Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tiener zwangerschap


Rhonda schreef op 02-08-2022 om 17:17:

[..]

Misschien moet dat meisje of haar voogd daar zelf naar op zoek? Waarom moet de zoon dat doen?

Dat schrijft Treurniet ook


Je zoon zijn vriendin
zal op zoek moeten naar opvang en begeleiding voor moeder en kind. En hij kan dan thuis blijven wonen.

Ik ben het eens met veel reageerders dat het allemaal niet makkelijk of zelfs heel lastig zal zijn, maar ik merk dat ik er al bijna opstandig van word, als ik hoor hoeveel onmogelijkheden er hier genoemd worden. Mijn eigen pubers/jong volwassenen, zouden er nog veel opstandiger van worden. Bij hen zou ik in deze situatie daarom niet teveel mijn keuze op willen dringen en de problemen willen benadrukken, dan zou het veel eerder een strijd worden. Ik zou daarom meer nadruk leggen op het feit dat het hun keuze is, maar proberen ze met een plan te laten komen, zodat het hun problemen worden en niet de mijne. Jouw punt is dat ze niet bij jou kunnen wonen, laat ze maar met een alternatief komen en daar ook verder achteraan gaan.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 17:58

Rhonda schreef op 02-08-2022 om 16:55:

[..]

Lees jij weleens kranten de laatste maanden? De combinatie urgentie hebben voor een woning en dan ook een woning krijgen bestaat niet meer. Urgentie kun je krijgen, ja dat wel, maar dan kun je onderaan de wachtlijst.

Ja maar ze kunnen die meid niet op haar 18 e op straat zetten he. Dus ik veronderstel dat ze daarom dus die urgentie krijgt en een woning via bemiddeling. 

Treurniet schreef op 02-08-2022 om 17:12:

Je zoon zijn vriendin zal op zoek moeten naar opvang en begeleiding voor moeder en kind. En hij kan dan thuis blijven wonen.

Waarom zou alleen zij daarnaar op zoek moeten? Het is net zo goed zijn kind. Als hij straks wil werken, dan zal hij toch iets van opvang moeten regelen.

Rosaline

Rosaline

02-08-2022 om 18:02 Topicstarter

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 16:18:

Ja vreemden gaan 2 tieners met een baby in huis halen... waarvan de ouders nog niet eens de moeite doen om samen met de kinderen met een hulpverlener te praten.

Wie heeft t over bij vreemden in huis? Ik ga informeren of er iemand in mijn kennissenkring een appartement of iets dergelijks weet wat een optie zou kunnen zijn.

Jonagold schreef op 02-08-2022 om 17:32:

[..]

Naast je school/studie dan neem ik aan. En bij je ouders wonend. Want met 20 uur per week zonder vervolgopleiding verdiende je ook in jouw jonge jaren niet genoeg om van te leven hoor.
En hoe het met de baby moet? Opvang! Maar die is er niet, net zoals huizen is opvang een schaars goed. Werk zal vast wel lukken, maar verder...??

Als je je nu inschrijft, dan heb je over 8 maanden echt wel een plekje. Niemand kan zijn baby sneller inschrijven, omdat je dan nog niet weet dat je zwanger bent. Maar dan zou ik wel nu actie ondernemen. 

Fulltime opvang kost niet veel als je samen niet zoveel verdient, dus het zal zeker betaalbaar voor ze zijn. Een opleiding telt ook mee voor de uren dat je kinderopvangtoeslag krijgt. Als hij fulltime gaat werken zal hij ongeveer 2000 netto verdienen en als zij parttime werkt naast haar school, dan zal dit waarschijnlijk zo rond de 1000 opleveren. Samen heb je dan toch best een mooi bedrag om van rond te komen.

Met een baby kun je prima in een kleine studio wonen, want je hebt niet veel ruimte nodig. Een bed met co sleeper meer heb je niet nodig naast de normale wooninrichting. Pas als een kind 1,5 is, begint meer ruimte belangrijker te worden, maar dan ben je alweer ruim 2 jaar verder. 

Rosaline

Rosaline

02-08-2022 om 18:12 Topicstarter

Zoon is trouwens ingeschreven bij de woningbouw. Vond hij eigenlijk niet nodig want zou wel kopen tzt 🫣 En zoon werkt ook na schooltijd en op schoolvrije dagen.

verdrietige/verdrietiege moeder:
"Nee dat klopt ik heb alleen gezegd wat ik zou doen in die situatie als mijn minderjarige dochters zwanger zouden worden van een knulletje die ze 2 maanden kende en geen baan heeft, dan zou ik het wel weten"

Vertel. En waarom denk je dat dat helpt en met welk recht je dat denkt te kunnen verwachten?

