Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Onvoldoendes


Minie12

Minie12

08-11-2022 om 10:03 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 08-11-2022 om 08:49:

Ze leert waarschijnlijk nog teveel op reproductie. In mavo 1 is reproductie ongeveer 50/60%, ga je naar mavo 2 dan wordt dit 40/45% maar ga je naar havo 2 dan is het nog maar 20%. Het gat tussen mavo 1 en havo 2 is dan vrij groot.
Ik zou iemand in de hand nemen of vragen wat de mogelijkheden op school zijn, om haar de juiste leerstrategieën aan te leren.
Daarnaast zit er in klas twee sowieso altijd een dip in de cijfers rond deze periode. Dat had ze waarschijnlijk op de mavo ook gehad. Ze zijn niet meer de jongsten op school, examens zijn nog lang niet in zicht en ze gaan lekker puberen.

Sorry wat is reproductie? Zijn dat inzichtvragen? 

https://www.thiememeulenhoff.nl/voortgezet-onderwijs/toetsen/rtti-achtergrond

Hier vind je de soorten vragen die er bestaan. De verdeling van reproductie, toepassen en inzicht is verschillend per onderwijsniveau en leerjaar. 

Je kunt aan de mentor vragen of zij dit systeem hebben en in welke vakken. Dan weet je ook waar het probleem zit. (mijn kind maakte wiskunde toetsen niet zo best, maar dat bleek niet aan het inzicht te liggen)

Waarom zou ze niet naar mavo 3 kunnen na dit jaar? Of nu meteen naar mavo 2?

Ik denk ook dat je haar geholpen hebt maar niet met het leren hoe je huiswerk maakt. Ik liet mijn kinderen los als ze voldoendes gingen halen en trok de touwtjes aan als het mis ging. Dat wisten ze, ze zorgden dus wel dat als ze geen hulp wilden ze uit de problemen bleven. Maar bij sommige vakken waren ze ook altijd blij als ik ze hielp. Pas in de voor-examenklas kunnen ze vakken laten vallen die ze niet liggen. Ik wil wel dat ze daar komen.

Minie12

Minie12

08-11-2022 om 11:34 Topicstarter

Aiden schreef op 08-11-2022 om 11:20:

Waarom zou ze niet naar mavo 3 kunnen na dit jaar? Of nu meteen naar mavo 2?

Ik denk ook dat je haar geholpen hebt maar niet met het leren hoe je huiswerk maakt. Ik liet mijn kinderen los als ze voldoendes gingen halen en trok de touwtjes aan als het mis ging. Dat wisten ze, ze zorgden dus wel dat als ze geen hulp wilden ze uit de problemen bleven. Maar bij sommige vakken waren ze ook altijd blij als ik ze hielp. Pas in de voor-examenklas kunnen ze vakken laten vallen die ze niet liggen. Ik wil wel dat ze daar komen.

Omdat ze nu in de mavo 2 economie hebben en mijn dochter in 2 havo heeft geen economie. Ik betwijfel het wel of ze met deze cijfers überhaupt op de mavo komt. Zijn allemaal vieren

Minie12

Minie12

08-11-2022 om 11:36 Topicstarter

Minie12 schreef op 08-11-2022 om 11:34:

[..]

Omdat ze nu in de mavo 2 economie hebben en mijn dochter in 2 havo heeft geen economie. Ik betwijfel het wel of ze met deze cijfers überhaupt op de mavo komt. Zijn allemaal vieren

Ze wil ook geen hulp. Ze wil het zelf doen. Die slechte cijfers maken haar helaas niets uit en als het vmbo basis zou worden of blijvenzitten vind ze ook niet erg helaas

Minie12 schreef op 08-11-2022 om 11:36:

[..]

Ze wil ook geen hulp. Ze wil het zelf doen. Die slechte cijfers maken haar helaas niets uit en als het vmbo basis zou worden of blijvenzitten vind ze ook niet erg helaas

En waarom maak jij je er dan wel druk om? Als ze ooit spijt krijgt van haar laksheid en ze heeft het in zich, kan ze zich later alsnog opwerken naar mbo4/hbo

Minie12

Minie12

08-11-2022 om 11:47 Topicstarter

Aiden schreef op 08-11-2022 om 11:20:

Waarom zou ze niet naar mavo 3 kunnen na dit jaar? Of nu meteen naar mavo 2?

