om het maar zo te zeggen. In groep 7 en 8 ging het weer extreem goed daarentegen, maar eind groep 8, weer slecht, zijn beste vrienden van groep 4 tot 7 gingen ook bij die pesters aansluiten. In de eerste ging alles mis, nu nogsteeds. 

Ja, er is maar 1 VO bij ons in de buurt.

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 13:34 Topicstarter

Karin1973FK schreef op 17-10-2021 om 13:30:

[..]

Ik snap dat je het niet snapt, ik zal het even uitleggen in een wat duidelijkere manier:

Zoon zit sinds groep 3 van de basisschool bij hun in de klas, in groep 4 ging het mis, van groep 4 tot groep 7 waren het echt aartsvijanden om het maar zo te zeggen. In groep 7 en 8 ging het weer extreem goed daarentegen, maar eind groep 8, weer slecht, zijn beste vrienden van groep 4 tot 7 gingen ook bij die pesters aansluiten. In de eerste ging alles mis, nu nogsteeds.

Ja, er is maar 1 VO bij ons in de buurt.

En ze kregen toevallig hetzelfde advies

dan

dan

17-10-2021 om 13:36

Karin1973FK schreef op 16-10-2021 om 20:33:

[..]

1. Ik noem het vrienden omdat ze af en toe wel aardig doen, maar meestal echt niet.

2. Als mijn zoon bijvoorbeeld een dagje afwezig is op school zeggen ze gelijk: ''eindelijk rust'', ze willen dus ook van mijn zoon af, mijn zoon van hun. Ze hebben al wel eens tegen mijn zoon gezegd dat mensen hem een ''meme'' vinden, ook zijn echte vrienden op school, wat niet zo is. Toevallig lijkt één van die twee jongens op mijn zoon, en zegt de leraar de namen andersom, dan zegt diegene: ''jammer dat ik met jou geassocieerd wordt''. En ze worden met de dag vervelender, waarschijnlijk omdat ze geen vrienden willen zijn, ze proberen blijkbaar ook zijn andere vrienden voor hem te waarschuwen.

3. Ze willen met hem op de foto omdat hij blijkbaar op school, volgens vele mensen een ''meme'' is.

In mijn ogen zijn dat dus nooit vrienden want die doen niet soms wel aardig en meestal niet. Blijkbaar vertoont je zoon op school ook een bepaald gedrag wat mensen afschrikt, zelfs de mentor omdat die de anderen meestal gelijk geeft. Dan lijkt het mij van belang om te achterhalen wat dit gedrag inhoudt en hoe dit kan veranderen. 

En verder zorgen dat hij totaal niks meer plaatst op social media, op welk kanaal dan ook. 

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 13:45 Topicstarter

dan schreef op 17-10-2021 om 13:36:

[..]

In mijn ogen zijn dat dus nooit vrienden want die doen niet soms wel aardig en meestal niet. Blijkbaar vertoont je zoon op school ook een bepaald gedrag wat mensen afschrikt, zelfs de mentor omdat die de anderen meestal gelijk geeft. Dan lijkt het mij van belang om te achterhalen wat dit gedrag inhoudt en hoe dit kan veranderen.

En verder zorgen dat hij totaal niks meer plaatst op social media, op welk kanaal dan ook.

Ik moet mezelf even verbeteren, ik had de mentoren ingevuld, maar eigenlijk bedoel ik de leraren, excuses. Als hij met de anderen in de klas discussies heeft dan spreken de leraren alleen mijn zoon aan, de mentoren vorig jaar en dit jaar staan volledig achter mijn zoon. In de eerste klas niet (andere mentoren). 

Wat voor tips heeft de mentor tot nu toe gegeven?

dan

dan

17-10-2021 om 14:23

Karin1973FK schreef op 17-10-2021 om 13:45:

[..]

Ik moet mezelf even verbeteren, ik had de mentoren ingevuld, maar eigenlijk bedoel ik de leraren, excuses. Als hij met de anderen in de klas discussies heeft dan spreken de leraren alleen mijn zoon aan, de mentoren vorig jaar en dit jaar staan volledig achter mijn zoon. In de eerste klas niet (andere mentoren).

Dat die leraren alleen je zoon aanspreken zal wellicht niet zonder reden zijn, zeker niet als het om meerdere leraren gaat. Niet dat ik dit gedrag goedkeur, als anderen fout zijn dan moeten ook zij erop aangesproken worden. 

Verder alle social media accounts verwijderen, al houdt dat (volgens mij) niet in dat je niet meer te traceren bent op internet. 

Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 14:26 Topicstarter

Viva-amber schreef op 17-10-2021 om 14:23:

Wat voor tips heeft de mentor tot nu toe gegeven?

1. Niet meer (zo veel) met hun omgaan

2 . Negeren


Karin1973FK

Karin1973FK

17-10-2021 om 14:26 Topicstarter

dan schreef op 17-10-2021 om 14:23:

[..]

