Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

VO-school dicht na dicht na geweld van ouders en leerlingen tegen personeel


Blomke82 schreef op 29-05-2024 om 18:36:

[..]

Goed gedrag begint bij gezag.

Maar las vandaag ook een artikel dat vrouwen steeds meer werken. De laatste jaren zijn er veel kinderen opgevoed door de school en bso omdat de ouders werken.

Hoofdtaak ouders in deze is:

Kids in de ochtend snel klaarmaken ontbijten en hup naar de bso.

Dan naar werk en na het werk:

Kind wordt opgehaald, ouders flanzen een maaltijd in elkaar. Eten op, kids nog even op de tablet want ouders zijn moe en willen even ei aan elkaar kwijt over werkdag, tanden poetsen en hup, naar bed. Next day, same way.

Dit heeft er ook invloed op denk ik.

Jaaaaa, ik zat er al op te wachten: het komt natuurlijk allemaal door die werkende moeders van tegenwoordig 😂

kaatjecato schreef op 29-05-2024 om 18:39:

[..]


Goed gedrag begint bij verbinding en goede voorbeelden, én soms gezag (maar gezag werkt alleen als die eerste twee er zijn).

Nu ik dit lees begrijp ik ineens waarom op de school van mijn oudste de leerlingen de docenten bij de voornaam noemden en dat dat geen problemen gaf met orde houden. Op de school van mijn jongste moest meneer en mevrouw gezegd worden en hadden veel docenten toch geen overwicht in de lessen. 

De verbinding ontbrak. 

Op de school (vwo) van oudste stonden voornamelijk docenten met passie voor het vak die al in de brugklas helder maken dat de leerlingen er voor zichzelf zaten. Leerlingen kregen al snel de verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces en resultaten wat de docenten graag aan bij willen dragen. 

Op de school van jongste (havo) draaiden de docenten hun lesje af, gaven huiswerk op en dat was het. Jongste is een zorgleerling en er bleek meermaals dat docenten het dossier niet eens kenden. Daar ontbrak de verbinding. 

Inderdaad zonder verbinding heb gezag.

Ysenda schreef op 29-05-2024 om 18:53:

[..]

Vrouwen werken steeds meer betaald maar alleen de generatie van de jaren 60 en 70 hadden een moeder doe verplicht thuis zat.

Mijn oma's moesten net als veel van hun generatie genoten gewoon werken al was dat vaak thuis maar er was geen tijd voor veel aandacht voir de kinderen de oudsten moesten de jongsten bezig houden.

Of ze stonden in de winkel terwijl hun partner de bezorging en inkoop deed. Ook op de boerderij was meer dan genoeg te doen.

Heel goed gezegd. 

Er wordt vaak gedaan alsof vrouwen door de hele geschiedenis niets anders deden dan huisvrouw wezen, maar niks is minder waar. 

Vrouwen zijn altijd aan het werk geweest op het platteland, op de markten, in de weefplaatsen, later ook in de fabrieken van vroeg tot laat. En nog veel meer. 

Dat vrouwen niet hoefden te werken is iets van de jaren 50 en jaren 60 voor de bevolking. Daarvoor was dit slechts voor een heel klein percentage weggelegd in de negentiende eeuw. 

 

Blomke82 schreef op 29-05-2024 om 18:36:

[..]

Goed gedrag begint bij gezag.

Maar las vandaag ook een artikel dat vrouwen steeds meer werken. De laatste jaren zijn er veel kinderen opgevoed door de school en bso omdat de ouders werken.

Hoofdtaak ouders in deze is:

Kids in de ochtend snel klaarmaken ontbijten en hup naar de bso.

Dan naar werk en na het werk:

Kind wordt opgehaald, ouders flanzen een maaltijd in elkaar. Eten op, kids nog even op de tablet want ouders zijn moe en willen even ei aan elkaar kwijt over werkdag, tanden poetsen en hup, naar bed. Next day, same way.

Dit heeft er ook invloed op denk ik.

Ja sommige ouders zien kind nog amper. Dat is bij sommige gezinnen echt zo. Ik herken dit voorbeeld toen ik als nanny werkte. De ochtendshift deden de ouders niet eens zelf. Even los van moeder of vader anders gaan mensen daar weer de lamp op zetten en wordt het punt vergeten.

Moederkareltje schreef op 29-05-2024 om 20:36:

[..]

