Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verjaardag in restaurant met vriendinnen

mijn dochter wordt dit jaar 14 en wil voor haar verjaardag graag uit eten in een restaurant met de meiden uit haar klas. Ze zijn dan met negen meiden en gaan zonder volwassen uiteten. Of wij willen betalen. Zijn ze daar niet een beetje jong voor en is zo iets niet erg duur voor die leeftijd? Is gewoon een feestje thuis met pizza en een film niet ook goed?

Kikki39 schreef op 30-03-2025 om 21:10:

ik lees ergens dat iemand het niet snapt dat ouders dit uit gaan geven. Ik dus wel en dat is zeker niet om op te scheppen of de andere meiden/ouders te overtreffen, juist niet. Ik werk veel, heb genoeg geld, ga amper op vakantie, koop weinig kleding, dus wat doe ik dan met het geld, een lekker duur feestje voor dochter geven. Laat iedereen zelf weten hoe die het wil doen. Zo was het ook altijd met trakteren, ik vind dat super leuk om flink uit te pakken met haar verjaardag. Heb altijd wat leuks in elkaar geknutseld, andere vinden dat dan weer over de top, maar ik vind dat juist super leuk om te doen.
En ik vind een feestje waarbij ze alleen tv kijken met een taartje eten ook prima en op school een zakje chips trakteren is ook prima. Maar ik vind het leuk om 1 keer per jaar flink uit te pakken. Over een paar jaar zijn ze de deur uit en kan ik niks meer doen, dus nu geniet ik er nog van en dochter en vrienden ook

Ik snap best dat er ouders zijn die meer dan gemiddeld uitgeven aan een verjaardagsfeestje iedereen mag dat zelf weten. Maar ik snap niet dat andere ouders zich min of meer verplicht voelen om dat dan ook te doen, ook als ze het eigenlijk te duur vinden.

Nu herken ik wel het kudde gedrag van deze 14 jarige. Ze willen het zelfde als hun vrienden en vooral niet uit de toonvallen. In de vriendengroep van mijn zoon werd op die leeftijd  bij elk feestje gegourmet en film gekeken. 

Nu heb ik in dit topic wel voordelige tips over bv social deal gelezen en kan ik mij voorstellen dat er ook ouders flink aan het zoeken zijn geweest om zo'n feestje voor hun budget te realiseren.

Mijn kinderen zijn al wat ouder en voor mij is het een nieuw fenomeen dat een groep 14 jarige alleen uiteten gaat in een echt restaurant. 

TO vraagt onze overwegingen bij de verjaardagswensen van haar 14-jarige dochter. Die geven we. Daar is dit forum voor. 

Het is mooi dat ze zoveel vriendinnen heeft. Niet iedereen is zo royaal voorzien...

Kikki39 schreef op 30-03-2025 om 21:10:

ik lees ergens dat iemand het niet snapt dat ouders dit uit gaan geven. Ik dus wel en dat is zeker niet om op te scheppen of de andere meiden/ouders te overtreffen, juist niet. Ik werk veel, heb genoeg geld, ga amper op vakantie, koop weinig kleding, dus wat doe ik dan met het geld, een lekker duur feestje voor dochter geven. Laat iedereen zelf weten hoe die het wil doen. Zo was het ook altijd met trakteren, ik vind dat super leuk om flink uit te pakken met haar verjaardag. Heb altijd wat leuks in elkaar geknutseld, andere vinden dat dan weer over de top, maar ik vind dat juist super leuk om te doen.
En ik vind een feestje waarbij ze alleen tv kijken met een taartje eten ook prima en op school een zakje chips trakteren is ook prima. Maar ik vind het leuk om 1 keer per jaar flink uit te pakken. Over een paar jaar zijn ze de deur uit en kan ik niks meer doen, dus nu geniet ik er nog van en dochter en vrienden ook

Ik verdien ook genoeg, maar ik heb een hekel aan dat "wie het breed heeft, laat het breed hangen". Ik vind het pochen - kijk eens wat de ouders van x weer voor tofs doen voor de hele klas? - en daar hou ik niet van. 

