Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Werkgever zoon overtreedt arbeidstijdenwet. Ingrijpen of hem laten regelen?

Ik wil graag jullie mening ergens over horen. Mijn zoon van net een week 17 werkt sinds april bij een maaltijdbezorgdienst als fietskoerier. Hij is daarmee begonnen in de periode na zijn eindexamen toen hij natuurlijk veel meer tijd had. Inmiddels is hij doorgestroomd naar het Vwo. 
Toen de school weer begon heeft hij aangegeven dat hij graag maximaal 10 uur per week wilde werken en dat is toen een beetje weggewuifd: geef maar aan wanneer je kan en dan kijken wij wel, zo heel veel zul je niet ingepland worden. 
Nu is hij de laatste drie weken ingepland op donderdagavond van 5 tot half 11, vrijdagavond van 5 tot half 11 en zondagmiddag van 12 tot half 6. Dat is niet alleen veel te veel in een week naast school, voetbal en nog een kunstactiviteit, maar ze overtreden ook het maximale aantal uur per dag (maximaal 9 uur inclusief uren op school) en de regel dat een jongere recht heeft op 12 uur aaneengesloten rust, inclusief school. 
Zoon vindt het werk erg leuk maar vindt dit toch ook wel veel. Hij heeft ook ASS overigens. 
Hij heeft er moeite mee om hierover het gesprek aan te gaan, maar hij wil (begrijpelijk) ook niet overal zijn moeder op afsturen. Wat zouden jullie doen? Eerst hem zelf de kans geven of meteen ingrijpen? 


Stel een nette mail op waarin je aangeeft dat dit te veel is en dat het ook niet mag, met daarbij de regelgeving van de overheid waarop je je beroept.
Geef ook aan welke dagen/tijden je wel kan werken en dat ze je dan in kunnen plannen. Sluit af met de mededeling dat je er op rekent dat ze hier in het vervolg rekening mee houden. 
Laat je zoon deze mail zelf opstellen. Hij werkt er en de werkgever heeft een contract met hem, niet met jou. Mocht er geen verbetering optreden, dan zou je een klacht in kunnen dienen bij de arbeidsinspectie. Of ander werk zoeken waar ze zich wel aan de wet houden.

Ik zou niet gelijk met gestrekt been erin gaan met jullie overtreden de arbeidstijdenwet. Wat is er mis met normaal een gesprek aangaan?

Je zoon moet toch een echt zelf aangeven dat hij niet beschikbaar is voor werk. Dat hoort er ook bij. Je kan je zoon op de achtergrond adviseren maar je moet geen curling moeder worden. 

Ik denk, en dat is jammer, dat wie ook de kat de bel aanbindt, ze hem als een lastverkoper gaan beschouwen en dat hij na de vraag om overleg van hem of van zijn moeder, hij een kruis mag zetten over zijn baantje.

Het zijn blijkbaar mensen die geen rekening (willen) houden met jongeren die willen vooruitkomen. Werken er daar nog meer mensen van zijn leeftijd en spreekt hij daar soms mee (over wat er bij deze firma speelt)?

Een gouden tip heb ik niet, misschien iets anders zoeken? Iemand die hij kent en die werkt waar ze nog een hulp zoeken, zodat hij weet wat het 'arbeidsklimaat' in die firma is?

dan

dan

02-11-2021 om 15:21

In deze situatie zou ik zelf een nette maar doch zeer duidelijke mail opstellen en ook aangeven wat voor je zoon wel haalbaar is. Of even bellen maar mijn voorkeur gaat altijd uit naar mailen. 

geef maar aan wanneer je kan en dan kijken wij wel, zo heel veel zul je niet ingepland worden. Nu is hij de laatste drie weken ingepland op donderdagavond van 5 tot half 11, vrijdagavond van 5 tot half 11 en zondagmiddag van 12 tot half 6.
Maar dan concludeer ik dat je zoon blijkbaar die tijdstippen heeft aangegeven? Hij kan er dan toch ook voor kiezen om de vrijdagavond niet aan te geven als beschikbaar?

(of snap ik iets niet...)

dan

dan

02-11-2021 om 15:26

TineWinkel schreef op 02-11-2021 om 15:23:

geef maar aan wanneer je kan en dan kijken wij wel, zo heel veel zul je niet ingepland worden. Nu is hij de laatste drie weken ingepland op donderdagavond van 5 tot half 11, vrijdagavond van 5 tot half 11 en zondagmiddag van 12 tot half 6.
Maar dan concludeer ik dat je zoon blijkbaar die tijdstippen heeft aangegeven? Hij kan er dan toch ook voor kiezen om de vrijdagavond niet aan te geven als beschikbaar?

