Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

PrEP voor zoon


Kevin_ schreef op 24-02-2022 om 11:08:

[..]

Denk dat je je echt beter moet verdiepen daar in, resistentie van 1e keus medicatie voor gonorroe komt voor inderdaad, maar deze komt maar nihil voor. ook is er al weer een nieuwe antibiotica uitgevonden die de resistente variant wel kan aanpakken..

je kan ook geen PrEP financieren als overheid, seks zonder condoom gebeurd toch wel. met als gevolg een HIV infectie wat de maatschappij vele malen meer kost omdat het chronisch is. beetje het zelfde als de pil voor vrouwen, kunnen we daar ook een hele discussie over gaan starten. vrouwen die aan de pil zijn gebruiken ook amper condooms..

Dat kun je niet vergelijken, want de pil wordt niet gebruikt om een soa te voorkomen. Tenzij je een zwangerschap een soa vind natuurlijk

Vaak wordt er daarom in relaties de keuze gemaakt geen condoom meer te gebruiken. En hoewel ook zeker im de swingersscene er een groep is die alles bare doet, waag ik mij te betwijfelen of dat net zo gemeengoed is als in de homoscene. 

En doe vooral lekker luchtig over andere soa's. Voor je het weet zijn er geen nieuwe opties meer of moet je jaren wachten tot er iets is dat wel werkt tegen jouw soa. Want juist door die lakse houding ontstaat ab resistentie.

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 11:20

Lollypopje schreef op 24-02-2022 om 11:17:

[..]

Dat kun je niet vergelijken, want de pil wordt niet gebruikt om een soa te voorkomen. Tenzij je een zwangerschap een soa vind natuurlijk

Vaak wordt er daarom in relaties de keuze gemaakt geen condoom meer te gebruiken. En hoewel ook zeker im de swingersscene er een groep is die alles bare doet, waag ik mij te betwijfelen of dat net zo gemeengoed is als in de homoscene.

En doe vooral lekker luchtig over andere soa's. Voor je het weet zijn er geen nieuwe opties meer of moet je jaren wachten tot er iets is dat wel werkt tegen jouw soa. Want juist door die lakse houding ontstaat ab resistentie.

Ik doe niet laks over soa's maar er word nu gesuggereerd dat vrouwen niet aan bare doen? als bi seksueel zijnde ken ik meer vrouwen die zonder condoom seks hebben in niet monogame relaties / one night stands dan mannen die aan de PrEP zitten.  

Kevin_ schreef op 24-02-2022 om 11:20:

[..]

Ik doe niet laks over soa's maar er word nu gesuggereerd dat vrouwen niet aan bare doen? als bi seksueel zijnde ken ik meer vrouwen die zonder condoom seks hebben in niet monogame relaties / one night stands dan mannen die aan de PrEP zitten.

Ik heb zelf die bewering niet gelezen, maar wie weet lees ik scheel

Overigens kun je prep gebruiken niet gelijk stellen aan condoomloos in de zin dat geen prep gebruiken betekent dat ze wel een condoom gebruiken.

En ja ook hetero's doen het bare. Ook vrouwen doen het bare. Ik ben weleens compleet op het verkeerde feest beland waar dat zelfs de norm leek. Maar zelfs daar werd ik niet raar aangekeken toen ik een condoom wilde.

En jouw bagatalisering van gonoroe, want het valt wel mee er is nu alweer iets nieuws. Is wel degelijk een laksigheid om condoomloos goed te praten. Want ach een paar pilletjes en je bent er weer vanaf.

@kevin.  Er is wel degelijk onbehandelbare gonorroe en je bagataliseerd het enorm

daarnaast de pil wordt niet vergoed, best raar dat prep wel gefinancierd wordt

en je leest nogmaals niet goed waarom meer hiv diagnoses lijken! Te zijn onder hetero’s.    het hele hiv verhaal staat er verder los van  
 
Wat belangrijk is te weten, prep is geen alternatief voor een condoom. Penis , mond en anuskanker, hepatitis, chlamydia, syfilis, gonoroe, herpes enz enz voorkom je niet met alvast hiv medicatie slikken.    Veelvuldig testen waart je niet vrij van onbehandelbare  soa’s.         Conclusie is dat prep de drempel om zonder condoom te neuken ernstig verlaagd en dat is prima met 1 vaste partner maar niet als je beiden rondneukt of je moet denken ‘na mij de zondvloed’

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 11:48

Lollypopje schreef op 24-02-2022 om 11:33:

[..]

Ik heb zelf die bewering niet gelezen, maar wie weet lees ik scheel

Overigens kun je prep gebruiken niet gelijk stellen aan condoomloos in de zin dat geen prep gebruiken betekent dat ze wel een condoom gebruiken.

