Liesbeth11
30-03-2025 om 11:44
Verjaardag in restaurant met vriendinnen
mijn dochter wordt dit jaar 14 en wil voor haar verjaardag graag uit eten in een restaurant met de meiden uit haar klas. Ze zijn dan met negen meiden en gaan zonder volwassen uiteten. Of wij willen betalen. Zijn ze daar niet een beetje jong voor en is zo iets niet erg duur voor die leeftijd? Is gewoon een feestje thuis met pizza en een film niet ook goed?

Tuinfluiter
30-03-2025 om 17:26
Een van de meest populaire feestjes in mijn dochters vriendenkring was geen verjaardagsfeestje maar een jaarlijks terug kerend spontaan ontstaan Songfestivalfeestje. Gewoon op dochters (wel grote) slaapkamer eerste keer toen ze 15 was laatste keer in 6vwo elk jaar kwamen er meer mensen en het was het feestje waar iedereen bij wilde zijn.
De kosten voor mij wat flessen cola de chips werd door de gasten mee genomen. Een goed feestje hoeft echt niet veel te kosten het gaat erom dat de groep mensen die er zijn er iets gezelligs van maken.

Pippeltje
30-03-2025 om 17:42
Ja, hallo zeg, wat een geweldig idee!! Ik zou zeggen:
'Doe dat maar van je eerste salaris'.

Marty1984
30-03-2025 om 17:48
Mogen al die 14-jarigen wel mee als er geen begeleiding is?
Als ik mijn 14-jarige puber al zou laten gaan zou ik namelijk verwachten dat de ouders van de jarige gewoon mee op restaurant zitten. Desnoods aan een aparte tafel.
Daarnaast zou ik het onzin en "veel te jong" vinden.
Als ze hier nu al mee beginnen ... wat gaan ze nog doen als ze 17 of 18 worden?
Ik zou haar ook gewoon voorrekenen wat het kost én dat ze minstens de helft zelf mag betalen. En dat ze voor de helft tot een kwart van het geld op restaurant ook een prima feestje thuis kan organiseren.

Marit!
30-03-2025 om 17:51
ik zou daar ook nee op gezegd hebben, idd vanwege de kosten. Hier veel thuis geweest, ook met tieners. Toen dochter 16 werd wilde ze heel graag een sweet sixteen feestje, dus we hadden versiersels, ballonnen, ed gehaald en zelf een high tea gemaakt ((dat was veel werk, maar kun je dus ook simpeler doen als je veel kant en klaar haalt). Met de vriendinnen heeft ze (overdag) nog een selfie-challenge gedaan (prima op internet te vinden) in 2 teams (maak een foto met een straatnaambord, een dier etc, met 2 ruggen 3 voeten en 2 handen op de grond - je kunt t zo gek niet verzinnen) en ze had een quiz gemaakt wie haar t beste kende. Was superleuke verjaardag, bij haar in vlinderthema (vlinderversiering, vlindertaarten enz) .
En met zoon en dochter pizzafeestjes. Bij de een deeg gemaakt en belegd en die pizza's in de oven, bij de ander lekker lang tafelen door pizza's te bakken in het gourmetstel. Was ook top

mana_sutiyuq
30-03-2025 om 17:59
Meesje schreef op 30-03-2025 om 16:38:
Pfoe, ik moet er ook niet aan denken dat ik naast zo'n groep giebelende pubers zou zitten.
Ik zou idd ook een budget bepalen en dan haar laten kijken wat ze wil. Met 9 personen uit eten op mijn kosten doe ik niet eens voor mijn eigen verjaardag.
Een groepje volwassenen in een restaurant is vaak net zo vervelend.
En vaak nog erger zeker als er drank in gaat.

Kikki39
30-03-2025 om 18:02
een hoop commentaar op mensen die wel een duur feestje geven. Ik werk er hard voor en vind het super leuk om dochter een mooi feestje te geven, dus ook altijd heel veel geld uit gegeven aan feestjes. En een "nee"" accepteert ze echt wel nu ze 18 is. En zoals ik al zei de thuis feestjes waren misschien nog wel duurder. Bij social deal heb je ook leuke restaurants voor 12,50. Maar je kunt ook gourmetten of een pizarette of lekker picknicken. Iedereen moet zelf weten hoeveel geld ze uitgeven. En als jij dat niet wilt is dat ook prima en ga je op zoek naar iets leuks. Of je laat lekker Chinees komen en dekt de tafel heel mooi. Of ze gaan een kookworkshop doen en zelf hun eten klaarmaken, ook leuk!

mana_sutiyuq
30-03-2025 om 18:05
Dweedledee schreef op 30-03-2025 om 17:14:
Wat gaat er van deze generatie kinderen worden als ze - met net 14 jaar - etentjes de norm gaan vinden? Ik kan er echt met mijn verstand niet bij.
Het is de volgende generatie 'kakkers' die waren er altijd al en die zullen blijven.
Er blijven gewoon grote inkomens verschillen.
Ik zat en zit niet te wachten op een feestje thuis.
Dus als mijn 14 jarige zo'n verzoek zou hebben zou ik zeggen: dit is het budget daarvan kun je bij x of y wel pizza en een drankje doen met z personen.

