Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Onvoldoendes

Goedenavond,
Mijn lieve puberella zit in de 2de klas van de havo. Ze is opgestroomd van mavo_havo naar havo vorig jaar. Ik heb haar vorig jaar veel geholpen qua huiswerk en toetsen. Nu in de 2de klas wil ze het allemaal alleen doen en dat snap ik wel maar nu heeft ze veel onvoldoendes en 7 tekorten. Ze leert wel maar alleen oefentoetsen en samenvattingen. Ze wil het allemaal snel doen. Die onvoldoendes maken haar niets uit en ook niet of ze afstroomd of blijft zitten. Het is een klas die het qua cijfers niet goed doet. Moet ik haar helpen  en hoe motiveer ik haar om weer voldoendes te halen. 

Groetjes


Niet helpen. Ze wil geen moeite doen. Dan dus gewoon naar vmbo t. Helemaal goed. Vakmensen hebben we nodig. Loodgieters zijn de nieuwe rijken.

Tutor inhuren, alle electronische media-apparaten van haar kamer halen.

Dat elke vmbo-t’er handig is en dus loodgieter, timmerman of elektricien wordt is een misvatting. Er is niks mis met vmbo maar ook daar zal ze keuzes moeten maken.
Je kunt niet veel - als ze echt niet wil kun je van alles inzetten maar dan gaat ze nog steeds niks doen. Moet je wel zeker weten dat het onwil is, geen onkunde. 
Wat zegt de mentor? 

Je hebt haar afgelopen jaar geholpen, maar heb je haar ook meteen leren plannen en leren leren? Dat jij met haar toetsen voorbereid is leuk, maar volgens mij heb jij voor haar wel de kastanjes uit het vuur gehaald.
In de eerste en soms ook de tweede kunnen ze een stuk teren op de kennis die ze hebben. 
Ik heb ook een opstromer en die zit nu in de derde. Je kunt zowel op vmbo en havo je borst nat maken. Een constante stroom van toetsen en andere opdrachten, er is geen stop. Ze vond de eerste en de tweede een eitje in vergelijking met de derde. 
Hier proberen ze zo'n hoog mogelijke cijfers te halen in de eerste 3 semesters om daarna de teugels te laten vieren (hebben ze met vallen en opstaan en een met zitten blijven geleerd). 

Ga haar begeleiden in het plannen en overzicht bewaken. Voor de rest, laat haar los. Ze moet het zelf gaan ervaren. 

Minie12

Minie12

08-11-2022 om 07:42 Topicstarter

goedemorgen dames,
Vorig jaar wilde ze zelf heel erg graag naar de havo en vond ze de mavo klas niet leuk. Nu heeft ze veel aansluiting met de klas en maken haar de cijfers niet uit. De hele klas staat onvoldoendes. Maakt haar zelfs niet uit of ze afstroomt naar basis of kader. Haar mentor hebben we nog geen gesprek mee gehad. Ze staat alleen voor bio, Frans, Engels en beeldende vorming een voldoende 

Madeliefjees schreef op 08-11-2022 om 02:04:

Niet helpen. Ze wil geen moeite doen. Dan dus gewoon naar vmbo t. Helemaal goed. Vakmensen hebben we nodig. Loodgieters zijn de nieuwe rijken.

Hoewel ik het er helemaal mee eens bent dat als de Havo toch te lastig is een kind dan beter naar het VMBO T kan gaan vind ik opmerkingen als want loodgieters zijn de nieuwe rijken super irritant. 

Heel veel kinderen op het VMBO zijn namelijk helemaal niet praktisch ingesteld en zijn niet handig met hun handen. Het VMBO leidt niet op voor loodgieters, dakdekkers, schilders, stratenmakers en cv installateurs. Wil je kind dat worden dan is dat natuurlijk prima maar om nou te roepen dat het VMBO zo geweldig is want dat soort mensen zijn zo nodig in de maatschappij is vervelend voor al die VMBO leerlingen die helemaal niet met hun handen willen / kunnen werken. 

Voor TS. Ik zou je dochter vragen wat ze wil. Op de havo blijven betekent veel meer inzet (of meer hulp en begeleiding accepteren) of doorgaan op het VMBO. 

