Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

VO-school dicht na dicht na geweld van ouders en leerlingen tegen personeel


We kunnen natuurlijk blijven fulmineren over die jeugd van tegenwoordig, maar de waarheid is natuurlijk dat dergelijke incidenten nieuws zijn omdat ze de uitzondering zijn, niet de standaard.

Daglichtlamp schreef op 29-05-2024 om 06:41:

We kunnen natuurlijk blijven fulmineren over die jeugd van tegenwoordig, maar de waarheid is natuurlijk dat dergelijke incidenten nieuws zijn omdat ze de uitzondering zijn, niet de standaard.

Zulke incidenten zijn uitzonderingen, dat klopt, maar het respect naar leerkrachten is in de loop der jaren natuurlijk wel gekelderd. Denk dat we het daar wel over eens kunnen zijn. 

Let op: mijn betoog staat vol generalisaties 😀.
De basisscholen hebben natuurlijk ook wel de ouders de school binnengehaald door enorm veel dingen te organiseren waar ze ouders voor nodig hebben. Dat heeft er ook wel toe geleid dat de ouders meer stem gingen opeisen in school. Nou ben ik wel al heel oud, maar in 1975 liepen wij in Amsterdam in 20 minuten naar de schooltuinen met alleen de leerkracht. Toen mijn kinderen in de jaren 00 op school zaten moesten er drie ouders en een leerkracht mee en werden de kinderen in vier groepen verdeeld. we waren in 1975 een stuk braver en wangedrag werd bestraft. Docenten kunnen kinderen bijna niet straffen want dan komen de ouders verhaal halen. Zo leren de kinderen van jongs af aan dat ze kunnen doen wat ze willen. 
de moderne tijd heeft heel veel voordelen en kinderen van nu zijn zoveel wereldwijzer, maar wat betere omgangsvormen zouden geen kwaad kunnen. Nou woon ik in Amsterdam, waar het soms echt bar en boos is.

Annaniem2023 schreef op 29-05-2024 om 08:25:

Let op: mijn betoog staat vol generalisaties 😀.
De basisscholen hebben natuurlijk ook wel de ouders de school binnengehaald door enorm veel dingen te organiseren waar ze ouders voor nodig hebben. Dat heeft er ook wel toe geleid dat de ouders meer stem gingen opeisen in school. Nou ben ik wel al heel oud, maar in 1975 liepen wij in Amsterdam in 20 minuten naar de schooltuinen met alleen de leerkracht. Toen mijn kinderen in de jaren 00 op school zaten moesten er drie ouders en een leerkracht mee en werden de kinderen in vier groepen verdeeld. we waren in 1975 een stuk braver en wangedrag werd bestraft. Docenten kunnen kinderen bijna niet straffen want dan komen de ouders verhaal halen. Zo leren de kinderen van jongs af aan dat ze kunnen doen wat ze willen.
de moderne tijd heeft heel veel voordelen en kinderen van nu zijn zoveel wereldwijzer, maar wat betere omgangsvormen zouden geen kwaad kunnen. Nou woon ik in Amsterdam, waar het soms echt bar en boos is.

Ik herken je verhaal helemaal, woon in de Randstad op 45 minuten van Amsterdam. 

Kinderen aanspreken op gedrag kan bijna niet meer, zelfs zonder straf uit te delen heb je zo boze ouders in de school. 

Leerlingen die aan de overkant van de sloot (de natuurlijke begrenzing van het schoolplein)rottigheid uithalen kan je als school niet aanspreken, want buiten het schoolterrein.  Dat krijgen de docenten ook gewoon te horen van die leerlingen. 

Toen ik als puber sneeuwballen stond te gooien naar voorbij rijdende auto's kwam de geschiedenisleraar voorbij. Hij stopte, sprak mij aan dat ik ermee moest stoppen en ik stopte en ging naar huis. Itv takes a village to raise a child en dat is wel een beetje weg in deze tijd. 

Dat ouders verhaal komen halen is helemaal van de gekke.

OnherkenbaarAnoniem schreef op 29-05-2024 om 08:53:

[..]

Ik herken je verhaal helemaal, woon in de Randstad op 45 minuten van Amsterdam.

Kinderen aanspreken op gedrag kan bijna niet meer, zelfs zonder straf uit te delen heb je zo boze ouders in de school.

Leerlingen die aan de overkant van de sloot (de natuurlijke begrenzing van het schoolplein)rottigheid uithalen kan je als school niet aanspreken, want buiten het schoolterrein. Dat krijgen de docenten ook gewoon te horen van die leerlingen.

Toen ik als puber sneeuwballen stond te gooien naar voorbij rijdende auto's kwam de geschiedenisleraar voorbij. Hij stopte, sprak mij aan dat ik ermee moest stoppen en ik stopte en ging naar huis. Itv takes a village to raise a child en dat is wel een beetje weg in deze tijd.

