Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Sinterklaas en ontspullen

Ik ben i.v.m. een verhuizing begin volgend jaar aan het ontspullen. Daarom wil ik ook geen nieuwe spullen meer in huis halen. Dus ook geen pakjesavond met allemaal cadeautjes. Hoe zou ik de pakjesavond dan in kunnen richten? We vieren het met mijn gezin. De kinderen zijn  11 en 13. 
Gourmetten kan zoals we elk jaar doen gewoon doorgaan, maar wat nog meer?

mijn dochter gelooft niet meer, maar hier wordt wel aan schoenzetten en pakjesmiddag gedaan. Gezellig juist. Dochter wil ook niet weten wat en wanneer. Opeens verschijnen de zakken op magische wijze ♥️

Ik zou kiezen voor:
- chocoladeletter/ ander snoepgoed
- iets voor hun nieuwe kamer: dekbedovertrek, lampje, kussens 
- kleding: van Sint mag meer dan van je ouders 😉
- sporttas/ kleding sportclub 
- uitje 

Bij ons zitten er ook cadeaus voor onszelf in. Vaak gewoon nuttige dingen die we tich al nodig hadden. Een bordspel voor iedereen, kerstpuzzel, leuke kerstbal voor in de boom. Natuurlijk ook een chocoladeletter voor ons.

Mugske schreef op 02-10-2024 om 15:15:

mijn dochter gelooft niet meer, maar hier wordt wel aan schoenzetten en pakjesmiddag gedaan. Gezellig juist. Dochter wil ook niet weten wat en wanneer. Opeens verschijnen de zakken op magische wijze ♥️

Ik zou kiezen voor:
- chocoladeletter/ ander snoepgoed
- iets voor hun nieuwe kamer: dekbedovertrek, lampje, kussens
- kleding: van Sint mag meer dan van je ouders 😉
- sporttas/ kleding sportclub
- uitje

Bij ons zitten er ook cadeaus voor onszelf in. Vaak gewoon nuttige dingen die we tich al nodig hadden. Een bordspel voor iedereen, kerstpuzzel, leuke kerstbal voor in de boom. Natuurlijk ook een chocoladeletter voor ons.

Nou! Dat is er wel een die we hier vaak gehanteerd hebben (en ook heeft bijgedragen aan het geloof in de sint trouwens . Sinterklaas aangrijpen als reden om eens uit de band te springen met het een en ander, leuk toch

Hier hebben we toen de kinderen al op de middelbare zaten en uit het speelgoed gegroeid waren een spelcomputer kado gedaan met sinterklaas, terwijl we ons altijd als geen voorstander van spelcomputers profileerden naar de kinderen toe. Dat was wel een leuke verrassing. 

IMI-x2 schreef op 02-10-2024 om 14:33:

[..]

Kom je misschien uit België?

In Nederland is Sinterklaas niet aan leeftijd gebonden.

Jawel hoor bij de meeste mensen is het na groep 5 van de jongste in huis het moment dat pakjesavond geschrapt wordt. Of in ieder geval afgebouwd. 

Ga lekker gourmetten.  Geef ze een chocolade letter, en geef er een waardebon bij van ikea, zodat ze zelfspulletjes voor hun nieuwe kamer kunnen kopen.

Decembermamma schreef op 02-10-2024 om 16:18:

[..]

Jawel hoor bij de meeste mensen is het na groep 5 van de jongste in huis het moment dat pakjesavond geschrapt wordt. Of in ieder geval afgebouwd.

In jouw omgeving misschien, hier niet hoor. Wel dat sommigen kerst met cadeautjes gaan doen ipv Sinterklaas maar het gros viert het nog wel. Mijn jongste zit nu in groep 5, als ik het nu ineens zou gaan schrappen zou dat echt niet gewaardeerd worden en de oudsten hebben dan jarenlang Sint gevierd en zij maar heel kort. Scheelt wel dat iedereen het leuk vindt. Als niemand het meer leuk zou vinden dan is het een ander verhaal.

Leuk dat jij wil ontspullen, maar betekent dat ook dat je je kinderen een leuk feest moet ontzeggen?
Mijn kinderen geloven al een tijd niet meer, maar Sinterklaas houden we erin. Omdat we dat gezellig vinden. Niet meer met tig schoencadeautjes maar het is wel het moment dat om wat wensen in vervulling te laten gaan.
Iets geven wat ze echt graag willen of nodig hebben,  betekent dat toch automatisch dat je hele huis weer dichtslibt? Uitjes zijn ook leuk, zouden ze niks weten. Maar meestal hebben kinderen van leeftijd wel wensen.

Tussen "allemaal cadeautjes" en niks geven zit een scala van mogelijkheden.

