Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

PrEP voor zoon


Viva-amber schreef op 21-02-2022 om 19:31:

Bizar, wanneer hij het veilig doet met 2 jongens dan kan ik mij dit advies niet voorstellen. Is medicatie meer geschikt voor mannelijke sekswerker, dan voor een tiener die twee vaste sekspartners heeft met wie hij het veilig doet.

Voor zover zijn moeder weet.

Goed in ieder geval dat hij zijn weg weet naar de GGD en open met je praat TO. Het kan zijn dat hij in de toekomst nog meer vriendjes heeft, dan is het goed als hij weet wat voor opties er zijn.

Kim87

Kim87

22-02-2022 om 00:09 Topicstarter

Dank jullie voor je reacties tot nu toe! Ik heb vanavond een heel erg open gesprek met m’n zoon gehad. Het blijkt dat hij naast zijn twee vaste seksvriendjes ook nog weleens met losse jongens af en toe wat doet. En bij z’n vaste seksvriendjes ‘vergeet’ die weleens een condoom te gebruiken. Daarom vonden ze het bij de GGD belangrijk dat hij over PrEP ging nadenken.

Ik ben in ieder geval blij dat hij zo open is naar me. Ik vind het prima dat die met wisselende jongens seks heeft, dat moet die zelf weten, maar ik vind het wel heel vervelend dat die soms het niet veilig doet. 
Ik heb het er met hem uitgebreid over gehad dat het gevaarlijk kan zijn. Dat lijkt die nu ook wel in te zien. 
Zelf wil die nu ook daarom PrEP gaan gebruiken. Ik heb met hem afgesproken dat ik die pillen voor hem betaal, naast z’n condooms, maar dat die ze dan wel elke dag netjes moet slikken én altijd een condoom moet gebruiken.

Ik maak me wel zorgen eerlijk gezegd. Straks is die toch laks en loopt die alsnog een soa of erger op. En hij is open, maar natuurlijk wel een eigenwijze puber die het allemaal nog niet zo overziet. Hebben jullie manieren om met je zoon of dochter in gesprek te gaan zodat ze gewoon veilige seks hebben?

@kim, zoiets vermoedde ik al. Het is heel fijn dat hij zo open is tegen je en jullie er over kunnen praten. En weet je ook al zou hij je niet vertellen wat hij allemaal uitspookt zolang hij maar eerlijk is tegen de GGD, en maar maatregelen neemt. Om je gerust te stellen, in Nederland is de kans op hiv nog steeds klein, ook als homoseksuele man. Dat kom omdat in Nederland de meeste mannen die besmet zijn dat weten en medicijnen nemen. Daardoor is de kans dat ze het overdragen nihil. Maar je zal maar net de pech hebben iemand te treffen die recent besmet is geraakt. Daarom maak je met het nemen van pep de kans nog een stuk kleiner.

ik ben geen voorstander van prep, het maakt de drempel erg laag om zonder condoom de vrijen, want ach ik gebruik wel prep.  en overige soa's zijn net zo groot gevaar 

ik ben zelf geen voorstander overigens van rondneuken, of je nou hetero of homo ben maar goed, als je het doet , doe het dan veilig, niet eens voor jezelf maar vooral voor de mensen waar je mee neukt. Ik zou verwachten dat je gewoon altijd een condoom gebruikt, klaar. 

daarnaast zijn er echt wel bijwerkingen, bij kinderen ook gemeld nierproblemen. 

het is eigenlijk hiv medicatie trouwens

Kim87

Kim87

22-02-2022 om 23:44 Topicstarter

Lastig dilemma zeg wat ik m’n zoon nu moet adviseren. Hij is blijkbaar best wel los met veilig vrijen en PrEP is wel veiliger maar maakt inderdaad de drempel voor hem nog lager om maar geen condoom te gebruiken. 
Ik kan wel 1000x zeggen dat die veilig sex moet hebben, maar ik weet ook wel hoe dat gaat. Ik neig er naar dat ik hem adviseer dag het verstandig is dat die wel PrEP gaat slikken, zich lekker vaak bij de GGD laat testen, en toch altijd condooms gebruikt.

Dat die met meer jongens sex heeft vind ik niet een probleem. Dat moet die lekker zelf weten en als ik het niet goed zou vinden doet die het toch. Dan kan ik denk ik het beste proberen dat die het zo veilig mogelijk doet.

