Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

non-binair het nieuwe punk?


Rhonda schreef op 22-09-2022 om 20:33:

[..]

Dat is dan echt een verschil met Amsterdam. Maar bij jullie verandert het dus ook als er jongens zijn met nagellak. Toen ik op school zat, eind jaren zeventig, begin jaren tachtig, zouden jongens dat nooit doen. Denk trouwens dat ik niet eens wist wat transgenders waren toen ik nog op school zat. Homo's kenden we wel.

En zo ken ik heel veel crossdressers als ikzelf, die ook jaren 70/80 op school zaten. Waar wij ons allemaal zo alleen voelden in onze gevoelens, dat je het niet liet zien. Want wat wisen wij uiteindelijk toen, je moest naar de bibliotheek om iets te vinden. Geen internet, sociale media wat dan ook. Gewoon eenzaam, heel eenzaam in je gevoelens.

Mooi dat dat nu anders is voor alle LGBTIQ+ figuren. Je kunt het een hype noemen, vast wel. Niet iedereen is heel erg trans maar er tussen in. Gewoon fun hebben en dat is zo moeilijk, ook in de hedendaagse maatschappij.

wolkewitje schreef op 21-09-2022 om 23:40:

[..]

Ik weet niet hoe dat voelt “vrouw zijn”. Ik ben een vrouw, en ik heb niet heel sterk het gevoel dat ik eigenlijk een man ben. Is dat voldoende om je vrouw te voelen?

Mooie onderzoeksvraag naar jezelf. 

Er is volgens mij geen goed of fout in hoe je iets voelt. 

Zeefietser schreef op 22-09-2022 om 20:51:

[..]

En zo ken ik heel veel crossdressers als ikzelf, die ook jaren 70/80 op school zaten. Waar wij ons allemaal zo alleen voelden in onze gevoelens, dat je het niet liet zien. Want wat wisen wij uiteindelijk toen, je moest naar de bibliotheek om iets te vinden. Geen internet, sociale media wat dan ook. Gewoon eenzaam, heel eenzaam in je gevoelens.

Mooi dat dat nu anders is voor alle LGBTIQ+ figuren. Je kunt het een hype noemen, vast wel. Niet iedereen is heel erg trans maar er tussen in. Gewoon fun hebben en dat is zo moeilijk, ook in de hedendaagse maatschappij.

daar heb je helemaal gelijk in. dat ze er niet openlijk waren in mijn omgeving betekent natuurlijk niet dat ze er helemaal niet waren. 

Mischa83 schreef op 22-09-2022 om 18:07:

[..]

Het zal toch lekker worden als de maatschappij aan mij dicteert wat ik als vrouw wel/niet mag!

Verantwoordelijkheid en zorgdragen; ja, net zoals ik van een man verwacht! Onderdanigheid; bewaren we voor speciale momenten 🤭.

De maatschappij bepaalt de definitie van vrouw zijn niet, dan doen we zelf.

Lekker stereotiep. Uit het Parool in een artikel over het tekort aan crèches en BSO: 

"Doordat het zo moeilijk bleek een plek voor onze dochter bij een kinderdagverblijf te bemachtigen, kwam het scenario dat mijn vriend zijn of ik mijn baan zou moeten opzeggen, opeens heel dichtbij."

Hier waren ze nog heel modern. Maar dan komt het volgende stukje: 

"En wij zijn natuurlijk niet de enigen: het gebrek aan kinderopvang is een groot en steeds groter wordend probleem. En dat heeft meer gevolgen dan enkel het feit dat nieuwe moeders hun werkgever moeten laten weten dat ze toch niet terugkeren naar hun werk."

troelahoep schreef op 22-09-2022 om 18:29:

[..]

Maar, dat begrijp ik dan weer niet eigenlijk, of tenminste, zo ervaar ik het niet. Wie of wat bepaalt voor jou dan wanneer jij een vrouw bent? Komt er iemand jou mededelen dat je vandaag (ik noem maar wat) niet zorgzaam bent geweest en je dus geen echte vrouw kan zijn?

