Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

VO-school dicht na dicht na geweld van ouders en leerlingen tegen personeel


Roos55 schreef op 28-05-2024 om 15:28:

School sluiten zodat alle kinderen de dupe worden?
Wat ik interessant zou vinden wat ze gedaan hebben aan eerder grenzen stellen.

Ik vermoed dat dit wel een bepaald milieu is.....de meeste kinderen snappen die grens wel.

Moet wel ineens aan Glennis Grace denken....

Annaniem2023 schreef op 29-05-2024 om 08:25:

Let op: mijn betoog staat vol generalisaties 😀.
De basisscholen hebben natuurlijk ook wel de ouders de school binnengehaald door enorm veel dingen te organiseren waar ze ouders voor nodig hebben. Dat heeft er ook wel toe geleid dat de ouders meer stem gingen opeisen in school. Nou ben ik wel al heel oud, maar in 1975 liepen wij in Amsterdam in 20 minuten naar de schooltuinen met alleen de leerkracht. Toen mijn kinderen in de jaren 00 op school zaten moesten er drie ouders en een leerkracht mee en werden de kinderen in vier groepen verdeeld. we waren in 1975 een stuk braver en wangedrag werd bestraft. Docenten kunnen kinderen bijna niet straffen want dan komen de ouders verhaal halen. Zo leren de kinderen van jongs af aan dat ze kunnen doen wat ze willen.
de moderne tijd heeft heel veel voordelen en kinderen van nu zijn zoveel wereldwijzer, maar wat betere omgangsvormen zouden geen kwaad kunnen. Nou woon ik in Amsterdam, waar het soms echt bar en boos is.

Ik denk dat er tegelijkertijd ook meer inzicht is in de ontwikkeling van het kind en ook meer aandacht voor een positieve opvoeding. Juist, omdat ouders nu meer bewust zijn wat ze hun kind willen meegeven en dat "Luisteren" nu niet perse bovenaan dat lijstje staat. Voortschrijdend inzicht...

Zo heb ik ook wel andere verhalen gehoord over het pedagogisch klimaat van vroeger...en dat is niet best hoor: enorm strenge nonnen, of een flinke draai om de oren om een kinderlijk grapje, dat vind ik pas hartverscheurend en daar moeten we niet naar terug willen hoor.

Blijft natuurlijk staan, dat het voorbeeld in dit Topic alle grenzen voorbij gaat, heel asociaal 

madee schreef op 29-05-2024 om 16:12:

Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.

Voordat iemand denkt dat ik dat zeg: dit is een uitspraak van Socrates, 5e eeuw voor Christus…

Hoewel ik het sentiment wel begrijp en inderdaad het klagen over de jeugd van tegenwoordig niet nieuw is klopt het naar alle waarschijnlijkheid niet dat deze uitspraak van Socrates is:

https://www.knack.be/factcheck/factcheck-nee-deze-uitspraak-over-de-jeugd-is-geen-citaat-van-socrates/

Het zou natuurlijk kunnen dat Socrates iets soortgelijks heeft gezegd want we weten natuurlijk lang niet alles wat Socrates ooit gezegd heeft. Dat valt niet uit te sluiten.

Asociale mensen zijn niet nieuw. Die heb je altijd al gehad. Gelukkig gedraagt het merendeel van de mensen zich niet zo als deze ouders/kinderen maar dit soort rotte appels zal je helaas altijd hebben. 

Ik heb wel het idee dat kinderen nu vrijpostiger/brutaler en minder gehoorzaam zijn dan een aantal decennia geleden. Echter dat geldt niet alleen voor kinderen, dat geldt voor de hele maatschappij. De bank spreekt mij tegenwoordig ook met je en jij en hey aan. Dus dan kunnen we moeilijk verwachten dat kinderen wel met twee woorden spreken en u zeggen.

"Asociale mensen zijn niet nieuw. Die heb je altijd al gehad. Gelukkig gedraagt het merendeel van de mensen zich niet zo als deze ouders/kinderen maar dit soort rotte appels zal je helaas altijd hebben."