Kim87 schreef op 22-02-2022 om 23:44:

Lastig dilemma zeg wat ik m’n zoon nu moet adviseren. Hij is blijkbaar best wel los met veilig vrijen en PrEP is wel veiliger maar maakt inderdaad de drempel voor hem nog lager om maar geen condoom te gebruiken.

Is het dan veiliger?




misschien kan je beter samen met hem de gevolgen van oa  gonorroe (waar al een heel moeilijk te behandelen variant van rondzwerft) en syfilis goed bestuderen.  En ook prep beschermt zeker niet 100% en moet altijd in combinatie met condoom, kans is op bijwerkingen zijn er wel

gebruik gewoon altijd een condoom totdat je in een monogame relatie zit waarbij je allebei getest ben

Ik zou net als Absor niet alleen het belang van veilig vrijen benoemen, maar ook echt de risico's benoemen. Wat doen die soa's met je? Wat zijn de risoco's als je die krijgt?
Veel denken, ach dan laat ik testen en als ik wat heb neem ik antibiotica en is het klaar. Maar omdat er zo makkelijk gedacht wordt ontstaan er bacteriele infecties die resistent zijn tegen antibiotica. Gonoroe is daarvan momenteel het grootste risico. Daarvan zijn al strengen gevonden die resistent zijn. Syfilis en Chlamydia gaan dezelfde kant op.
Dat betekent waarschijnlijk niet dat ze niet te genezen zijn, maar dat dat wel een heel stuk moeilijker en vervelender zal zijn voor de besmette dan een paar pilletjes.

Tegenhouden kun je hem niet. En er is een grote kans dat hij niet alleen naief is, maar het ook doet omdat iedereen het doet. Een 16 jarige wil er toch bijhoren en als de ander geen condoom wil, moet je sterk in je schoenen staan. Maar zorg dat hij in elk geval dat hij de kennis heeft, zodat hij weet welke risico's hij loopt.
En zoals iemand anders volgens mij ook al zei, adviseer hem hepatitus a en b vaccinaties.

Ik zou het naast de risico's voor soa's ook hebben over of hij echt wel met zoveel mensen seks wil hebben. Wil je het meest intieme van jezelf met zoveel verschillende mensen te pas en te onpas delen?
Als een meisje regelmatig seks zou hebben met tien verschillende jongens zou je dat dan ook oké vinden onder het mom van 'ze doet het toch wel als ze het wil'?
Die soa's en resistentie zijn een reëel gevaar. Als je met zoveel verschillende niet-monogame mensen seks hebt, ga je onherroepelijk ooit een keer een soa krijgen. En ik vind het erg laks om te denken 'ach, pilletje en opgelost'. Als je volwassen genoeg bent om volwassen spelletjes te spelen, dien je daarin ook de consequenties af te wegen en te dragen en je daarin volwassen op te stellen. Dus sowieso altijd een condoom gebruiken en anders geen seks. De voorwaarden van je zoon wegen minstens zo zwaar als de voorwaarden van de ander.

Ik hoop ook dat hij tijdig de hpv vaccinatie heeft gehad

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 09:58

De kans dat je zoon seks heeft zonder condoom is groot, de GGD geeft niet zomaar het advies om PrEP te gaan overwegen. als de GGD een risico indicatie ziet doordat een persoon soa's oploopt of zelf al aangeeft niet altijd even consequent een condoom te gebruiken raden ze PrEP aan.
het is een beetje dubbel, ik gebruik zelf ook PrEP, en het maakt de drempel voor seks zonder condoom wel heel laag. uit mijn eigen ervaringen ken ik maar weinig mannen die nog condooms gebruiken als ze PrEP slikken. soa's worden hierbij op de koop toegenomen.
ik zou een goed gesprek voeren met je zoon wat hij zelf wilt, het is niet ondenkbaar dat hij al experimenteert met seks zonder condoom, om hem te behoeden voor HIV zou ik hem er wel in steunen als hij zelf aan de PrEP wilt. condooms blijven belangrijk in het voorkomen van soa's maar dat is uiteindelijk ook zijn eigen keuze. meer dan advies geven kun je niet doen.

verder qua kostenplaatje kost het 7,50 per 30 pillen, voor 3 maanden PrEP betaal je dus maar 22,50. dit komt omdat PrEP via de GGD met een vergoeding uit de overheid word gegeven en je alleen een eigen bijdrage betaalt. de 3 maandelijkse soa testen zijn geheel gratis voor de risicogroep bi/gay mannen via de GGD

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 10:16

Madamecannibale schreef op 21-02-2022 om 18:40:

[..]

