Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

PrEP voor zoon


ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 13:31

Lollypopje schreef op 24-02-2022 om 13:15:

[..]

Volgens mij hebben hier het grootste deel van de hetero's gezegd dat prep in het geval van TO's zoon best wel een goed idee is. Maar wordt er ook op gewezen dat het niet alles voorkomt en dat een condoom dus nog steeds verstandig is.

Echt jij leest selectief

*Ja, herpes kun je ook op andere manieren krijgen. Maar herpes genitales is een soa, waarom? Omdat je het ook heel makkelijk van seks kunt krijgen. En met condoom is de kans er op kleiner.

Als je even goed terug leest ben ik niet degene geweest die van deze PrEP discussie een soa discussie maakt. vervolgens word er ook nog gediscussieerd over de vergoeding van PrEP vanuit de overheid terwijl deze moeder daar totaal niet om vraagt. die wil graag advies over PrEP, maar een persoon met ervaring met PrEP word meteen aan de kant geschoven want jullie zijn de ervaringsdeskundige hier zonder 1 PrEP pil in je leven te hebben gezien.

je kunt je ogen sluiten voor iets dat je niet wilt zien, als deze jongen geen PrEP neemt is hij over een aantal jaar hoog waarschijnlijk HIV positief. heb het genoeg zien gebeuren om me heen

PrEP lijkt me in dit geval verstandig. Maar het is geen vrijbrief om vervolgens zonder condoom rond te gaan neuken. Het is net als een gordel dragen in de auto. Ja, de kans op ernstig letsel bij een ongeluk wordt verkleind maar is zeker niet nul en het dragen van een gordel is ook geen vrijbrief om veel te hard te gaan rijden.
Meisjes die aan de pil zijn of spiraal hebben gebruiken vaak in een monogame relatie geen condoom. Maar als je veel wisselende contacten hebt is het bijzonder verstandig om dat wel te doen, juist voor de soa's die een pil/spiraal niet voorkomen. Komt nog bij dat bij homoseksuele contacten de overdraagbaarheid vaak nog groter is.
Het gaat niet alleen om hiv, het gaat om alles, ook over eigen grenzen stellen. Dat anderen iets niet doen, wil niet zeggen dat hij het dan ook maar niet doet. 

Kevin_ schreef op 24-02-2022 om 13:31:

[..]

Als je even goed terug leest ben ik niet degene geweest die van deze PrEP discussie een soa discussie maakt. vervolgens word er ook nog gediscussieerd over de vergoeding van PrEP vanuit de overheid terwijl deze moeder daar totaal niet om vraagt. die wil graag advies over PrEP, maar een persoon met ervaring met PrEP word meteen aan de kant geschoven want jullie zijn de ervaringsdeskundige hier zonder 1 PrEP pil in je leven te hebben gezien.

je kunt je ogen sluiten voor iets dat je niet wilt zien, als deze jongen geen PrEP neemt is hij over een aantal jaar hoog waarschijnlijk HIV positief. heb het genoeg zien gebeuren om me heen

Nee, klopt. Het werd een soa discussie, omdat er meer SOA's zijn dan enkel hiv. 

Niemand sluit zijn ogen echter voor het risico op HIV. Het enige wat wordt gezegd is dat prep alleen niet voldoende is. Dat een condoom daarnaast ook belangrijk is, omdat ook andere SOA's risico vormen. Maar misschien wil jij wel je ogen sluiten voor die risico's, omdat hiv de ergste is.

Maar ik laat het hierbij. Discussiëren met iemand die niet kan of wil lezen is zonde van mijn energie. 

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 13:49

Lollypopje schreef op 24-02-2022 om 13:46:

[..]

