Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Sinterklaas en ontspullen

Ik ben i.v.m. een verhuizing begin volgend jaar aan het ontspullen. Daarom wil ik ook geen nieuwe spullen meer in huis halen. Dus ook geen pakjesavond met allemaal cadeautjes. Hoe zou ik de pakjesavond dan in kunnen richten? We vieren het met mijn gezin. De kinderen zijn  11 en 13. 
Gourmetten kan zoals we elk jaar doen gewoon doorgaan, maar wat nog meer?

Wij vieren geen Sinterklaas meer, maar geven elkaar met kerst een cadeautje. Letterlijk: we trekken lootjes met een verlanglijstje erop en dan koop je 1 cadeau voor degene die je getrokken hebt. Het budget is 50 euro pp, de kinderen krijgen dat geld van ons, zodat zij zelf een cadeau kunnen kopen daarmee. 

Iedereen vindt het erg leuk, het is spannend om lootjes te trekken en het geheim te houden. En je krijgt echt iets waar je wat aan hebt, met dat bedrag. De jongste vindt het leuk om meerdere cadeautjes te krijgen, maar dan wel binnen het budget, dus dat is ook prima. 

Wilmamaa schreef op 03-10-2024 om 23:29:

Hier ook echte Sint-fans, met volwassen kinderen. Ik verbaas me er altijd over als mensen zeggen dat ze het niet vieren of 'sint dit jaar overslaan'.
Als ik één feest wil overslaan, dan is dat wel kerst. Maar daar kom je heel lastig onderuit. En niemand die zegt: we slaan kerst dit jaar over. (Waarschijnlijk zou ik al tevreden zijn als ze al die sentimentele reclames en opgedrongen luxe afschaften. )

Wij slaan kerst ieder jaar over, we zijn dan op vakantie en waar wij zijn is nagenoeg alles dicht dus die dag eten we boterhammen.

Mijn zoon is tussen Sint en Kerst jarig dus vond het sowieso een vervelende periode om een cadeau feest te doen. Onze zoon krijg rond de zomer meestal wel wat leuks. 

dan

dan

04-10-2024 om 13:14

Decembermamma schreef op 04-10-2024 om 13:02:

[..]

Wij slaan kerst ieder jaar over, we zijn dan op vakantie en waar wij zijn is nagenoeg alles dicht dus die dag eten we boterhammen.

Mijn zoon is tussen Sint en Kerst jarig dus vond het sowieso een vervelende periode om een cadeau feest te doen. Onze zoon krijg rond de zomer meestal wel wat leuks.

Ik kan me nog een kerstdag herinneren waarop ik spaghetti maakte want mijn ouders waren elders uitgenodigd. Mijn vriend, inmiddels al jaren mijn man, en mijn opa die bij ons inwoonde, aten dus pasta. Ook een blik perziken op sap erbij. 

Sinds de kinderen geen speelgoed meer willen, doen we eigenlijk ook geen sinterklaas meer. We hebben het nog 1 jaar geprobeerd met kleding en nuttige dingen en zo, maar daar zaten ze totaal niet op te wachten. Schoen zetten doen ze dan nog wel steeds.

Rosehip schreef op 02-10-2024 om 16:50:

[..]

Daar heb ik ook ideeën voor gegeven. Geen tig kleine cadeautjes, maar je kinderen om een lijstje vragen met een paar dingen ze echt graag willen of nodig hebben (en daar eventueel een duurdere versie van geven).

Of wil je helemaal niks geven?

Waarom zo aanvallend?

Miepjecody schreef op 02-10-2024 om 22:14:

[..]

Nee ik kom niet uit België.

Ik snap gewoon niet waarom je op die leeftijd iets met je kinderen aan Sinterklaas wil doen.

Smaken verschillen, veel mensen vinden Sinterklaas leuk, anderen vinden het veel gedoe.

Met oudere kinderen kan je er een andere invulling aangeven, die voor jezelf als ouder mogelijk ook leuker is.

Zoals lootjes trekken of dobbelen om de cadeautjes. Met veel minder cadeautjes per persoon. Gewoon gezellig samenzijn.

ipv die zak met cadeautjes, een gezamenlijk dagje weg? Leuke kaart met daarin een aantal opties waarbij iedereen de keuze mag aankruisen, meeste stemmen gelden. Iets lekkers erbij en geen extra spullen in te pakken. Wel een dagje samen weg om bij te komen van de verhuisdrukte. 

de aanloop naar Sinterklaas is ook een geschikte te tijd, om nog goede spullen die je kwijt wilt online aan te bieden. Dan zijn veel mensen op zoek naar cadeautjes.

