mamavanRNW
15-05-2021 om 20:00
Wat voor straf is gepast?
Beste allen,
Onze zoon is bijna 14 en erg gericht op gamen. Maar omdat hij ook sport, vrienden en een bijbaantje heeft én zijn schoolcijfers (vwo) goed zijn, hebben we daar nooit een probleem van gemaakt. Nieuwe tijd, zeg maar. We hebben wel duidelijke afspraken gemaakt over in-game aankopen. Dat doen we dus gewoon niét, maar die games zijn zo gemaakt, dat het heel erg moeilijk is om daar weerstand tegen te bieden. Vandaag kwam ik erachter dat hij via zijn mobiele telefoon ruim 250 euro heeft uitgegeven. Dat zag ik op mijn bankafschrift (meneer was even vergeten dat ik zijn abonnement betaal en dat die in-game aankopen dus ook van mijn rekening gaan). Wel belangrijk om te zeggen: hij dacht dat hij zijn eigen geld uitgaf, dus het was geen stelen.
Toen ik hem erop aansprak schrok hij zichtbaar en heeft het geld meteen naar me overgemaakt. Maar dat verandert natuurlijk niets aan het feit dat hij die aankopen heeft gedaan. Dit neigt naar een verslaving of is dat te hard gedacht?
Mijn man en ik twijfelen over de straf. We denken erover om hem een lange tijd niet te laten gamen, als straf, maar ook als 'afkickperiode'. Is dat realistisch? Hij is onze oudste en hebben een dergelijke situatie dus nooit eerder meegemaakt. Wat zouden jullie een gepaste straf vinden, het gaat wel om heel veel geld dat hij buiten de afspraak heeft uitgegeven.
Alvast bedankt.
mamavanRNW
16-05-2021 om 00:24
Biscuitje schreef op 16-05-2021 om 00:16:
[..]
Ik wil graag dat mijn kinderen intrinsiek gemotiveerd zijn om iets wel of juist niet te doen. Ik zie het als mijn taak als ouder om mijn kinderen te begeleiden bij dit proces. Het uitdelen van straf als een kind iets 'fout' doet of een beloning in het vooruitzicht stellen als een kind iets 'goed' doet zorgt er voor dat kinderen vanwege een externe prikkel iets wel of niet gaan doen in plaats van dat deze keuze vanuit henzelf komt.
Intrinsieke motivatie is een prachtig streven, maar waar dat bij onze zoon wel werkt bij bijvoorbeeld zijn schoolwerk en zijn verantwoordelijkheden voor zijn sport en hobby's, zijn er enkele omstandigheden waarbij hij de excentrieke prikkel nodig heeft. Ik denk dat maar weinig mensen en zeker pubers volledig intrinsiek gemotiveerd zijn. Als dat bij uw kinderen wel gelukt is, neem ik mijn hoed voor u af (en dat meen ik, dat is niet sarcastisch bedoeld).
Stelle
16-05-2021 om 00:25
Klopt Biscuitje, zo ervaar ik het ook.
Dat maakt wel mamavan, dat het lastig is in andere situaties om te schakelen. Lastig voor kind, bedoel ik.
Kind dat straf krijgt voor fout gedrag hoeft in feite weinig verantwoording af te leggen. Straf uitzitten, die iemand anders voor je bedenkt. Klaar.
Dat vermindert de kans weer (mi) dat kind zich in andere situaties heel verantwoord opstelt. En dan ook niet door heeft dat het fout is, op moment dat straf dan uitblijft.
Stelle
16-05-2021 om 00:27
Mamavan, de truc is juist die ontwikkeling. Pubers zijn niet volledig intrinsiek gemotiveerd maar kunnen zich wel ontwikkelen.
In mijn optiek werken dingen als straffen daar doorgaans remmend in.
Stelle
16-05-2021 om 00:29
Verder zie ik, ook in jouw voorbeeld, de noodzaak maar zelden voor harde grenzen.
Als jij ervoor zorgt dat je zoon niet (meer) aan jouw geld kan, kan hij alleen nog zijn eigen budget verkwisten. En ik neem aan dat dat budget beperkt is. Hoe hard kan hij dan vallen?
