Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zakgeld 16-jarige


Jeetje, wat een grote bedragen. Hier krijgt 16-jarige 25 euro zakgeld per maand en heeft een goedkoop telefoonabonnementje die wij betalen. 13-jarige krijgt 4,50 in de week. Oudste heeft afgelopen zomer een vakantiebaantje gehad waarmee hij ook nog wat geld heeft verdiend. Kleedgeld is eigenlijk nog niet aan de orde geweest, want het kind heeft weinig interesse in kleding. €50,- per maand daarvoor zou schromelijk overdreven zijn voor zijn behoefte, het zakgeld gaat momenteel niet eens op! 

Ik vind het best wel veel om zo'n 600-1000 euro per jaar aan kleding uit te geven per persoon (ook voor mezelf), wat koop je dan wel niet allemaal? Oprechte nieuwsgierigheid hoor, ik bedoel dat niet als een oordeel (zit me eerder af te vragen wat we onze kinderen wel niet te kort doen). Hier komen we niet verder dan 2 paar schoeisel per jaar en eens in de 3 jaar een winterjas als grootste kostenposten. Daarnaast wel wat broeken en shirtjes, maar niet heel dure dingen eigenlijk. 

ik sla steil achterover van de bedragen 

absor schreef op 23-02-2022 om 00:20:

ik sla steil achterover van de bedragen

Dat hoeft niet want procentueel gezien blijkt iedereen min of meer hetzelfde aan de kinderen uit te geven. Bij 1 kind 17%, bij 2 kinderen 25% en bij 3 kinderen 33% van het gezinsinkomen.

Omdat er grote inkomensverschillen zijn is wat er in absolute zin aan de kinderen besteed wordt ook een heel breed scala. Alleen vergelijken we hier de absolute bedragen maar niet in verhouding tot het inkomen of wat er nog naast gegeven wordt.

 

100 euro per maand aan zak- en kleedgeld voor die van 17. Telefoon betaalt hij zelf, wij betalen nog 10 keer per jaar de kapper. Hij gaat veel vaker maar dat betaalt hij zelf. Sport betalen wij. 
Oudste is bijna afgestudeerd, daar betalen we ook nog 100 euro per maand plus collegegeld en boeken. De rest lenen, maar ze leent niet veel. Beide kinderen kunnen gelukkig goed met geld omgaan. Scooters doen we niet, als ze dat willen betalen ze het maar zelf. Rijbewijs betalen we wel. Wat zullen we straks geld overhouden 😁

@nnemoon schreef op 22-02-2022 om 20:32:

Oh wat ontzettend veel, dan zit mijn zoon gelukkig goed.

Dan is de scooter waarschijnlijk alleen WA-verzekerd, geen verzekering voor bestuurder/passagier of all-risk voor schade.

Ik snap jouw man wel. Ik krijg ook niet zomaar iets extra's omdat ik het niet red met het vaste bedrag. Als jij het er niet mee eens bent hoeveel ze nu krijgt en steeds iets extra's geeft terwijl je medeopvoeder het daar niet mee eens is dan maak je jezelf op een oneerlijke manier populair in vergelijking met je man. Dus ...overleg en spreek een vast bedrag af wat ze krijgt en hou het daarbij. Een extraatje moet echt een uitzondering zijn en vanuit jullie samen.
Maar op zich (ik weet niet hoe ruim jullie in het sop zitten) vind ik net als je man dat ze genoeg krijgt.

troelahoep schreef op 23-02-2022 om 00:13:

Jeetje, wat een grote bedragen. Hier krijgt 16-jarige 25 euro zakgeld per maand en heeft een goedkoop telefoonabonnementje die wij betalen. 13-jarige krijgt 4,50 in de week. Oudste heeft afgelopen zomer een vakantiebaantje gehad waarmee hij ook nog wat geld heeft verdiend. Kleedgeld is eigenlijk nog niet aan de orde geweest, want het kind heeft weinig interesse in kleding. €50,- per maand daarvoor zou schromelijk overdreven zijn voor zijn behoefte, het zakgeld gaat momenteel niet eens op!

Ik vind het best wel veel om zo'n 600-1000 euro per jaar aan kleding uit te geven per persoon (ook voor mezelf), wat koop je dan wel niet allemaal? Oprechte nieuwsgierigheid hoor, ik bedoel dat niet als een oordeel (zit me eerder af te vragen wat we onze kinderen wel niet te kort doen). Hier komen we niet verder dan 2 paar schoeisel per jaar en eens in de 3 jaar een winterjas als grootste kostenposten. Daarnaast wel wat broeken en shirtjes, maar niet heel dure dingen eigenlijk.

Ligt er ook aan of je kind al uitgegroeid is of niet natuurlijk. Mijn dochter heeft bijv ook nog sportkleding nodig. Zij doet een sport met een binnen en een buitenseizoen, dus in ieder geval 2 paar sportschoenen, naast de gewone schoenen. 

Mugske schreef op 23-02-2022 om 12:26:

[..]

Ligt er ook aan of je kind al uitgegroeid is of niet natuurlijk. Mijn dochter heeft bijv ook nog sportkleding nodig. Zij doet een sport met een binnen en een buitenseizoen, dus in ieder geval 2 paar sportschoenen, naast de gewone schoenen.

Dat maar ook moet kleding aangepast worden, stomerijkosten, kledingreparatie valt dat er ook in of niet. 

Jongens besteden gemiddeld wat minder aan kleding dan meisjes. En dan ook interesse.