MMcGonagall
30-03-2025 om 18:16
Kikki39 schreef op 30-03-2025 om 18:02:
een hoop commentaar op mensen die wel een duur feestje geven. Ik werk er hard voor en vind het super leuk om dochter een mooi feestje te geven, dus ook altijd heel veel geld uit gegeven aan feestjes. En een "nee"" accepteert ze echt wel nu ze 18 is. En zoals ik al zei de thuis feestjes waren misschien nog wel duurder. Bij social deal heb je ook leuke restaurants voor 12,50. Maar je kunt ook gourmetten of een pizarette of lekker picknicken. Iedereen moet zelf weten hoeveel geld ze uitgeven. En als jij dat niet wilt is dat ook prima en ga je op zoek naar iets leuks. Of je laat lekker Chinees komen en dekt de tafel heel mooi. Of ze gaan een kookworkshop doen en zelf hun eten klaarmaken, ook leuk!
Ik vind dat commentaar wat neigt naar ‘oh oh de jeugd van tegenwoordig’ ook echt storend, net als mensen die gelijk met allerlei voorbeelden komen over skere feestjes die de hit van het jaar waren.
Ik ga ervan uit dat iedereen zijn kind een leuk feestje gunt en dat je er binnen je budget het leukste van maakt dat je (en met 14 jaar natuurlijk het kind zelf) kunt bedenken.

thinkso
30-03-2025 om 18:40
Als je het te duur vindt, zou ik het dus gewoon niet doen. Ik denk dat er inderdaad wat groepsdruk meespeelt, als de anderen ook een etentje organiseerden. Ik zou dan ook voor een alternatief gaan, misschien is er ergens een wellness te regelen speciaal voor meiden, nagels laten doen, haren krullen en dan foto's maken en lekker pizza bestellen.

MamaE
30-03-2025 om 18:41
Ik zou op die leeftijd dochter een budget geven voor een feestje en dan mag ze zelf iets bedenken voor dat bedrag. Dan komt ze er waarschijnlijk al snel achter dat met negen vriendinnen naar een restaurant niet kan van dat bedrag. Maar wel genoeg andere dingen. Ik wil best helpen met dingen halen of organiseren of vervoer, maar daar houdt het dan ook wel op.
Ik vind het overigens een bijzondere hoogstaande norm om met zoveel mensen uit eten te gaan voor een puberverjaardag. Ik vind het apart dat al die ouders dat allemaal normaal vinden en kunnen en willen betalen. Ik kan me niet onttrekken aan het idee dat groepsdruk hierin een grote rol speelt. Ze kan dan gewoon zeggen tegen haar vriendinnen dat haar ouders een restaurant te duur vinden, maar dat ze thuis iets mag vieren.

Marty1984
30-03-2025 om 18:42
Als er trouwens al 8 etentjes zijn geweest is een 9de etentje saaie boel.
Dan kan kind beter met iets origineels komen.
Kunnen de anderen haar het komende jaar na-apen .
Tijd voor een winter-BBQ ofzo in de tuin. Als ze geen diepvriespizza wil.

Nick90
30-03-2025 om 18:50
Marty1984 schreef op 30-03-2025 om 18:42:
Als er trouwens al 8 etentjes zijn geweest is een 9de etentje saaie boel.
Dan kan kind beter met iets origineels komen.
Kunnen de anderen haar het komende jaar na-apen.
Tijd voor een winter-BBQ ofzo in de tuin. Als ze geen diepvriespizza wil.
Ja vlees is echt super goedkoop net als andere boodschappen zoals frisdranken en alcohol, servetjes, borden, bekers, een tent en een paar heaters plus het barbecuen zelf, en dan evt nog een diepvries pizza'?

Moederkareltje
30-03-2025 om 18:53
ik heb alleen de opening gelezen en ik zou zeggen top idee. Laat ze naar een gezellige Italiaan gaan. Iedereen een pizza en een drankje zit je op 250 euro. Ieder kind geeft kind 14 euro omdat ze 14 wordt. Is 250 - 126 = 124 nog voor jou. Helemaal goed. En geen duur cadeau dit jaar. Als dit mijn enige kind is ga ik met man aan de andere kant van restaurant zitten eten. Win win, wij ook even uit in rust.

MamaE
30-03-2025 om 19:00
Nick90 schreef op 30-03-2025 om 18:50:
[..]
Ja vlees is echt super goedkoop net als andere boodschappen zoals frisdranken en alcohol, servetjes, borden, bekers, een tent en een paar heaters plus het barbecuen zelf, en dan evt nog een diepvries pizza'?
Alcohol? Die kinderen zijn of worden 14.
Daarnaast is inflatie zeker wel een ding, maar thuis eten is echt wel goedkoper dan hetzelfde eten in een restaurant. Zeker drinken. In een restaurant betaal je voor een glas meer dan in de supermarkt voor een hele fles.