Dat die leraren alleen je zoon aanspreken zal wellicht niet zonder reden zijn, zeker niet als het om meerdere leraren gaat. Niet dat ik dit gedrag goedkeur, als anderen fout zijn dan moeten ook zij erop aangesproken worden.

Verder alle social media accounts verwijderen, al houdt dat (volgens mij) niet in dat je niet meer te traceren bent op internet.

Mijn zoon werd laatst ook een keer belachelijk gemaakt in de klas omdat hij stottert, lerares ziet het, doet er niks aan. 

Social media gedeelte: eens!

Karin1973FK schreef op 17-10-2021 om 13:45:

[..]

Ik moet mezelf even verbeteren, ik had de mentoren ingevuld, maar eigenlijk bedoel ik de leraren, excuses. Als hij met de anderen in de klas discussies heeft dan spreken de leraren alleen mijn zoon aan, de mentoren vorig jaar en dit jaar staan volledig achter mijn zoon. In de eerste klas niet (andere mentoren).

Maar wat zeggen de mentoren dan tegen jou. Ik neem aan dat jij ook regelmatig een gesprek met ze hebt.

Karin1973FK schreef op 16-10-2021 om 16:18:

[..]

Ik heb zeker al eens nagedacht om te verhuizen naar een andere plek in NL, bijvoorbeeld in het zuiden, we wonen nu in het oosten. Om gewoon een nieuwe start te maken.

Maar zijn vader heeft nu een soort online baan (handelen in valuta's), en hij wil naar Turkije verhuizen omdat hij daar weinig tot geen belasting hoeft te belasten als je zelfstandig bent. In Nederland is het ook weinig belasting als je handelaar in valuta's bent, maar hij is zelfstandige bij een bedrijf en dan ben je een ZZP'er. Anders betaal je, zover ik weet, alleen vermogensbelasting in Nederland. Zijn vader is half Duits half Turks en spreekt geen Nederlands, is ook geen Nederlands staatsburger. Zoon spreekt dan weer geen Turks. Zoon wil ook niet vluchten, maar hij vindt Turkije gewoon fijner zegt hij.


Over dat andere topic, dat was ik inderdaad, ik gebruik op forums meestal een andere naam, maar ik heb me gerealiseerd dat dat op dit forum eigenlijk niet hoeft.

Je hoeft niet te verhuizen. Je kunt toch ook gewoon een andere school in de regio uitzoeken om een nieuwe start te maken? Naar Turkije verhuizen lijkt me al helemaal een dom plan. Je zoon spreekt de taal daar niet eens. Hoe kan hij het daar dan fijner vinden dan hier als hij niet eens zichzelf verstaanbaar kan maken? Een vakantie is heel wat anders dan er gaan wonen. Als hij daarheen verhuist, moet jij daar toestemming voor geven. Zou ik ten zeerste afraden. Zeker gezien het feit dat hij psychische therapie nodig heeft. Dat wordt in Turkije echt lastig als je de taal niet spreekt. Ook school wordt dan erg lastig. 

Je topics zijn een beetje inconsistent.
In het thuisonderwijs topic beweerde je dat je zoon een bekende youtuber is en dat anderen jaloers op hem zijn. Nu blijkt dat hij 'maar' 1000 volgers had en dat die mensen hem vooral volgen om te lachen omdat hij zichzelf voor schut zet op sociale media. 
Excuses gaan vragen aan een juf van zeven/acht jaar geleden is echt onzin. Misschien dat ze sorry zegt, maar dan vooral om er vanaf te zijn dan omdat ze het echt meent en nog weet wat er gebeurd is. Kijk niet naar het verleden, maar naar het nu.
Het ligt blijkbaar allemaal aan anderen en niks ligt aan je zoon. Alsof hij een soort heilige is. Het gedrag van die andere kinderen is absoluut niet oké, maar je doet alsof je heel zeker weet dat alles wat je zoon beweert waar is, terwijl je er niet bij bent geweest. Je schrijft ook dat hij extreem hoog sensitief is. Dat kan ook betekenen dat hij dingen veel zwaarder opvat dan het bedoeld is. Gaan huilen als een docent je een keer ergens op aanspreekt (al dan niet terecht) is in de derde klas echt niet meer 'normaal'. Dan kun je verwachten dat er om gelachen wordt. Niet dat dat oké is, maar het is wel goed om weerbaarder te worden en dat ook naast je neer te leggen. Een docent heeft niet meteen een hekel aan je als je één keer praat tijdens de uitleg of een keer waarschuwt of straf geeft. Maar als je dan meteen gaat janken, wordt het enorm uitvergroot wat helemaal niet nodig is.
En ik denk dat je ook teveel mee gaat in wat je zoon allemaal wil. Verhuizen naar het buitenland, thuisonderwijs, youtuber zijn. Je laat hem in de waan dat dat allemaal reële opties zijn terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is en dat weet je zelf ook als je een beetje realistisch nadenkt en drie minuten googlet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.