Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ingewikkelde kwestie


Ben het wel eens met dat je op zich helemaal niet hoeft te zeggen dat je het niet eens bent met deze relatie maar dat het faciliteren in geld gewoon te ver gaat.

Even in de situatie dat je beiden in nl zou wonen het om treinkaartjes gaat van pakweg 20-30 euro. Dat moet hij dan zelf maar sparen als hij het voor haar over heeft. Ze is bij jullie welkom. That’s it.

Maar vliegtickets? Vlieg je zelf ook zo vaak? Vind het wel echt absurd. Als het echte liefde is waait het niet over. Maar dan nog, laat ze dat zelf betalen.
En inderdaad nog geen bankrekening. Mijn kind heeft er net een en denkt nu dat ze heel wat is. Maar ze hebben werkelijk geen idee wat het leven kost. Ze krijgt er van mij een administratie mij en ik controleer alles. Het gaat over mijn huishouden en mijn geld. Pas als ze het zelf verdiend mag ze tot een bepaalde hoogte weten waar ze het aan uitgeeft. En de stomste fouten maken. Maar het gaat mij niets meer kosten dan ik al geef. En dat is momenteel 2 euro per week.
Echt enorm leerzaam 

Susanne12345 schreef op 15-10-2022 om 12:41:

[..]

Dank je. Ja het zijn van die dingen die je overkomen. Als ik het zou lezen bij een ander zou ik ook denken; “tsjonge, hoe moeilijk kan het zijn”. Maar als je er dan ineens inzit weet je dat het niet oké is maar wat doe je? Dat heeft even tijd nodig en die tijd is nu gekomen. De zomer was wat makkelijker, zij is toen hier 2x een week geweest en hij een weekje daar. Die periode dachten we eigenlijk dat het dan wel over zou gaan omdat ze hem toen pas echt kon leren kennen en hij haar. Maar nope…

Kerst verhaal kwam vorige week aan bod en ja, dan is daar ergens wel die grens maar ook de twijfel of het nou aan ons ligt of wat?!

Hier hetzelfde qua minderjarigen etc. Dus ook daar hebben we al meerdere keren uitvoerig met hem over gesproken.

Na het gesprek van vanmorgen ziet het eruit dat ze elkaar nu nog 1x gaan zien (tickets zijn al geboekt waar we al mee akkoord waren gegaan vorige week) maar het vervolg is duidelijk. Voor ons én voor hem en hij zal het mogelijk met haar gaan bespreken ook maar nee, dit moet eigenlijk gewoon stoppen.

Ik denk dat hij het wel snapt dat jullie dit niet gaan betalen. 

En verder: ze kunnen elkaar online zien. Het is tegenwoordig echt niet ongebruikelijk om goede vrienden te hebben die je niet of amper irl ziet. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een ontmoeting na járen online contact, echt leuk is. Ietwat vreemd ook wel, maar verder vooral verbazingwekkend natuurlijk. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat mijn overzeese contacten niet seksueel van aard zijn  dus wat dat betreft, heb ik geen idee.

Ik zou dat soort dingen ook niet oneindig financieren. Dat hij niet mag werken in jullie land, dat is een gegeven waar hij het mee moet doen. En als hij wel zou mogen werken, zou hij echt niet zo veel verdienen dat hij makkelijk vliegtickets, cadeaus, pretparktickets etc. kan betalen meerdere keren per jaar. Met een paar euro per uur moet je daar heel wat uurtjes voor werken. Het is niet zo dat 15-jarigen uit Nederland dat wel allemaal kunnen betalen.
Die ouders van dat meisje vind ik ook bepaald niet normaal. Wie verwacht er nu van een 15-jarige (ongeacht waar die woont) dat die voor heel de familie cadeaus meeneemt met kerst? Of dat de ouders dat gaan betalen? En als die moeder graag een kleinkind wil terwijl haar dochter nog studeert, dan vind ik dat ook nogal apart. Als het onverwacht gebeurt en je zegt dan bereid te zijn er voor te willen zorgen, daar kan ik in komen. Maar dat echt al helemaal voor je zien als een soort geromantiseerd droombeeld, nou nee. Echt niet gezond ook.