Nee, klopt. Het werd een soa discussie, omdat er meer SOA's zijn dan enkel hiv.

als je m nou nog niet begrijpt weet ik het ook niet meer. soa's worden niet overgedragen als er condooms zouden worden gebruikt, hier heb je het hele punt wat je niet gaat veranderen met een gesprekje

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 13:52

MamaE schreef op 24-02-2022 om 13:41:

Meisjes die aan de pil zijn of spiraal hebben gebruiken vaak in een monogame relatie geen condoom. 

dat is ook uit de lucht gegrepen, ken echt zoveel vrouwen die ook in een niet monogame relatie geen condooms gebruiken, ''ben toch aan de pil schatje dus het kan zonder en ben schoon'' heb ik 8 van de 10 keer gehoord op een one night stand met een vrouw

Kevin_ schreef op 24-02-2022 om 13:52:

[..]

dat is ook uit de lucht gegrepen, ken echt zoveel vrouwen die ook in een niet monogame relatie geen condooms gebruiken, ''ben toch aan de pil schatje dus het kan zonder en ben schoon'' heb ik 8 van de 10 keer gehoord op een one night stand met een vrouw

Dat kan, maar bij one night stands vind ik het bijzonder dom om zo te denken.

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 13:59

MamaE schreef op 24-02-2022 om 13:55:

[..]

Dat kan, maar bij one night stands vind ik het bijzonder dom om zo te denken.

maar het gebeurd, en dat is de realiteit 

Kevin_ schreef op 24-02-2022 om 13:49:

[..]

als je m nou nog niet begrijpt weet ik het ook niet meer. soa's worden niet overgedragen als er condooms zouden worden gebruikt, hier heb je het hele punt wat je niet gaat veranderen met een gesprekje

En zonder een gesprek is de kans nog veel kleiner. Ik ken genoeg mensen bij wie bewustwording wel heeft geholpen. Misschien niet meteen als tiener, maar uiteindelijk wel. En nee dat zal zeker niet voor iedereen gelden. Maar ik heb altijd liever een kleine kans op dat iemand verstandige keuzes maakt, dan geen kans. 


Kevin_ schreef op 24-02-2022 om 13:52:

[..]

dat is ook uit de lucht gegrepen, ken echt zoveel vrouwen die ook in een niet monogame relatie geen condooms gebruiken, ''ben toch aan de pil schatje dus het kan zonder en ben schoon'' heb ik 8 van de 10 keer gehoord op een one night stand met een vrouw

Lijkt me tricky, als ze liegt ben je de sjaak en mag je 21 jaar lang een bijdrage betalen. Ik zou als man daar mooi niet in mee gaan en lekker een regenjasje om doen.

WendelmoedM schreef op 24-02-2022 om 16:03:

[..]

Lijkt me tricky, als ze liegt ben je de sjaak en mag je 21 jaar lang een bijdrage betalen. Ik zou als man daar mooi niet in mee gaan en lekker een regenjasje om doen.

Inderdaad. Als een man zegt dat hij onvruchtbaar of gesteriliseerd is, geloof je die als vrouw toch ook niet op zijn blauwe ogen? En als een vrouw zegt dat ze schoon is, kan dat best wezen, maar als je met verschillende mannen het bed deelt wil dat niet zeggen dat die ook allemaal schoon zijn. En je hebt nog zoiets als incubatietijd.
Dus ook al zeggen de sekspartners van de zoon van TS dat ze schoon zijn en regelmatig testen, het is geen bewijs dat ze dat dan ook blijven. Zie corona; als je regelmatig test maar ook regelmatig onder de mensen komt, kun je het alsnog krijgen en zomaar een keer positief testen en misschien daarvoor al weer andere mensen besmetten. 
En zo is het met soa's ook. Als je elke drie maanden test (hiv is pas na twaalf weken zichtbaar, andere soa's vaak wel eerder) maar ondertussen heb je met twintig verschillende mensen seksueel contact gehad dan heb je je soa van één van die mensen gekregen. Maar je weet niet van wie. En ook niet wie je nog meer besmet hebt. Dus wat mij betreft ofwel veilig ofwel niet. En wat mij betreft ook niet met jan en alleman. Houdt het dan desnoods bij één of twee vaste sekspartners als je per se seks wil buiten een relatie. 

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 17:32

Even terug on topic want het onderwerp dwaalt zeer af van de startpost.

