Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Sinterklaas en ontspullen

Ik ben i.v.m. een verhuizing begin volgend jaar aan het ontspullen. Daarom wil ik ook geen nieuwe spullen meer in huis halen. Dus ook geen pakjesavond met allemaal cadeautjes. Hoe zou ik de pakjesavond dan in kunnen richten? We vieren het met mijn gezin. De kinderen zijn  11 en 13. 
Gourmetten kan zoals we elk jaar doen gewoon doorgaan, maar wat nog meer?

Een dobbelspel met per persoon één klein cadeautje van bijvoorbeeld €2,50?
Gourmetten, hapjes, whatever erbij. 

Sinterklaas kan ook heel gezellig zijn zonder stapels cadeaus. 

Naast de spelletjeavond die bij ons meestal gebruikelijk was, en die ik aan zou raden: ook bij ontspullen moet je wat spullen overhouden die je zo in het dagelijks leven gebruikt. Als ze kledinggeld hebben, daar een extraatje bovenop toezeggen, extra keer lievelingseten (hier was de zelfgemaakte "pappapizza" erg populair, meer werk voor man dan gewoon koken, maar geliefd), favoriet drogisterij-artikel, zoiets.

ik zou ze een uitstapje cadeau doen. Bioscoopkaart, een keer klimbos, zwemmen bij centerparcs, bij een groter budget een keer naar een pretpark. 

In plaats van pakjesavond een leuk uitje plannen met z'n allen? 

Of iets geven wat ook nog een soort van nuttig is? Kind hier wil heel graag een specifiek soort Nikes. Vind ik te duur zolang hij in de groei is en zou hij normaal nooit krijgen. Nu denk ik erover om ze met Sinterklaas toch te geven. Nieuwe schoenen heeft hij nodig, die Nikes niet perse. Maar dat is dan het extraatje en voor hem voelt dat volgens mij ook echt als kado. 

Ik zou dan iets cadeau doen voor in het nieuwe huis, leuk dingetje voor op hun kamer of zo. Maar dat kan ook in de vorm van een tegoedbon, dat jullie dat na de verhuizing pas gaan kopen. 
Of iets wat weinig ruimte inneemt en wat ze sowieso wel gebruiken. 
Een of andere prul van een paar euro zou ik juist niet doen. 

Voor de avond kun je wel gewoon gourmetten en wat spelletjes doen. Je kinderen zijn oud genoeg om te begrijpen waarom het dit jaar anders is en geloven ook niet meer in sinterklaas.

een gedicht en surprise knutselen en een uitstapje bedenken, dat aan elkaar geven. Spullen die kinderen niet meer willen inpakken voor de arme kinderen met sinterklaas en in de zak doen. Geef de kinderen iets wat je toch al wilde geven, kleren ofzo.

Wij versieren de kerstboom na het gourmetten. Al jaren een groot succes.

Waarom zou je wat met kinderen van 11 en 13 wat moeten doen op pakjesavond??

Miepjecody schreef op 02-10-2024 om 14:31:

Kom je misschien uit België?

In Nederland is Sinterklaas niet aan leeftijd gebonden.

Is je hele gezin aan het ontspullen? Of alleen jij?
Ik zou mijn kinderen niet de dupe laten zijn van een naderende verhuizing, door Sinterklaas opeens op een andere manier te gaan vieren. Uitjes, tegoedbonnen, kan allemaal wel maar het oogt zo ' kaal". Alleen als ze dat graag zelf ook willen zou ik het doen. 
Verwacht je echt nog een verlanglijstje met wensen die in grote dozen zitten? 

Zoals anderen ook al zeggen: ervaringen geven. En/of games: best duur, maar neemt niet echt plek in. 
Hier zat de zak overigens altijd voor de helft vol met spullen die we anders ook wel nodig hadden: nieuwe kalender, sokken, nieuwe handschoenen - dat werk. En een chocoladeletter voor iedereen. 
O ja, nog een cadeau dat een hit is in die leeftijdscategorie, en geen plaats inneemt: de advent-kras(lot)kalender. Al kan ik mij goed voorstellen dat er mensen zijn die daar bezwaren tegen hebben (inleveren mag pas vanaf 18 trouwens, maar goed, dan ging ik naar de sigarenboer om die 5 euro te innen voor zoon).

https://swapsint.org/

Eerst ontspullen en dan iets nieuws regelen (geruild of gekocht).

Miepjecody schreef op 02-10-2024 om 14:31:

Omdat ze dat leuk vinden misschien?

IMI-x2 schreef op 02-10-2024 om 14:33:

[..]

Kom je misschien uit België?

In Nederland is Sinterklaas niet aan leeftijd gebonden.

Ik kom niet uit België, maar bij ons thuis was/is Sinterklaas ook aan leeftijd gebonden. Hier is Sinterklaas een echt kinderfeest. Met schoen zetten, liedjes zingen en Sinterklaas en Piet die pakjes komen brengen. Vanaf dat alle kinderen in het gezin niet meer geloven houdt dit op. Wij hadden meestal nog wel iets lekkers op pakjesavond; chocoladeletter, kruidnoten ed. En dat was het dan. Gelukkig geen surprise of dobbelspelletjes met prullen.

Natuurlijk moet iedereen dat zelf weten. Maar ik zou het helemaal niet zo gek vinden om op een gegeven moment te stoppen met een grote zak cadeaus. Als je het geld hebt en het wel leuk vindt, vooral doen. Maar aangezien TO het niet wil lijkt het mij dus helemaal niet schraal om er alleen een gezellige avond van te maken. 

Meesje schreef op 02-10-2024 om 14:57:

[..]

Ik kom niet uit België, maar bij ons thuis was/is Sinterklaas ook aan leeftijd gebonden. Hier is Sinterklaas een echt kinderfeest. Met schoen zetten, liedjes zingen en Sinterklaas en Piet die pakjes komen brengen. Vanaf dat alle kinderen in het gezin niet meer geloven houdt dit op. Wij hadden meestal nog wel iets lekkers op pakjesavond; chocoladeletter, kruidnoten ed. En dat was het dan. Gelukkig geen surprise of dobbelspelletjes met prullen.

Natuurlijk moet iedereen dat zelf weten. Maar ik zou het helemaal niet zo gek vinden om op een gegeven moment te stoppen met een grote zak cadeaus. Als je het geld hebt en het wel leuk vindt, vooral doen. Maar aangezien TO het niet wil lijkt het mij dus helemaal niet schraal om er alleen een gezellige avond van te maken.

Los van geld; ik zou het met de kinderen overleggen hoe zij er in staan. Het ene kind is er na de gelovige leeftijd klaar mee terwijl een ander het nog heel leuk vindt. Voor een kind dan niet leuk als ouders het ineens niet meer willen.  Hier is Sinterklaas echt een familiefeest niet uitsluitend voor kleine kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.