(of snap ik iets niet...)

Hij had, zoals ik het lees, aangegeven niet meer dan 10 uur per week te willen werken. Geen dagen of tijdstippen aangegeven waarop hij wel of niet beschikbaar was.

Maar vaak proberen werkgevers of planners toch wel wat uit, met wat geluk wordt het toch, al dan niet morrend, geaccepteerd. 

Ik zou zoon gewoon een andere baan laten zoeken.

Het leuke aan zo'n idioot bedrijf is ook dat hij waarschijnlijk zo'n beetje per direct kan opzeggen.

En hij is 17 en minderjarig. Ik zou hem gewoon verbieden om 3 keer per week 5 à 6 uur te werken als ouder (in combi met school , hobby's, ...). Legt hij het zo maar uit aan zijn baas. Dat hij best vrijdag en zondag beschikbaar is, maar geen shift van 6 uur.

Zijn werkgever had reeds gezegd dat hij het moest aangeven wanneer hij kon. Dus zegt hij nu tegen zijn werkgever: ‘Baas, ik loop spaak met school. Ik wil graag op vrijdagavond en zondagmiddag werken maar  de donderdag zal ik moeten laten schieten.’

Mocht werkgever moeilijk doen; niet buigen maar op zoek gaan naar een andere maaltijdbezorgbedrijf. In deze tijd is een groot tekort aan bezorgers.

dan schreef op 02-11-2021 om 15:26:

[..]

Hij had, zoals ik het lees, aangegeven niet meer dan 10 uur per week te willen werken. Geen dagen of tijdstippen aangegeven waarop hij wel of niet beschikbaar was.

Maar vaak proberen werkgevers of planners toch wel wat uit, met wat geluk wordt het toch, al dan niet morrend, geaccepteerd.

mijn  jongste heeft ook als fietskoerier gewerkt bij een maaltijdbezorgdienst en daar was het gebruikelijk dat je een week van tevoren aangaf welke diensten je ingeroosterd zou willen worden. Minimaal 1 door de week (maandag - donderdag), minimaal 1 in het weekend (vrijdag - zondag). Dus echt WANNEER je ingeroosterd wilde worden. En zo beschrijft AlisonH het ook, 'geef maar aan wanneer je kan'. Dan kun je dus minder dagdelen aanvragen als werknemer dan dat hij nu is ingeroosterd.

Ha, dat heb ik ook wel eens gehad. Geef je door wanneer je beschikbaar bent, word je ook direct voor al die opties ingepland. Maar dat was niet mijn bedoeling! Dus tegenwoordig geef ik aan wanneer ik beschikbaar ben, maar geef daarbij direct aan dat ik maximaal X uren/dagen (wat maar van toepassing is) ingepland wil worden. Ik vermoed dat het daar fout is gegaan bij je zoon.
Mag hij al ingeplande uren weigeren? Of moet hij ze dan zelf zien te ruilen?
Ik zou hem zelf een mail of appje laten sturen (als 17-jarige wil je niet dat je moeder voor je optreedt...), maar dan wel samen met jou opgesteld. Daarin zou ik zetten dat  het nu echt teveel is. Refereren aan dat hij ooit (heeft hij dat zwart op wit? Kan ook een appje zijn) heeft aangegeven dat hij maximaal 10 uur wil werken. Dat hij voor deze weken voor veel teveel uren is ingeroosterd, en dat hij al die uren niet kan werken. Aangeven wanneer hij wel kan. En dan de reactie afwachten.

Mochten ze daar nou heel moeilijk over gaan doen, dan zou dat voor mij het moment zijn om de wet erbij te pakken en te laten weten dat wat ze doen helemaal niet mag. Herhalen dat hij 10 uur wil werken en welke dan. Dat kan je zoon ook weer gewoon zelf doen middels een app of mail, samen met jou. En mocht er dán een vervelend gesprek volgen, dan kun je dat met hem oefenen. Hij hoeft alleen maar zijn grammofoonplaat aan te zetten: zoveel uur kan ik niet werken en dat ga ik dus ook niet doen.
En dan kan hij altijd nog zelf besluiten te vertrekken. Want een werkgever die zich niet bekommert over jouw wel en wee en zich niets aantrekt van jouw wensen en mogelijkheden, daar wil je helemaal niet werken. Zeker op dit moment zijn er voor die werkgever 10 anderen!