Biscuitje
16-05-2021 om 00:36
Het klopt dat pubers nog lang niet altijd intrinsiek gemotiveerd zijn om het juiste te doen. Juist daarom vind ik het belangrijk dat ze zelf tot bepaalde inzichten gaan komen. Ik geloof niet dat straf er voor zorgt dat ze het licht gaan zien. Ik hoop dat de gesprekken die ik met mijn kinderen heb hier wel aan bijdragen. Evenals het zelf moeten opdraaien voor de consequenties van de dingen die ze doen. Op die manier leren ze verantwoordelijkheid te dragen voor hun handelen.
mamavanRNW
16-05-2021 om 00:41
Ixia. schreef op 16-05-2021 om 00:11:
[..]
Ah, hij mag zijn straf met goed gedrag afkopen dus? Ik snap dat je op die manier de scherpe kantjes eraf wilt halen, maar ik zou dat niet bij voorbaat al doen. Zoiets moet je als onaangekondigde verrassing toepassen, vind ik. Anders wordt elke straf een soort koehandel.
Wat vind je van het idee om aankopen via de telefoon uit te zetten? Dan kan dat niet meer. Betaalde hij via Google Pay? Ofwel G Pay? Zo ja, ga dan naar je google-account en ga naar je account beheren en vervolgens naar betalingen en abonnementen. Daar kies je betaalmethoden beheren. En zie je waarschijnlijk ook de telefoon provider staan. Die kun je verwijderen. Als je dat wilt.
Die in-game aankopen zijn natuurlijk het verdienmodel voor die game-ontwikkelaars en gericht op verleiding en ja helaas verslaving. Je zoon is daar duidelijk niet tegen bestand gebleken en daar moet hij tegen beschermd worden. Hij is nog te jong om dit echt goed te overzien, ook al lijkt hij normaal misschien groot en verstandig. Ik zou daarom niet straffen, maar erover praten en bekijken hoe het spel in elkaar zit. Kan hij spelonderdelen gratis krijgen door reclame te kijken? Of andere mogelijkheden? Dan zal hij zich daartoe moeten beperken en anders met jullie overleggen of een naar zijn idee nuttige aankoop een goed plan is. Een énkele keer mag wel, maar kleine bedragen, een keer per maand of zo en altijd in overleg. Laat hem ook ook afwegen of hij niet beter iets anders met zijn geld kan doen. Van die 10 euro kun je ook iets anders doen.
Hij heeft KPN pay ingeschakeld. Hoe sterk de drang vandaag ook was om zijn mobieltje om te keren en alle apps te controleren, we gaan dat pas doen bij herhaling. Het abonnement blijft op mijn naam, dus nu hij weet dat zoiets uitkomt, heb ik goeie hoop dat hij het niet zo gauw nog eens doet. Hij mag best een fout maken (met consequentie), maar daarna wel weer van ons het vertrouwen krijgen om het beter te doen.
mamavanRNW
16-05-2021 om 00:51
Stelle schreef op 16-05-2021 om 00:29:
Verder zie ik, ook in jouw voorbeeld, de noodzaak maar zelden voor harde grenzen.
Als jij ervoor zorgt dat je zoon niet (meer) aan jouw geld kan, kan hij alleen nog zijn eigen budget verkwisten. En ik neem aan dat dat budget beperkt is. Hoe hard kan hij dan vallen?
Zijn budget is niet beperkt. Hij krijgt kleedgeld en samen met zus is hij enig kleinkind van mijn schoonouders, dus ze krijgen van die opa en oma weleens wat toegeschoven en hij vraagt al sinds zijn 10e geld voor zijn verjaardag van iedereen (behalve van ons). Verder heeft hij een bijbaantje. Hij kan vrij hard vallen, hij heeft voor een kind vrij veel geld. Maar ik hoop dat hij hiervan goed geschrokken is. Hij heeft zelf zijn straf verzonnen, die wij zelfs nog afgezwakt hebben. Dus ik heb goede hoop dat het niet snel nog eens gebeurt.
mamavanRNW
16-05-2021 om 01:02
Biscuitje schreef op 16-05-2021 om 00:36:
Het klopt dat pubers nog lang niet altijd intrinsiek gemotiveerd zijn om het juiste te doen. Juist daarom vind ik het belangrijk dat ze zelf tot bepaalde inzichten gaan komen. Ik geloof niet dat straf er voor zorgt dat ze het licht gaan zien. Ik hoop dat de gesprekken die ik met mijn kinderen heb hier wel aan bijdragen. Evenals het zelf moeten opdraaien voor de consequenties van de dingen die ze doen. Op die manier leren ze verantwoordelijkheid te dragen voor hun handelen.