Ik ben nou niet een ontzettend verantwoordelijke, zorgdragende en onderdanige vrouw, en ik doe ook al niet veel aan mijn uiterlijk (alleen af en toe schoenen en kleren kopen/maken die ik leuk vind). Maar ik heb echt niet de indruk dat de maatschappij mij uit alle macht probeert te corrigeren eerlijk gezegd. En ik ben toch wel een vrouw en voel mij ook wel zo.

Net als jij ervaar ik dat niet zo. Thuis ben ik de kostwinnaar en partner werkt parttime. Ik word uiterst serieus genomen in mijn werk en heb daar dan ook een goede functie. Qua functie en salaris sta ik hoger dan mannelijke collega’s (en ja daar heb ik inzicht in). Om mijn uiterlijk geef ik niet zo veel. Ik laat mijn haar knippen, koop zo nu en dan nieuwe kleding of schoenen en draag soms wat lichte make-up. Maar ik voel mij daardoor zeker niet minder vrouw. Ik krijg ook nooit opmerkingen in die trant, en ik voel geen druk vanuit de maatschappij om meer vrouwelijk te zijn.

Er zijn (bijna) geen meisjes meer met kort of halflang haar. 
Toen ik 10 jaar geleden op een datingsite stond met mijn haar kort (bijna halflang zeg maar) kreeg ik daar commentaar op van veel mannen. Kort-pittig noemden ze het. Ik was echt stomverbaasd. Ik heb veel opmerkingen gehad ovet mijn uiterlijk, mijn leven lang. Maar nooit over kort haar. Dat is echt nieuw. Nou ja, alweer 10 jaar oud dus

Madamecannibale schreef op 22-09-2022 om 21:38:

[..]

Net als jij ervaar ik dat niet zo. Thuis ben ik de kostwinnaar en partner werkt parttime. Ik word uiterst serieus genomen in mijn werk en heb daar dan ook een goede functie. Qua functie en salaris sta ik hoger dan mannelijke collega’s (en ja daar heb ik inzicht in). Om mijn uiterlijk geef ik niet zo veel. Ik laat mijn haar knippen, koop zo nu en dan nieuwe kleding of schoenen en draag soms wat lichte make-up. Maar ik voel mij daardoor zeker niet minder vrouw. Ik krijg ook nooit opmerkingen in die trant, en ik voel geen druk vanuit de maatschappij om meer vrouwelijk te zijn.

Mooi toch, binnen mijn bedrijf, waar ik vaar. Op kantoor in Zweden doen een paar vrouwen het HR gebeuren. Die weten echt wat ik verdien, wat hun verdienen, geen flauw idee. De ene is dochter van de eigenaar van de rederij, de andere 2 (zijn ook vrouwen) weet ik veel, ze doen iets HR gebeuren. Op hun reageer ik net zo, als ze een al man zouden zijn.

Iedereen is een klootzak, ook die vrouwen op HR, tot anders bewezen. En echt het gaat heerlijk. Ik kan mijzelf zijn in dit bedrijf lekker mijzelfz zijn. Wat "Maritime Poilice (coastguard Mozambique)" vroegen nog waarom ik geen nagellak ophad. Daarna alsnog een boete van 200 USD omdat de gele vlag nog hing na Free Pratique. Die boete zou ik alsnog gehad hebben met nagellak.

troelahoep

troelahoep

22-09-2022 om 22:09 Topicstarter

EmmaT schreef op 22-09-2022 om 21:49:

Er zijn (bijna) geen meisjes meer met kort of halflang haar.
Toen ik 10 jaar geleden op een datingsite stond met mijn haar kort (bijna halflang zeg maar) kreeg ik daar commentaar op van veel mannen. Kort-pittig noemden ze het. Ik was echt stomverbaasd. Ik heb veel opmerkingen gehad ovet mijn uiterlijk, mijn leven lang. Maar nooit over kort haar. Dat is echt nieuw. Nou ja, alweer 10 jaar oud dus

Hmmmm, zo had ik nog niet naar kort haar gekeken..... dus jij denkt dat lang haar = vrouwelijk = de norm van tegenwoordig? Dat is best interessant. Alhoewel ik moet zeggen dat er hier in de omgeving best wel wat tienermeisjes en jonge vrouwen zijn met kort of half lang haar.... en de non-binaire meisjes allemaal natuurlijk. 

