Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Sinterklaas en ontspullen

Ik ben i.v.m. een verhuizing begin volgend jaar aan het ontspullen. Daarom wil ik ook geen nieuwe spullen meer in huis halen. Dus ook geen pakjesavond met allemaal cadeautjes. Hoe zou ik de pakjesavond dan in kunnen richten? We vieren het met mijn gezin. De kinderen zijn  11 en 13. 
Gourmetten kan zoals we elk jaar doen gewoon doorgaan, maar wat nog meer?

Miepjecody schreef op 02-10-2024 om 22:14:

[..]

Nee ik kom niet uit België.

Ik snap gewoon niet waarom je op die leeftijd iets met je kinderen aan Sinterklaas wil doen.

Wij vierden vroeger altijd Sint met oom en tante, tot uiteindelijk de groep te groot werd, zijn we met mijn ouderlijk gezin gaan doen en dat doen we nog steeds. Gezellig samen wat eten, cadeautjes en na borrelen. We trekken lootjes, maar soms krijgt iemand nog iets voor de flauwekul, gedichtje erbij. We hebben echt de grootste lol. Wij vieren geen kerst, oud en nieuw ofzo samen, maar Sint is heilig.

Miepjecody schreef op 03-10-2024 om 07:03:

[..]

Ik zeg niet dat ze het moet afschaffen, ze vraagt om het zonder cadeautjes te doen.

Andere dingen zoals spelletjes kun je toch ook op andere dagen doen?

Nou je schreef dat je niet begrijpt waarom je met kinderen van die leeftijd (11&13) nog aan Sinterklaas zou doen. Alsof kinderen van die leeftijd het ineens niet meer leuk vinden.

Ja spelletjes kun je ook op andere dagen doen. Als je het op andere dagen doet en niks met Sint schaf je het dus af want dan doe je dus niks op die feestdag. Maar is het zo vreemd om op een feestdag een traditie te hebben? Bv in de vorm van een bepaald spel? Toch leuk juist.

Decembermamma schreef op 02-10-2024 om 16:18:

[..]

Jawel hoor bij de meeste mensen is het na groep 5 van de jongste in huis het moment dat pakjesavond geschrapt wordt. Of in ieder geval afgebouwd.

Pakjesavond als in grote zakken met veel kadoos misschien maar meestal wordt er een andere invulling aangegeven.

Wel met samen iets doen en toch ook kleine geschenken.

Gaan de kinderen uit huis dan veranderd er weer wat of de traditie blijft binnen het gezin of de kinderen, jongvolwassenen tegen die tijd, gaan het samen met vrienden vieren.

Dat is wat ik om mij heen zie. De studentenhuizen om mij heen vieren het allemaal, ik zie ware kunstwerken aan surprises naar binnen getild worden.

rionyriony schreef op 03-10-2024 om 07:01:

Mogelijk zit je nu in een weggooi-fixatie. Omdat je nu de kans hebt om keuzes te maken. Maar leeg is later, als je eraan gewend bent, ook saai. En weggooien maakt de vroegere aanschaf niet ongedaan; integendeel; later koop je de meeste dingen weer opnieuw.

Jasperina had ook hier een lied over: Gooi Weg.

https://www.youtube.com/watch?v=G02SNNoq3v8

Daar ben je zelf bij.

Ik heb ook flink ontsteld en 99% is ook nooit weer terug gekomen en die andere 1% is terug gekomen omdat anderen vonden dat ik echt niet zonder kon, maar dat zijn dan ook dingen die vrij snel alsnog weer weg gaan.

Miepjecody schreef op 02-10-2024 om 22:14:

[..]

Nee ik kom niet uit België.

Ik snap gewoon niet waarom je op die leeftijd iets met je kinderen aan Sinterklaas wil doen.

Vanwege de sfeer, gezelligheid en de traditie niet verloren te laten gaan.

Na de kinderleeftijd vier je het in de vorm van lootjes trekken, gedicht, surprise en cadeautjes kopen. 

Maar mensen die dit feest te letterlijk nemen, die stoppen ermee, omdat de leeftijd voorbij is, maar die gaan voorbij aan een andere invulling eraan te geven

wij hebben vorig jaar een escaperoom thuis gedaan:
https://inspectorpuzzels.nl/sinterklaas-escape-room-voor-thuis/

Als je hem doet dan die van 13+ die andere gaat voor jouw kinderen te makkelijk zijn. 
Het was echt super leuk. Je kan het zo volledig maken als je wil. Ik had het halve huis omgetoverd tot de kamers die nodig waren o.a kantoor van de Sint. Dus ik had een hoop zooi maar dat is net wat je er zelf van maakt. 
Dit jaar komt ook nog een nieuwe uit en die gaan we dit jaar doen. Dochter geloofd voor het eerst niet meer. 

ik vier heel mijn leven jaarlijks sinterklaas. Kan me niet voorstellen dat ik daar mee stop. Toen ik zelf klein was kwam de zak, toen mijn kinderen klein waren kwam de zak. En alle tussenliggende periodes altijd hilarische dobbelspellen of surprise opdrachten. In familieverband standaard.  Maar wisselend ook weleens met verenigingen of collega’s 
Heerlijk sinterklaas! Het is mijn favoriete feest. En ik kan wat dat betreft niet wachten op kleinkinderen, dan komt er weer een zak😄

BritgetJones007 schreef op 03-10-2024 om 09:08:

[..]

