Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Onvoldoendes


Minie12 schreef op 08-11-2022 om 13:34:

[..]

Wat fijn dat je mij het zo uitlegt. Net appte ze mij dat ze met wiskunde een 7 had gehaald hoogste van de klas dat vak vind ze leuk en makkelijk. De vakken waar ze het meest moeite mee heeft zijn aardrijkskunde en geschiedenis en volgens mij zijn dat merendeel inzichtvragen. Ze was heel blij en trots met die 7 ik ook dus denk dat het haar wel wat doet. Vorig jaar deed ze werk op mavo- havo dakpanklas. Ben je zelf docent? Helaas is er bij mijn dochter op school geen huiswerkbegeleiding

Ja, ik ben docent 😊 maar werk voornamelijk als leerlingbegeleider. Heb bijna 20 jaar lesgegeven in Aardrijkskunde en Wiskunde. Het lesgeven zelf doe ik nog via afstandsleren. Leerlingbegeleiding op school. 


Misschien heeft het wijkteam nog een mogelijkheid voor begeleiding? Wij hebben bijvoorbeeld hier in Groningen WIJ-teams (zit ook aan het CJG verbonden) en ook initiatieven als team050. Misschien kan je daar nog eens naar kijken. 
Veel scholen hebben geen hwb, helaas. 


Als de zaakvakken lastig zijn: voor AK zijn bijna alle boeken voorzien van een rijtje met leerdoelen, vaak per paragraaf. In BuiteNLand, een van de AK methodes staat in het lesboek aan het einde van de paragraaf een rijtje met leerdoelen. In het werkboek staan dan bijbehorende vragen. Dit kan je helpen bij het leren. Ook zou ze flitskaarten kunnen maken. Kaartjes met op de ene kant het begrip, de andere kant de betekenis. En kaartjes waarbij ze zelf ook vragen bedenkt bij het doornemen van de tekst en evt vragen overnemen uit het werkboek. Als ze erg visueel ingesteld is kan het maken van een mindmap ook helpen. 

Aiden schreef op 08-11-2022 om 13:13:

[..]

Het huidige schoolsysteem laat weinig tijd over voor het maken van fouten. Het is niet zoals in de jaren 80 of eerder. Afstromen en blijven zitten. Leuk, zit ze volgend jaar tussen de ukken en doet ze weer niks en stroomt ze nog verder af. Uiteindelijk zonder diploma naar MBO1. Halleluja.

Ik ben geboren in de jaren 90 dus heb geen idee hoe het in de jaren 80 was. 

En zo hard gaat het nou ook weer niet. Dochter van TO kan misschien wel zonder moeite kader, kan ze naar het mbo niveau 3 of wellicht 4. Kan ze daarna, wanneer ze ouder en wellicht iets wijzer is, alsnog naar hbo als ze dat zou willen en als ze dat in d'r mars heeft. 

Ze Is 13, het is niet 'nu of nooit'. 

Index224 schreef op 08-11-2022 om 12:25:

[..]

Dan zijn dat dan misschien de consequenties die ze dan gaat ervaren. Ze is pas 13 en tijd zat om 'fouten' te maken, ervan te leren en te werken aan haar toekomst.

Ik vind kinderen van 13 nog te jong voor deze verantwoordelijkheid.

Minie12

Minie12

08-11-2022 om 15:34 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 08-11-2022 om 13:50:

[..]

Ja, ik ben docent 😊 maar werk voornamelijk als leerlingbegeleider. Heb bijna 20 jaar lesgegeven in Aardrijkskunde en Wiskunde. Het lesgeven zelf doe ik nog via afstandsleren. Leerlingbegeleiding op school.


Misschien heeft het wijkteam nog een mogelijkheid voor begeleiding? Wij hebben bijvoorbeeld hier in Groningen WIJ-teams (zit ook aan het CJG verbonden) en ook initiatieven als team050. Misschien kan je daar nog eens naar kijken.
Veel scholen hebben geen hwb, helaas.


Als de zaakvakken lastig zijn: voor AK zijn bijna alle boeken voorzien van een rijtje met leerdoelen, vaak per paragraaf. In BuiteNLand, een van de AK methodes staat in het lesboek aan het einde van de paragraaf een rijtje met leerdoelen. In het werkboek staan dan bijbehorende vragen. Dit kan je helpen bij het leren. Ook zou ze flitskaarten kunnen maken. Kaartjes met op de ene kant het begrip, de andere kant de betekenis. En kaartjes waarbij ze zelf ook vragen bedenkt bij het doornemen van de tekst en evt vragen overnemen uit het werkboek. Als ze erg visueel ingesteld is kan het maken van een mindmap ook helpen.