 Maar: toen ik klein was had ik altijd kort haar omdat mijn moeder dat wel praktisch vond en ik was altijd de enige (jaren 80). Daar kreeg ik toen ook altijd commentaar op.

EmmaT schreef op 22-09-2022 om 21:49:

Er zijn (bijna) geen meisjes meer met kort of halflang haar.
Toen ik 10 jaar geleden op een datingsite stond met mijn haar kort (bijna halflang zeg maar) kreeg ik daar commentaar op van veel mannen. Kort-pittig noemden ze het. Ik was echt stomverbaasd. Ik heb veel opmerkingen gehad ovet mijn uiterlijk, mijn leven lang. Maar nooit over kort haar. Dat is echt nieuw. Nou ja, alweer 10 jaar oud dus

Toen ik 20 was heb ik m’n haar kort laten knippen. Echt kort. Ik was toen zeker niet uniek. 

Even weer naar m’n school: 1350 leerlingen, dus een kleine 700 meisjes. Ik geloof dat er niet 1 is met echt kort haar. Een paar verdwaalde half lange boblijntjes. Verder niks. 

Moet je eens kijken naar klassenfoto’s uit de jaren 70. Totaal ander beeld. 


En  trouwens…..alleen al in m’n eigen mentorklas ( havo 4) heb ik  3 jongens met echt lang haar. 

Met 20 jaar had ik ook erg kort haar, vooral toen ik tegen de kapster had gezegd, het mag korter en dat nam ze serieus. Toen werd het wat korter dan gepland, het haalde de centimeter misschien net.
Gevolg was wel dat ik, ondanks mijn vrouwelijke vormen soms wel voor jongen werd aangezien als student op de technische universiteit, met 12 meisjes op 120 jongens bij mijn studie. En dat was veel dat jaar, het jaar ervoor waren er 2 meisjes, dus ze waren het niet echt gewend om daar op te letten. Stond er eenmaal ir. voor mijn naam, werden brieven en mail aan mij automatisch aan "de heer" gestuurd. Dus een ingenieur is altijd een heer, ook als ze zich vrouw voelt.

troelahoep

troelahoep

22-09-2022 om 22:34 Topicstarter

IngridT schreef op 22-09-2022 om 22:15:

[..]

Toen ik 20 was heb ik m’n haar kort laten knippen. Echt kort. Ik was toen zeker niet uniek.

Even weer naar m’n school: 1350 leerlingen, dus een kleine 700 meisjes. Ik geloof dat er niet 1 is met echt kort haar. Een paar verdwaalde half lange boblijntjes. Verder niks.

Moet je eens kijken naar klassenfoto’s uit de jaren 70. Totaal ander beeld.


En trouwens…..alleen al in m’n eigen mentorklas ( havo 4) heb ik 3 jongens met echt lang haar.

Wel interessant om dit soort modetrends te bekijken vanuit het oogpunt wat jongens en meisjes allemaal 'mogen' qua identiteit. Ik zou eerder denken dat lang haar gewoon in is, zowel bij jongens als meisjes, en dat dat niet zozeer met het tonen van vrouwelijkheid te maken heeft. Hier ook veel jongens met lang haar, maar dat zijn over het algemeen geen jongens die vrouwelijke trekjes hebben. 

IngridT schreef op 22-09-2022 om 22:15:

[..]

Toen ik 20 was heb ik m’n haar kort laten knippen. Echt kort. Ik was toen zeker niet uniek.

Even weer naar m’n school: 1350 leerlingen, dus een kleine 700 meisjes. Ik geloof dat er niet 1 is met echt kort haar. Een paar verdwaalde half lange boblijntjes. Verder niks.

Moet je eens kijken naar klassenfoto’s uit de jaren 70. Totaal ander beeld.


En trouwens…..alleen al in m’n eigen mentorklas ( havo 4) heb ik 3 jongens met echt lang haar.

Ik ook, bijna stekeltjes op mijn 20e. Ik was radicaal feministe, tuinbroek zonder bh, echt heel extreem haha 🤣. Ik heb veel commentaar gehad van vreemden op hoe ik erbij liep, maar echt nooit, nooit commentaar op mijn haar. 