Ik vind 15 jaar ook erg jong om helemaal alleen te gaan vliegen. Met school zijn er docenten bij en met vrienden ben je nog in een groep. Maar helemaal alleen zou ik op die leeftijd nog niet zien zitten. De trein binnen Nederland vind ik dan weer een ander verhaal.

Zakgeld geven kan ook zonder rekening. Je kind leert dan wel dat geld eindig is en dat je soms keuzes moet maken in wat je koopt/gaat doen. De verwachting dat papa en mama de portemonnee wel trekken zodra je iets vraagt, ook voor dure dingen als vliegvakanties, pretparktickets van 75 euro per stuk vind ik niet getuigen van een realistisch en volwassen wereldbeeld. En dan ook nog vragen om te mogen spijbelen van school om je vriendin uit te zwaaien. Daar kunnen scholen toch niet aan gaan beginnen zeg? Ik vind het sowieso onhandig om voor zo kort een vliegvakantie te boeken terwijl jouw zoon geen herfstvakantie heeft en daardoor maar de helft van de tijd beschikbaar is. 

Toch snap ik het niet helemaal. Dit patroon is dus mede ontstaan doordat zoon geen zakgeld kreeg. En als hij dan ook niet kan werken, is de vanzelfsprekende consequentie dat een kind voor alles bij zijn ouders moet aankloppen. Je kunt hem dat dan eigenlijk niet verwijten. Dat dat nu moet veranderen, is duidelijk. 

Ik weet verder niet waar jullie wonen maar er zijn plekken in Europa waar je voor een habbekrats naartoe vliegt, veel goedkoper dan met de trein bijvoorbeeld van Groningen naar Eindhoven. Kennelijk zitten jullie niet op zo’n plek? Hoe dan ook vind ik net als DS1971 wel dat het uitmaakt hoe jullie daar terecht zijn gekomen en in hoeverre kind daar geworteld is. Als ouders keuzes maken die consequenties hebben voor kinderen hoort daar wel wat gezamenlijke probleemoplossing bij. Ik ga er bijvoorbeeld vanuit dat ouders die in NL ver van de bewoonde wereld wonen hun kinderen vaker ergens met een auto naartoe zullen brengen. Dan zeg je ook niet: betaal zelf maar een taxi. Uiteraard wel in overleg. Je brengt bijvoorbeeld je kind wel ‘s avonds weg en haalt ‘s nachts maar natuurlijk niet overdag naar school. Zo werk je met elkaar in redelijkheid dingen uit. Ik zou geen liefdesrelatie van mijn kind faciliteren in noem maar wat, Italië. Maar als wij sinds driekwart jaar voor twee jaar in Italië zitten voor carriere van volwassene(n) en kind is verder nog helemaal georiënteerd op NL en later NL studie dan vind ik het alweer heel anders. Voor mij zou dat bijvoorbeeld verschil maken in hoeverre ik zou willen meeveren. 


Ik zie ook een hoop aannames, over die cadeautjes onder de boom bijvoorbeeld. Waarom moeten dat dure cadeaus zijn? Een aardigheidje is toch genoeg. Cadeaus uitwisselen is een ritueel. Met 5/7,5 euro pp op kan een 15-jarige toch wel wegkomen? Daar heb je in NL de Action of de Flying Tiger voor, voor dit soort akkefietjes. 
Pretparken zijn gewoon schreeuwend duur! Ik zoek altijd naar kortingsacties, weet niet of die in jullie land ook zijn? Ik leverde wel eens een bijdrage voor een uitje naar een pretpark (hier is Halloween met een groep een soort traditie geworden) maar nu ze 16+ zijn kunnen ze dan best zelf betalen van hun zakgeld. Ze vragen daar ook zelfs helemaal niet meer om. Dat kost dan ook geen €75,- pp. 