Helemaal mee eens, toch in dit geval één 'maar': wat zouden voor hem hier de consequenties zijn zonder straf? Hij is blij met zijn ingame-aankopen, ook al zijn ze bijna allemaal maar eenmalig te gebruiken of snel weer achterhaald. Dus als wij als ouders hier geen excentrieke prikkel aan vastmaken, is er geen consequentie voor hem en zal hij het weer doen, omdat hij er voordeel van ervaart.
mamavanRNW
16-05-2021 om 01:03
Junio schreef op 16-05-2021 om 00:54:
Je hebt straffen en je hebt consequenties van gedrag.
Klopt, zie mijn antwoord aan Biscuitje van 01:02 uur.
Leen13
16-05-2021 om 01:11
De kans is groter dat je zoon steeds slimmer wordt in het ontkomen aan de straf door het buiten jou blikveld te doen. Niet gemotiveerd om afwegingen te maken maar om te doen wat hem invalt.
Vraag je eens af wat de consequenties zijn van jou gedrag? Voor jouzelf en voor je zoon.
mamavanRNW
16-05-2021 om 01:57
AnneJ schreef op 16-05-2021 om 01:11:
De kans is groter dat je zoon steeds slimmer wordt in het ontkomen aan de straf door het buiten jou blikveld te doen. Niet gemotiveerd om afwegingen te maken maar om te doen wat hem invalt.
Vraag je eens af wat de consequenties zijn van jou gedrag? Voor jouzelf en voor je zoon.
Hij deed het nu al buiten mijn zichtveld, dus hij heeft die overweging gemaakt en als puber de verkeerde keuze gemaakt. Ik denk dus juist dat de consequenties groter zullen zijn als wij het afdoen met een foeigesprek. Maar hier komen we niet nader tot elkaar. Laten we het erover eens zijn dat we het niet met elkaar eens zijn. Ik wens u een goede nacht.
Leen13
16-05-2021 om 02:10
Je snapt het niet. Ook een 'foeigesprek' is negatief. Je wil dat je kind de goed keuzes maakt op grond van argumenten en overwegingen en niet op grond van externe controle.
Dat is de consequentie van jou gedrag dat hij zich al aan jou onttrekt.
Hoe ga je dat nu goedkrijgen? Met straf dus, denk je.
Flanagan
16-05-2021 om 09:25
Lopen we niet een beetje te hard op de zaak vooruit.
Misschien is het al goed gekomen; give a break.
Junio
16-05-2021 om 09:43
Omdat het al verboden is, kom je snel op een straf uit. Verder dan verbieden kun je niet gaan in het ontnemen van verantwoordelijkheid.
Geef je hem meer eigen verantwoordelijkheid dan kun je daarmee spelen. Dan leert hij ook om te gaan met dit soort verleidingen en houd je het gesprek open.
Bv: je bespreekt met hem hoe de in-game aankopen inderdaad zorgen voor de inkomsten voor het bedrijf en dus zo aanlokkelijk mogelijk worden gemaakt. Je geeft je wachtwoord en zegt dat je wil dat hij altijd eerst even met een ouder overlegt. Hij betaalt het terug van zijn eigen geld. Gaat hij toch aankopen doen zonder overleg, verander je het wachtwoord en leg je nogmaals uit wat je verwacht en waarom. Na een tijdje heeft hij jullie vertrouwen weer gewonnen en krijgt hij het wachtwoord weer. Gaat het een tijd goed, dan hoeft hij niet meer te overleggen en houd je bij wat hij gemiddeld uitgeeft hier aan. Gaat dit niet goed, dan ga je weer terug naar overleg want hij is er nog niet klaar voor. Zo bouw je het uit en begeleid je hem hiermee om te gaan.
Nu verbied je het en komt hij dadelijk op een leeftijd dat je het niet meer kan verbieden en heeft hij nooit geleerd met deze verleidingen om te gaan.
Er Dat je schrikt van de 250 euro begrijp ik overigens goed. Het is een heel groot bedrag en laat ook zien dat hij geen gevoel heeft voor de bedragen die hij uitgeeft.
Je zou ook met een budget kunnen beginnen voor in-game aankopen zodat hij gevoel krijgt voor wat het kost en hoe snel het op is.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Verbieden zou niet het pad zijn wat ik zou willen bewandelen. En ja je kan nog terug
Oja en verdiep je in zijn games, speel eens mee of kijk mee. Dan kun je ook beter inschatten hoe het zit met die aankopen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.