Dat ouders verhaal komen halen is helemaal van de gekke.

Uk herken je verhaal niet. Dochter dan 45 min van Amsterdam af. Wij hebben gewoon afspraken met de buurt en de buurtsupers. Docenten wordt heel expliciet verzocht leerlingen rondom school aan te spreken. En ja, natuurlijk gaan leerlingen proberen je onderuit te halen, dat je ze buiten het schoolplein niks kan wijsmaken. 

In de jaren 80 hadden wij, toen ik ergens anders leerling was, ook gedoetjes met politie en opstootjes nét buiten het schoolplein, net zoals er bij deze school iets was nét buiten het schoolplein. 

Ik vind dat inderdaad een zorgelijke ontwikkeling, dat we elkaars kinderen niet meer mogen aanspreken op ongewenst gedrag. En prima als ik dat van jou niet mag doen als je het zelf wel zou doen. Maar dat mist er vaak. Want ouders zijn niet altijd in de buurt of vinden het zelf ook allemaal oké onder het mom 'ach, ik was ook jong, deed ik vroeger ook'. Ja, ik heb ook wel eens mijn huiswerk niet gemaakt, een brutale mond gehad of gespijbeld, maar dat betekent niet dat ik dat dan oké hoef te vinden van mijn dochter. Het was van mij ook niet oké. En ik maak me niet de illusie dat mijn dochter als een heilige door de puberteit heen gaat t.z.t. maar als het gevolgen heeft, ga ik dat niet voor haar goedpraten onder het mom dat ik het zelf ook heb gedaan.

Door als ouder je kind tegen elke vorm van kritiek te beschermen bewijs je het kind geen dienst. En daarmee zeg je ook tegen kind; jij staat boven de regels, die gelden niet voor jou en papa/mama staat altijd aan jouw kant.
Als ik vroeger straf kreeg dan zeiden mijn ouders 'dan zal je het wel verdiend hebben'. En zelfs de keer dat het niet zo was, moest ik het maar gewoon maken 'want dan ben je er vanaf'. Zelf wilde ik dat principieel weigeren. Want ik was zestien en ik stond stijf van de principes.

Moederkareltje schreef op 28-05-2024 om 21:41:

ik was er niet bij. Het zijn pubers. Misschien was zijn vriendin het aan het uitmaken via de app en moest hij op dat moment de telefoon wegdoen van docent en zei een andere jongen dat hij zijn vriendinnetje net geneukt had. Er kunnen tal van scenario's zijn en dan is de leraar degene die de grote bek ontvangt omdat nu de telefoon dan gewoon niet weg kan en hans die riep per direct klappen. En toen belde juf mies van het klaslokaal tegenover de politie omdat ze geschreeuw hoorde. De jongens bij mies vonden een ruzie wel vermakelijk en gingen opruien. Het kan overal gebeuren als samenloop vanomstandigheden. Puur pech en zo vaak lopen de omstandigheden niet zo samen.

Da's ook wel zo, je kan je eigen dingen veel belangrijker vinden dat dat wat een leraar belangrijk vindt, maar of het in de praktijk terecht is? Op school moet je de liefde nu eenmaal onderin je tas leggen totdat je weer buiten staat. Dan zal je zien dat de afgelopen uren gewoon voorbij zijn gegaan ook zonder de liefde van de vriendin.

De dingen die vroeger van levensbelang voor je waren zoals je opleiding en de waardering van ouders en omgeving, zijn eigenlijk ondergeschikt geworden aan allerlei door de sociale media opgehitste andere gevoelens zoals ego, het horen bij een groepje, jaloezie en vernedering. Die sociale media doen dat niet uit liefde voor de jeugd maar voor geld.

"De dingen die vroeger van levensbelang voor je waren zoals je opleiding en de waardering van ouders en omgeving, zijn eigenlijk ondergeschikt geworden"

Ook vroeger waren er massa's pubers voor wie opleiding helemaal niet van levensbelang was, zeker niet in vergelijking tot de waardering van de omgeving. De puber die school bovenal een hinderlijke onderbreking van zijn echte leven vindt, is helemaal niks nieuws. 

Wel is het zo dat je nu digitaal meteen veel hulptroepen kan mobiliseren, dat kostte voor de smartphone een stuk meer inspanning. 

Blomke82 schreef op 29-05-2024 om 06:28:

Combinatie van curling ouders en sneeuwvlokjes generatie. Dat hebben we zelf in de hand gewerkt in de loop der jaren. Bijvoorbeeld, de rode pen wordt soms al niet meer gebruikt om fouten aan te duiden, want mogelijk te confronterend voor de tere zieltjes. Stem verheffen naar een leerling die je het bloed onder de nagels vandaan haalt? Kans op schorsing. Een kind die de volgende klas nog niet aankan? Papa en mama gaan wel even eisen dat hun kind het jaar er op op de tenen moet lopen in een klas hoger en als het niet lukt ligt het aan school.