Ja sommige ouders zien kind nog amper. Dat is bij sommige gezinnen echt zo. Ik herken dit voorbeeld toen ik als nanny werkte. De ochtendshift deden de ouders niet eens zelf. Even los van moeder of vader anders gaan mensen daar weer de lamp op zetten en wordt het punt vergeten.

Dat is maar een heel klein percentage want er wordt juist steeds meer tijd aan de kinderen besteed. Van 50 minuten per dag in de jaren 60 naar ruim 100 in 2012 door moeders, vaders gingen van 16 minuten per dag naar bijna 60 minuten per dag over dezelfde periode. 

https://scientias.nl/ouders-besteden-meer-tijd-aan-kinderen-dan-vroeger/

Blomke82 schreef op 29-05-2024 om 18:36:

[..]

Goed gedrag begint bij gezag.

Maar las vandaag ook een artikel dat vrouwen steeds meer werken. De laatste jaren zijn er veel kinderen opgevoed door de school en bso omdat de ouders werken.

Hoofdtaak ouders in deze is:

Kids in de ochtend snel klaarmaken ontbijten en hup naar de bso.

Dan naar werk en na het werk:

Kind wordt opgehaald, ouders flanzen een maaltijd in elkaar. Eten op, kids nog even op de tablet want ouders zijn moe en willen even ei aan elkaar kwijt over werkdag, tanden poetsen en hup, naar bed. Next day, same way.

Dit heeft er ook invloed op denk ik.

Veel kinderen uit heel grote gezinnen in de jaren dertig, veertig, vijftig kregen vaak ook niet veel aandacht van de ouders. Maar het was toen wel meer vaders wil is wet. 

Moederkareltje schreef op 29-05-2024 om 19:34:

[..]

Ik bedoel gewoon te zeggen dat we er niet bij waren en iedereen wel een breekpunt heeft. Dus mensen zo wegzetten als tokkies etc om een incident vind ik overdreven.

Ik vind het verbazingwekkend dat jij het heel normaal vindt dat je man iemand zou slaan. 

EmmaT schreef op 29-05-2024 om 20:11:

[..]

Jaaaaa, ik zat er al op te wachten: het komt natuurlijk allemaal door die werkende moeders van tegenwoordig 😂

Dat zeg ik niet, vaders kunnen ook meer thuisblijven.

Punt is dat het kind van hot naar her wordt gesleept en soms alleen thuis is om te eten en te slapen. Speelafspraakjes zitten er soms niet eens meer in, want op de mama of papa dag moeten ze sporten of naar muziekles of zwemles of whatever.

En ja, eenmaal thuis wordt het kind verwend want ze zien het kind al niet zoveel. Daardoor hebben ouders meer de rol van die leuke oom en tante waarbij alles kan en mag. 

En worden ze vervelend, dan krijgen ze een tablet onder de neus geschoven of hebben ze soms al een eigen al dan niet spiksplinter nieuwe telefoon onder de 10 jaar.

Daardoor hebben kinderen steeds meer het "ik bepaal zelf wel wat ik doe" idee. Wat doorwerkt naar leerkrachten, politie en andere hulpverleners.

"Dat zeg ik niet, vaders kunnen ook meer thuisblijven"

Je begint er toch echt mee.
Ik ben 60 jaar geleden opgevoed door twee werkende ouders. Dit soort riedeltjes na een nieuwsbericht dat schijnbaar over opvoeding gaat ken ik al mijn leven lang. 

madee schreef op 29-05-2024 om 16:12:

Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.

Voordat iemand denkt dat ik dat zeg: dit is een uitspraak van Socrates, 5e eeuw voor Christus…

😅

Blomke82 schreef op 30-05-2024 om 06:08:

[..]

Dat zeg ik niet, vaders kunnen ook meer thuisblijven.

Punt is dat het kind van hot naar her wordt gesleept en soms alleen thuis is om te eten en te slapen. Speelafspraakjes zitten er soms niet eens meer in, want op de mama of papa dag moeten ze sporten of naar muziekles of zwemles of whatever.

En ja, eenmaal thuis wordt het kind verwend want ze zien het kind al niet zoveel. Daardoor hebben ouders meer de rol van die leuke oom en tante waarbij alles kan en mag.

