Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ingewikkelde kwestie


Susanne12345

Susanne12345

15-10-2022 om 12:28 Topicstarter

Ysenda schreef op 15-10-2022 om 09:01:

die 2 dagen dat hij naar school moet, waar is zij dan?
Hier geen logeerpartijen als er naar school gegaan moet worden. Jammer maar helaas voor haar gekochte tickets dan komt er ook een hotel bij voor die dagen.
En die kaartjes voor het pretpark zou ik ook niet betalen idd.

Verrassing voor mijn schoondochter die ik faciliteer zijn: dat ik haar favoriete chips en drankje in huis haal of dat ik ze wat geld voor de McDonald toe stop of een bioscoop kaartje met mijn Pathe punten regel.

Tijd voor een gesprek met je zoon over kosten en zakgeld. Dat zou ik niet met hun 2 doen.
Om haar dan jullie besluit mee te delen.

Zij is dan hier bij ons. Vrijdag van 8 tot 13 en maandag tot ze naar huis vliegt. Ze hadden al gevraagd of zoon mee kon naar vliegveld maandag om haar weer dag te zeggen maar daar hebben we al NEE op gezegd. Maandagochtend 7 uur moeten ze dus weer dag zeggen en dan vliegt zij rond 13 uur weer terug. 
Wij werken dus voor haar wordt het een boekje lezen op de bank. 

Gesprek vanmorgen geweest. Duidelijk gemaakt dat we er zelf even in mee zijn gegaan maar dat we het verder niet meer willen faciliteren. 

Direct ook een rekening geopend voor jongeren en afgesproken dat hij maandelijks zakgeld gaat krijgen. 
Dat wat hij een beetje bij elkaar gespaard heeft door muziek te maken gaat er dan op ook. Van dat geld heeft hij nu zelf ook de pretpark kaartjes gekocht. En samen met hem berekend wat hij nodig heeft voor die 2 dagen samen met haar. 

Kerst gezegd dat hij dan thuis is gewoon. En gezegd dat we begrijpen dat we de verliefdheid niet kunnen verbieden maar dat we er niet achter staan. 


Hij zei niet zoveel eigenlijk. Luisterde wat, amper verzet. Geen idee. Nu is ie aan het leren, huiswerk maken. Sfeer is gewoon oké. Misschien vindt hij het eigenlijk ook wel gedoe met haar óf hij denkt ‘lul maar tegen m’n ….’ maar dan komt ie er snel genoeg achter dat we het écht menen. 

To, ik zou de kaartjes voor het pretpark wel kopen. Gewoon omdat ik mijn kind af en toe een kadootje geef. Maar vervolgens mag hij zelf uitzoeken hoe hij daar komt. Waarom zou je dat voor een 15 jarige nog gaan faciliteren?!?

Ik zou het best zorgelijk vinden dat zijn schoonmoeder een 15 jarig kind  als potentiële vader voor haar kleinkind ziet en de relatie ook daarom niet meer faciliteren door vliegtickets etc. voor je zoon te betalen. 

TrefleQ schreef op 15-10-2022 om 11:56:

Eens met iedereen hierboven. Met de kanttekening dat ik geen oordeel zou geven over de relatie of aandringen om deze te verbreken.

Waarom niet? Hij is net geen 14 meer en mag niet werken. Waarom zou je dan als ouders niets te vertellen hebben over met wie hij een relatie mag hebben. Hij mag geen alcohol drinken en geen seks hebben met een volwassene. Hoezo geen oordeel? Je bent toch ouder of niet. Ja hoor doe maar in 7 sloten tegelijk zonder zwemdiploma...dan ben je als ouder gewoon nalatig. 

Over gunnen gesproken. Ik zou hem een gelijkwaardige relatie gunnen met iemand die geen geld en grote cadeaus verwacht van iemand van 14/15. Hij leert van jullie als ouder wat grenzen zijn en wat normaal is. 

Susanne12345

Susanne12345

15-10-2022 om 12:32 Topicstarter

Chrissiefur schreef op 15-10-2022 om 09:31:

Ik zou het dan weer wel betalen omdat hij het zelf nou eenmaal niet kan. Zou hem die ervaring wel gunnen. Wel met een beetje beperkingen, niet elke maand weer een ticket bijvoorbeeld. Ik zou liever hebben dat het meisje ook 15 of 16 zou zijn geweest, maar daar beslist hij zelf over. Zou het dan anders zijn geweest?

Dingen waar ik wel invloed op heb zouden niet gebeuren; zoals komen logeren terwijl hij naar school moet en kerst volledig bij haar doorbrengen. Jammer joh dan hebben we al plannen, verzin maar wat anders.

Als zij 16 was geweest was het waarschijnlijk anders geweest. Maar ook omdat zij er dan anders in zou staan denk ik. Dit meisje van 19/20 jaar heeft al een eerste opleiding afgerond (mbo), is bezig met een tweede, heeft een rijbewijs, een auto’tje, is al eens 10 weken op zichzelf geweest voor haar opleiding dus….ook dat snap ik gewoon niet zo goed. Waarom onze zoon van 15? De puber? Hij is leuk om te zien, oké maar jeetje. Contrast is echt groot. 