En ja ook hetero's doen het bare. Ook vrouwen doen het bare. Ik ben weleens compleet op het verkeerde feest beland waar dat zelfs de norm leek. Maar zelfs daar werd ik niet raar aangekeken toen ik een condoom wilde.

En jouw bagatalisering van gonoroe, want het valt wel mee er is nu alweer iets nieuws. Is wel degelijk een laksigheid om condoomloos goed te praten. Want ach een paar pilletjes en je bent er weer vanaf.

Punt is dat het condoom gebruik zowel onder hetero's als onder bi en homoseksuelen al jaren afneemt waardoor de soa cijfers sky high zijn en elk jaar blijven stijgen. dat is een maatschappelijk probleem voor ons allen ongeacht geaardheid.

Deze discussie gaat over PrEP waarmee je HIV voorkomt. om de cijfers er even bij te halen hadden we voordat PrEP geïntroduceerd werd 1200 nieuwe HIV infecties per jaar in Nederland en dat aantal was niet omlaag te krijgen, sinds de invoering van PrEP is dit aantal gedaald naar circa 400 per jaar en elk jaar nog steeds dalend. PrEP werkt, daar kun je niet onderuit.

Kevin_ schreef op 24-02-2022 om 11:48:

[..]

Punt is dat het condoom gebruik zowel onder hetero's als onder bi en homoseksuelen al jaren afneemt waardoor de soa cijfers sky high zijn en elk jaar blijven stijgen. dat is een maatschappelijk probleem voor ons allen ongeacht geaardheid.

Deze discussie gaat over PrEP waarmee je HIV voorkomt. om de cijfers er even bij te halen hadden we voordat PrEP geïntroduceerd werd 1200 nieuwe HIV infecties per jaar in Nederland en dat aantal was niet omlaag te krijgen, sinds de invoering van PrEP is dit aantal gedaald naar circa 400 per jaar en elk jaar nog steeds dalend. PrEP werkt, daar kun je niet onderuit.

Je zegt het zelf; maar de soa cijfers sky high zijn.  Dus het helpt tegen hiv….maar wat veroorzaakt het

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 11:50

absor schreef op 24-02-2022 om 11:48:

@kevin. Er is wel degelijk onbehandelbare gonorroe en je bagataliseerd het enorm

daarnaast de pil wordt niet vergoed, best raar dat prep wel gefinancierd wordt

en je leest nogmaals niet goed waarom meer hiv diagnoses lijken! Te zijn onder hetero’s. het hele hiv verhaal staat er verder los van

Wat belangrijk is te weten, prep is geen alternatief voor een condoom. Penis , mond en anuskanker, hepatitis, chlamydia, syfilis, gonoroe, herpes enz enz voorkom je niet met alvast hiv medicatie slikken. Veelvuldig testen waart je niet vrij van onbehandelbare soa’s. Conclusie is dat prep de drempel om zonder condoom te neuken ernstig verlaagd en dat is prima met 1 vaste partner maar niet als je beiden rondneukt of je moet denken ‘na mij de zondvloed’

Misschien toch eens beter je research doen. er word hard gelobbyd om de pil in het basispakket te krijgen weer, want dat zat het vroeger ook.. PrEP er maar uit en de pil er in? lekker makkelijk denken zo

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 11:54

absor schreef op 24-02-2022 om 11:50:

[..]

Je zegt het zelf; maar de soa cijfers sky high zijn. Dus het helpt tegen hiv….maar wat veroorzaakt het

De soa cijfers waren al sky high überhaupt voordat PrEP was uitgevonden, dus dat staat er totaal los van. PrEP is pas sinds 2019 breed geïntroduceerd in Nederland terwijl de soa's al sinds 2002 belachelijk veel toenemen

Leene

Leene

24-02-2022 om 11:54

MamaE schreef op 23-02-2022 om 09:53:

Ik zou het naast de risico's voor soa's ook hebben over of hij echt wel met zoveel mensen seks wil hebben. Wil je het meest intieme van jezelf met zoveel verschillende mensen te pas en te onpas delen?
Als een meisje regelmatig seks zou hebben met tien verschillende jongens zou je dat dan ook oké vinden onder het mom van 'ze doet het toch wel als ze het wil'?
Die soa's en resistentie zijn een reëel gevaar. Als je met zoveel verschillende niet-monogame mensen seks hebt, ga je onherroepelijk ooit een keer een soa krijgen. En ik vind het erg laks om te denken 'ach, pilletje en opgelost'. Als je volwassen genoeg bent om volwassen spelletjes te spelen, dien je daarin ook de consequenties af te wegen en te dragen en je daarin volwassen op te stellen. Dus sowieso altijd een condoom gebruiken en anders geen seks. De voorwaarden van je zoon wegen minstens zo zwaar als de voorwaarden van de ander.