We weten toch helemaal niet wat er gebeurd is. Stel ons kind kreeg een tafel op haar hoofd op school dan zou mijn man ook even verhaal komen halen. Als er dan de vader van het kind dat tafel gooide erook was en zei dat mijn kind maar niet in de weg moest staan kon die best wel eens een klap op zijn oog krijgen.

Moederkareltje schreef op 29-05-2024 om 18:23:

"Asociale mensen zijn niet nieuw. Die heb je altijd al gehad. Gelukkig gedraagt het merendeel van de mensen zich niet zo als deze ouders/kinderen maar dit soort rotte appels zal je helaas altijd hebben."

We weten toch helemaal niet wat er gebeurd is. Stel ons kind kreeg een tafel op haar hoofd op school dan zou mijn man ook even verhaal komen halen. Als er dan de vader van het kind dat tafel gooide erook was en zei dat mijn kind maar niet in de weg moest staan kon die best wel eens een klap op zijn oog krijgen.

Iets dergelijks is bij mij op school ook weleens gebeurd. Beide vaders mogen nu niet meer op het schoolterrein komen en terecht. Je kunt best boos zijn zonder verbaal en fysiek geweld te gebruiken. 

Moederkareltje schreef op 29-05-2024 om 18:23:

"Asociale mensen zijn niet nieuw. Die heb je altijd al gehad. Gelukkig gedraagt het merendeel van de mensen zich niet zo als deze ouders/kinderen maar dit soort rotte appels zal je helaas altijd hebben."

We weten toch helemaal niet wat er gebeurd is. Stel ons kind kreeg een tafel op haar hoofd op school dan zou mijn man ook even verhaal komen halen. Als er dan de vader van het kind dat tafel gooide erook was en zei dat mijn kind maar niet in de weg moest staan kon die best wel eens een klap op zijn oog krijgen.

Waarom gelijk fysiek geweld? Je kan toch ook gewoon het gesprek met de school aangaan, kijken wel maatregelen de school wil nemen en als die maatregelen niet genoeg zijn kan je altijd nog aangifte doen als iemand een tafel op je kind heeft gegooid. Dan hoef je er toch zelf niet op los te gaan slaan? Dat illustreert dan wel weer mijn punt natuurlijk dat er mensen zijn voor wie fysiek geweld gelijk de oplossing is.

ik geloof dat ieder mens in staat is tot fysiek geweld of bedreiging, de een wat eerder dan de ander dat zeker. Niemand is heilig. 

kaatjecato schreef op 29-05-2024 om 12:15:

[..]

Dit zeiden ze 30 jaar geleden ook over die generatie ouders, en 100 jaar geleden ook. Niets nieuws onder de zon. Duidelijk dat deze ouders ergens iets verkeerd doen, maar in lle tijden had je dit soort excessen, alleen las je er dan niet over in de krant.

Grappig dat het alles bepalen door ouders gelijk wordt gesteld met goede opvoeding. Er zijn meer smaken van opvoeding die leiden tot goed functionerende volwassenen. Laten we alsjeblieft niet terug gaan naar de tijd waarin strict gezag het belangrijkste was: daar zijn heel veel kinderen door beschadigd. Want de dominee, leerkracht, opa zei dat het zo moest......

Goed gedrag begint bij gezag.

Maar las vandaag ook een artikel dat vrouwen steeds meer werken. De laatste jaren zijn er veel kinderen opgevoed door de school en bso omdat de ouders werken. 

Hoofdtaak ouders in deze is: 

Kids in de ochtend snel klaarmaken ontbijten en hup naar de bso. 

Dan naar werk en na het werk:

Kind wordt opgehaald, ouders flanzen een maaltijd in elkaar. Eten op, kids nog even op de tablet want ouders zijn moe en willen even ei aan elkaar kwijt over werkdag, tanden poetsen en hup, naar bed. Next day, same way.

Dit heeft er ook invloed op denk ik.

Moederkareltje schreef op 29-05-2024 om 18:23:

"Asociale mensen zijn niet nieuw. Die heb je altijd al gehad. Gelukkig gedraagt het merendeel van de mensen zich niet zo als deze ouders/kinderen maar dit soort rotte appels zal je helaas altijd hebben."

