Anouk1234
02-10-2024 om 13:35
Sinterklaas en ontspullen
Ik ben i.v.m. een verhuizing begin volgend jaar aan het ontspullen. Daarom wil ik ook geen nieuwe spullen meer in huis halen. Dus ook geen pakjesavond met allemaal cadeautjes. Hoe zou ik de pakjesavond dan in kunnen richten? We vieren het met mijn gezin. De kinderen zijn 11 en 13.
Gourmetten kan zoals we elk jaar doen gewoon doorgaan, maar wat nog meer?
yette
02-10-2024 om 18:07
Ik vind het mooie van Sinterklaas dat we 'anoniem' moeite voor elkaar doen om een leuk cadeautje uit te zoeken en een gedicht te schrijven. Ontspullen is prachtig, maar elkaar die lol doen, vind ik veel belangrijker.
Nou hebben wij ze nooit overladen met cadeau's, dus qua 'extra zooi' viel het al reuze mee. Nu ze volwassen zijn, trekken we al 10 jaar lootjes. Daarnaast krijgen ze van mij iets dat ze nodig hebben, een e-book en een chocoladeletter. Dus iedereen krijgt één cadeau dat (mogelijk!) extra ruimte inneemt en dat ze anders (waarschijnlijk) niet zouden hebben gehad.
Als je wil ontspullen, zou ik elkaar dingen cadeau doen die sowieso aan vervanging toe zijn: een nieuw hoofdkussen, bidon, knoflookpers, fietsbel, telefoonhoesje. En dan doe je de oude weg. Je kan ze vragen om daar rekening mee te houden bij het verzinnen van hun verlanglijstje.
tsjor
02-10-2024 om 18:30
Of zelf voor Sinterklaas gaan spelen. Kadootjes weggeven. Met je kinderen bedenken wat er weg kan en naar wie dat zou kunnen, daar een surprise van maken, met pepernoten etc. en dat dan op sinterklaasavond bij iemand voor de deur zetten, aanbellen en wegrennen.
Tsjor
rionyriony
02-10-2024 om 18:43
Miepjecody schreef op 02-10-2024 om 14:31:
Waarom zou je wat met kinderen van 11 en 13 wat moeten doen op pakjesavond??
Surprises en dan onderling loten wie voor wie iets maakt. Kan me ook niet herinneren dat we nog Sinterklaas vierden een paar jaar nadat de jongste niet meer geloofde. Het laatste wat ik kreeg was een elektrische krulset.
Zoals anderen al opperden zou ik het aan de kinderen overlaten. Als ze zin hebben om te vieren dan zou ik dat gewoon doen. Hebben ze al veel, dan iets zien te vinden wat toch leuk is om te geven. Gewoon omdat het een cadeautjesfeest is. Desnoods een doos met zelfgebakken brownies of zo.
Herfstappeltaart
02-10-2024 om 19:02
Toen onze kinderen niet meer geloofden heb ik ze zelf laten kiezen: we gaan een andere invulling geven aan 5 december, met surprises en gedichten, of we doen voortaan cadeautjes onder de kerstboom.
Binnen twee minuten riepen ze allebei: KERSTBOOM!
Ze hadden allebei een hekel aan gedichten en ook absoluut geen zin in het maken van surprises. Vorig jaar hebben we voor het eerst weer Sint gevierd met de kleinkinderen van rond de drie en vier jaar.
Miepjecody
02-10-2024 om 22:14
IMI-x2 schreef op 02-10-2024 om 14:33:
[..]
Kom je misschien uit België?
In Nederland is Sinterklaas niet aan leeftijd gebonden.
Nee ik kom niet uit België.
Ik snap gewoon niet waarom je op die leeftijd iets met je kinderen aan Sinterklaas wil doen.
Fiorah
02-10-2024 om 22:16
Miepjecody schreef op 02-10-2024 om 22:14:
[..]
Ik snap gewoon niet waarom je op die leeftijd iets met je kinderen aan Sinterklaas wil doen.
Het ritueel kan zo fijn zijn! Ik ben eind 30 en ik heb elk jaar aan Sinterklaas gedaan en ervaren genoten.
Mijn kind is jonger maar ik heb dit jaar gezegd: je krijgt geen enorme zak aan spullen maar dit is nu juist wel het moment om iets te vragen dat normaal echt niet zomaar kan. Dat is hier dus bijvoorbeeld één groot cadeau waar we normaal nooit geld aan zouden uitgeven maar wat wel een grote wens is, en dan nog iets wat wij nuttig vinden, iets wat nodig is en een chocoladeletter. Die kinderen hebben toch altijd wel iets echt nodig waar je extra in kunt uitpakken of iets waar ze heel gelukkig van worden zonder dat het veel (onnodig) spul met zich meebrengt? Nieuwe trui of schoenen, game, bioscoopbon, cadeaubon van de Jamin, iets voor een hobby, etc.
Schemerlampje
02-10-2024 om 22:19
Fiorah schreef op 02-10-2024 om 22:16:
[..]
Het ritueel kan zo fijn zijn! Ik ben eind 30 en ik heb elk jaar aan Sinterklaas gedaan en ervaren genoten.