Natuurlijk doen wij dingen voor en met de kinderen die duurder zijn, maar het moet allemaal wel een beetje in lijn liggen met wat normaal is op die leeftijd. Vind het voor de kids ook goed om een beetje realiteitszin te behouden en niet strontverwend te raken. 

MMcGonagall schreef op 30-03-2025 om 18:16:

[..]

Ik vind dat commentaar wat neigt naar ‘oh oh de jeugd van tegenwoordig’ ook echt storend, net als mensen die gelijk met allerlei voorbeelden komen over skere feestjes die de hit van het jaar waren.

Ik ga ervan uit dat iedereen zijn kind een leuk feestje gunt en dat je er binnen je budget het leukste van maakt dat je (en met 14 jaar natuurlijk het kind zelf) kunt bedenken.

Een restaurant is hier gewoon de plek niet voor.
Is ook het eerste wat ik dacht bij dit topic, arme mensen die daar lekker rustig zitten te eten.

Een hele groep is gewoon altijd luidruchtig, dat kun je niet ontkennen.

DeOnbekende schreef op 31-03-2025 om 09:12:

[..]

Ik verdien ook genoeg, maar ik heb een hekel aan dat "wie het breed heeft, laat het breed hangen". Ik vind het pochen - kijk eens wat de ouders van x weer voor tofs doen voor de hele klas? - en daar hou ik niet van.

Natuurlijk doen wij dingen voor en met de kinderen die duurder zijn, maar het moet allemaal wel een beetje in lijn liggen met wat normaal is op die leeftijd. Vind het voor de kids ook goed om een beetje realiteitszin te behouden en niet strontverwend te raken.

Het hoeft niet altijd groepsdruk op te leveren.. Zelf opgegroeid in armoede , geen kinderfeestjes, voedselbank , gratis kleding winkelen in de kringloop met een bonnetje ik weet nog precies hoeveel broeken en shirts er per kwartaal ik mocht halen met mijn bonnetje, en dan had je het geluk dat je iemand in de klas hebt zitten die de hele klas mee mag nemen naar de bios, wiens ouder er uitdrukkelijk in de uitnodiging zet ipv een cadeau lege limonade fles mee te nemen, waar we zelf waterpistolen mee maakten op het feest.. niks pocherig gewoon 16 kinderen van de leefijd 10/12  die een geweldige dag hadden en voor mij de eerste keer in mijn leven dat ik in de bios was.

Persoonlijk vind ik het verschikkelijk dat er ouders zijn die het beleid hanteren dat als je iemand niet terug uitnodigd je niet meer uitgenodigd word want dat kost hun kind 1 feestje per jaar. Ja ik mocht/kon geen feestjes geven en dat gesprek leverden veel pijnlijkere momenten op dan het niet kunnen geven van een feestje. Als je ineens niet bij het feestje van je beste vriendin bent omdat ze je al 2 keer heeft uitgenodigd en jij haar niet en haar moeder er klaar mee is en moeder je dat ook wel even verteld en erbij zegt wat zo'n feestje wel niet kost...

To ik ben team voor maak een budget met dochter ga lekker samen kijken voor een leuke deal, zo heeft bij ons de Italiaan een heel leuke deal voor 2 personen anti pesto, allerlei kleine hapjes 37,50 drankje is ongeveer 2,50 dan ben je voor 20 euro p.p uit eten. 

Ik word een beetje wee van de "mag er nou belemaal niks meer" slachtofferopstelling van degenen die graag groot uitpakken. Al is zelfs de VVD nu om in de vuurwerkdiscussie, voorlopig staat de Partypolizei nog niet met handboeien voor je deur al neem je de voltallige klas een week mee naar Disneyland Parijs. (Ben ik het enige forumfossiel dat zich dat 1april topic nog herinnert?)
Was de vraag van TO geweest: ¨Dochter wil met  9 vriendinnen uit eten voor haar verjaardag. Helemaal leuk. Heeft iemand nog een tip voor  een restaurant?" dan had ik mijn snaveltje wel gehouden. Al vind ik zo'n trend - en daar zijn de meeste mensen gevoeliger voor dan ze zelf zouden denken - toch een beetje wrang als ik deze advertentie in de krant zie staan.
https://doneer.armoedefonds.nl/helpmee?dm_pv=6&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw-qi_BhBxEiwAkxvbkJGWE6kSdkVR1oOt8207uy5y0-X2enNVBy1KMqT7u_x5T45Q4TX2NhoCIikQAvD_BwE

kenfan schreef op 31-03-2025 om 10:08:

Ik word een beetje wee van de "mag er nou belemaal niks meer" slachtofferopstelling van degenen die graag groot uitpakken. Al is zelfs de VVD nu om in de vuurwerkdiscussie, voorlopig staat de Partypolizei nog niet met handboeien voor je deur al neem je de voltallige klas een week mee naar Disneyland Parijs. (Ben ik het enige forumfossiel dat zich dat 1april topic nog herinnert?)
Was de vraag van TO geweest: ¨Dochter wil met 9 vriendinnen uit eten voor haar verjaardag. Helemaal leuk. Heeft iemand nog een tip voor een restaurant?" dan had ik mijn snaveltje wel gehouden. Al vind ik zo'n trend - en daar zijn de meeste mensen gevoeliger voor dan ze zelf zouden denken - toch een beetje wrang als ik deze advertentie in de krant zie staan.
https://doneer.armoedefonds.nl/helpmee?dm_pv=6&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw-qi_BhBxEiwAkxvbkJGWE6kSdkVR1oOt8207uy5y0-X2enNVBy1KMqT7u_x5T45Q4TX2NhoCIikQAvD_BwE

En ik word een beetje moe van ja maar er zijn ouders die dat niet kunnen betalen. Kom zelf uit een gezin waar niks kon, heb als kind zijnde nog nooit een verjaardagsfeestje gehad, jammer dan. Heb er niks aan overgehouden, alhoewel.... ik heb altijd feestjes gehouden voor mijn kinderen, pakte groot uit als het kon, en anders was ik vindingrijk genoeg om ze toch een leuke verjaardag te vieren. 

Wel een beetje bizar hoeveel mensen opperen om 'mocktails' te maken met 14-jarigen. 

Daar zou ik nog een paar jaar ver weg van blijven. 

noas_1993 schreef op 31-03-2025 om 09:40:

[..]

Een restaurant is hier gewoon de plek niet voor.
Is ook het eerste wat ik dacht bij dit topic, arme mensen die daar lekker rustig zitten te eten.

Een hele groep is gewoon altijd luidruchtig, dat kun je niet ontkennen.

Eens. Met z'n allen naar de Macdonalds lijkt me voor iedereen passender. 

Gingergirl schreef op 30-03-2025 om 23:05:

[..]

😁, nou ik ben niet echt allergisch voor de term " tirannie van de meerderheid", wees gerust. Ik vind het in de praktijk alleen nogal meevallen.

Degene die last hebben van die "tirannie van de meerderheid " zijn veelal mensen die zelf vanuit allerlei principes het anders willen doen - en dat is wat mij betreft helemaal prima - maar voor ons geen reden daarin mee te gaan. Het wordt erg ingewikkeld als iedereen zich aan elkaar moet aanpassen, daar kom je ook niet uit: want wie moet zich dan aan wie aanpassen? Dan wordt het " tirannie van de minderheid".

De een geeft meer uit aan het een dan de ander. Hier in onze omgeving wordt er veel geld uitgegeven aan dure merkkleding. Wij doen dat niet en hebben dat ook nooit als groepsdruk of norm ervaren. Het is maar net wat je er zelf van maakt en je er iets van aan trekt denk ik.

Wij brengen onze kinderen net zo goed bij wat dingen kosten en houden een grens aan wat een feestje mag kosten ( waar baseer je op dat dat niet zo is ) Alleen kan ons budget/ grens wel anders zijn dan bv die van jou of van de buren 3 huizen verder. Net zoals dat jij weer een ander budget hanteert bv met clubjes en de buren 3 huizen verder met bv kleding. Stellen van " wat gaan ze dan doen met 16 of 18 vind ik nogal ver gezocht en impliceert meteen dan het elk jaar grootser en duurder moet en dat hoeft echt niet zo te gaan, zo flauw dit.