Vanwege de sfeer, gezelligheid en de traditie niet verloren te laten gaan.

Na de kinderleeftijd vier je het in de vorm van lootjes trekken, gedicht, surprise en cadeautjes kopen.

Maar mensen die dit feest te letterlijk nemen, die stoppen ermee, omdat de leeftijd voorbij is, maar die gaan voorbij aan een andere invulling eraan te geven

Dat kan he. Het kan ook anders. Ik haat gedichten en surprises. Bovendien zijn we maar met ons drieën in huis dus wie wie heeft met een lootje is al snel ontdekt 🤣

PinkFlower schreef op 03-10-2024 om 09:22:

wij hebben vorig jaar een escaperoom thuis gedaan:
https://inspectorpuzzels.nl/sinterklaas-escape-room-voor-thuis/

Als je hem doet dan die van 13+ die andere gaat voor jouw kinderen te makkelijk zijn.
Het was echt super leuk. Je kan het zo volledig maken als je wil. Ik had het halve huis omgetoverd tot de kamers die nodig waren o.a kantoor van de Sint. Dus ik had een hoop zooi maar dat is net wat je er zelf van maakt.
Dit jaar komt ook nog een nieuwe uit en die gaan we dit jaar doen. Dochter geloofd voor het eerst niet meer.

Dat ziet er leuk uit! Dit ga ik in de groep gooien!

duizel schreef op 02-10-2024 om 14:00:

ik zou ze een uitstapje cadeau doen. Bioscoopkaart, een keer klimbos, zwemmen bij centerparcs, bij een groter budget een keer naar een pretpark.

Dit 

Ik ben 40 jaar oud en heb tot nu toe elk jaar van m'n leven Sinterklaas gevierd, al dan niet tijdens kerst. Mét cadeautjes. En ik heb zelf geen kinderen. Sinterklaas zonder cadeautjes zou vast gezellig zijn, maar daar zou ik zelf nooit voor kiezen.

Geef ze dan geen 'meuk', maar een boek, een gezelschapsspel, idd die dure schoenen die ze willen, bioscoopbonnen, etc. Genoeg te bedenken. Maar goed, ik vind cadeautjes geven minstens zo leuk als cadeautjes krijgen. 

Miepjecody schreef op 03-10-2024 om 07:03:

[..]

Ik zeg niet dat ze het moet afschaffen, ze vraagt om het zonder cadeautjes te doen.

Andere dingen zoals spelletjes kun je toch ook op andere dagen doen?

Dat kan, net zoals dat half NL met Kerst aan de gourmet zit, dat kan ook op andere dagen 

Hier ook echte Sint-fans, met volwassen kinderen. Ik verbaas me er altijd over als mensen zeggen dat ze het niet vieren of 'sint dit jaar overslaan'. 
Als ik één feest wil overslaan, dan is dat wel kerst. Maar daar kom je heel lastig onderuit. En niemand die zegt: we slaan kerst dit jaar over. (Waarschijnlijk zou ik al tevreden zijn als ze al die sentimentele reclames en opgedrongen luxe afschaften. )

Wilmamaa schreef op 03-10-2024 om 23:29:

Hier ook echte Sint-fans, met volwassen kinderen. Ik verbaas me er altijd over als mensen zeggen dat ze het niet vieren of 'sint dit jaar overslaan'.
Als ik één feest wil overslaan, dan is dat wel kerst. Maar daar kom je heel lastig onderuit. En niemand die zegt: we slaan kerst dit jaar over. (Waarschijnlijk zou ik al tevreden zijn als ze al die sentimentele reclames en opgedrongen luxe afschaften. )

Kijk nooit naar reclames, maar luxe hoeven ze mij niet op te dringen.... ik houd ervan, zeker met Kerst. Heerlijk, in een mooie jurk naar een chique diner. Maar evengoed doen we 'n kerst met kleding waarin iedereen kiest waarin hij zich comfortabel voelt en maken er thuis een gezellig dag van. Sint hebben we uitgebreid gevierd tot ze op een leeftijd kwamen waarin ik ze kon laten kiezen, en dat was voor Kerst. 

Dus snap ik het probleem niet, er is toch niemand die je verplicht om kerst te vieren? kies voor het feest dat jij en je gezin leuk vinden. 

dan

dan

04-10-2024 om 11:22

Yumi schreef op 04-10-2024 om 09:48:

[..]

Kijk nooit naar reclames, maar luxe hoeven ze mij niet op te dringen.... ik houd ervan, zeker met Kerst. Heerlijk, in een mooie jurk naar een chique diner. Maar evengoed doen we 'n kerst met kleding waarin iedereen kiest waarin hij zich comfortabel voelt en maken er thuis een gezellig dag van. Sint hebben we uitgebreid gevierd tot ze op een leeftijd kwamen waarin ik ze kon laten kiezen, en dat was voor Kerst.

Dus snap ik het probleem niet, er is toch niemand die je verplicht om kerst te vieren? kies voor het feest dat jij en je gezin leuk vinden.

Zo denk ik er ook over, je kiest wat het best bij jullie past. Beide vieren kan natuurlijk ook. 

Wij doen bij kerst altijd een lunch, vind ik fijner dan een diner bereiden. Verder tapas en iets lekkers bij de koffie. Normaal gezien geen kadoos. Maar heb voor onze zoon en zijn vriendin een dinerbon gekocht, zij hadden ook iets voor ons gekocht namelijk.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.