Susanne12345

Susanne12345

15-10-2022 om 12:33 Topicstarter

CocoCharlie schreef op 15-10-2022 om 12:30:

Ik zou het best zorgelijk vinden dat zijn schoonmoeder een 15 jarig kind als potentiële vader voor haar kleinkind ziet en de relatie ook daarom niet meer faciliteren door vliegtickets etc. voor je zoon te betalen.

Helemaal mee eens

Susanne12345

Susanne12345

15-10-2022 om 12:41 Topicstarter

AlisonH schreef op 15-10-2022 om 11:24:

Ik zou het wel kunnen maar dan nog deed ik het niet. Hij is vijftien. Toen kregen die van mij een redelijk bedrag aan zakgeld en kleedgeld, we betaalden de sportclub, reisjes voor school en alle vakanties en uitstapjes die we als gezin deden.
Overigens weet ik niet hoe het waar jullie wonen wettelijk geregeld is TO, maar in Nederland is zijn vriendin strafbaar wegens het plegen van ontucht met een minderjarige als ze seksuele handelingen plegen - dat geldt ook terwijl het bij hem vrijwillig is. Daar werk je dus aan mee als je dit gedoogt en faciliteert. In dat licht zou ik haar ook niet bij mij thuis willen laten logeren.
Je hebt zelf al besloten dat dit afgelopen is. Dat zal geen gemakkelijk gesprek worden, dus ik wil je succes wensen.

Dank je. Ja het zijn van die dingen die je overkomen. Als ik het zou lezen bij een ander zou ik ook denken; “tsjonge, hoe moeilijk kan het zijn”.  Maar als je er dan ineens inzit weet je dat het niet oké is maar wat doe je? Dat heeft even tijd nodig en die tijd is nu gekomen. De zomer was wat makkelijker, zij is toen hier 2x een week geweest en hij een weekje daar. Die periode dachten we eigenlijk dat het dan wel over zou gaan omdat ze hem toen pas echt kon leren kennen en hij haar. Maar nope… 

Kerst verhaal kwam vorige week aan bod en ja, dan is daar ergens wel die grens maar ook de twijfel of het nou aan ons ligt of wat?! 

Hier hetzelfde qua minderjarigen etc. Dus ook daar hebben we al meerdere keren uitvoerig met hem over gesproken. 

Na het gesprek van vanmorgen ziet het eruit dat ze elkaar nu nog 1x gaan zien (tickets zijn al geboekt waar we al mee akkoord waren gegaan vorige week) maar het vervolg is duidelijk. Voor ons én voor hem en hij zal het mogelijk met haar gaan bespreken ook maar nee, dit moet eigenlijk gewoon stoppen. 

---

---

15-10-2022 om 12:59

Susanne12345 schreef op 15-10-2022 om 12:28:

[..]


Kerst gezegd dat hij dan thuis is gewoon. En gezegd dat we begrijpen dat we de verliefdheid niet kunnen verbieden maar dat we er niet achter staan.



Wat jammer dat je dat laatste zegt. Je was zo ver, niet meer faciliteren financieel en dan verpest je het door dat te zeggen. Had niet gehoeven. Je loopt de kans dat hij zich dan juist meer gaat hechten aan haar, dat weet je heus wel.  Hij is bijna 15 en zoveel geld heeft hij niet. Als ze bij elkaar willen zijn moeten ze dat dus op een anderen manier oplossen. Dat zou ik ook hebben als mijn schoondochter in Maastricht woont en ik in Den Helder. Dan ga ik toch ook niet alle treinkaartjes betalen om de week? En hoe kreeg je het in je hoofd dat JIJ kadootjes voor die familie moest gaan betalen? Gelukkig heeft dit forum je wakker geschud!

Susanne12345 schreef op 15-10-2022 om 12:41:

[..]

Dank je. Ja het zijn van die dingen die je overkomen. Als ik het zou lezen bij een ander zou ik ook denken; “tsjonge, hoe moeilijk kan het zijn”. Maar als je er dan ineens inzit weet je dat het niet oké is maar wat doe je? Dat heeft even tijd nodig en die tijd is nu gekomen. De zomer was wat makkelijker, zij is toen hier 2x een week geweest en hij een weekje daar. Die periode dachten we eigenlijk dat het dan wel over zou gaan omdat ze hem toen pas echt kon leren kennen en hij haar. Maar nope…

Kerst verhaal kwam vorige week aan bod en ja, dan is daar ergens wel die grens maar ook de twijfel of het nou aan ons ligt of wat?!

Hier hetzelfde qua minderjarigen etc. Dus ook daar hebben we al meerdere keren uitvoerig met hem over gesproken.

Na het gesprek van vanmorgen ziet het eruit dat ze elkaar nu nog 1x gaan zien (tickets zijn al geboekt waar we al mee akkoord waren gegaan vorige week) maar het vervolg is duidelijk. Voor ons én voor hem en hij zal het mogelijk met haar gaan bespreken ook maar nee, dit moet eigenlijk gewoon stoppen.