Dank je wel voor de tips. Ze leert ak letterlijk uit het boek de teksten maar verbanden leggen vind ze moeilijk. Maar ik neem de tips ter harte. Vorig jaar was aardrijkskunde ook niet haar favoriete vak maar ging ze wel met een 6.5 over. Nu staat ze er een 5.2 voor

Minie12 schreef op 08-11-2022 om 15:34:

[..]

Dank je wel voor de tips. Ze leert ak letterlijk uit het boek de teksten maar verbanden leggen vind ze moeilijk. Maar ik neem de tips ter harte. Vorig jaar was aardrijkskunde ook niet haar favoriete vak maar ging ze wel met een 6.5 over. Nu staat ze er een 5.2 voor

Een tip die ik kind heb meegegeven nadat ik die hier kreeg; geschiedenis en aardrijkskunde zijn vakken waar de docent wil zien dat je de verbanden begrijpt. Dat doe je door veel te schrijven. Dus als ze vragen ‘leg uit waarom dit wijst op kunst uit de gouden eeuw’ dan zeg je niet ‘daarom’. Maar omdat je a ziet, is er b. En omdat je ook c opmerkt, zou d ook kunnen. Anders gezegd; l*l er veel langer over door dan je normaal zou doen, want vaak sprokkel je daarmee toch je voldoende bij elkaar  

En als ze blij is met die 7, zou het zomaar kunnen dat het haar meer doet dan ze wil dat jij weet. Mooi om haar met haar wiskunde punt te complimenteren- want misschien is het wel een kwestie van snappen hoe je moet leren ipv het niet willen of niet kunnen. 


alhambra schreef op 08-11-2022 om 15:32:

[..]

Ik vind kinderen van 13 nog te jong voor deze verantwoordelijkheid.

Je vindt huiswerk en schoolopdracht maken te veel verantwoordelijkheid voor een 13-jarige? 

In principe zou een kind het huiswerk zelfstandig moeten kunnen maken en leren. Het is immers stof die ze op school al behandeld hebben. En lang niet alle ouders zijn in staat om er mee te helpen.
Een puberale motivatiedip met 13 jaar begin klas 2 is echt niet zo gek. Wel is het zaak dat het kwartje gaat vallen dat ze de havo zo niet gaat redden. Onverschilligheid kan ook een dekmantel zijn voor gevoelens van onmacht en falen te maskeren. Gezien het feit dat die zeven haar wel blij maakt, sluit ik dat niet uit.

Verbanden leggen kun je oefenen. Bijvoorbeeld door zelf een samenvatting te maken (schrijven) of een mindmap te maken (soort schematische samenvatting).
Daarnaast is het ook belangrijk om in de les op te letten en het huiswerk bij te houden. Als ze iets dan niet snapt, kan ze nog vragen stellen. Als de dag voor een toets alles nog nieuw is voor haar, dan lukt het niet meer.

Aangezien heel de klas slecht scoort (hoe weet je dat trouwens? pubers roepen wel vaker dat 'iedereen' een onvoldoende heeft, zodat het minder erg lijkt), kan er ook een bepaalde onwenselijke cultuur heersen (onvoldoendes zijn cool, hoge cijfers niet) en/of een gebrekkig arbeidsethos. Dan is het zaak dat school daar ook iets mee doet. 

Zeilboot schreef op 08-11-2022 om 06:48:

Je hebt haar afgelopen jaar geholpen, maar heb je haar ook meteen leren plannen en leren leren? Dat jij met haar toetsen voorbereid is leuk, maar volgens mij heb jij voor haar wel de kastanjes uit het vuur gehaald.
In de eerste en soms ook de tweede kunnen ze een stuk teren op de kennis die ze hebben.
Ik heb ook een opstromer en die zit nu in de derde. Je kunt zowel op vmbo en havo je borst nat maken. Een constante stroom van toetsen en andere opdrachten, er is geen stop. Ze vond de eerste en de tweede een eitje in vergelijking met de derde.
Hier proberen ze zo'n hoog mogelijke cijfers te halen in de eerste 3 semesters om daarna de teugels te laten vieren (hebben ze met vallen en opstaan en een met zitten blijven geleerd).

Ga haar begeleiden in het plannen en overzicht bewaken. Voor de rest, laat haar los. Ze moet het zelf gaan ervaren.