En dan kom je weer terug bij het begin: je kind  gaat pas afwegen waar hij geld aan uitgeeft, als hij zelf geld heeft. Dat begint dus nu pas. 

Die hele kwestie met dat leeftijdsverschil en dat er kennelijk al verlekkerd naar een kleinkind wordt uitgezien (?), is iets heel anders en staat daar in wezen helemaal los van, al kun je dus nu het feit dat je je kind eerder nog geen zakgeld hebt gegeven gebruiken om hem kort te houden. Dat is simpel: je geeft hem gewoon te weinig om die reizen naar NL te maken. Maar besef dan wel dat je aan het opvoeden/manipuleren bent (woordkeuze afhankelijk van hoe je er tegenaan kijkt). Van mij mag het. Maar neem je verantwoordelijkheid als ouder dan en schuif het niet in de schoenen van zoon. Ik vind persoonlijk een leeftijdsverschil van vijf jaar niet per se problematisch. Dat zou helemaal van de personen en de situatie afhangen. Ik vind daar dus niet op voorhand wat van. 

De meeste 14-jarige kunnen geen vliegticket betalen en zijn al blij wanneer zij kunnen tienertouren. Sterker nog bij de meeste maatschappijen kun je pas vanaf 18 of 16 een ticket boeken. 

Daarnaast waarom zou je als ouders zoeken naar kortingsacties voor pretparken waar een volwassen vrouw met een baan naar toe wil. Zij kan zelf e.a. opzoeken of hij, dat hoort nu eenmaal bij volwassen worden: dat je ouders niet alles meer voor je oplossen. Ik zou eerst eens beginnen bij de gewone dingen. Een bankrekening, een bijbaantje al is het grasmaaien bij de buren of een boer helpen plukken (dan maar een envelop ipv een loonstrook), waarom moet alles wat hij wenst op een gouden schaaltje worden aangeleverd?

De meeste mensen wonen niet pal naast een vliegveld. Dus naast het vliegticket moet je nog met trein/bus/taxi naar de plaats van bestemming.
In vakanties zijn vliegtickets doorgaans duurder dan buiten de vakanties. 

Verder wel eens met Mija dat de omstandigheden meewegen in hoe je je opvoeding vormgeeft. Maar dan nog hoef je als ouders echt niet alles voor je kind te betalen, zeker niet als het alleen maar voor de fun is. Pretparken zijn duur, maar 75 euro p.p. vind ik excessief. Ik denk dat als je dat voorstelt in een vriendengroep van 15-jarigen, dat het dan voor veel jongeren te duur is. 
Een 15-jarige krijgt volgens het nibud gemiddeld 22-30 euro per maand aan zakgeld. 
Een ticket van 75 euro is dan al snel 10+ weken zakgeld. En dan kun je dus in die tijd niks anders leuks doen/kopen. Een cadeautje van 5-7,5 voor vader, moeder, vriendin, broer/zus van vriendin, opa en oma is dan ook al gauw zes weken zakgeld. Dan nog een vliegticket retour, een keer ergens eten of wat leuks doen en hij is meer dan een half jaar aan zakgeld kwijt voor één zo'n reisje naar zijn vriendin. Dat betekent dat hij dan niet iets kan kopen voor jullie verjaardagen, niet mee kan als hij met vrienden wat leuks wil gaan doen, niets meer kan kopen wat hij mooi vindt/graag wil hebben.

