Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Werkgever zoon overtreedt arbeidstijdenwet. Ingrijpen of hem laten regelen?


Ik zou ook samen met zoon een mail opstellen en deze vanuit zoon versturen.

Die arbeidstijdenregels daar zou ik me niet druk om maken zolang kind daar geen moeite mee heeft. Mijn oudste dochter,  van 16, werkt in de horeca. Doordeweeks werkt ze uiterlijk tot 22 uur maar er wordt niet gekeken naar het totaal aantal uren in combinatie met haar rooster. Zij vindt dit helemaal prima en is juist blij dat ze tot 22 uur kan werken. Ook in het weekend pakt ze regelmatig hele lange diensten. Ze vragen het altijd wel. Ze staat dan meestal korter ingepland maar wordt gevraagd eerder te beginnen of langer te blijven. Zij doet dit met veel plezier,  ook als ze dan 11 uur achter elkaar werkt. Zolang je kind het aan kan en leuk vindt zie ik daar geen probleem in.

Vind je zoon het aantal ingeplande uren teveel dan zou hij aan kunnen geven dat hij vanwege al zijn andere bezigheden maximaal 2 x 5,5 uur zou kunnen werken en beschikbaar is op donderdag, vrijdag en zondag. Wil hij zelf liever niet op donderdag werken dankan hij aangeven dat hij die dag niet beschikbaar is. Als het hem niet uitmaakt om die dag te werken dan zou ik dat laten zodat hij iets flexibeler is voor zijn werkgever.

Jeetje Biscuitje, ik zou dat echt een no-go vinden als mijn kind 11 uur achter elkaar zou werken. Daar hoor je naar mijn idee als ouder in te grijpen. En die wet is er ook niet voor niets.
Ook als het kind het aan lijkt te kunnen is het goed om voor te leven dat een uur of 8 achter elkaar werken ook wel mooi zat is.

Ik heb een ASS en ik ben mondeling veel minder mondig dan schriftelijk.
Dus ik zou zoon het niet mondeling uit laten vechten.

En helaas leert niet iedereen even snel van ervaringen, en mensen leren ook van voorbeelden die ze krijgen.

Maar ik geloof dat het plan al is, dat hij een e-mail stuurt met cc naar zijn ouders.
Dat is een goed plan.

AlisonH

AlisonH

05-01-2022 om 13:08 Topicstarter

Nog even een update. Zoon heeft het een tijd geleden aangekaart, toen werd er gezegd dat hij dan maar de donderdag vanaf 8 uur onbeschikbaar moest staan. Dat heeft hij gedaan en dat gaat sindsdien goed. 
Nu heeft het bedrijf in de kerstvakantie besloten dat die onbeschikbaarheden op dinsdag, woensdag en donderdag in de vakantie niet golden en hem zonder overleg en zonder waarschuwing ingepland op die dagen. Dit terwijl hij nog dubbel had opgegeven dat hij van die zondag tot en met die vrijdag afwezig was. Vervolgens werd hij in Parijs gebeld, waar hij bleef. Vervolgens verwoede pogingen om de schuld bij hem te leggen. 
Ook voor volgende week staat hij weer voor 18 uur ingepland naast school, want de onbeschikbaarheid moest per jaar opnieuw worden ingepland. Even nagekeken, dat staat nergens. Ik heb onderhand wel een beetje genoeg van die tent maar hij heeft het zo naar zijn zin. Misschien toch maar eens zelf contact opnemen. Wat zouden jullie doen? 

Als hij het daar zo leuk heeft dan opnieuw die onbeschikbaarheid inplannen voor het hele jaar. Ook voor volgende week. Hij kan toch zeggen dat nergens staat dat dat ieder jaar opnieuw moest en dat hij dus echt niet beschikbaar is, ook volgende week niet. Ze zullen hem er toch niet op ontslaan lijkt me, want ik denk dat ze al die uurtjes dat hij werkt hem wel nodig zullen hebben.

Ik zou een nette brief sturen met daarin de voorwaarden die de wet stelt en die jullie en zoon zelf stellen en wat dat concreet inhoudt voor zoon zijn situatie:
- Na 20 uur mag zoon niet werken, ook niet in schoolvakanties (in vakanties is de wet inderdaad ruimer, dat zou ik even checken).
- Als zoon invult dat hij niet beschikbaar is, kan hij niet werken en komt dus ook niet.
- De werkgever kan niet eenzijdig besluiten dat onbeschikbaarheid op een bepaalde dag/tijd ongeldig is om welke reden dan ook.
- Zoon mag maximaal x dagen/uren per week naast school werken en dat zal hij aangeven in zijn beschikbaarheid. 
- Als dat niet mogelijk is zal zoon helaas moeten besluiten elders een baantje te zoeken waar ze wel rekening houden met de wet en het feit dat hij ook nog school en andere hobby's heeft.
- Eventueel: Als ze met personeelstekorten zitten, kan er altijd even gebeld worden voor in overleg een paar uurtjes extra. Zonder overleg is dit niet mogelijk.

Het lijkt erop dat ze altijd personeelstekorten hebben, dus ik zou niet overleggen over een paar uurtjes extra in overleg.
(ook omdat het lijkt dat zoon moeite heeft met onderhandelen, of de werkgever zich niet veel van afspraken aantrekt).