Ik ben het met je eens MamaE. Je kunt het inderdaad niet stoppen maar ik zou zeker ook het gesprek aangaan over het feit dat hij zoveel wisselende contacten aangaat, naast het gesprek over veilig vrijen. Ik denk dat er wel eens te snel wordt gezegd. " Ik kan het niet voorkomen en dat moet ie lekker zelf weten". Deze jongen is 16!

Persoonlijk zou ik toch wel verdrietig worden hiervan. Ook als mijn dochter dit zou doen. Ik heb net iets teveel mensen meegemaakt die mij zeiden dat er nare dingen zijn gebeurd omdat ze niet goed hun eigen grenzen hebben aangegeven. Dat zou ik ze echt willen meegeven.

En ja natuurlijk weet ik dat ik het uiteindelijk niet kan voorkomen en dat je als ouders moet accepteren dat je kind het anders doet dan jij zou willen of uitkiezen. Ik zou ook nooit de deur sluiten voor mijn kind.


Kevin_ schreef op 24-02-2022 om 11:48:

[..]

Punt is dat het condoom gebruik zowel onder hetero's als onder bi en homoseksuelen al jaren afneemt waardoor de soa cijfers sky high zijn en elk jaar blijven stijgen. dat is een maatschappelijk probleem voor ons allen ongeacht geaardheid.

Deze discussie gaat over PrEP waarmee je HIV voorkomt. om de cijfers er even bij te halen hadden we voordat PrEP geïntroduceerd werd 1200 nieuwe HIV infecties per jaar in Nederland en dat aantal was niet omlaag te krijgen, sinds de invoering van PrEP is dit aantal gedaald naar circa 400 per jaar en elk jaar nog steeds dalend. PrEP werkt, daar kun je niet onderuit.

En daarom is ongeacht geaardheid en ongeacht prep gebruik condoomgebruik belangrijk. En moet daarover weer meer bewustwording komen. Om die reden gaat dit topic niet meer enkel over prep.

Leene schreef op 24-02-2022 om 11:54:

[..]

Ik ben het met je eens MamaE. Je kunt het inderdaad niet stoppen maar ik zou zeker ook het gesprek aangaan over het feit dat hij zoveel wisselende contacten aangaat, naast het gesprek over veilig vrijen. Ik denk dat er wel eens te snel wordt gezegd. " Ik kan het niet voorkomen en dat moet ie lekker zelf weten". Deze jongen is 16!

Persoonlijk zou ik toch wel verdrietig worden hiervan. Ook als mijn dochter dit zou doen. Ik heb net iets teveel mensen meegemaakt die mij zeiden dat er nare dingen zijn gebeurd omdat ze niet goed hun eigen grenzen hebben aangegeven. Dat zou ik ze echt willen meegeven.

En ja natuurlijk weet ik dat ik het uiteindelijk niet kan voorkomen en dat je als ouders moet accepteren dat je kind het anders doet dan jij zou willen of uitkiezen. Ik zou ook nooit de deur sluiten voor mijn kind.


Ik geloof zelf dat als je zorgt dat kind voldoende kennis heeft. Dus ook over de nadelen en de risico's je de meeste kand hebt dat die voorzichtiger doet. Voorkomen dat ze rondneuken kun je niet, maar met kennis is er een grotere kans dat ze wel bewuste keuzes maken.

En hoewel ik niks heb tegen rondneuken, al vind ik 16 ook erg jong, ben ik van mening dat als ze het dan doen ze moeten weten wat ze doen.

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 12:09

Lollypopje schreef op 24-02-2022 om 12:04:

[..]

En daarom is ongeacht geaardheid en ongeacht prep gebruik condoomgebruik belangrijk. En moet daarover weer meer bewustwording komen. Om die reden gaat dit topic niet meer enkel over prep.

Preventie waarschuwingen werkte niet, dat is overduidelijk geworden al die jaren. daarom zie je ook geen reclamespotjes meer op tv er over. heeft handen vol met geld gekost al die jaren zonder dat het effect had.

Kevin_ schreef op 24-02-2022 om 12:09:

[..]

Preventie waarschuwingen werkte niet, dat is overduidelijk geworden al die jaren. daarom zie je ook geen reclamespotjes meer op tv er over. heeft handen vol met geld gekost al die jaren zonder dat het effect had.

En daarom hoeft TO haar zoon niet voor te lichten? Ik ben van alle beetjes helpen en hopelijk blijft er iets hangen.

Overigens ben ik juist door dit soort gesprekken mij nog bewuster geworden van het belang van condoomgebruik, terwijl ik vroeger te verlegen was om er überhaupt over te beginnen als de ander dat niet deed. Door nog betere bewustwording heb ik mij over die verlegenheid heen leren zetten, want ik wil geen Russische Roulette spelen met mijn gezondheid.