Yumi schreef op 04-10-2024 om 09:48:

[..]

Kijk nooit naar reclames, maar luxe hoeven ze mij niet op te dringen.... ik houd ervan, zeker met Kerst. Heerlijk, in een mooie jurk naar een chique diner. Maar evengoed doen we 'n kerst met kleding waarin iedereen kiest waarin hij zich comfortabel voelt en maken er thuis een gezellig dag van. Sint hebben we uitgebreid gevierd tot ze op een leeftijd kwamen waarin ik ze kon laten kiezen, en dat was voor Kerst.

Dus snap ik het probleem niet, er is toch niemand die je verplicht om kerst te vieren? kies voor het feest dat jij en je gezin leuk vinden.

Uhm ja kerst is in de meeste families toch wel soort van verplicht. Je kan natuurlijk altijd stomweg niet meedoen, maar daarmee zou je best iemand flink kwaad kunnen maken en/of kwetsen.

Anouk1234

Anouk1234

05-10-2024 om 14:30 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 05-10-2024 om 11:01:

de aanloop naar Sinterklaas is ook een geschikte te tijd, om nog goede spullen die je kwijt wilt online aan te bieden. Dan zijn veel mensen op zoek naar cadeautjes.

Daar ben ik ook al mee bezig en de verkopen lopen goed

Anouk1234

Anouk1234

05-10-2024 om 14:32 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 05-10-2024 om 11:09:

[..]

Uhm ja kerst is in de meeste families toch wel soort van verplicht. Je kan natuurlijk altijd stomweg niet meedoen, maar daarmee zou je best iemand flink kwaad kunnen maken en/of kwetsen.

Precies. Daarom waren kerst 2020 (lockdown) en kerst 2023 (zelf corona) ook zo fijn.

Zeespiegel schreef op 05-10-2024 om 11:09:

[..]

Daar kan je toch over praten? De afspraak met mijn kinderen is wil je iets doen met vrienden, op vakantie of wat dan ook, ik vermaak mezelf wel. Zelfde afspraak voor andere feestdagen en/of verjaardagen. Daardoor zijn ze er niet altijd, prima het is geen verplichting!

Yumi schreef op 06-10-2024 om 21:27:

[..]

Daar kan je toch over praten? De afspraak met mijn kinderen is wil je iets doen met vrienden, op vakantie of wat dan ook, ik vermaak mezelf wel. Zelfde afspraak voor andere feestdagen en/of verjaardagen. Daardoor zijn ze er niet altijd, prima het is geen verplichting!

Helaas is het bij sommige dus wel een verplichting en accepteert niet iedereen en Nee ik kan niet. Dus zo simpel als jij het stelt is het helaas niet. Dat heb ik wel geleerd van jarenlang forumen hoeveel familieruzies er kunnen ontstaan omdat iemand iets anders wil met kerst

Lollypopje schreef op 07-10-2024 om 06:18:

[..]

Helaas is het bij sommige dus wel een verplichting en accepteert niet iedereen en Nee ik kan niet. Dus zo simpel als jij het stelt is het helaas niet. Dat heb ik wel geleerd van jarenlang forumen hoeveel familieruzies er kunnen ontstaan omdat iemand iets anders wil met kerst

Na jarenlang forummen heb ik vooral geleerd dat dit soort toestanden vooral komen omdat er niet gewoon duidelijk wordt gezegd wat de wensen zijn rondom feestdagen.

Ik wil ook geen verplichtingen rond kerst, naar familieverjaardagen ga ik trouwens ook niet als het niet om kinderen gaat. Weet iedereen en hoor ik nooit wat over.

yasmijn27 schreef op 07-10-2024 om 06:37:

[..]

Na jarenlang forummen heb ik vooral geleerd dat dit soort toestanden vooral komen omdat er niet gewoon duidelijk wordt gezegd wat de wensen zijn rondom feestdagen.

Ik wil ook geen verplichtingen rond kerst, naar familieverjaardagen ga ik trouwens ook niet als het niet om kinderen gaat. Weet iedereen en hoor ik nooit wat over.

Deels kan dat zeker helpen. Toch komt het voor dat ouders/familie zwaar beledigt zijn als je die keuze maakt en duidelijk Je grenzen stelt.

Ik heb er al diverse familieruzi topics over gelezen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.