Ik snap dat hij door niet kunnen werken en geen eigen geld hebben altijd afhankelijk is geweest, maar zelfs dan kun je er paal en perk aan stellen wat je wil betalen voor je kind. Eigen geld geeft ook autonomie en is leerzaam in het afwegen van dingen.
Mijn zus en ik kregen vanaf een jaar of 15 in de zomer ook vakantiegeld van onze ouders. Daarvan konden we dan in de vakantie uitjes met vrienden en een vakantie betalen. Maar dat was dan eerder een jongerencamping op Terschelling waar we dan met een tienertoer ticket met de trein heen moesten dan een vliegvakantie.

---

---

15-10-2022 om 15:37

Viva-amber schreef op 15-10-2022 om 14:41:

De meeste 14-jarige kunnen geen vliegticket betalen en zijn al blij wanneer zij kunnen tienertouren. Sterker nog bij de meeste maatschappijen kun je pas vanaf 18 of 16 een ticket boeken.


Vliegtickets zijn veel goedkoper dan interrailkaartjes!

--- schreef op 15-10-2022 om 15:37:

[..]

Vliegtickets zijn veel goedkoper dan interrailkaartjes!

Er staat geen interrail, er staat tienertour dat is iets anders. 

---

---

15-10-2022 om 15:44

Viva-amber schreef op 15-10-2022 om 15:40:

[..]

Er staat geen interrail, er staat tienertour dat is iets anders.

Je gaat een vliegreis naar het buitenland vergelijken met een treinkaartje in Nederland? Dat laatste is 33 euro voor drie dagen. Vlieg naar een stad in het buitenland dichtbij heen en weer dan ben je soms hetzelfde kwijt. 

Daar vind ik dus echt wat van dat vliegtickets zo goedkoop zijn. En nu nog steeds. Als we maar kunnen vliegen. 

--- schreef op 15-10-2022 om 15:44:

[..]

Je gaat een vliegreis naar het buitenland vergelijken met een treinkaartje in Nederland? Dat laatste is 33 euro voor drie dagen. Vlieg naar een stad in het buitenland dichtbij heen en weer dan ben je soms hetzelfde kwijt.

Ik vergelijk het niet, jij vergelijkt het. Tienertour is met een vriend is een vakantietype dat bij zijn leeftijd past en vliegen om je 20 jarige vriendin te zien niet. Het gaat niet alleen om geld. Het gaat ook om wat wel en niet kan mbt verantwoordelijkheid wanneer je 14 bent en een relatie met een 20 jarige is niet verantwoord, ook niet als het wel goedkoop zou zijn. Ook als met je Ryan Air vliegt is de situatie niet verantwoord. Ouderschap is meer dan geld uitgeven. Het is ook het leven begeleiden in stapjes die bij het kind past en duidelijk zijn over grenzen. Dat is meer waard dan welke mastercard of vliegticket dan ook. 

Viva-amber schreef op 15-10-2022 om 14:41:

De meeste 14-jarige kunnen geen vliegticket betalen en zijn al blij wanneer zij kunnen tienertouren. Sterker nog bij de meeste maatschappijen kun je pas vanaf 18 of 16 een ticket boeken.

Daarnaast waarom zou je als ouders zoeken naar kortingsacties voor pretparken waar een volwassen vrouw met een baan naar toe wil. Zij kan zelf e.a. opzoeken of hij, dat hoort nu eenmaal bij volwassen worden: dat je ouders niet alles meer voor je oplossen. Ik zou eerst eens beginnen bij de gewone dingen. Een bankrekening, een bijbaantje al is het grasmaaien bij de buren of een boer helpen plukken (dan maar een envelop ipv een loonstrook), waarom moet alles wat hij wenst op een gouden schaaltje worden aangeleverd?

Nee, dat hóeft die moeder niet te doen. Ik ben zo'n type dat ik daar gewoon even naar Google als er hier eens iets ter sprake komt, ook als ze het zelf betalen. Maar heeft die moeder daar geen trek in dat kan die zoon dat eventueel zelf doen. Want die wil dat kennelijk voor zijn liefje regelen. Overigens is hij behoorlijk doortastend én helemaal niet zo erg armlastig want hij heeft al direct zelf die kaartjes gekocht. Kennelijk is zoeken naar een korting of naar een goedkoper alternatief helemaal niet nodig. 