Maar het belangrijkste is natuurlijk wel budget is er beschikbaar in een gezin, met een modaal inkomen en 3 kinderen is er en minder te besteden en meer monden te voeden dan in een gezin met 6x modaal en 1 kind. De percentages blijken zoals eerder gezegd wel min of meer gelijk. 

Pejeka1, de scooter is all risk verzekerd, met opzittende verzekering en gratis rechtsbijstand.

Ysenda schreef op 23-02-2022 om 01:13:

[..]

Dat hoeft niet want procentueel gezien blijkt iedereen min of meer hetzelfde aan de kinderen uit te geven. Bij 1 kind 17%, bij 2 kinderen 25% en bij 3 kinderen 33% van het gezinsinkomen.

Omdat er grote inkomensverschillen zijn is wat er in absolute zin aan de kinderen besteed wordt ook een heel breed scala. Alleen vergelijken we hier de absolute bedragen maar niet in verhouding tot het inkomen of wat er nog naast gegeven wordt.

Oh, dat is interessant! Dan zouden wij wel daadwerkelijk krenten naar onze kinderen toe zijn, ik denk dat we daar wel onder zitten  ..... maar wij leven ook vrij sober t.o.v. veel andere mensen. 

troelahoep schreef op 23-02-2022 om 00:13:

Jeetje, wat een grote bedragen. Hier krijgt 16-jarige 25 euro zakgeld per maand en heeft een goedkoop telefoonabonnementje die wij betalen. 13-jarige krijgt 4,50 in de week. Oudste heeft afgelopen zomer een vakantiebaantje gehad waarmee hij ook nog wat geld heeft verdiend. Kleedgeld is eigenlijk nog niet aan de orde geweest, want het kind heeft weinig interesse in kleding. €50,- per maand daarvoor zou schromelijk overdreven zijn voor zijn behoefte, het zakgeld gaat momenteel niet eens op!

Ik vind het best wel veel om zo'n 600-1000 euro per jaar aan kleding uit te geven per persoon (ook voor mezelf), wat koop je dan wel niet allemaal? Oprechte nieuwsgierigheid hoor, ik bedoel dat niet als een oordeel (zit me eerder af te vragen wat we onze kinderen wel niet te kort doen). Hier komen we niet verder dan 2 paar schoeisel per jaar en eens in de 3 jaar een winterjas als grootste kostenposten. Daarnaast wel wat broeken en shirtjes, maar niet heel dure dingen eigenlijk.

Twee paar schoenen, zit je al boven de 200 euro. Drie keer een bh à minimaal 40 euro, winterjas 120 euro, en dan heb je nog geen broeken of shirts. Mijn dochter redt het wel met haar 50 euro per maand, maar ze krijgt nog wel eens wat van haar vader, en ondergoed en sportkleding hoeft niet van het kleedgeld. Op de een of andere manier verslijt ze minstens drie spijkerbroeken per jaar (veel fietsen). Ze moet dus best wel eens nieuwe kopen.

troelahoep schreef op 23-02-2022 om 15:35:

[..]

Oh, dat is interessant! Dan zouden wij wel daadwerkelijk krenten naar onze kinderen toe zijn, ik denk dat we daar wel onder zitten ..... maar wij leven ook vrij sober t.o.v. veel andere mensen.

In die percentages zit natuurlijk ook gas, water, elektra, levensmiddelen, groter en dus duurder huis, grotere auto e.d. verwerkt. Kosten die direkt en indirekt te maken hebben met meer of minder kinderen. Dus niet enkel zak- of kleedgeld. 

Mijn pubers krijgen 40€ zakgeld in de maand. Daarnaast krijgen ze regelmatig wat extra's van opa en oma of van ons, rond de kerstperiode of met verjaardagen. 
Telefoon betalen we in aanschaf fifty fifty en het abonnement betalen wij.
Kleding betalen wij, net zoals een bioscoopje of een concert. 
Mijn kinderen kunnen goed budgetteren en sparen, doen het goed op school en halen niet al teveel gekkigheid uit.
Daarnaast hebben ze een bijbaantje. 
Ik vind het belangrijk dat ze goed sparen voor later als ze opzichzelf gaan. Wij kunnen het geld gelukkig missen, ik wil daar niet al te moeilijk over doen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

23-02-2022 om 16:45

MMcGonagall schreef op 23-02-2022 om 15:53:

[..]

Twee paar schoenen, zit je al boven de 200 euro. Drie keer een bh à minimaal 40 euro, winterjas 120 euro, en dan heb je nog geen broeken of shirts. Mijn dochter redt het wel met haar 50 euro per maand, maar ze krijgt nog wel eens wat van haar vader, en ondergoed en sportkleding hoeft niet van het kleedgeld. Op de een of andere manier verslijt ze minstens drie spijkerbroeken per jaar (veel fietsen). Ze moet dus best wel eens nieuwe kopen.

Dit dus.

€ 600,- per jaar is maar 50 euro per maand voor kleding en schoenen , dat vind ik echt geen absurd hoog bedrag. Daar zit je zo aan met schoenen, een goede jas, sportkleding, lingerie etc etc. 

Hmm, ik denk dat wij dan gewoon toch niet die schoenen van ruim €100,- per paar kopen, tenzij het wandelschoenen zijn. En onze kinderen groeien ook niet zo hard, dat scheelt wel natuurlijk. Alleen in de groeispurt heeft oudste wat vaker nieuwe broeken nodig gehad en 2x een nieuwe schoenmaat in het jaar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.