Het is op het eerste gezicht inderdaad allemaal niet zo'n fraaie uitgangspositie. Echter betekent dit niet dat deze jonge mensen per definitie geen goede ouders zouden kunnen zijn. Zoveel mensen die, against all odds, met liefde en toewijding voor hun kinderen zorgen. 

De beredenering dat " hij haar zwanger heeft gemaakt" is bijzonder. Ze waren er beiden bij. Een ongeluk zit in een klein broekje zullen we maar zeggen.

De adviezen die gegeven worden in de richting van; ' laat ze maar vast naar de kliniek gaan zodat de bedenktijd gaat lopen/ in dit geval lijkt abortus de beste optie' vind ik ronduit schokkend! Baas in eigen buik weten jullie nog?! Werkt twee kanten op hè! Er is maar één iemand die hier op dit moment ook maar iets over te zeggen heeft!  Zelfbeschikkingsrecht is een groot goed, bevochten door voorgaande generaties om de jonge vrouwen van nu te beschermen zodat ze niet onder druk een keuze hoeven te maken waar ze niet achter staan. Ook als deze keuzes niet handig lijken. Iemand in een kwestbare positie (minderjarig, korte relatie, zwanger, geen zelfstandige huisvesting) richting abortus proberen te bewegen vind ik schandalig. Ik denk dat ze meer heeft aan een steun, liefde, betrokkenheid én een realistisch beeld van alle mogelijke scenario's. Hiermee kan ze zelf een keuze maken over wat ze wilt en wat de consequenties van haar keuzes zullen zijn.

Natuurlijk is het meer dan logisch dat TO haar grenzen aangeeft en ze niet in huis neemt. Ik denk dat dit ook vooral goed is om bij de betrokken hulpverlening aan te geven, dan gaan zij andere wegen bewandelen zodat deze jonge vrouw met mogelijk straks een baby niet op straat komen te staan. 

Je bent als ouder overigens niet verplicht je kinderen tot hun 21e onderdak te bieden. Je bent wel in bepaalde mate financieel aansprakelijk.

Biebel schreef op 02-08-2022 om 16:48:

[..]

Helemaal waar. Maar het zijn kinderen die een heel volwassen keus willen maken, nl om een bevruchte eicel te laten uitgroeien tot een mens.

Als je dat wil, mag je best laten zien dat je goed voor jezelf kunt zorgen. Natuurlijk mogen/moeten ouders, voogden en begeleiders betrokken zijn, vragen stellen en kritisch zijn. Maar kern van ouderschap is toch echt zélf doen, en niet de grootouders alles laten doen. Dus daarom zelf dat plan maken, zelf huisvesting bedenken iom voogd enz.

Dat meisje woont in een instelling, dus het feit dat zij dat niet kan is al bewezen. 

Een huis en een baan zoeken is niet stap 1, stap 1 met zijn allen bij neutrale hulpverlening gaan praten zoals het FIOM. Niet de oplossing bedenken voor en over, terwijl het probleem niet is verkend. 

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 19:28:

[..]

Dat meisje woont in een instelling, dus het feit dat zij dat niet kan is al bewezen.

Meisje is uit huis geplaatst omdat haar ouders de opvoeding niet aankonden (om wat voor reden dan ook, hoeft niet aan meisje te liggen). Om diverse redenen ging het ook niet goed bij pleeggezinnen en zo kom je op een gegeven moment bij een instelling uit, als je nog minderjarig bent. Maar dat is dus geen bewijs dat ze niet goed voor zichzelf kan zorgen.

VerdrietiegeMoeder schreef op 02-08-2022 om 12:35:

[..]

Seks heeft gevolgen!!! En als je die gevolgen niet aan kan waarom neem je dan het risico?

en achteraf kijk je een koe in zn kont... 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 19:34

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 19:28:

[..]

Dat meisje woont in een instelling, dus het feit dat zij dat niet kan is al bewezen.

Dat meisje woont daar omdat haar ouders het niet konden, niet omdat ze het zelf niet kan. Er is dus helemaal niks bewezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.