Ik denk dat het vanzelf wel stopt als de bezwaren en de kosten te groot worden. En ja, soms ben je ergens in verzeild geraakt en weet je zo één twee drie niet hoe je er weer uit komt. Zeggen wat je zou doen van een afstandje is een stuk makkelijker dan direct adequaat en strak reageren als je er middenin zit. Wij zijn met dingen betalen en faciliteren vrij strikt maar ik heb dan weer veel te veel de neiging om (met name) zoon te veel te pamperen. Is ook niet goed, weet ik ook wel, maar er is een voorgeschiedenis en er zijn omstandigheden. Die zijn er altijd. Ik ben blij dat hij het vrij rustig accepteerde. Doet me wel vermoeden dat hij misschien zelf ook al twijfels had maar dat weet alleen hij voorlopig. 

Susanne12345 schreef op 15-10-2022 om 12:28:

[

Direct ook een rekening geopend voor jongeren en afgesproken dat hij maandelijks zakgeld gaat krijgen.
Dat wat hij een beetje bij elkaar gespaard heeft door muziek te maken gaat er dan op ook. Van dat geld heeft hij nu zelf ook de pretpark kaartjes gekocht. En samen met hem berekend wat hij nodig heeft voor die 2 dagen samen met haar.


Kreeg je zoon tot nu toe geen zakgeld dan? Hoe leert hij dan hoe geld werkt en dat het eindig is?

Kan hij niet goed tegen haar op? Dat hij nu ergens blij lijkt te zijn dat jullie grenzen trekken?

En een moeder die graag een kleinkind ziet met een vijftienjarige jongen is echt niet lekker, hoor. 

Susanne12345 schreef op 15-10-2022 om 

Direct ook een rekening geopend voor jongeren en afgesproken dat hij maandelijks zakgeld gaat krijgen.
Dat wat hij een beetje bij elkaar gespaard heeft door muziek te maken gaat er dan op ook. Van dat geld heeft hij nu zelf ook de pretpark kaartjes gekocht. En samen met hem berekend wat hij nodig heeft voor die 2 dagen samen met haar.

Je zoon had dus nog geen eigen rekening? En nog geen zakgeld? Vind je het gek dan dat hij de waarde van geld nog niet inziet dan?

Mijn tip, zijn rekening, zijn geld. Laat het maar een keer mis lopen qua financiën. Nu leert hij ervan en leert hij wat je opzij moet zetten om wat leuks te doen.

Susanne12345

Susanne12345

15-10-2022 om 13:22 Topicstarter

WendelmoedM schreef op 15-10-2022 om 13:07:

[..]

Kreeg je zoon tot nu toe geen zakgeld dan? Hoe leert hij dan hoe geld werkt en dat het eindig is?

Wel zakgeld maar niet op een rekening. Dat ligt hier nogal ingewikkeld, net als het niet kunnen werken als (jong) kind. Dus het zakgeld zit hem meer in het iets nodig hebben voor z’n muziek. Bijhouden op een papier, beetje omslachtig. Is niet anders geweest maar vanaf nu wel. Hij is nu net een maandje 15 dus die rekening kan nu. 

Susanne12345

Susanne12345

15-10-2022 om 13:24 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 15-10-2022 om 13:11:

Kan hij niet goed tegen haar op? Dat hij nu ergens blij lijkt te zijn dat jullie grenzen trekken?

En een moeder die graag een kleinkind ziet met een vijftienjarige jongen is echt niet lekker, hoor.

Haha, ja nee dat! 

En dat niet tegen haar op kunnen vraag ik me idd ook wel eens af. 
Heb het wel eens aangehaald, gelukkig is hij wel open over allerlei en is er goed met hem te spreken. Maar goed, de waarheid weet je nooit zeker. 

Susanne12345

Susanne12345

15-10-2022 om 13:28 Topicstarter

--- schreef op 15-10-2022 om 12:59:

[..]

Wat jammer dat je dat laatste zegt. Je was zo ver, niet meer faciliteren financieel en dan verpest je het door dat te zeggen. Had niet gehoeven. Je loopt de kans dat hij zich dan juist meer gaat hechten aan haar, dat weet je heus wel. Hij is bijna 15 en zoveel geld heeft hij niet. Als ze bij elkaar willen zijn moeten ze dat dus op een anderen manier oplossen. Dat zou ik ook hebben als mijn schoondochter in Maastricht woont en ik in Den Helder. Dan ga ik toch ook niet alle treinkaartjes betalen om de week? En hoe kreeg je het in je hoofd dat JIJ kadootjes voor die familie moest gaan betalen? Gelukkig heeft dit forum je wakker geschud!

Over dat er niet achter staan? Wel wat genuanceerder uiteraard. Met onderbouwing. En daarbij, ik sta er ook echt niet meer achter. Niet omdat zij het is maar de hele situatie an sich. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.