Liesbeth11
30-03-2025 om 11:44
Verjaardag in restaurant met vriendinnen
mijn dochter wordt dit jaar 14 en wil voor haar verjaardag graag uit eten in een restaurant met de meiden uit haar klas. Ze zijn dan met negen meiden en gaan zonder volwassen uiteten. Of wij willen betalen. Zijn ze daar niet een beetje jong voor en is zo iets niet erg duur voor die leeftijd? Is gewoon een feestje thuis met pizza en een film niet ook goed?

kenfan
30-03-2025 om 15:08
wil40 schreef op 30-03-2025 om 13:38:
Het besef van geld bijbrengen staat ook los van het feit dat je flink uitpakt voor een speciale gebeurtenis, althans, dat vind ik. Kijk, als je kind al de prins(es) op de erwt is en denkt dat alles aan komt waaien is het opvoedkundig misschien slim om de broekriem aan te sjorren.
Maar inzicht in geld krijgen speelt op veel momenten, niet speciaal door "nee" te zeggen op een wens van je kind. Je mag het teveel geld vinden, onzin vinden, gewoon nee zeggen. Maar je mag evengoed het je kind gunnen, meegenieten en de rekening betalen.
Dat ben ik niet met je eens. Vaak wordt gezegd dat kinderen vroeg zakgeld geven ze leert verstandig met geld om te gaan. Dat betwijfel ik. Maar als je dan op een - in mijn ogen - buitensporige wens van een veertienjarige ingaat, geef je een tegengestelde boodschap af. Dat moet ieder voor zich weten - zelf vind ik een veertiende verjaardag nou niet echt een hele speciale gelegenheid - mijn keus zou het niet zijn. Al is het ook al omdat het voor minder draagkrachtige ouders met vasthoudende pubers lastig is als zo'n etentje een norm wordt.

thinkso
30-03-2025 om 15:10
Ohja, ik snap trouwens wel dat ze niet wil dat haar ouders in de buurt zitten op die leeftijd maar zou dan zelf in de buurt blijven in restaurantje om de hoek en af en toe even inchecken en haar dit vooraf ook laten weten zodat haar vriendinnen dit ook weten

thinkso
30-03-2025 om 15:13
kenfan schreef op 30-03-2025 om 15:08:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Vaak wordt gezegd dat kinderen vroeg zakgeld geven ze leert verstandig met geld om te gaan. Dat betwijfel ik. Maar als je dan op een - in mijn ogen - buitensporige wens van een veertienjarige ingaat, geef je een tegengestelde boodschap af. Dat moet ieder voor zich weten - zelf vind ik een veertiende verjaardag nou niet echt een hele speciale gelegenheid - mijn keus zou het niet zijn. Al is het ook al omdat het voor minder draagkrachtige ouders met vasthoudende pubers lastig is als zo'n etentje een norm wordt.
Nu ik mijn eigen bericht teruglees en jouw bericht lees, ga ik aan op jouw laatste zin. Daar heb je wel een punt. De lat wordt zo wel hoog (voor TO maar ook voor andere ouders) en niet iedereen kan dit bekostigen. Dat is iets wat ik ook mee zou laten wegen in mijn keuze. Lastig wel.

Liesbeth11
30-03-2025 om 15:54
thinkso schreef op 30-03-2025 om 15:08:
Ik heb zelf geen oudere kinderen maar zou toch een paar dingen in overweging nemen:
- Wat is je budget? Kun je het betalen om ongeveer 9x40 euro=360 euro uit te geven? Daar zit je al snel aan bij een restaurant met drankjes erbij.
- Wil je dit zelf ook uitgeven?
- Kun je haar laten nadenken over alternatieven?
- Wat doen andere meiden van haar leeftijd? Ik zeg niet dat je dan hetzelfde moet doen maar probeer je te verplaatsen in haar wereld
- Is minder meiden uitnodigen een optie? Is ze met alle 9 bevriend?
- Het voordeel is thuis geen rommel, dochter gelukkig en de kans is groot dat er volgend jaar geen feestjes meer gevierd worden? Je kunt nu ook afspreken dat je nu uitpakt (als je het kan en wil betalen) maar volgend jaar iets thuis gebeurd of een kleinere variant
Ik denk dat als ik het zelf zou kunnen betalen, ik het zou doen. Maar ik zou niet zomaar instemmen zonder na te laten denken over kosten, alternatieven en dat het niet elk jaar zo groots hoeft/kan.
Ik vind het dus gewoon te duur. Dat mag ze doen als ze het zelf kan betalen, maar alle andere meiden doen het ook en de meiden die ze wil uitnodigen die hebben haar ook uitgenodigd voor hun verjaardag (ook in een restaurant).