Je zult nooit iedereen kunnen overtuigen, maar ik zal het belang blijven benoemen. En niet alleen "neem een condoom, want pas op soa's", maar er ook inhoudelijk op in gaan. Wat is het risico van soa's, want niet allemaal zijn te genezen en Herpes en ab resistente gonorroe zijn niet heel sexy. Maar ook chlamydia, inderdaad makkelijk op te lossen met ab. Nu nog wel. Maar ab slikken is ook niet voor iedereen lolletje. Ik ben bijvoorbeeld daardoor jarenlang zeer gevoelig geweest voor schimmelinfecties (overigens ook seksueel overdraagbaar) en die zijn geen pretje. Sexy joh, aan je vulvaz penis of kont zitten krabben omdat je knettergek wordt van de jeuk.

Waarschuwen moet dus verder gaan dan alleen roepen niet doen en gebruik een condoom, maar er inhoudelijk op in gaan.

En uiteraard zullen er altijd mensen blijven als jij die het niet boeit, want ach het helpt allemaal toch niks, maar gelukkig is er een groep bij wie het ook wel blijft hangen.

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 13:02

Lollypopje schreef op 24-02-2022 om 12:44:

[..]

En daarom hoeft TO haar zoon niet voor te lichten? Ik ben van alle beetjes helpen en hopelijk blijft er iets hangen.

Overigens ben ik juist door dit soort gesprekken mij nog bewuster geworden van het belang van condoomgebruik, terwijl ik vroeger te verlegen was om er überhaupt over te beginnen als de ander dat niet deed. Door nog betere bewustwording heb ik mij over die verlegenheid heen leren zetten, want ik wil geen Russische Roulette spelen met mijn gezondheid.

Je zult nooit iedereen kunnen overtuigen, maar ik zal het belang blijven benoemen. En niet alleen "neem een condoom, want pas op soa's", maar er ook inhoudelijk op in gaan. Wat is het risico van soa's, want niet allemaal zijn te genezen en Herpes en ab resistente gonorroe zijn niet heel sexy. Maar ook chlamydia, inderdaad makkelijk op te lossen met ab. Nu nog wel. Maar ab slikken is ook niet voor iedereen lolletje. Ik ben bijvoorbeeld daardoor jarenlang zeer gevoelig geweest voor schimmelinfecties (overigens ook seksueel overdraagbaar) en die zijn geen pretje. Sexy joh, aan je vulvaz penis of kont zitten krabben omdat je knettergek wordt van de jeuk.

Waarschuwen moet dus verder gaan dan alleen roepen niet doen en gebruik een condoom, maar er inhoudelijk op in gaan.

En uiteraard zullen er altijd mensen blijven als jij die het niet boeit, want ach het helpt allemaal toch niks, maar gelukkig is er een groep bij wie het ook wel blijft hangen.

ik vind het bizar dat PrEP zo enorm onderuit gehaald word door hetero's. op elk forum is het weer raak.. en hoe harder iets word geroepen, hoe harder (vooral juist jongeren) daar tegen in gaan en zich er tegen verzetten. zelfde met het hele covid en de hele vaccinatie campagne. blijven hameren op iets lost het probleem niet op, het verergert het juist.

goede voorlichting geven is oke en dat moet ook absoluut gebeuren, maar mensen maken zelf hun keuzes daarin.

* Herpes loop je ook op door niet seksueel contact, kan via een zoen zijn door iemand met een kortslip, een gebruikt glas of zelfs een gebruikte handdoek

Kevin_ schreef op 24-02-2022 om 13:02:

[..]

ik vind het bizar dat PrEP zo enorm onderuit gehaald word door hetero's. op elk forum is het weer raak.. en hoe harder iets word geroepen, hoe harder (vooral juist jongeren) daar tegen in gaan en zich er tegen verzetten. zelfde met het hele covid en de hele vaccinatie campagne. blijven hameren op iets lost het probleem niet op, het verergert het juist.

goede voorlichting geven is oke en dat moet ook absoluut gebeuren, maar mensen maken zelf hun keuzes daarin.

* Herpes loop je ook op door niet seksueel contact, kan via een zoen zijn door iemand met een kortslip, een gebruikt glas of zelfs een gebruikte handdoek

Volgens mij hebben hier het grootste deel van de hetero's gezegd dat prep in het geval van TO's zoon best wel een goed idee is. Maar wordt er ook op gewezen dat het niet alles voorkomt en dat een condoom dus nog steeds verstandig is.

Echt jij leest selectief

*Ja, herpes kun je ook op andere manieren krijgen. Maar herpes genitales is een soa, waarom? Omdat je het ook heel makkelijk van seks kunt krijgen. En met condoom is de kans er op kleiner.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.