Liesbeth11
30-03-2025 om 11:44
Verjaardag in restaurant met vriendinnen
mijn dochter wordt dit jaar 14 en wil voor haar verjaardag graag uit eten in een restaurant met de meiden uit haar klas. Ze zijn dan met negen meiden en gaan zonder volwassen uiteten. Of wij willen betalen. Zijn ze daar niet een beetje jong voor en is zo iets niet erg duur voor die leeftijd? Is gewoon een feestje thuis met pizza en een film niet ook goed?

MamaE
30-03-2025 om 19:03
Moederkareltje schreef op 30-03-2025 om 18:53:
ik heb alleen de opening gelezen en ik zou zeggen top idee. Laat ze naar een gezellige Italiaan gaan. Iedereen een pizza en een drankje zit je op 250 euro. Ieder kind geeft kind 14 euro omdat ze 14 wordt. Is 250 - 126 = 124 nog voor jou. Helemaal goed. En geen duur cadeau dit jaar. Als dit mijn enige kind is ga ik met man aan de andere kant van restaurant zitten eten. Win win, wij ook even uit in rust.
Je kunt een ander niet verplichten om een bepaald bedrag (of ding) cadeau te geven. Ik ga op de basisschool ouders ook geen bijdrage vragen voor het feestje van mijn kind zodat we iets duurders kunnen gaan doen. Als kind iets duurs wil is het of met minder gasten of gewoon een nee.

Tuinfluiter
30-03-2025 om 19:22
Van mij mag iedere ouder zelf bepalen wat er aan een feestje wordt uitgegeven maar als je je bijna verplicht voelt om daar in mee te gaan en je een mokkende tiener thuis hebt omdat 350 euro voor een feestje voor jouw echt te veel is vind ik dat verkeerd.
Durf gewoon nee te zeggen en de sociale druk te negeren.

MidasWolf
30-03-2025 om 19:43
Liesbeth11 schreef op 30-03-2025 om 15:54:
[..]
Ik vind het dus gewoon te duur. Dat mag ze doen als ze het zelf kan betalen, maar alle andere meiden doen het ook en de meiden die ze wil uitnodigen die hebben haar ook uitgenodigd voor hun verjaardag (ook in een restaurant).
Uit nieuwsgierigheid, aan wat voor restaurant moet je dan denken. Een pizzeria of een all you can eat is nogal een verschil met een a la carte restaurant. Luxe vlees/vis.

Meesje
30-03-2025 om 20:29
MidasWolf schreef op 30-03-2025 om 19:43:
[..]
Uit nieuwsgierigheid, aan wat voor restaurant moet je dan denken. Een pizzeria of een all you can eat is nogal een verschil met een a la carte restaurant. Luxe vlees/vis.
Ja idd. En hadden al die meiden zo veel genodigden? Of is je dochter populair en is ze aangeschoven bij 9 kleinere etentjes?

Moederkareltje
30-03-2025 om 20:31
MamaE schreef op 30-03-2025 om 19:03:
[..]
Je kunt een ander niet verplichten om een bepaald bedrag (of ding) cadeau te geven. Ik ga op de basisschool ouders ook geen bijdrage vragen voor het feestje van mijn kind zodat we iets duurders kunnen gaan doen. Als kind iets duurs wil is het of met minder gasten of gewoon een nee.
Ze spreekt het gewoon af met de vriendinnen, ik wil geen cadeau maar geld. Doen zoveel mensen.

Marty1984
30-03-2025 om 20:33
Moederkareltje schreef op 30-03-2025 om 20:31:
[..]
Ze spreekt het gewoon af met de vriendinnen, ik wil geen cadeau maar geld. Doen zoveel mensen.
Je troggelt 14-jarigen - of beter: in de meeste gevallen waarschijnlijk hun ouders - geen cash geld af om op restaurant te gaan.
Dat doet ze maar als ze 22+ is.
Moeten ze daar een beetje hun eigen eten gaan zitten betalen als zogenaamde "cadeau". Dat doe je eventueel misschien bij volwassenen, maar never niet bij pubers.

Due-scimmie
30-03-2025 om 20:34
Op npo heb je het programma Party Crew. Online wel te vinden. Iedere keer plannen ze feestje met ander thema. Misschien iets ter inspiratie voor je dochter. Is wel ongeveer op die leeftijd gericht.

