Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zakgeld 16-jarige


ScarceKudu74

ScarceKudu74

22-02-2022 om 16:04

Ainne schreef op 22-02-2022 om 15:55:

[..]

Dat vermoeden had ik al, blij dat je geweest bent!

Ik ben je ongeveer 18 maanden voorgegaan. Naar de cardioloog, batterijen van testen achter de rug en ook aan de medicijnen. Ik zag hier erg tegenop, maar ik doe het gewoon hartstikke goed nu, en ik zit op de laagste dosering, echt één miniscuul pilletje per dag.

Het is kut, maar nogmaals ik ben blij dat je gegaan bent

Ik zie er ook tegenop, mijn moeder is overleden aan hartfalen    Ik hoop dat het bij mij zal gaan als bij jou: 1 klein pilletje en er weer tegenaan kunnen. Heerlijk dat het bij jou nu zo goed gaat 💪


(Sorry voor de offtopic!)

15 euro per maand.
Telefoon en kleding schoenen betalen wij.

Mijn dochter is 17 en krijgt 15 euro zakgeld, 50 kleedgeld. Per jaar 30 euro voor schoolspullen en meestal 20 euro vakantiegeld. Wij betalen sport, ondergoed, telefoon, OV.
Ze is nu wat harder aan het zoeken naar een baantje, ik denk omdat ze zelf op vakantie wil.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-02-2022 om 17:23

Hier kregen ze vanaf 15 jaar 50 euro zak/kleedgeld per maand. Telefoon en sport betaalde ik. De rest moesten ze zelf verdienen. Dat was ook deels noodzaak, omdat ik als alleenstaande moeder met een niet te hoog salaris niet veel speelruimte had. Ik probeerde wel een paar keer per jaar iets extra's te geven, meestal in natura (mooie jas, nieuw computerspel).

Hun vader gaf geen zakgeld, maar verwent ze nog steeds tot en met als ze in de vakantie bij hem zijn (1x per jaar want buitenland).

Onze zoon van 16 krijgt 8,50 per week, en daar betaalt ie z'n telefoon van, kadootjes voor vrienden en ouders /broer, een keer zwemmen of bios. Wij betalen kleding, sport, kapper etc. 
Hij werkt sinds een paar maanden.

Zoon van 12 krijgt 6,50 overigens, zelfde verdeling als oudere broer. 

En altijd leuk, zo'n TO die nooit meer reageert. Met dat 'een avondje iets drinken' 

Hier ook een dochter van 16 (woont wel in 2 huizen en we willen niet dat ze met kleren
hoeft te slepen) Wij gooien alles wat ze maandelijks krijgt op een hoop, dus kleed/kapper/zakgeld. Ze krijgt per maand 125 euro (Waarvan oorspronkelijk 70 kleedgeld, 15 kapper, 10 zakgeld vader, 10 van moeder, 10 van oma, 10 van dr tante).
Ze moet daar al dr kleren van betalen. Ook sport, schoenen en winterjas etc. Wij betalen nog wel los telefoon en sport. Ze komt er goed mee uit. Ook omdat ze vrijwel al haar kleding tweedehands koopt.  
Dit jaar wil ze graag op een zomerkamp in Frankrijk. Best duur maar het mag wel. Daar moet ze 1/3 zelf van betalen (Ongeveer 200 euro).

Tel alles eens op wat je dochter krijgt. En dan bedoel ik niet gewoon eten, drinken, een dak boven het hoofd, af en toe nieuwe kleding, dat hoort er gewoon bij als je ouder bent. Maar die scooter: die kost meer dan benzine en onderhoud. Wat dacht je van de verzekering? Betaalt ze die ook zelf, want dat is al gauw een paar honderd euro per maand die ze dan cadeau krijgt. Telefoon: betaalt ze die zelf? Of betalen de ouders die? Toch ook alweer een leuk bedragje bovenop het zakgeld. Het "probleem" is, dat we, en ook kinderen, het heel gewoon zijn gaan vinden: een scooter, een telefoon, andere leuke dingen, en er niet meer bij stilstaan dat als je alles bij elkaar optelt, ze gewoon een paar honderd euro per maand aan extraatjes krijgen. Ik kreeg het vroeger niet, in de jaren '70/'80, niet dat mijn ouders knieperig waren, maar even een paar honderd euro per maand voor de leuk was er toch niet bij.