AlisonH

AlisonH

06-01-2022 om 08:45 Topicstarter

Daar lijkt het inderdaad op, dat elke flexibiliteit van zijn kant direct wordt aangegrepen om problemen in het rooster op te lossen - begrijpelijk vanuit hun standpunt maar die wet is er niet voor niets. 
Hij heeft nu voor volgende week aangegeven dat hij echt niet zo veel kon en ze zeiden dat dit geen probleem was. Als dat op het nieuwe rooster in orde is laten we het even, en inderdaad gaat er anders een keurige brief met wanneer hij wel kan en waarom niet vaker richting de manager. Zoon doet het erg goed dus ze zullen hem niet zomaar kwijt willen.

LittleIbex87

LittleIbex87

06-01-2022 om 08:50

Even kort door de bocht heb ik met mijn kind in een soortgelijke situatie gezeten. Hij vond het lastig voor zichzelf op te komen maar hij heeft het moeten doen door aan te geven wat zijn mogelijkheden zijn. Uiteindelijk deed de werkgever moeilijk en heb ik hem ontslag laten nemen. Het is maar een bijbaan, zijn prioriteiten liggen elders en er is werk genoeg.

AlisonH

AlisonH

06-01-2022 om 09:55 Topicstarter

Reficul schreef op 06-01-2022 om 08:50:

Even kort door de bocht heb ik met mijn kind in een soortgelijke situatie gezeten. Hij vond het lastig voor zichzelf op te komen maar hij heeft het moeten doen door aan te geven wat zijn mogelijkheden zijn. Uiteindelijk deed de werkgever moeilijk en heb ik hem ontslag laten nemen. Het is maar een bijbaan, zijn prioriteiten liggen elders en er is werk genoeg.

Dat is ook een optie als het te gek wordt. Liever niet, want door zijn ASS vindt zoon het iets lastiger om contact te leggen en hij heeft erg leuke collega’s. 

LittleIbex87

LittleIbex87

06-01-2022 om 10:23

AlisonH schreef op 06-01-2022 om 09:55:

[..]

Dat is ook een optie als het te gek wordt. Liever niet, want door zijn ASS vindt zoon het iets lastiger om contact te leggen en hij heeft erg leuke collega’s.

Mijn zoon heeft pdd nos maar moet functioneren in deze maatschappij. Je kunt niet voor een paar collega’s blijven bij een bijbaan. Hij moet wel voor zichzelf leren staan. Die collega’s blijven ook niet voor hem. 

AlisonH

AlisonH

06-01-2022 om 11:29 Topicstarter

Daar heb je ook weer gelijk in. Maar dat betekent dus ook dat ik, zijn moeder, hem niet ga dwingen om ontslag te nemen. 

Ik denk wel dat ik hem een beetje onderschat, en daar zit een hele geschiedenis achter die zorgt dat ik hem minder makkelijk zijn eigen fouten laat maken en daarvan leren dan zijn zus. Iets om aan te werken voor mij. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

06-01-2022 om 11:42

AlisonH schreef op 02-11-2021 om 19:49:

11 uur kan ook natuurlijk, als dat makkelijker is. Ik zal nog een keer met hem bespreken of het toch niet slimmer is om gewoon mee te delen dat hij op donderdag niet meer kan. Wel zo duidelijk.

Precies dit. Anders worden het wel heel erg veel regeltjes (en met ASS lijkt me dat ook niet slim)

Reficul schreef op 06-01-2022 om 10:23:

[..]

Mijn zoon heeft pdd nos maar moet functioneren in deze maatschappij. Je kunt niet voor een paar collega’s blijven bij een bijbaan. Hij moet wel voor zichzelf leren staan. Die collega’s blijven ook niet voor hem.

Dit. Fijne collega's zijn belangrijk, maar geen reden om je uit te laten buiten door een werkgever die je rechten met voeten treedt. Of waarmee geen afspraken te maken zijn. Dat geeft ook veel frustratie en dat komt het werkplezier niet ten goede.

Ik hoop dat het vanaf nu beter gaat en ze zich gaan houden aan zijn beschikbaarheid.

Er blijken wel vaker regels te zijn die je als nieuwe medewerker niet weet. Zoals die vakanties; onze oudste is daar bij zijn werkgever ook 'ingetrapt'. Blijkbaar zijn er zoveel scholieren die in de vakantie extra willen werken, dat het standaard is dat iedereen die de job als bijbaan heeft geacht wordt in de vakantie beschikbaar te zijn. En dat je dus moet doorgeven als je in de schoolvakantie NIET beschikbaar bent. Ik geloof dat het ook ergens stond, maar dat weet ik niet meer.
Maar onze zoon zat op de uni en had geen vakantie. Lastig om te weten dat je je dan moet afmelden hoor . Was even vervelend, maar ze hebben zijn beschikbaarheid toen voor vast aangepast en sindsdien geen problemen meer.

Bij je zoon klinkt het wel anders hoor, maar als het opgelost is en je zoon heeft het naar zijn zin, dan zou ik het zo laten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.