Wilgenkatje-
30-03-2025 om 20:40
No way! Je kunt alles overdrijven. Met tien (!) 14-jarige meiden in een restaurant eten op kosten van de ouders van de jarige. Compleet menu plus drankjes zit je zo aan 50 euro pp. Dat doen ze later maar, als ze een baan hebben!
Thuis pizza's bakken en opeten, ijs toe, dat is toch prima?

Kikki39
30-03-2025 om 21:10
ik lees ergens dat iemand het niet snapt dat ouders dit uit gaan geven. Ik dus wel en dat is zeker niet om op te scheppen of de andere meiden/ouders te overtreffen, juist niet. Ik werk veel, heb genoeg geld, ga amper op vakantie, koop weinig kleding, dus wat doe ik dan met het geld, een lekker duur feestje voor dochter geven. Laat iedereen zelf weten hoe die het wil doen. Zo was het ook altijd met trakteren, ik vind dat super leuk om flink uit te pakken met haar verjaardag. Heb altijd wat leuks in elkaar geknutseld, andere vinden dat dan weer over de top, maar ik vind dat juist super leuk om te doen.
En ik vind een feestje waarbij ze alleen tv kijken met een taartje eten ook prima en op school een zakje chips trakteren is ook prima. Maar ik vind het leuk om 1 keer per jaar flink uit te pakken. Over een paar jaar zijn ze de deur uit en kan ik niks meer doen, dus nu geniet ik er nog van en dochter en vrienden ook

Gingergirl
30-03-2025 om 21:11
Bij feestjes topics is er altijd verdeeldheid tussen:
kamp "te duur"- te overdreven- help, dadelijk wordt het de norm - goedkoop is net zo leuk- en natuurlijk het cliche dat mensen tegen elkaar opbieden / groepsdruk.
tegenover
kamp; "leuk"- feestje mag iets bijzonders zijn- we kunnen het betalen dus waarom niet - goedkoop hoeft ook niet de norm te zijn- wij vieren graag uitbundig en heeft niks met groepsdruk te maken.
Laat iedereen zelf weten hoe ze hun feestjes willen vieren. Wat de een duur vindt vindt de ander niet duur. Niet meer niet minder.
Wij vieren feestjes ook altijd uitgebreid omdat we dat leuk vinden wat een ander doet moeten ze zelf weten, die mensen geven wellicht weer geld uit aan andere zaken die voor ons minder belangrijk zijn. Ik lees veel reacties dat uiteten gaan zo verschrikkelijk duur is, maar is dat zo? Goed het aanbod is niet overal hetzelfde maar via social deals, groupon etc kun je voor een habbekrats uit eten. Laatst toevallig zelf gedaan met een groepje: 17,50 voor een driegangen diner incl. 1 drankje. Hoeft dus niet over de top duur te zijn of een decadente wens te zijn.

MamaE
30-03-2025 om 22:32
Natuurlijk mag iedereen zelf weten hoe ze feestjes vieren en wat ze er aan uitgeven, maar ik denk dat we niet moeten onderschatten dat er toch wel een bepaalde norm en bijbehorende groepsdruk ontstaat als veel mensen hetzelfde doen.
Natuurlijk is iemand met villa met zwembad niet de norm en iemand met een alleenstaande moeder met bijstandsuitkering ook niet, maar als een substantieel deel van een groep iets heeft of doet, ontstaat er wel degelijk het beeld dat dat 'normaal' is en een soort tirannie van de meerderheid (ja sorry Gingergirl, ik weet dat je een beetje allergisch bent voor deze term).
Ik vind dat je kinderen best bij mag brengen wat dingen kosten. En dat er een grens is aan wat je uit wil geven aan een feestje. En ook een grens aan wat je zelf 'normaal' vindt en passend bij de leeftijd. Wat gaan ze dan doen met 16 of met 18? Best kans dat er dan ook een dergelijke groepsdruk voor een of ander groots feest ontstaat.
Dus op deze leeftijd zou ik een budget geven en kind daar zelf iets voor laten bedenken. Dat kan dus zijn met minder mensen uit eten. Of wel alle vriendinnen vragen, maar dan iets eenvoudigers eten thuis en er iets omheen verzinnen.

