Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zakgeld 16-jarige

Mijn dochter van 16 krijgt wekelijks 15€ zakgeld.Daar doet ze mee wat ze wil,…sinds kort heeft ze een scooter en ze gaat sinds vorige week 1 dag in het weekend gaan werken.Dit was een voorwaarde om een scooter te mogen kopen zodat ze het onderhoud en benzine kan betalen.
Ik geef af en toe nog iets tussenin want eerlijkgezegd een avondje iets drinken en die 15 € is na 4 drankjes op…Vanaf volgende maand zal ze wel wat extra hebben van haar bijbaan.Mijn man is niet akkoord met die extra’s…Maar ik vind dat ze toch wel een beetje moeten kunnen leven.Hoeveel zakgeld krijgen jullie pubers…??

Ik zou haar eventueel wel wat klusjes kunnen laten doen voor extra geld…Maar hoeveel geven jullie dan voorbeeld voor welk klusje?


PriceyRook54

PriceyRook54

22-02-2022 om 12:50

Hier ook €15 per week (2 dochters, 14 en 15) en wij betalen hun telefoon. Zo'n twee keer per jaar kopen ze kleding online met mijn bankkaart, dat zal iets van €150 pp per keer zijn.

En ja natuurlijk krijgen ze zo nu en dan wat extra's tussendoor en ze krijgen voor verjaardagen/kerst meestal ook geld van familie. Klusjes zijn onbetaald.

hier 15 euro per maand en wij betalen ov en telefoon

Hier €10 per week. 

Ben wel benieuwd wat een avondje drinken voor jouw 16-jarige inhoudt. Mijn 16-jarige zoon heeft dat soort avondjes niet.

40 euro per maand, weekend ov betaal ik, telefoon betaalt vader. Extra's komen van opa of oma.

Net als Granola vraag ik me af wat een avondje drinken voor een 16 jarige inhoud. 

Hier €75,- p/m. Mobielabonnement betalen wij. Leg regelmatig wat extra bij indien nodig.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

22-02-2022 om 13:09

175 euro per maand kregen ze hier, maar daarvan moesten ze ook wel hun telefoon en kleding betalen. 

Peen schreef op 22-02-2022 om 13:09:

175 euro per maand kregen ze hier, maar daarvan moesten ze ook wel hun telefoon en kleding betalen.

😱😱😱

SuzyQFive schreef op 22-02-2022 om 13:30:

[..]

😱😱😱

Zoon krijgt ook in totaal 190 per maand, maar daar moet hij wel al 100 euro aan zijn sport besteden (900 euro alleen al voor training per jaar, komt de competitie, toernooien en gebruiksmaterialen er nog bij) zakgeld component is 40 per maand, en kleedgeld is het andere deel.

Waarom zou je het mobiele abo betalen van je zoon/dochter? Als dat 100 euro per jaar kost geef je die 100 euro toch gewoon? Zo leren ze meteen budgetteren. 

Thomass schreef op 22-02-2022 om 13:32:

Waarom zou je het mobiele abo betalen van je zoon/dochter? Als dat 100 euro per jaar kost geef je die 100 euro toch gewoon? Zo leren ze meteen budgetteren.

omdat dat vaak zo gegroeid is. Abbo van zoon wordt door vader betaald omdat ze met z'n 5-en een goedkoper abbo voor allemaal konden krijgen bijvoorbeeld.

Ze kregen/krijgen hier op hun 16e geen zakgeld meer als ze kunnen werken. 
Vanaf hun 16e inspanningsverplichting om een baantje te zoeken en zolang dat er is krijgen ze nog zakgeld van €10 per week (bij mij, heb co-ouderschap van week-om-week) en €5,- ‘kantinegeld’. 
Ik betaal nog wel abonnement telefoon en sport. 

Ysenda schreef op 22-02-2022 om 13:32:

[..]

Zoon krijgt ook in totaal 190 per maand, maar daar moet hij wel al 100 euro aan zijn sport besteden (900 euro alleen al voor training per jaar, komt de competitie, toernooien en gebruiksmaterialen er nog bij) zakgeld component is 40 per maand, en kleedgeld is het andere deel.

Wat voor sport doet ie? 

SuzyQFive schreef op 22-02-2022 om 13:37:

[..]

Wat voor sport doet ie?

Badminton, 4x per week trainen bij de senioren selectie van een club die in de ere divisie speelt.

Ik ben al heel snel gestopt toen ze duo kregen. Maximale  aanvullende  beurs. Voor beide kinderen  betaalden we hun rijbewijs, jongste is nog bezig. Oudste rijdt in een auto van ons, wij betalen verzekering, wegenbelasting en onderhoud, benzine  is voor eigen kosten.
Jongste is een geldverslindster. 
Het moet op. Maximale  beurs, bijbaan,stage  . Er zijn maanden dat er zo 800 euro binnenkomt. Terwijl ze gewoon nog op school zit.  Ze heeft een eigen paard dat ze zelf betaald en kasten vol kleding. Nu betaal ik alleen nog haar telefoonabonnement. 

Zakgeld was bij ons op die leeftijd 60 euro per maand. En alle kleding en mobiel abonnement.  Meer niet. Vanaf hun 18e mochten ze het zelf gaan doen, jongste vanaf 16, want daar kwam meer geld binnen dan bij mij op mijn rekening.   Dit wilde ze zelf overigens, we hebben daarvoor  ook meebetaald aan haar paard, maar ze wilde zelf alles kunnen beslissen  en niet afhankelijk  zijn van ons qua wanneer de veearts of hoefsmid  gebeld  werd ( ze is een stuk overbezorgder dan wij)

ScarceKudu74

ScarceKudu74

22-02-2022 om 13:47

SuzyQFive schreef op 22-02-2022 om 13:30:

[..]

😱😱😱

Dat dacht ik nou toen ik de andere bedragen zag.  15 euro per maand, tientje per week en dergelijke? Daar kun je toch niks mee 😱 (vandaar dat iedereen ook extra's aan de kinderen geeft, lijkt mij)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.