Help je zoon even met het voorbereiden van het gesprek (punten op papier, als houvast) en laat het hem dan in eerste instantie zelf op proberen te lossen.

Lukt dat niet, dan kun je als ouder (en volwassene) altijd nog bijspringen.

AlisonH

AlisonH

02-11-2021 om 15:37 Topicstarter

Bedankt voor het meedenken iedereen! 

Hoe het zit: hij kan inderdaad vaste dagen aangeven dat hij niet kan en dat heeft hij gedaan voor de dagen waarop zijn hobby's staan. Wat hij graag wilde was flexibel ingezet worden op de dagen die dan nog overblijven en dat gebeurt dus niet, hij wordt maximaal ingezet en dat is echt te veel. Dus inderdaad: aangeven dat hij de donderdag ook niet meer kan. Dan maar niet flexibel. Doen ze dan moeilijk dan is het jammer, werk zat. Maar hij heeft, met zijn autisme, best moeite om nieuwe mensen te leren kennen en met de mensen met wie hij nu werkt klikt het ontzettend goed. 

Ik ga hem denk ik zelf laten kiezen: of in gesprek gaan en vragen of ze zich echt tot die 10 uur willen beperken en dan flexibel blijven, of direct aangeven dat de donderdagavond niet meer kan. Als hij het dan niet regelt (want spannend) kan ik altijd nog een vriendelijke mail sturen dat ik het niet goed vind dat hij zoveel werkt en of ze daar rekening mee willen houden. Dan hoef ik de arbeidstijdenwet er niet eens bij te halen. 

Even voor Gatekeeper: natuurlijk heb je gelijk dat ik geen curlingmoeder moet worden en dat gevaar is er inderdaad. Maar zoon heeft dus ASS en een nare voorgeschiedenis (voor de diagnose) van overbelasting uitlopend op ernstig depressieve klachten. Als je je zoon van 14 hoort zeggen (herhaaldelijk) dat hij er echt liever niet meer zou zijn dan is dat zo vreselijk dat je alles wil doen om te voorkomen dat hij zich weer zo gaat voelen. Maar hij moet ook de kans krijgen om te laten zien dat hij voor zichzelf kan zorgen en dat kan hij, hij heeft enorme stappen gezet dankzij hulp en diagnose. Nu zijn moeder nog. 

vandaag hier ook situatie waarin jongvolwassene voor zichzelf moest opkomen; wilde eerst een mail sturen. Ik gaf aan dat dit eerst mondeling opgepakt diende te worden. Als het gesprek niet goed zou gaan,  was er voldoende reden om alsnog een mail te sturen. 
Maar gesprek verliep fijn en naar ieders tevredenheid.

Gaat ook op voor de zoon; als hij op vrijdag een tentamen heeft of die week een werkstuk of boekverslagen moet inleveren, heeft hij de donderdag geen tijd om te werken. Duidelijk aangeven dat school voor gaat. Als de zoon een goede werknemer is, wilt zijn baas hem niet kwijt.

AlisonH

AlisonH

02-11-2021 om 15:40 Topicstarter

Ik vind de tips van Jonagold en Amaranth ook heel goed. 
Hij moet zelf voor vervanging zorgen als hij ingeroosterd is en toch niet kan, maar dat is niet ongebruikelijk. Echte afwezigheid moet twee weken van tevoren worden doorgegeven. 

Als het nu op zijn werk goed klikt, zullen ze hem vast ook wel een beetje kennen inmiddels. Dan zal een mail of appje van hem niet als raar ervaren worden lijkt me. Maar Flanagan heeft wel een punt, dit soort akkefietjes kun je ook gewoon mondeling afhandelen. Als je zoon dat aandurft kan het een hele grote groeiervaring voor hem zijn. Ligt een beetje aan hoe prettig hij zich voelt bij zijn leidinggevende. Dus bellen/langsgaan is zeker een optie. Dat zou ik dan zeker even van tevoren met hem oefenen. Niet teveel uitweiden, gewoon melden dat hij maximaal 10 uur kan en wil werken en dat hij dat ook aangegeven heeft. Dan hoeft het ook niet zijn probleem te zijn om vervanging te regelen, want hij houdt zich aan zijn kant van de deal.

Succes in ieder geval! Herken je struggle als potentiële curlingouder heel erg goed 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.