Kijk dochter van to heeft al vaker dit soort etentjes gehad met vriendinnen. Nu wil ze het ook graag doen met haar verjaardag. Dat kun je negatief vertalen als groepsdruk. Je kunt het ook zien dat ze het ervaren heeft als een mooie ervaring en het daarom wil. Natuurlijk kunnen andere dingen ook leuk zijn, net zo als dat dit leuk is.

Ik denk dat je mijn principes ook wat overschat. De beste remedie tegen minder principieel worden is wel het krijgen van een kind volgens mij. En ik denk dat ik al best een heel eind ben gekomen, al lijkt dat misschien niet zo, maar ik kwam van verder weg en ik heb vaak meer tijd nodig voor dingen.

Ik ben het wel met je eens dat je kinderen kunt leren dat iedereen andere dingen belangrijk vindt in het leven en dat de een daarom meer geld uitgeeft aan dure kleding, een ander aan feestjes en weer een ander aan vakanties of aan clubjes. En dat dat ook een wijze levensles is.

Toch denk ik dat groepsdruk wel degelijk een ding kan zijn, zeker op deze leeftijd.
Natuurlijk vinden die meiden zo'n etentje gezellig, maar als je negen keer per jaar uit eten gaat met je vriendinnengroep, dan willen ze op enig moment waarschijnlijk ook wel weer een keer wat anders. Na een jaar of drie zit je al bijna aan dertig etentjes. 

MamaE schreef op 31-03-2025 om 11:34:

[..]

Ik denk dat je mijn principes ook wat overschat. De beste remedie tegen minder principieel worden is wel het krijgen van een kind volgens mij. En ik denk dat ik al best een heel eind ben gekomen, al lijkt dat misschien niet zo, maar ik kwam van verder weg en ik heb vaak meer tijd nodig voor dingen.

Ik ben het wel met je eens dat je kinderen kunt leren dat iedereen andere dingen belangrijk vindt in het leven en dat de een daarom meer geld uitgeeft aan dure kleding, een ander aan feestjes en weer een ander aan vakanties of aan clubjes. En dat dat ook een wijze levensles is.

Toch denk ik dat groepsdruk wel degelijk een ding kan zijn, zeker op deze leeftijd.
Natuurlijk vinden die meiden zo'n etentje gezellig, maar als je negen keer per jaar uit eten gaat met je vriendinnengroep, dan willen ze op enig moment waarschijnlijk ook wel weer een keer wat anders. Na een jaar of drie zit je al bijna aan dertig etentjes.

Als dochter van To uitsluitend door groepsdruk zo'n etentje wil terwijl ze er zelf eigenlijk niet zo veel aan vind en liever wat anders wil doen; ja dan kan groepsdruk negatief zijn. Maar dat speelt hier volgens mij niet want To schrijft zelf dat haar dochter het gewoon erg leuk vindt en het daarom voort wil zetten met haar eigen verjaardag. Dus laten we geen groepsdruk ervan maken als daar geen aanwijzingen voor zijn. Of meerdere etentjes per jaar betekent dat je wel eens wat anders wil, is aan de meiden zelf om dat te bedenken niet aan anderen. Als je als ouder dat niet ziet zitten zul je al snel zo denken maar dat kun je niet invullen voor een ander.

Anoniemvoornu schreef op 31-03-2025 om 10:01:

[..]

Het hoeft niet altijd groepsdruk op te leveren.. Zelf opgegroeid in armoede , geen kinderfeestjes, voedselbank , gratis kleding winkelen in de kringloop met een bonnetje ik weet nog precies hoeveel broeken en shirts er per kwartaal ik mocht halen met mijn bonnetje, en dan had je het geluk dat je iemand in de klas hebt zitten die de hele klas mee mag nemen naar de bios, wiens ouder er uitdrukkelijk in de uitnodiging zet ipv een cadeau lege limonade fles mee te nemen, waar we zelf waterpistolen mee maakten op het feest.. niks pocherig gewoon 16 kinderen van de leefijd 10/12 die een geweldige dag hadden en voor mij de eerste keer in mijn leven dat ik in de bios was.