Over mijn eigen ervaring: Ik gebruik nu 4 jaar PrEP, zeker in het begin met het starten van PrEP kun je bijwerkingen krijgen zoals hoofdpijn, maag/darm klachten, vermoeidheid en levendige dromen in de slaap. je kunt PrEP op 2 manieren slikken. intermittent of elke dag. intermittent betekend dat je alleen rondom de seks de PrEP slikt (voor & na). dit heeft zo ze nadelen omdat het plannen van seks best lastig kan zijn, en ten tweede omdat de bijwerkingen terug blijven komen. je lichaam reageert immers op een middel dat het niet echt kent. toen ik geswitch ben naar dagelijks PrEP slikken verdwenen de bijwerkingen binnen 3 weken totaal.
PrEP gebruikers staan onder behandeling van een arts voor 3 maandelijkse soa/hiv controle, en nierfunctie controle. (vermindering van de nierfunctie is een zeer klein risico wat niet veel voorkomt, maar toch houden de artsen dit in de gaten omdat de richtlijnen voor PrEP zo zijn opgesteld)
ook kan je als bijwerking hebben dat er botontkalking optreed, dit herstelt zich weer nadat je stopt met PrEP.

dit zijn een beetje de belangrijkste bijwerkingen die kunnen optreden. ieder persoon is anders dus daar valt weinig over te zeggen in welke mate een PrEP gebruiker daar last van krijgt. ik zelf ondervind zoals eerder gezegd totaal geen bijwerkingen sinds ik dagelijks ben gaan slikken.
je kunt ten alle tijden stoppen met PrEP wanneer je dat maar wilt (mits je 2 dosis afmaakt na de laatste keer onbeschermde seks).

verder over het condoomgebruik/soa's denk ik niet dat dit het juiste topic is om daar al te diep over in te gaan. condoom gebruik adviseren blijft nodig, maar dat staat los van de PrEP. zoals gezegd, de artsen bespreken dit ook op elk consult 3 maandelijks

MamaE schreef op 24-02-2022 om 13:41:

Meisjes die aan de pil zijn of spiraal hebben gebruiken vaak in een monogame relatie geen condoom.

Kevin_ schreef op 24-02-2022 om 13:52:

[..]

dat is ook uit de lucht gegrepen, ken echt zoveel vrouwen die ook in een niet monogame relatie geen condooms gebruiken, ''ben toch aan de pil schatje dus het kan zonder en ben schoon'' heb ik 8 van de 10 keer gehoord op een one night stand met een vrouw

Hoezo is dat uit de lucht gegrepen? Ik heb het idee dat jij niet goed leest. Het is niet moeilijk te bewijzen dat vrouwen in een monogame relatie (dat is wat MamaE schrijft!), vaak geen condoom gebruiken.
En dan ga jij in op vrouwen in een niet monogame relatie. Uh?

ReliableGnu63

ReliableGnu63

25-02-2022 om 10:47

Courage schreef op 25-02-2022 om 10:35:

[..]

[..]

Hoezo is dat uit de lucht gegrepen? Ik heb het idee dat jij niet goed leest. Het is niet moeilijk te bewijzen dat vrouwen in een monogame relatie (dat is wat MamaE schrijft!), vaak geen condoom gebruiken.
En dan ga jij in op vrouwen in een niet monogame relatie. Uh?

Je noemt specifiek dat vrouwen vaak geen condooms gebruiken in een monogame relatie, maar vrouwen doen dat ook net zo vaak in een niet monogame relatie..

Kevin_ schreef op 25-02-2022 om 10:47:

[..]

Je noemt specifiek dat vrouwen vaak geen condooms gebruiken in een monogame relatie, maar vrouwen doen dat ook net zo vaak in een niet monogame relatie..

Haha, wat redeneer jij grappig.
Ik zei dat niet, dat was MamaE.
Heb je trouwens een bron dat vrouwen in niet-monogame relaties net zo vaak zonder condoom vrij als vrouwen in monogame relaties? Of neem je jezelf als N=1 met je 8 op de 10?

ReliableGnu63

ReliableGnu63

25-02-2022 om 11:14

Courage schreef op 25-02-2022 om 11:01:

[..]

Haha, wat redeneer jij grappig.
Ik zei dat niet, dat was MamaE.
Heb je trouwens een bron dat vrouwen in niet-monogame relaties net zo vaak zonder condoom vrij als vrouwen in monogame relaties? Of neem je jezelf als N=1 met je 8 op de 10?

zucht, lees het topic nog eens goed door zou ik zeggen. condoomgebruik neemt al jaren af, vrouwen zijn koploper met chlamydia. maar dat komt vast doordat ze alleen zonder condoom seks hebben in een monogame relatie 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.