Ik denk ook dat je haar geholpen hebt maar niet met het leren hoe je huiswerk maakt. Ik liet mijn kinderen los als ze voldoendes gingen halen en trok de touwtjes aan als het mis ging. Dat wisten ze, ze zorgden dus wel dat als ze geen hulp wilden ze uit de problemen bleven. Maar bij sommige vakken waren ze ook altijd blij als ik ze hielp. Pas in de voor-examenklas kunnen ze vakken laten vallen die ze niet liggen. Ik wil wel dat ze daar komen.

Omdat ze nu in de mavo 2 economie hebben en mijn dochter in 2 havo heeft geen economie. Ik betwijfel het wel of ze met deze cijfers überhaupt op de mavo komt. Zijn allemaal vieren

Index224 schreef op 08-11-2022 om 11:43:

[..]

En waarom maak jij je er dan wel druk om? Als ze ooit spijt krijgt van haar laksheid en ze heeft het in zich, kan ze zich later alsnog opwerken naar mbo4/hbo

Ik snap je punt. Ze is 13 en kijkt door haar puberbrein niet verder dan haar neus lang is. Heb het idee dat ze consequenties nog niet overziet

Klopt, consequenties op die leeftijd is niet boeiend.
Kan alleen mijn eigen ervaring vertellen. Ik begon in havo en bleef zitten in de tweede. En ik ben door gegaan naar 3 mavo. Daar moest ik voor vechten want ik moest havo doen. Ouders wilden dat ik bleef zitten. Uiteindelijk alles wel op destijds hoogste niveau gedaan en had een diploma. Ik wilde toch mbo doen. En daarna nog wel hbo gedaan. Dat werd niks meer. 
Ben nog altijd gelukkig dat ik niet ben blijven zitten en op de havo gebleven. 
Dat ouders je zo kunnen pushen er meer uit te halen. Terwijl alle omstandigheden er om heen al lastig zat zijn. Je bent jong, hebt geen idee en wil het ook naar je zin hebben. Niet alleen maar kijken naar later.
Ik denk dat je weinig bereikt door te gaan helpen. Ze moet zelf willen. Groot worden is een combinatie tussen zelfredzaamheid en keuzes maken. Verkeerde keuzes maken horen er ook bij. Meedenken zo nu en dan. Het leven is niet vlekkeloos, dus ik zou klaar staan voor als het nodig is en zij het accepteert. 
Ik vind het trouwens wel mooi dat ze het zelf wil doen. Dat getuigt van zichzelf proberen te redden. Of het lukt is wat anders. 

Minie12 schreef op 08-11-2022 om 11:47:

[..]

Omdat ze nu in de mavo 2 economie hebben en mijn dochter in 2 havo heeft geen economie. Ik betwijfel het wel of ze met deze cijfers überhaupt op de mavo komt. Zijn allemaal vieren

[..]

Ik snap je punt. Ze is 13 en kijkt door haar puberbrein niet verder dan haar neus lang is. Heb het idee dat ze consequenties nog niet overziet

Consequenties leren overzien doe je het beste door het te ervaren. 

Grote kans dat haar vriendinnen met nu slechte cijfers straks een eindsprint gaan maken en alsnog naar 3havo gaan. Dan raakt ze ze dus kwijt als zij niet op tijd meegaat/kan.

alhambra schreef op 08-11-2022 om 12:16:

Grote kans dat haar vriendinnen met nu slechte cijfers straks een eindsprint gaan maken en alsnog naar 3havo gaan. Dan raakt ze ze dus kwijt als zij niet op tijd meegaat/kan.

Dan zijn dat dan misschien de consequenties die ze dan gaat ervaren. Ze is pas 13 en tijd zat om 'fouten' te maken, ervan te leren en te werken aan haar toekomst.

Index224 schreef op 08-11-2022 om 12:25:

[..]