Leraren worden bij de voornaam aangesproken ipv meneer of mevrouw, dat zorgt ook dat het respect vervaagt.

Ouders willen heel "modern" op gelijke hoogte staan met hun kind en laten zich beïnvloeden door hun kinderen, ipv er boven te staan. Dat is er mis. Kinderen mogen thuis veel te veel mee praten over van alles en nog wat.

Wat er s avonds op tafel komt, welke kleur bank er komt, welke tv er moet komen, waar de vakantie naar toe gaat. Vroeger werd dat door de ouders besloten en hadden kinderen het er maar mee te doen. Tegenwoordig bepalen de kinderen, en hebben de ouders het daar maar mee te doen. En dat noemen ze dan "moderne opvoeding".

Dit zeiden ze 30 jaar geleden ook over die generatie ouders, en 100 jaar geleden ook. Niets nieuws onder de zon. Duidelijk dat deze ouders ergens iets verkeerd doen, maar in lle tijden had je dit soort excessen, alleen las je er dan niet over in de krant. 

Grappig dat het alles bepalen door ouders gelijk wordt gesteld met goede opvoeding. Er zijn meer smaken van opvoeding die leiden tot goed functionerende volwassenen. Laten we alsjeblieft niet terug gaan naar de tijd waarin strict gezag het belangrijkste was: daar zijn heel veel kinderen door beschadigd. Want de dominee, leerkracht, opa zei dat het zo moest......

Lexus schreef op 28-05-2024 om 13:46:

[..]

ja zit het verschil niet in dat het bij de studentenprotesten lijkt te gaan om protesteren voor anderen met het gevaar zelf klappen te krijgen (ik heb het niet over opruiers hoor en vernielingen keur ik ook niet goed) en hier het gaat om eigenbelang?

Die vernielingen keur ook af, maar ik vind ook het hoopvol dat er een generatie jongvolwassenen is die opkomt voor de rechten van anderen, met gevaar voor eigen lijf. De groep demonstranten die niet vernielen en geen geweld gebruiken was veel groter, maar dat is voor de nieuwsberichten natuurlijk veel minder interessant. 

Kortom, het levert meer views op als je over negatieve excessen publiceert, en daardoor lijkt het allemaal veel erger te zijn dan vroeger. Ik heb daar echt mijn twijfels bij.

Ouders hoeven zeker niet alles te bepalen, maar door achter 'bevoegd gezag' te gaan staan, geef je wel een signaal af naar je kinderen. Op school zijn er bepaalde regels en daar dien je je aan te houden. Doe je dat niet, dan heeft dat consequenties en die zijn dan voor jou. Daar gaan we je niet in beschermen.
Tenzij er echt excessen gebeuren en dan grepen de ouders van vroeger ook echt wel in hoor.
Ken een verhaal van een man die nu halverwege de 70 is wiens broertje een week ziek was geweest als kind van een jaar of 7/8, moest briefje mee van thuis, maar de juf beweerde dat hij dat zelf had geschreven en stuurde hem naar de directeur die hem op het schoolplein tot bloedens toe afranselde. Zijn oudere broers hebben de directeur van hem af moeten trappen en de vader des huizes is toen in de avond naar het huis van de directeur gegaan en heeft hem een gebroken kaak gemept. Op school werd toen gezegd dat de directeur tbc had en in een sanatorium verbleef, maar het hele dorp wist echt wel beter. 

Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.

Voordat iemand denkt dat ik dat zeg: dit is een uitspraak van Socrates, 5e eeuw voor Christus…

madee schreef op 29-05-2024 om 16:12:

Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.

Voordat iemand denkt dat ik dat zeg: dit is een uitspraak van Socrates, 5e eeuw voor Christus…

Het is van alle tijden, dat is zeker. 

Als ik vergelijk met mijn jeugd eind jaren 70 begin 80 zijn de verschillen toch wel groot. Als mijn docent zei dat ik geen sneeuwballen mocht gooien naar voorbij rijdende auto's dan hield ik daarmee op.

De jeugd van nu laat zich nauwelijks regels opleggen. Misschien op school net nog wel maar daarbuiten is Bakker van geschiedenis een ouwe zeur als hij vervelend gedrag corrigeert. Met een beetje pech komen de ouders van de vervelende jongeren nog verhaal halen bij Bakker. Dat was toch echt niet toen ik op de middelbare zat. Strafwerk gehad van Bakker dan zou ik het wel verdiend hebben. Pas toen de hele klas iedere week strafwerk had van gym is mijn moeder eens gaan praten op school. 

Per ongeluk op reactie gedrukt, ik heb niks toe te voegen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.