Minie12 schreef op 08-11-2022 om 07:42:

goedemorgen dames,
Vorig jaar wilde ze zelf heel erg graag naar de havo en vond ze de mavo klas niet leuk. Nu heeft ze veel aansluiting met de klas en maken haar de cijfers niet uit. De hele klas staat onvoldoendes. Maakt haar zelfs niet uit of ze afstroomt naar basis of kader. Haar mentor hebben we nog geen gesprek mee gehad. Ze staat alleen voor bio, Frans, Engels en beeldende vorming een voldoende

Het lijkt erop dat ze het wel best vindt in die supergezellige klas, dat ze er een hoop lol hebben en daardoor als klas slechte cijfers halen. Dat zou ik zeker met de mentor bespreken. Vanuit school moet dit ook  worden aangepakt lijkt me

Minie12

Minie12

08-11-2022 om 08:05 Topicstarter

ik heb een zoon met ass en hij doet vmbo kader. Hij komt van het praktijk onderwijs en hem hoef ik niet achter de broek aan en haalt mooie cijfers. Maar de instelling van mijn dochter dat het haar niet uitmaakt of ze afstroomt naar basis, kader pff

Minie12

Minie12

08-11-2022 om 08:08 Topicstarter

EmmaT schreef op 08-11-2022 om 08:02:

[..]

Het lijkt erop dat ze het wel best vindt in die supergezellige klas, dat ze er een hoop lol hebben en daardoor als klas slechte cijfers halen. Dat zou ik zeker met de mentor bespreken. Vanuit school moet dit ook worden aangepakt lijkt me

Ja dat snap ik ook niet zo goed. Ze is als enige in die klas gekomen vanuit mavo havo. Lijkt me voor een docent ook niet fijn als de hele klas onvoldoendes scoort op een toets

Minie12 schreef op 08-11-2022 om 07:42:

goedemorgen dames,
Vorig jaar wilde ze zelf heel erg graag naar de havo en vond ze de mavo klas niet leuk. Nu heeft ze veel aansluiting met de klas en maken haar de cijfers niet uit. De hele klas staat onvoldoendes. Maakt haar zelfs niet uit of ze afstroomt naar basis of kader. Haar mentor hebben we nog geen gesprek mee gehad. Ze staat alleen voor bio, Frans, Engels en beeldende vorming een voldoende

Dat maakt toch ook niet uit? Ik heb kader gedaan en uiteindelijk hbo en nu een prima hbo-salaris. Als het in haar zit dan redt ze dat vroeg of laat heus wel. Of niet. Hbo is tegenwoordig echt niet alles. Met kader of basis kun je alsnog alle kanten op. Misschien met een kleine omweg, maar je kunt je hele leven nog leren. Misschien gaat ze na mbo werken, al jong lekker geld verdienen en via dr baas nog een opleiding volgen. Of ze doet een hbo-deeltijd opleiding. En kan dan werken naast de studie. Zoveel mogelijkheden. De conservatieve gedachte van 'nu' een zo hoog mogelijke opleiding volgen want later 'kan' het niet meer, gaat niet meer op. 

Minie12

Minie12

08-11-2022 om 08:28 Topicstarter

is het dan beter om haar te laten zitten in 2 havo of afstromen en blijven zitten in 2 mavo? Havo heeft geen economie en mavo vandaar dat ze dan 2 mavo wordt ipv 3 mavo?

Minie12

Minie12

08-11-2022 om 08:29 Topicstarter

ik bedoel mavo heeft wel economie 

met haar en mentor in gesprek gaan
Als zij onvoldoendes blijft halen moet ze afstromen 
De rest van de klas misschien niet

Minie12 schreef op 08-11-2022 om 08:28:

is het dan beter om haar te laten zitten in 2 havo of afstromen en blijven zitten in 2 mavo? Havo heeft geen economie en mavo vandaar dat ze dan 2 mavo wordt ipv 3 mavo?

Daar zal school een advies voor geven, school zal weinig keuze laten.

Kijk eens wat er over doublures in de schoolgids staat.

Het eerste rapport is er net geweest, de oudergesprekken zullen er nu ook wel gaan komen. Bij ons waren dat MOL gesprekken waarbij ouders, leerling en de mentor om tafel zaten. Mentor gaf altijd een prognose bij verschillende scenario's. 

Ze leert waarschijnlijk nog teveel op reproductie. In mavo 1 is reproductie ongeveer 50/60%, ga je naar mavo 2 dan wordt dit 40/45% maar ga je naar havo 2 dan is het nog maar 20%. Het gat tussen mavo 1 en havo 2 is dan vrij groot. 
Ik zou iemand in de hand nemen of vragen wat de mogelijkheden op school zijn, om haar de juiste leerstrategieën aan te leren. 
Daarnaast zit er in klas twee sowieso altijd een dip in de cijfers rond deze periode. Dat had ze waarschijnlijk op de mavo ook gehad. Ze zijn niet meer de jongsten op school, examens zijn nog lang niet in zicht en ze gaan lekker puberen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.