En ik snap dan weer niet dat mensen uit een soort “niet willen discrimineren spasme” niet durven te noemen dat hiv inderdaad een stuk vaker voorkomt bij gay sekscontacten. Gelukkig is de GGD nog niet zo woke op dat vlak, en geven ze advies gebaseerd op statistieken.

Uit een online artikel van the guardian (even googlen op the guardian HIV) heb ik vernomen dat in de UK nu hetero's vaker worden besmet met HIV dan bi en gay mannen doordat het PrEP gebruik onder bi/gay mannen hoog is.. het is niet ondenkbaar dat deze trend zich zal doorzetten naar andere landen inclusief Nederland

Kevin_ schreef op 24-02-2022 om 09:58:

De kans dat je zoon seks heeft zonder condoom is groot, de GGD geeft niet zomaar het advies om PrEP te gaan overwegen. als de GGD een risico indicatie ziet doordat een persoon soa's oploopt of zelf al aangeeft niet altijd even consequent een condoom te gebruiken raden ze PrEP aan.
het is een beetje dubbel, ik gebruik zelf ook PrEP, en het maakt de drempel voor seks zonder condoom wel heel laag. uit mijn eigen ervaringen ken ik maar weinig mannen die nog condooms gebruiken als ze PrEP slikken. soa's worden hierbij op de koop toegenomen.
ik zou een goed gesprek voeren met je zoon wat hij zelf wilt, het is niet ondenkbaar dat hij al experimenteert met seks zonder condoom, om hem te behoeden voor HIV zou ik hem er wel in steunen als hij zelf aan de PrEP wilt. condooms blijven belangrijk in het voorkomen van soa's maar dat is uiteindelijk ook zijn eigen keuze. meer dan advies geven kun je niet doen.

verder qua kostenplaatje kost het 7,50 per 30 pillen, voor 3 maanden PrEP betaal je dus maar 22,50. dit komt omdat PrEP via de GGD met een vergoeding uit de overheid word gegeven en je alleen een eigen bijdrage betaalt. de 3 maandelijkse soa testen zijn geheel gratis voor de risicogroep bi/gay mannen via de GGD

Jeetje je weet wel dat er al een multiresistente stam van gonorroe rondwaart? Moet je meer vrezen dan hiv hoor 


Raar beleid weer van de overheid dat ze stimuleren financieel dat mensen zonder condoom rondneuken

> Uit een online artikel van the guardian (even googlen op the guardian HIV) heb ik vernomen dat in de UK nu hetero's vaker worden besmet met HIV dan bi en gay mannen doordat het PrEP gebruik onder bi/gay mannen hoog is.. het is niet ondenkbaar dat deze trend zich zal doorzetten naar andere landen inclusief Nederland

Journalisten zijn ook maar mensen.

The Guardian schrijft dat 49% procent van de nieuwe hiv-diagnosis zijn bij hetero's (mannen EN vrouwen) en 45% bij homo- en bi-mannen.

De journalist van The Guardian stelt HIV-diagnoses gelijk aan besmettingen maar dat is fout. Homo- en bi-mannen testen frequenter waardoor het aantal besmettingen in een jaar in de buurt komt van het aantal hiv-diagnoses in een jaar. Bij de heteromannen en -vrouwen die een hiv-diagnose krijgen gaat het echter vaker (dan bij homo- en bi-mannen) om de allereerste hiv-test in hun leven, bijvoorbeeld een routinetest bij de 1e zwangerschap. Bovendien is een groot deel van de mensen die een hiv-diagnose krijgen migrant. Met andere woorden, veel diagnoses bij hetero's zijn het gevolg van besmettingen die wel tien tot twintig jaar geleden plaatsgevonden hebben buiten de VK. Je kunt het aantal diagnoses in een jaar tijd bij hetero's zeker niet gelijk stellen aan het aantal besmettingen in een jaar tijd.

De grootste oorzaak voor het afnemend aantal diagnoses bij homo/bi-mannen is het vaker testen. Daardoor verdwijnen de "inhaal"diagnoses en blijven alleen nog diagnoses van recente besmettingen over.

De stap van "meer diagnoses" naar "meer besmettingen" die die journalist maakt, die klopt echt niet.