Persoonlijk vind ik het verschikkelijk dat er ouders zijn die het beleid hanteren dat als je iemand niet terug uitnodigd je niet meer uitgenodigd word want dat kost hun kind 1 feestje per jaar. Ja ik mocht/kon geen feestjes geven en dat gesprek leverden veel pijnlijkere momenten op dan het niet kunnen geven van een feestje. Als je ineens niet bij het feestje van je beste vriendin bent omdat ze je al 2 keer heeft uitgenodigd en jij haar niet en haar moeder er klaar mee is en moeder je dat ook wel even verteld en erbij zegt wat zo'n feestje wel niet kost...

To ik ben team voor maak een budget met dochter ga lekker samen kijken voor een leuke deal, zo heeft bij ons de Italiaan een heel leuke deal voor 2 personen anti pesto, allerlei kleine hapjes 37,50 drankje is ongeveer 2,50 dan ben je voor 20 euro p.p uit eten.

Voor deze kinderen, en je hebt het breed, kan je hier doneren:

Home - Stichting Jarige Job

Gingergirl schreef op 31-03-2025 om 12:21:

[..]

Als dochter van To uitsluitend door groepsdruk zo'n etentje wil terwijl ze er zelf eigenlijk niet zo veel aan vind en liever wat anders wil doen; ja dan kan groepsdruk negatief zijn. Maar dat speelt hier volgens mij niet want To schrijft zelf dat haar dochter het gewoon erg leuk vindt en het daarom voort wil zetten met haar eigen verjaardag. Dus laten we geen groepsdruk ervan maken als daar geen aanwijzingen voor zijn. Of meerdere etentjes per jaar betekent dat je wel eens wat anders wil, is aan de meiden zelf om dat te bedenken niet aan anderen. Als je als ouder dat niet ziet zitten zul je al snel zo denken maar dat kun je niet invullen voor een ander.

Dan heb je niet goed gelezen. TO schrijft nl.:

Ik vind het dus gewoon te duur. Dat mag ze doen als ze het zelf kan
betalen, maar alle andere meiden doen het ook en de meiden die ze wil
uitnodigen die hebben haar ook uitgenodigd voor hun verjaardag (ook in
een restaurant).

en

Als ze het thuis doet wil ze wel wat
anders doen dan alleen pizza eten en film kijken (want dat hebben ze
vorig jaar ook al gedaan) maar ze weet dan ook niet wat en dus wil ze
net als wat iedereen doet naar een restaurant. Maar wat zouden we thuis
dan kunnen doen?

Dus het speelt wel en ze staat zelf open voor leuke tips.

Auwereel schreef op 31-03-2025 om 12:39:

[..]

Voor deze kinderen, en je hebt het breed, kan je hier doneren:

Home - Stichting Jarige Job

Oh, wat leuk zeg! Ik heb een box gekocht, dank voor de tip 

Vrijevlinder schreef op 31-03-2025 om 12:42:

[..]

Dan heb je niet goed gelezen. TO schrijft nl.:

Ik vind het dus gewoon te duur. Dat mag ze doen als ze het zelf kan
betalen, maar alle andere meiden doen het ook en de meiden die ze wil
uitnodigen die hebben haar ook uitgenodigd voor hun verjaardag (ook in
een restaurant).

en

Als ze het thuis doet wil ze wel wat
anders doen dan alleen pizza eten en film kijken (want dat hebben ze
vorig jaar ook al gedaan) maar ze weet dan ook niet wat en dus wil ze
net als wat iedereen doet naar een restaurant. Maar wat zouden we thuis
dan kunnen doen?

Dus het speelt wel en ze staat zelf open voor leuke tips.

Agree to disagree; Ik lees er geen negatieve groepsdruk in maar dat ze het wil doen omdat ze het als leuk ervaren heeft bij de andere etentjes en niet hetzelfde wil doen als afgelopen jaar en zelf geen andere dingen weet. Niks mis mee. Als haar ouders het niet zien zitten zal ze iets anders moeten bedenken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.