Tuinfluiter
30-03-2025 om 15:55
Liesbeth11 schreef op 30-03-2025 om 14:51:
Als ze het thuis doet wil ze wel wat anders doen dan alleen pizza eten en film kijken (want dat hebben ze vorig jaar ook al gedaan) maar ze weet dan ook niet wat en dus wil ze net als wat iedereen doet naar een restaurant. Maar wat zouden we thuis dan kunnen doen?
Is zij met dit groepje al meerdere keren naar een restaurant geweest op kosten van de ouders van de jarige? Is dit de nieuwe norm met tiener verjaardagen.
Ik zou zelf eerst bepalen hoeveel je kunt en wil uitgeven aan dit verjaardagsfeestje. Vervolgens het budget meedelen aan je dochter en dan zou ze van mij het lekker zelf mogen verzinnen. Ik zou wel helpen met de uitvoering als dat nodig is.

wil40
30-03-2025 om 16:02
kenfan schreef op 30-03-2025 om 15:08:
[..]
Als het tegen elkaar opbieden is ben ik het met je eens. Maar voor mij is er niet zo iets als een "norm". De norm is niet dat vriendje met riant huis en eigen zwembad maar ook niet de bijstandsmoeder met 2 kinderen op een flat. In je jeugd ontmoet je mensen met veel geld en met weinig geld, mijn zoon interesseerde dat toen en nu als volwassene niets. Kijk naar je eigen portemonnee, leef daarnaar en beslis zelf waar je gelukkig van wordt. Een feestje met vrienden met een diepvriespizza is even leuk als een duur uitje, het gaat om het samen zijn, de vriendschap.
Maar het dure uitje mag er van mij dus ook zijn.

MMcGonagall
30-03-2025 om 16:02
Tuinfluiter schreef op 30-03-2025 om 15:55:
[..]
Is zij met dit groepje al meerdere keren naar een restaurant geweest op kosten van de ouders van de jarige? Is dit de nieuwe norm met tiener verjaardagen.
Ik zou zelf eerst bepalen hoeveel je kunt en wil uitgeven aan dit verjaardagsfeestje. Vervolgens het budget meedelen aan je dochter en dan zou ze van mij het lekker zelf mogen verzinnen. Ik zou wel helpen met de uitvoering als dat nodig is.
Zo deed ik dat ook. Ging prima.
Ik denk ook zeker niet dat het gaat over groot, beter, best. Thuisfeestjes met een krapper budget worden net zo leuk gevonden. Ik zie zelf alleen ook een heleboel voordelen aan buiten de deur vieren. Wij zijn vaak met de familie naar een pannenkoekenrestaurant geweest voor verjaardagen. Vindt iedereen leuk (in mijn familie) en ik heb er thuis geen gedoe mee. Dat is me wel wat waard.

Tuinfluiter
30-03-2025 om 16:04
Liesbeth11 schreef op 30-03-2025 om 15:54:
[..]
Ik vind het dus gewoon te duur. Dat mag ze doen als ze het zelf kan betalen, maar alle andere meiden doen het ook en de meiden die ze wil uitnodigen die hebben haar ook uitgenodigd voor hun verjaardag (ook in een restaurant).
Deze post had ik nog niet gelezen. Heel eerlijk ik sta er versteld van. Ik vraag mij ook af hoeveel van deze ouders het kreunend en steunend doen om van het gezeur van dochter af te zijn maar eigenlijk meer uit geven dan ze kunnen of willen.
Mijn dochter zou in dit geval gewoon " pech" hebben en niet zo'n duur feestje mogen geven. Niks mis met een thuisfeestje met pizza's, bbq- en of gourmetten.

wil40
30-03-2025 om 16:12
Liesbeth11 schreef op 30-03-2025 om 15:54:
[..]
Dan is het niet zozeer een wens van haar maar ze voelt zich verplicht om nu zelf een kostbaar rondje te geven. Tja, daar kan je samen over praten. Hoe kan je zo'n cirkel doorbreken? Overleggen of ze een leuk alternatief kan bedenken wat minder kostbaar is. Nu klinkt het niet meer als een wens maar meer buigen voor de groepsdruk. Lastig.