En dan maakt maakt Kevin_ vervolgens de stap van "meer hetero's" naar "hetero's worden vaker besmet". Dat klopt al helemaal niet. Er zijn veel meer hetero's dan homo's. Dus met deze cijfers (49% versus 45% van de diagnoses) heeft een homo nog steeds een veel grotere kans om een hiv-diagnose te krijgen dan een hetero. En al helemaal een grotere kans om besmet te worden dan een hetero.

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 11:08

absor schreef op 24-02-2022 om 10:46:

[..]

Jeetje je weet wel dat er al een multiresistente stam van gonorroe rondwaart? Moet je meer vrezen dan hiv hoor


Raar beleid weer van de overheid dat ze stimuleren financieel dat mensen zonder condoom rondneuken

Denk dat je je echt beter moet verdiepen daar in, resistentie van 1e keus medicatie voor gonorroe komt voor inderdaad, maar deze komt maar nihil voor. ook is er al weer een nieuwe antibiotica uitgevonden die de resistente variant wel kan aanpakken..

je kan ook geen PrEP financieren als overheid, seks zonder condoom gebeurd toch wel. met als gevolg een HIV infectie wat de maatschappij vele malen meer kost omdat het chronisch is. beetje het zelfde als de pil voor vrouwen, kunnen we daar ook een hele discussie over gaan starten. vrouwen die aan de pil zijn gebruiken ook amper condooms..

ReliableGnu63

ReliableGnu63

24-02-2022 om 11:15

syboor schreef op 24-02-2022 om 10:56:

> Uit een online artikel van the guardian (even googlen op the guardian HIV) heb ik vernomen dat in de UK nu hetero's vaker worden besmet met HIV dan bi en gay mannen doordat het PrEP gebruik onder bi/gay mannen hoog is.. het is niet ondenkbaar dat deze trend zich zal doorzetten naar andere landen inclusief Nederland

Journalisten zijn ook maar mensen.

The Guardian schrijft dat 49% procent van de nieuwe hiv-diagnosis zijn bij hetero's (mannen EN vrouwen) en 45% bij homo- en bi-mannen.

De journalist van The Guardian stelt HIV-diagnoses gelijk aan besmettingen maar dat is fout. Homo- en bi-mannen testen frequenter waardoor het aantal besmettingen in een jaar in de buurt komt van het aantal hiv-diagnoses in een jaar. Bij de heteromannen en -vrouwen die een hiv-diagnose krijgen gaat het echter vaker (dan bij homo- en bi-mannen) om de allereerste hiv-test in hun leven, bijvoorbeeld een routinetest bij de 1e zwangerschap. Bovendien is een groot deel van de mensen die een hiv-diagnose krijgen migrant. Met andere woorden, veel diagnoses bij hetero's zijn het gevolg van besmettingen die wel tien tot twintig jaar geleden plaatsgevonden hebben buiten de VK. Je kunt het aantal diagnoses in een jaar tijd bij hetero's zeker niet gelijk stellen aan het aantal besmettingen in een jaar tijd.

De grootste oorzaak voor het afnemend aantal diagnoses bij homo/bi-mannen is het vaker testen. Daardoor verdwijnen de "inhaal"diagnoses en blijven alleen nog diagnoses van recente besmettingen over.

De stap van "meer diagnoses" naar "meer besmettingen" die die journalist maakt, die klopt echt niet.

En dan maakt maakt Kevin_ vervolgens de stap van "meer hetero's" naar "hetero's worden vaker besmet". Dat klopt al helemaal niet. Er zijn veel meer hetero's dan homo's. Dus met deze cijfers (49% versus 45% van de diagnoses) heeft een homo nog steeds een veel grotere kans om een hiv-diagnose te krijgen dan een hetero. En al helemaal een grotere kans om besmet te worden dan een hetero.

29% van de nieuwe HIV infecties zijn onder hetero's in Nederland. het is een makkelijke optelsom dat dit percentage over enkele jaren groter is dan de groep  bi/gay mannen. hetero's kunnen maar moeilijk aan de PrEP komen, en er is vraag naar. bij de GGD kunnen ze er niet voor terecht, en via de huisarts is een lange adem hebben omdat de huisarts het vaak gewoon afwijst als je een huisarts hebt die tegen PrEP is. misschien moeten we het debat daar eens op focussen.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.