Een paar honderd euro voor een scooterverzekering? Dat is wel heel veel. Zoon betaalt hier 62,50 per maand. Krijgt 100 euro per maand zakgeld.

@nnemoon schreef op 22-02-2022 om 19:41:

Een paar honderd euro voor een scooterverzekering? Dat is wel heel veel. Zoon betaalt hier 62,50 per maand. Krijgt 100 euro per maand zakgeld.

Ik heb maandag  Radar gezien over dat onderwerp en er zijn partijen  die meer dan € 200 per maand rekenen.

€ 250 was de duurste verzekering wat ik zag in het programma.

Oh wat ontzettend veel, dan zit mijn zoon gelukkig goed.

@nnemoon schreef op 22-02-2022 om 20:32:

Oh wat ontzettend veel, dan zit mijn zoon gelukkig goed.

Ja, klopt dat was ook zeker de moeite waard om rond te kijken omdat, de verschillen tussen de verzekeraars groot zijn/waren.

Dan zit hij inderdaad goed.

Dochter 13 jaar, krijgt vanaf haar 12de 70 euro kleedgeld en 30 euro zakgeld per maand. Winterjas, sportkleding, sokken en ondergoed betalen wij. Net zoals haar telefoonabonnement en schoolspullen. Als ze tussendoor eens naar de bios wil of naar een pretpark met vriendinnen, dan betalen wij dat ook. 

Zoon is 18 en die krijgt dit ook nog. Ook betalen wij zijn verzekering voor de scooter. Hij heeft een kleine onderneming naast zijn schoolwerk maar wij willen dat school prioriteit nr.1 is en willen niet dat hij afhankelijk is van de inkomsten uit zijn onderneming. Hij spaart daar ruim van maar heeft ook onkosten zoals inkoop en zijn boekhouder.

In mijn omgeving zie ik vooral dat je geeft wat je kan missen maar ook wat past bij het welvaartsniveau van je gezin. Het zou raar zijn als je kind bijvoorbeeld maar 30 euro kleedgeld krijgt terwijl je ervoor met gemak 100 per maand uitgaf aan kleding voor je kind.  Het Nibud vind ik daarom geen goede leidraad want die gaat uit van gemiddelden. 

dochter 17, krijgt 120 euro zak- en kleedgeld pm. Wij betalen haar tel abonn, jassen en schoenen.  Mijn man is kledinggek, die wil haar nog wel eens verwennen wat ze natuurlijk prima vindt We hebben het ruim dus ze krijgt regelmatig een extraatje.  Ook omdat ze goed met geld omgaat, dankbaar is en zich niet verwend gedraagt. Ze heeft een bijbaan waarmee zo rond 150 euro pm verdient. 
Drinkavondjes zijn hier ook trouwens. Feestjes met vrienden waar ook alcohol is, dat mag van ons. 

Onze 17- en 15-jarigen krijgen 25 euro per maand aan zakgeld. Beiden hebben een bijbaantje waarmee ze tussen de 100 en 200 euro per maand bijverdienen, in vakanties nog wat meer. Wij betalen verder (nog) alles: kleding, kapper, abonnementen, sport, dus van die 25 euro hoeven ze echt niets. Ze hebben allebei inmiddels al flink wat op de (eigen) spaarrekening staan en doen genoeg leuke dingen, dus blijkbaar is het ruim genoeg. 

Met de oudste zijn we net in onderhandeling over een andere verdeling (hij wil graag kleedgeld, wij willen liever dan meteen helemaal overschakelen naar alles naar hemzelf overmaken - voorsorterend op z’n 18e), dus interessant om de bedragen te lezen en hoe anderen dit doen! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.