Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Onvoldoendes


Bronvermelding? Dat vinden ze in het hbo voor een bachelorscriptie ook nog steeds erg moeilijk.

Bronvragen had ik het over. Zoals bij geschiedenis. Dan krijg je een bron, bijvoorbeeld een schilderij of een oud dagboek en daar krijg je vragen over. 

Het komt altijd neer op de goede leerstrategie. In de vorige eeuw zat ik op het gymnasium en mijn neef op de mavo. Hij kreeg een proefwerk over drie pagina's, ik over twee hoofdstukken. Toen hij zich afvroeg hoe ik dat kon leren in korte tijd, bleek dat hij hoofd- en bijzaken niet kon scheiden en dat hij probeerde alles uit zijn hoofd te leren. We hebben toen een paar weken samen gestudeerd en toen heeft hij van mij voor hem werkbare leerstrategieën geleerd. Ik had gewoon geluk dat mij dat makkelijk afging, hij had de pech dat hem het nooit was geleerd. 

LadyBaelish schreef op 14-11-2022 om 10:07:

Bronvragen had ik het over. Zoals bij geschiedenis. Dan krijg je een bron, bijvoorbeeld een schilderij of een oud dagboek en daar krijg je vragen over.

Daarbij gaat het dus vooral om de link te maken met de geleerde stof. Bijv bij een dagboek: in welke tijd is het geschreven, op welke locatie, door wie? Wat lees je daarover in de tekst? Bijv er staat dat er naar radio oranje wordt geluisterd. Dat is aanwijzing voor tweede wereldoorlog en Nederland. Dat kun je dan linken aan de theorie die je geleerd hebt over radio oranje. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.