Meesje
30-03-2025 om 16:38
Pfoe, ik moet er ook niet aan denken dat ik naast zo'n groep giebelende pubers zou zitten.
Ik zou idd ook een budget bepalen en dan haar laten kijken wat ze wil. Met 9 personen uit eten op mijn kosten doe ik niet eens voor mijn eigen verjaardag.

Stardust
30-03-2025 om 16:56
ik vind 10 14 jarigen zonder toezicht in een restaurant gewoon te veel. Bij mij mogen ze veel en ze krijgen veel ruimte, maar dit is too much. Met 3 vriendinnen, prima. Maar de kans dat dit vervelend wordt voor veel mensen is gewoon te groot. Bij 10 volwassenen gaat het ook sneller mis. Een restaurant is daar in mijn ogen gewoon niet de plek voor.
Dus op die basis zou ik nee zeggen. Dan verzint ze maar wat anders. En de mijne weten dat ik totaal ongevoelig ben voor het argument dat “iedereen” het doet en zij het daarom ook doen.
en op hun 14e ga ik het ook niet meer voor ze bedenken, dat kunnen ze prima zelf.

absor
30-03-2025 om 17:04
Liesbeth11 schreef op 30-03-2025 om 14:51:
Als ze het thuis doet wil ze wel wat anders doen dan alleen pizza eten en film kijken (want dat hebben ze vorig jaar ook al gedaan) maar ze weet dan ook niet wat en dus wil ze net als wat iedereen doet naar een restaurant. Maar wat zouden we thuis dan kunnen doen?
Wat je kan doen is niet iets wat anderen doen; maar zelf de trend zetten.
Dus nu bijv een echt feestje-feestje. Mooie uitnodigingen, grappige drescode (kleur van de eerste letter van je naam of zoiets onzinnigs) duidelijke tijd maar een tijd voor grown-ups; dus van 20:30-00:30. Buren inlichten
Hele leuke playlist maken, discolamp aan en lichten dimmen, mocktails neerzetten en veel chips en ergens halverwege mini pizzas uit de oven. En eventueel een karaoke 🎤 neerleggen (spotify op je televisie kunnen de songteksten aan)
Klaar
En zelf maken ze het feestje en als de vriendinnen groep gezellig is lukt dit prima

Vrijevlinder
30-03-2025 om 17:07
absor schreef op 30-03-2025 om 17:04:
[..]
Wat je kan doen is niet iets wat anderen doen; maar zelf de trend zetten.
Dus nu bijv een echt feestje-feestje. Mooie uitnodigingen, grappige drescode (kleur van de eerste letter van je naam of zoiets onzinnigs) duidelijke tijd maar een tijd voor grown-ups; dus van 20:30-00:30. Buren inlichten
Hele leuke playlist maken, discolamp aan en lichten dimmen, mocktails neerzetten en veel chips en ergens halverwege mini pizzas uit de oven. En eventueel een karaoke 🎤 neerleggen (spotify op je televisie kunnen de songteksten aan)
Klaar
En zelf maken ze het feestje en als de vriendinnen groep gezellig is lukt dit prima
Inderdaad, zoiets. Juist iets aparts doen zonder dat het veel geld kost.
Het is zo zonde als volksstammen meedoen aan de groter-groot- grootst cultuur. Er zijn juist mensen nodig die durven opstaan tegen dit gedrag.

Dweedledee
30-03-2025 om 17:14
Wat gaat er van deze generatie kinderen worden als ze - met net 14 jaar - etentjes de norm gaan vinden? Ik kan er echt met mijn verstand niet bij.

Liesbeth11
30-03-2025 om 17:26
ik heb echt al super leuke dingen gelezen om te doen, die ik met haar ga overleggen. We hebben als eindtijd wel 20:30, omdat het voor de meeste best ver naar huis is en het anders gewoon te laat wordt. Maar als er nog andere leuke ideeën zijn hoor ik het graag!