Vooral het leren plannen van huiswerk, wanneer starten met leren voor een toets, is belangrijk. Bij onze zoon heb ik destijds de eerste tijd, tot de herfstvakantie, meegeholpen met het plannen hiervan, daarna deed hij het zelf. Maar hij wilde zelf op havo blijven dus daardoor gemotiveerd. 

Minie12

Minie12

08-11-2022 om 20:02 Topicstarter

MamaE schreef op 08-11-2022 om 18:52:

In principe zou een kind het huiswerk zelfstandig moeten kunnen maken en leren. Het is immers stof die ze op school al behandeld hebben. En lang niet alle ouders zijn in staat om er mee te helpen.
Een puberale motivatiedip met 13 jaar begin klas 2 is echt niet zo gek. Wel is het zaak dat het kwartje gaat vallen dat ze de havo zo niet gaat redden. Onverschilligheid kan ook een dekmantel zijn voor gevoelens van onmacht en falen te maskeren. Gezien het feit dat die zeven haar wel blij maakt, sluit ik dat niet uit.

Verbanden leggen kun je oefenen. Bijvoorbeeld door zelf een samenvatting te maken (schrijven) of een mindmap te maken (soort schematische samenvatting).
Daarnaast is het ook belangrijk om in de les op te letten en het huiswerk bij te houden. Als ze iets dan niet snapt, kan ze nog vragen stellen. Als de dag voor een toets alles nog nieuw is voor haar, dan lukt het niet meer.

Aangezien heel de klas slecht scoort (hoe weet je dat trouwens? pubers roepen wel vaker dat 'iedereen' een onvoldoende heeft, zodat het minder erg lijkt), kan er ook een bepaalde onwenselijke cultuur heersen (onvoldoendes zijn cool, hoge cijfers niet) en/of een gebrekkig arbeidsethos. Dan is het zaak dat school daar ook iets mee doet.

Samenvatting maakt ze wel maar ik denk dat ze te weinig opschrijft. Opletten in de les scheelt het bij haar ook wel eens aan omdat ze constant andere dingen zit te doen op haar laptop. Vandaag met de mentorles had de docent ook gezegd dat iedereen slecht scoorde en dat er overleg werd gepleegd met de teamleider. Hopelijk komt daar wat uit

Index224 schreef op 08-11-2022 om 16:19:

[..]

Je vindt huiswerk en schoolopdracht maken te veel verantwoordelijkheid voor een 13-jarige?

Nee niet het maken zelf maar de gevolgen overzien van het niet doen.

alhambra schreef op 08-11-2022 om 20:12:

[..]

Nee niet het maken zelf maar de gevolgen overzien van het niet doen.

Maar dat hoort toch bij het opgroeien?

Index224 schreef op 08-11-2022 om 20:16:

[..]

Maar dat hoort toch bij het opgroeien?

We staan er allebei anders in dat kan

Ik zou in dit geval proberen een vangrail te zijn voor mijn kind gezien de leeftijd en de reden voor het niet willen doen van huiswerk (groepsdruk).

Jij geeft de voorkeur aan een andere aanpak.

Ik heb mijn zoon in de brugklas al aan zijn verstand kunnen brengen dat als hij zou opletten en meedoen in de les, hij niet alleen veel minder tijd kwijt zou zijn aan zijn huiswerk en veel minder zou hoeven studeren voor toetsen,  maar dat jij ook goodwill zou kweken bij de keraren, die hem dan ook af en toe nog zouden matsen.
Ik ben zo blij dat hij geluisterd heeft, het heeft echt gewerkt.
Zou je dochter dit ook kunnen begrijpen?

Wat helpt is erachter komen hoe je dochter het snelst stof onthoudt en verbanden ziet. Mijn zoon onthoudt het bijvoorbeeld veel beter als hij een filmpje ziet dan als hij het leest. Voor aardrijkskunde hebben de aardrijkskunde kennisclips goed geholpen (per jaar, niveau en onderwerp te vinden op YouTube) en voor geschiedenis de filmpjes van joost van oort (ook YouTube). Wellicht helpt dit ook bij je dochter. 

Leren hoe je het snelst leert is een proces van vallen en opstaan. Soms moet je ook gewoon accepteren dat sommige dingen niet lukken en compenseren met andere dingen. Bijvoorbeeld: als ze moeilijk jaartallen kan onthouden (automatisering) maar heel goed is met bronvragen, extra oefenen met de bronvragen (inzicht) zodat ze daar alle punten pakt en het verlies aan punten compenseert van de jaartallen. 

Minie12

Minie12

10-11-2022 om 10:20 Topicstarter

jaartallen kan ze juist goed onthouden. Bronvermelding vind ze moeilijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.