En worden ze vervelend, dan krijgen ze een tablet onder de neus geschoven of hebben ze soms al een eigen al dan niet spiksplinter nieuwe telefoon onder de 10 jaar.

Daardoor hebben kinderen steeds meer het "ik bepaal zelf wel wat ik doe" idee. Wat doorwerkt naar leerkrachten, politie en andere hulpverleners.

Dit is jouw persoonlijke beeldvorming want er zijn diverse onderzoeken gedaan o.a. door de universiteit van Leiden en van Tilburg waaruit blijkt dat kinderen van werkende moeders/ ouders juist minder gedragsproblemen vertonen dan kinderen van niet- werkende moeders/ ouders.

Ik werk in het onderwijs en de leerlingen met het eerder genoemde probleemgedrag komen vaak uit gezinnen waar vaak de ouders/ een van de ouders niet werkt. 

@moederkareltje: Jou kind is nog heel klein. Het zal nog even duren voordat je te maken krijgt met school(plein)perikelen.Ik lees wel vaker in jou reacties begrip voor geweld wat jouw man (of jijzelf)eventueel zou kunnen gebruiken in bepaalde situaties.
Zo’n houding gaat je kind niet helpen in de toekomst, je hebt nu nog tijd om te leren er anders mee om te gaan.    
Toen mijn kinderen nog klein waren en ik ooit ook briesend van boosheid achter mijn kind aan liep in richting van de speelplaats bij ons in de straat waar kind gepest zou worden, kreeg ik van een oudere persoon een gouden tip : Hou je hoofd koel, ga eerst na of je kind het echt niet zelf op kan lossen. Lukt dat inderdaad niet ga dan met een open blik en neutrale en oplossingsgerichte houding bij betrokken partijen (kinderen, juffen, ouders) navragen wat er aan de hand is. Luister rustig naar alle verhalen en probeer dingen duidelijk te krijgen. Je zult zien dat het meestal toch een stuk genuanceerder ligt dan je kind vertelt. 
Dat is een totaal andere benadering dan ‘verhaal gaan halen’. Als je verhaal gaat halen handel je impulsief en vanuit een primaire emotie. Je kind willen beschermen is een natuurlijke reactie. Echter even pas op de plaats is aan te raden. Het is een klassiek voorbeeld dat ruziënde kinderen die hun ouders erbij gingen halen een half uur later alweer vriendjes waren en fijn aan het spelen waren terwijl de ouders onderling maanden later nog boos op elkaar waren. De sfeer in de straat (of op school) daardoor totaal verpest. 
Het is ook goed voor kinderen om ze het zelf uit te laten zoeken. Daar leren ze van. Die ouders die meteen naar buiten of school rennen om ‘verhaal te gaan halen’ zouden er goed aan doen om wat meer afstand te nemen en de kinderen (en leerkrachten) de kans geven het zelf op te lossen. De ouders waren er sowieso niet bij en gaan meteen uit van het gelijk van hun eigen kind. Wat eigenlijk heel gek is. 

En denk nooit mijn kind doet dat niet !

Roos55 schreef op 30-05-2024 om 10:13:

En denk nooit mijn kind doet dat niet !

Precies! 

Moederkareltje schreef op 29-05-2024 om 18:23:

"Asociale mensen zijn niet nieuw. Die heb je altijd al gehad. Gelukkig gedraagt het merendeel van de mensen zich niet zo als deze ouders/kinderen maar dit soort rotte appels zal je helaas altijd hebben."

We weten toch helemaal niet wat er gebeurd is. Stel ons kind kreeg een tafel op haar hoofd op school dan zou mijn man ook even verhaal komen halen. Als er dan de vader van het kind dat tafel gooide erook was en zei dat mijn kind maar niet in de weg moest staan kon die best wel eens een klap op zijn oog krijgen.

Ja, laten we inderdaad direct alles met geweld oplossen, DAT is denk ik vooral de crux in dit verhaal: Het voorbeeld wat je als ouders stelt.

Kom op he, er gebeurd nogal eens wat onder kinderen. Zolang dat bij dit soort zaken blijft, zie ik niet in " Waarom je verhaal komt halen" i.p.v. fatsoenlijk in gesprek te gaan. Dat heeft dus inderdaad niks met de "huidige jeugd" te maken, maar vooral met ouders die dus inderdaad "verhaal komen halen". Wat een simpele gedachte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.