Dan zijn dat dan misschien de consequenties die ze dan gaat ervaren. Ze is pas 13 en tijd zat om 'fouten' te maken, ervan te leren en te werken aan haar toekomst.

Het huidige schoolsysteem laat weinig tijd over voor het maken van fouten. Het is niet zoals in de jaren 80 of eerder. Afstromen en blijven zitten. Leuk, zit ze volgend jaar tussen de ukken en doet ze weer niks en stroomt ze nog verder af. Uiteindelijk zonder diploma naar MBO1. Halleluja.

Minie12 schreef op 08-11-2022 om 10:03:

[..]

Sorry wat is reproductie? Zijn dat inzichtvragen?

Nee, reproductie is als het ware dat er letterlijk gevraagd wordt wat je geleerd hebt. 
Zoals bij woordjes leren, een vraag als “Hoeveel ribben heeft een mens”, “Welk klimaat hebben we in Nederland” 

Dan heb je toepassingsvragen: vragen die gaan over of je wat je geleerd hebt ook in een andere situatie kan toepassen. Bijvoorbeeld je hebt de verschillende soorten klimaten geleerd. Kan je dan die verschillende klimaten ook herkennen in Spanje. En vrijwel het grootste deel van de vragen bij wiskunde is toepassen. 
Inzichtvragen zijn vragen als: “Wat gebeurt er met de landbouwgordels in de VS wanneer de temperatuur op aarde lager wordt?”

Minie12

Minie12

08-11-2022 om 13:34 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 08-11-2022 om 13:22:

[..]

Nee, reproductie is als het ware dat er letterlijk gevraagd wordt wat je geleerd hebt.
Zoals bij woordjes leren, een vraag als “Hoeveel ribben heeft een mens”, “Welk klimaat hebben we in Nederland”

Dan heb je toepassingsvragen: vragen die gaan over of je wat je geleerd hebt ook in een andere situatie kan toepassen. Bijvoorbeeld je hebt de verschillende soorten klimaten geleerd. Kan je dan die verschillende klimaten ook herkennen in Spanje. En vrijwel het grootste deel van de vragen bij wiskunde is toepassen.
Inzichtvragen zijn vragen als: “Wat gebeurt er met de landbouwgordels in de VS wanneer de temperatuur op aarde lager wordt?”

Wat fijn dat je mij het zo uitlegt. Net appte ze mij dat ze met wiskunde een 7 had gehaald hoogste van de klas dat vak vind ze leuk en makkelijk. De vakken waar ze het meest moeite mee heeft zijn aardrijkskunde en geschiedenis en volgens mij zijn dat merendeel inzichtvragen. Ze was heel blij en trots met die 7 ik ook dus denk dat het haar wel wat doet. Vorig jaar deed ze werk op mavo- havo dakpanklas. Ben je zelf docent? Helaas is er bij mijn dochter op school geen huiswerkbegeleiding 

Minie12

Minie12

08-11-2022 om 13:43 Topicstarter

Minie12 schreef op 08-11-2022 om 13:34:

[..]

Wat fijn dat je mij het zo uitlegt. Net appte ze mij dat ze met wiskunde een 7 had gehaald hoogste van de klas dat vak vind ze leuk en makkelijk. De vakken waar ze het meest moeite mee heeft zijn aardrijkskunde en geschiedenis en volgens mij zijn dat merendeel inzichtvragen. Ze was heel blij en trots met die 7 ik ook dus denk dat het haar wel wat doet. Vorig jaar deed ze werk op mavo- havo dakpanklas. Ben je zelf docent? Helaas is er bij mijn dochter op school geen huiswerkbegeleiding

Wat stom dan heb ik haar vorig jaar alles letterlijk laten leren. Wat stom van mij. Ik vond de stof vorig jaar al moeilijk op mavo havo niveau. Ik ben ooit begonnen op een dorpsmavo en daar verschrikkelijk gepest elke dag geslagen boeken weggooien waardoor ik niet meer naar school durfde en daardoor ben afgestroomt wat ik nu nog steeds heel jammer vind

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.