Gingergirl
30-03-2025 om 23:05
MamaE schreef op 30-03-2025 om 22:32:
Natuurlijk mag iedereen zelf weten hoe ze feestjes vieren en wat ze er aan uitgeven, maar ik denk dat we niet moeten onderschatten dat er toch wel een bepaalde norm en bijbehorende groepsdruk ontstaat als veel mensen hetzelfde doen.
Natuurlijk is iemand met villa met zwembad niet de norm en iemand met een alleenstaande moeder met bijstandsuitkering ook niet, maar als een substantieel deel van een groep iets heeft of doet, ontstaat er wel degelijk het beeld dat dat 'normaal' is en een soort tirannie van de meerderheid (ja sorry Gingergirl, ik weet dat je een beetje allergisch bent voor deze term).
Ik vind dat je kinderen best bij mag brengen wat dingen kosten. En dat er een grens is aan wat je uit wil geven aan een feestje. En ook een grens aan wat je zelf 'normaal' vindt en passend bij de leeftijd. Wat gaan ze dan doen met 16 of met 18? Best kans dat er dan ook een dergelijke groepsdruk voor een of ander groots feest ontstaat.
Dus op deze leeftijd zou ik een budget geven en kind daar zelf iets voor laten bedenken. Dat kan dus zijn met minder mensen uit eten. Of wel alle vriendinnen vragen, maar dan iets eenvoudigers eten thuis en er iets omheen verzinnen.
😁, nou ik ben niet echt allergisch voor de term " tirannie van de meerderheid", wees gerust. Ik vind het in de praktijk alleen nogal meevallen.
Degene die last hebben van die "tirannie van de meerderheid " zijn veelal mensen die zelf vanuit allerlei principes het anders willen doen - en dat is wat mij betreft helemaal prima - maar voor ons geen reden daarin mee te gaan. Het wordt erg ingewikkeld als iedereen zich aan elkaar moet aanpassen, daar kom je ook niet uit: want wie moet zich dan aan wie aanpassen? Dan wordt het " tirannie van de minderheid".
De een geeft meer uit aan het een dan de ander. Hier in onze omgeving wordt er veel geld uitgegeven aan dure merkkleding. Wij doen dat niet en hebben dat ook nooit als groepsdruk of norm ervaren. Het is maar net wat je er zelf van maakt en je er iets van aan trekt denk ik.
Wij brengen onze kinderen net zo goed bij wat dingen kosten en houden een grens aan wat een feestje mag kosten ( waar baseer je op dat dat niet zo is ) Alleen kan ons budget/ grens wel anders zijn dan bv die van jou of van de buren 3 huizen verder. Net zoals dat jij weer een ander budget hanteert bv met clubjes en de buren 3 huizen verder met bv kleding. Stellen van " wat gaan ze dan doen met 16 of 18 vind ik nogal ver gezocht en impliceert meteen dan het elk jaar grootser en duurder moet en dat hoeft echt niet zo te gaan, zo flauw dit.
Kijk dochter van to heeft al vaker dit soort etentjes gehad met vriendinnen. Nu wil ze het ook graag doen met haar verjaardag. Dat kun je negatief vertalen als groepsdruk. Je kunt het ook zien dat ze het ervaren heeft als een mooie ervaring en het daarom wil. Natuurlijk kunnen andere dingen ook leuk zijn, net zo als dat dit leuk is.

Yumi
30-03-2025 om 23:52
Herfstappeltaart schreef op 30-03-2025 om 18:33:
Ik ben 67 dus ik geef mijn mening maar niet....
Ik denk dat leeftijd er niet toe doet, of wel als het om levenservaring gaat

Caroline80
31-03-2025 om 07:07
Mijn dochter is voor haar 14e verjaardag naar een restaurant geweest voor een chocoladefonfue met 6 meiden. Ze zijn er samen naar toe geweest (ca 10km) en ik had gezegd dat ze er 1 drankje bij mochten bestellen. Ik heb alles betaald. Totaal iets van 80 euro. Kijk anders op Social deal of je een leuke aanbieding vindt. Een restaurant hoeft niet meteen een diner te zijn, maar kan ook een high tea, lunch of chocoladefondue zijn.

Kikki39
31-03-2025 om 07:34
mijn dochter is altijd in Nederland op vakantie geweest, vrienden gingen allemaal verre reizen maken naar amerika en Thailand. Waar moeten die dan nog heen als ze 18 zijn, waar zijn ze dan nog tevreden mee. Nee hoor, ze gaan lekker de verre reizen maar maken en wij vieren lekker een groot feest met de 18e.