Behalve dan op je 50e op een datingsite. Door 50+ mannen die ongegeneerd rondlopen met strakke lycra fietsbroeken en hangbuiken of gezondheidssandalen met witte sokken 🙄

troelahoep schreef op 22-09-2022 om 22:34:

[..]

Wel interessant om dit soort modetrends te bekijken vanuit het oogpunt wat jongens en meisjes allemaal 'mogen' qua identiteit. Ik zou eerder denken dat lang haar gewoon in is, zowel bij jongens als meisjes, en dat dat niet zozeer met het tonen van vrouwelijkheid te maken heeft. Hier ook veel jongens met lang haar, maar dat zijn over het algemeen geen jongens die vrouwelijke trekjes hebben.


zijn zeker trends. Maar in ieder geval bij meisjes was de variatie vroeger veel groter. Lang haar, kort, heel kort. Met pony of zonder. Noem  maar op. Nu hebben echt zo goed als  alle tienermeisje exact hetzelfde haar. Lang. En geen pony. Hooguit paars geverfd of zo. Dat was  vroeger dan weer niet zo in….

Thalas schreef op 22-09-2022 om 18:51:

Ik begrijp wel dat het moeilijk is om op macroniveau naar het begrip vrouw te kijken, maar om het probleem te zien moet je op dat niveau kijken, niet op microniveau. Vrouwen zorgen het meest voor de kinderen, hebben minder en gefragmenteerdere vrije tijd, die ze vaak doorbrengen in aanwezigheid van hun kinderen, ze verdienen minder, ze ondervinden in overweldigende hoeveelheden seksueel geweld, waar daders bijna altijd ongestraft mee wegkomen en waar ze nog steeds pas aangifte van mogen doen als ze daar zorgvuldig over na hebben gedacht. Wat vrouwen zeggen worden minder serieus genomen dan wat mannen zeggen, op alle gebieden, tot in de zorg aan toe, de eisen die aan het uiterlijk van vrouwen worden gesteld liggen vele male hoger en brengen meer discomfort met zich mee dan die aan mannen, en dit alles is geen toeval of individuele keus, die dit is het vrouwbeeld dat wij creëren en in iedere interactie bekrachtigen. Iedere keer dat een vrouw gebeld wordt over de kinderen en een man niet, iedere keer dat een arts een vrouw wegstuurt met 'tussen de oren', iedere keer als een vrouw een loonsverhoging wordt geweigerd en een nieuwe vader promotie krijgt. En iedere keer dat een vrouw een erectie tegen zich aangedrukt krijgt in de trein. En iedere keer dat haar wordt toegeroepen dat er een piemel in moet.

Eigenlijk wordt m.i. met bovenstaande houding en visie de boel  in stand gehouden. Niet omdat er niets van waar is, maar omdat het erg verontwaardigd, zelfs zielig en aanstellerig over komt. Come on.. je bent er ook zélf bij. Je leeft anno 2022 in een Westers land, en nee, niet alles is perfect, óók niet voor mannen... Je mag en kan hier net zoveel als een man, identieke rechten en plichten. Maar we blijven wél.allemaal mensen,.dus nee, het gaat ook echt niet precies zoals iij wil, voor niemand niet. Maar om daar, anno nu, je vrouwzijn weer bij te halen.... zucht


bieb1963 schreef op 23-09-2022 om 07:48:

[..]

Eigenlijk wordt m.i. met bovenstaande houding en visie de boel in stand gehouden. Niet omdat er niets van waar is, maar omdat het erg verontwaardigd, zelfs zielig en aanstellerig over komt. Come on.. je bent er ook zélf bij. Je leeft anno 2022 in een Westers land, en nee, niet alles is perfect, óók niet voor mannen... Je mag en kan hier net zoveel als een man, identieke rechten en plichten. Maar we blijven wél.allemaal mensen,.dus nee, het gaat ook echt niet precies zoals iij wil, voor niemand niet. Maar om daar, anno nu, je vrouwzijn weer bij te halen.... zucht


Thalas heeft het toch ook over kijken op macroniveau? Natuurlijk leef je gewoon je leven, maar er zijn echt wel wat patronen, zelfs in een welvarend land.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.