Verder ben ik het uiteraard helemaal met je eens dat het hem niet op een gouden schaaltje hoeft te worden aangeleverd. Dat beweert hier helemaal niemand. Maar juist daarom moet dat schaaltje verdwijnen en moet hij een eigen portemonnee krijgen. Want als hij nooit zicht heeft gehad op geld, geen zakgeld, er alleen maar wat kattebelletjes zijn geweest met wat losse bedragen die vervolgens worden vergeten, geen mogelijkheid om legaal te werken en een gezin met een ruim inkomen en waarschijnlijk financieel een ontspannen levensstijl, zal hij niet vanzelf een besef krijgen van de waarde van geld. Pas als hij op zijn eigen bankrekening kijkt en ziet: oeps, er staat maar 85 euro op, zal hij beseffen dat hij geen 150 euro aan een pretpark kan uitgeven. Dan moet hijzelf op zoek naar een alternatief. Je gaat pas oplossingen verzinnen als je een probleem hebt. Logisch ook! Dat hij gewend is te krijgen waar hij om vraagt, is dus een gevolg van hoe het tot nu toe geregeld is geweest. Niet erg verder, zo ging dat tot nu toe. Nu komt dus de correctie. Maar deze jongen gedraagt zich in mijn ogen normaal, gezien de context zoals ik uit het verhaal opmaak. 

Viva-amber schreef op 15-10-2022 om 15:54:

[..]

Ik vergelijk het niet, jij vergelijkt het. Tienertour is met een vriend is een vakantietype dat bij zijn leeftijd past en vliegen om je 20 jarige vriendin te zien niet. Het gaat niet alleen om geld. Het gaat ook om wat wel en niet kan mbt verantwoordelijkheid wanneer je 14 bent en een relatie met een 20 jarige is niet verantwoord, ook niet als het wel goedkoop zou zijn. Ook als met je Ryan Air vliegt is de situatie niet verantwoord. Ouderschap is meer dan geld uitgeven. Het is ook het leven begeleiden in stapjes die bij het kind past en duidelijk zijn over grenzen. Dat is meer waard dan welke mastercard of vliegticket dan ook.

De gemiddelde tiener woont niet in het buitenland met zijn ouders. Als je een gezin verplaatst naar het buitenland, heeft dat consequenties: dit gezin zal waarschijnlijk ook vaker voor familiebezoek of contact met vrienden naar Nederland vliegen? Als dat het geval is , zal het voor de kinderen volkomen normaal zijn om te vliegen voor sociale contacten. Je kunt niet ineens net doen alsof het dat níet is als dat zijn hele jeugd normaal is geweest en/of je dat zelf wel routinematig doet. Misschien vliegt die 15-jarige wel met zijn vingers in de neus in zijn eentje de wereld over omdat hij het al talloze keren heeft gedaan samen met zijn ouders? Ik hoef mijn kinderen niet uit te leggen dat dat niet vanzelfsprekend is omdat wij het nou eenmaal niet dóen. Maar TO moet haar kind misschien wel vertellen dat het niet echt 'normaal' is zoals zij leven? En dat is niet zo makkelijk als je het wel altijd zo gedaan hebt. Want action speaks louder than words.

treinkaartje voor 13 t/m 18 jarigen is in NL maar €7,60 voor een dagkaart. Dat is met een beetje passen en meten wel te doen. 
Zoon en vriendin doen dit inmiddels bijna 2 jaar. Wat een geluk, sinds dit schooljaar hebben ze beiden een week studentenreisproduct. Hoeven ze alleen hun weekend ns kaart a €33 pm nog te financieren.

Zijn jullie eigenlijk naar het buitenland verhuisd voor of na dat jullie zoon zijn vriendin heeft leren kennen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.