Ik ben 51 en heb nog elk jaar van mijn leven Sinterklaas gevierd. Ook onze kinderen (20 en 16) vieren het nog graag. Zelfs de schoen wordt hier nog gezet en er wordt dan ook gezongen. 😁
Fiorah
02-10-2024 om 22:25
Ik vind Sint trouwens ook een fantastische aanleiding om eerst even te gaan ontspullen. Rondje boekenkast, sportspullen etc., kijken wat er te klein/kinderachtig is geworden, of alle hobbyspullen nog goed zijn, of de sloffen/joggingpakken/dekbedovertrekken nog heel zijn en passen, etc.
BritgetJones007
02-10-2024 om 22:40
Decembermamma schreef op 02-10-2024 om 16:18:
[..]
Jawel hoor bij de meeste mensen is het na groep 5 van de jongste in huis het moment dat pakjesavond geschrapt wordt. Of in ieder geval afgebouwd.
? Nee hoor. Dat is niet wat ik om mij heen zie gebeuren, een enkel gezin misschien, maar de meeste vieren toch echt wel sinterklaas met cadeautjes en of surprise
Tjilp
02-10-2024 om 22:53
manman, ik moet grote moeite doen om geen sintvieringen meer te beleven. Mijn moeder had over haar 90ste nog lol in een sinterklaasfeestje, mijn dochters ( dertig plus) willen het niet missen.
Mijn man heeft geen enkele gevoeligheid voor het sinterklaasvirus. Of wacht, toen de oudsten tieners waren heeft hij gewillig in een door mijzelf in elkaar geknutselde sinterklaasvermomming begeleid door de verklede kinderen (zwarte pieten destijds, eind jaren 90) bij buren en kennissen een attentie afgeleverd. Als spontane actie. Toen.
Nee, cadeautjes onder de kerstboom worden voor dochters geen vervanging voor de Sint en zijn medewerkers. Zonen zijn er niet zo mee bezig. Nou ja, de ene treedt weleens verkleed op. Vooral omdat zijn schoonfamilie daar volop talent voor heeft. Op aanstekelijke wijze.
Lollypopje
03-10-2024 om 06:11
Toen wij bij mijn thuis niet meer geloofden zijn we nog een tijd doorgegaan met Surprises en gedichten. Echter na een paar jaar had bijna niemand die op tijd af voor Sinterklaas dus werd maar besloten het te verschuiven naar kerst. Ik was overigens wel altijd op tijd klaar en vond dat dan ook super stom en ook vreemd dat de anderen het voor kerst wel konden. Uiteindelijk zijnde Surprises en gedichten ook gestopt en doen we nu alleen nog cadeautjes met kerst.
Ik ben volgens mij de enige geweest die het echt jammer vond dat Sinterklaas stopte. Ik heb er altijd van gehouden. Dus sfeer eromheen Dat is niet met kerst te vergelijken. Dus heb ik nog regelmatig stiekem Sinterklaas gespeeld, door bijvoorbeeld als ik bij mijn ouders was vlak voordat ik weg moest een Sinterklaas letter in hun schoen te stoppen. Dat heb ik ook wel regelmatig bij vrienden gedaan.
Had gehoopt weer echt Sinterklaas te vieren nu ik nichtjes heb, maar dat is zoals jullie weten voor mij geen optie. Al vieren die het allemaal met de schoonfamilie, dus is het maar de vraag of het anders wel een optie was geweest. Maar maar als ik weer visite aan kan van mijn nichtjes, dan zorg ik wel dat Sinterklaas bij mij een cadeautje voor hen heeft bezorgd 😁
Gingergirl
03-10-2024 om 06:35
Miepjecody schreef op 02-10-2024 om 22:14:
[..]
Omdat kinderen het leuk vinden. Ook al geloven ze er niet meer in wil niet zeggen dat ze er meteen niks meer aan vinden en maar afgeschaft moet worden.
yasmijn27
03-10-2024 om 06:54
een mooi gedicht met daarbij een leuk bedrag op de rekening. De decemberuitkering noemen wij dat.
Als ze gewend zijn aan ouderwets pakjesavond zou ik het wel van tevoren melden ivm teleurstellingen
rionyriony
03-10-2024 om 07:01
Mogelijk zit je nu in een weggooi-fixatie. Omdat je nu de kans hebt om keuzes te maken. Maar leeg is later, als je eraan gewend bent, ook saai. En weggooien maakt de vroegere aanschaf niet ongedaan; integendeel; later koop je de meeste dingen weer opnieuw.
Jasperina had ook hier een lied over: Gooi Weg.
Miepjecody
03-10-2024 om 07:03
Gingergirl schreef op 03-10-2024 om 06:35:
[..]
Omdat kinderen het leuk vinden. Ook al geloven ze er niet meer in wil niet zeggen dat ze er meteen niks meer aan vinden en maar afgeschaft moet worden.
Ik zeg niet dat ze het moet afschaffen, ze vraagt om het zonder cadeautjes te doen.
Andere dingen zoals spelletjes kun je toch ook op andere dagen doen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.