Ik zou vragen hoe de kinderen er in staan maar wel dingen kopen voor de zak. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik een fervent sintvierder ben.
Voor die leeftijd kocht ik dingen die voor hun belangrijk zijn: een trui van een favoriete game, nieuwe oortjes, handschoenen met touch, telefoonhoesje, exploding kittens, mooie sjaal, sporttenue, dat éne net te dure truitje, makeupkwasten, online gametegoed voor Playstation, zaadjes voor de moestuin met schepje enz enz.
Allemaal nuttige dingen of leuke dingen die geen ruimte kosten of op gaan. Nooit frut en zeker geen goedkope zakvulling want dan moet je inderdaad gaan ontspullen.
Ik kijk wat ze nodig hebben in de komende tijd, wat er aan bijvoorbeeld uitstapjes of reizen gepland staat of waar ze zelf druk mee zijn.

Anouk1234

Anouk1234

02-10-2024 om 16:47 Topicstarter

Rosehip schreef op 02-10-2024 om 16:36:

Leuk dat jij wil ontspullen, maar betekent dat ook dat je je kinderen een leuk feest moet ontzeggen?
Mijn kinderen geloven al een tijd niet meer, maar Sinterklaas houden we erin. Omdat we dat gezellig vinden. Niet meer met tig schoencadeautjes maar het is wel het moment dat om wat wensen in vervulling te laten gaan.
Iets geven wat ze echt graag willen of nodig hebben, betekent dat toch automatisch dat je hele huis weer dichtslibt? Uitjes zijn ook leuk, zouden ze niks weten. Maar meestal hebben kinderen van leeftijd wel wensen.

Tussen "allemaal cadeautjes" en niks geven zit een scala van mogelijkheden.

Ik wil mijn kinderen juist geen leuk feest ontzeggen, maar het alleen een andere invulling geven.

Anouk1234 schreef op 02-10-2024 om 16:47:

[..]

Ik wil mijn kinderen juist geen leuk feest ontzeggen, maar het alleen een andere invulling geven.

Daar heb ik ook ideeën voor gegeven. Geen tig kleine cadeautjes, maar je kinderen om een lijstje vragen met een paar dingen ze echt graag willen of nodig hebben (en daar eventueel een duurdere versie van geven).

Of wil je helemaal niks geven?

bij ons zijn de kinderen 16+ en we vieren het nog steeds in de rare verzameling ex met zijn vrouw, zijn schoonouders, zijn ouders, mijn ouders en nog 1 overgrootouders, en 3 kinderen/jongvolwassenen.

Van zakken met kadootjes zijn we nu naar 1 kadootje, verplicht uit de kringloop pp en dan een dobbelspel. Vorig jaar heeft iedereen gestreden om maar de toiletborstel te winnen. Staat nu in een vakantiechalet.

Eerst stamppotbuffet en dan het spel.
Ik hoop dat we het nog lang zo mogen vieren.

Ik zou het sowieso met de kinderen ruim op tijd bespreken zodat ze weten dat jij het anders wil en hun ook een stem geven in de nieuwe manier van vieren. Vind als de jongste 11 is en nog op de basisschool zit het best ook jong om pakjes avond af te schaffen. 

Ik kreeg op die leeftijd vaak een rittenkaart voor de kunstijsbaan waar ik graag met vriendinnen heen ging. Mijn eigen kinderen kregen op die leeftijd graag boeken, computer spelletjes of een kadobon voor de bioscoop.

Ik begin altijd rond op deze tijd, maar soms al eerder goed op te letten wat de kinderen aangaven te werken hebben/kopen/nodig hadden. 
Meestal had ik per kind een boek,  een wens die in vervulling ging,  de nieuwe winterpyjama, de nieuwe wanten of pantoffels alles ging met gedicht in de zak. Nieuwe sokken of ondergoed alles wat ze nodig hadden rond die tijd ging in de zak.  De voor de normale vervanging van viltstiften voor school net te dure kocht mama niet maar de Sint wel. 

met een grotere groep (dus ook opa oma oom tante enz) kan je heel leuk kadootjes spel doen en dan iedereen neemt 2 kadootjes mee; 1 iets wat hij heeft liggen (goed voor het ontspullen) en 2 was iets wat je zelf heel lekker vind (dat kan iemand anders ook heerlijk vinden maar ook vies, zaten hele creatieve eet en drinkwaren tussen) en daar gezellig om dobbelen

Anouk1234 schreef op 02-10-2024 om 16:47:

[..]

Hebben zij al aangegeven hoe zij het willen vieren?

Miepjecody schreef op 02-10-2024 om 14:31:

Waarom zou je wat met kinderen van 11 en 13 wat moeten doen op pakjesavond??

Omdat dat heel erg leuk is. 
Ik zou het lekker groots aanpakken met surprise en gedicht en dan zoals die posts met nieuwe Nikes die als gewone nieuwe schoenen net te duur zijn, maar als cadeau net wel kunnen. Of zo’n uitje ofzo. 
En dan opvullen met een chocoladeletter, speculaaspop en decemberkraslot voor iedereen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.