We weten toch helemaal niet wat er gebeurd is. Stel ons kind kreeg een tafel op haar hoofd op school dan zou mijn man ook even verhaal komen halen. Als er dan de vader van het kind dat tafel gooide erook was en zei dat mijn kind maar niet in de weg moest staan kon die best wel eens een klap op zijn oog krijgen.

Het punt is dat je dat als ouders ook niet weet. Kinderen komen wel vaker met verhalen thuis die achteraf toch niet helemaal blijken te kloppen. Als je dus meteen verhaal gaat halen, gaat het daar al mis. De start zou moeten zijn: een slag om de arm houden, het verhaal nog even met een korrel zout nemen, en vanuit een open blik met de leerkracht/school in gesprek. Niet alle ouders kunnen dat kennelijk en slaan direct aan op wat een kind thuis vertelt.

Blomke82 schreef op 29-05-2024 om 18:36:

[..]

Goed gedrag begint bij gezag.


Goed gedrag begint bij verbinding en goede voorbeelden, én soms gezag (maar gezag werkt alleen als die eerste twee er zijn).

Blomke82 schreef op 29-05-2024 om 18:36:

[..]

Goed gedrag begint bij gezag.

Maar las vandaag ook een artikel dat vrouwen steeds meer werken. De laatste jaren zijn er veel kinderen opgevoed door de school en bso omdat de ouders werken.

Hoofdtaak ouders in deze is:

Kids in de ochtend snel klaarmaken ontbijten en hup naar de bso.

Dan naar werk en na het werk:

Kind wordt opgehaald, ouders flanzen een maaltijd in elkaar. Eten op, kids nog even op de tablet want ouders zijn moe en willen even ei aan elkaar kwijt over werkdag, tanden poetsen en hup, naar bed. Next day, same way.

Dit heeft er ook invloed op denk ik.

Vrouwen werken steeds meer betaald maar alleen de generatie van de jaren 60 en 70 hadden een moeder doe verplicht thuis zat.

Mijn oma's moesten net als veel van hun generatie genoten gewoon werken al was dat vaak thuis maar er was geen tijd voor veel aandacht voir de kinderen de oudsten moesten de jongsten bezig houden. 

Of ze stonden in de winkel terwijl hun partner de bezorging en inkoop deed. Ook op de boerderij was meer dan genoeg te doen.

kaatjecato schreef op 29-05-2024 om 18:37:

[..]

Het punt is dat je dat als ouders ook niet weet. Kinderen komen wel vaker met verhalen thuis die achteraf toch niet helemaal blijken te kloppen. Als je dus meteen verhaal gaat halen, gaat het daar al mis. De start zou moeten zijn: een slag om de arm houden, het verhaal nog even met een korrel zout nemen, en vanuit een open blik met de leerkracht/school in gesprek. Niet alle ouders kunnen dat kennelijk en slaan direct aan op wat een kind thuis vertelt.

Samuel Paty, de Franse leraar die een paar jaar geleden op straat onthoofd werd, is ook slachtoffer van een leugen. Het meisje had thuis maar een verhaal bedacht om de echte reden van haar absentie te verhullen. Vader regelde toen een groepje en die hebben de leraar vermoord….brrrr ik krijg er nog de rillingen van

Moederkareltje schreef op 29-05-2024 om 18:23:

"Asociale mensen zijn niet nieuw. Die heb je altijd al gehad. Gelukkig gedraagt het merendeel van de mensen zich niet zo als deze ouders/kinderen maar dit soort rotte appels zal je helaas altijd hebben."

We weten toch helemaal niet wat er gebeurd is. Stel ons kind kreeg een tafel op haar hoofd op school dan zou mijn man ook even verhaal komen halen. Als er dan de vader van het kind dat tafel gooide erook was en zei dat mijn kind maar niet in de weg moest staan kon die best wel eens een klap op zijn oog krijgen.

Het zal je misschien verbazen, maar er zijn ook gewoon beschaafde mensen die dat NIET zouden doen.

Valeria schreef op 29-05-2024 om 19:32:

[..]

Het zal je misschien verbazen, maar er zijn ook gewoon beschaafde mensen die dat NIET zouden doen.

Ik bedoel gewoon te zeggen dat we er niet bij waren en iedereen wel een breekpunt heeft. Dus mensen zo wegzetten als tokkies etc om een incident vind ik overdreven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.