Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ingewikkelde kwestie


Je moet niets. Als dat meisje een bepaalde lifestyle wil dan betaalt zij dat of zij neemt een vriend met geld in de buurt. Je kind is 15 en gaat zogenaamd met een 20-jarige vrouw voor wie jij alles moet betalen inclusief cadeau's voor haar ouders. Sorry, maar dat is idioot en het komt over als misbruik. Ik kan mij niet niet voorstellen dat haar ouders willen dat een 15 jarige cadeau's en vliegtickets koopt. Dit zijn 2 kinderen zonder realiteitsbesef, die volwassen spelen terwijl anderen daarvoor de rekening oppakken. Nee of ga er zelf voor werken. 

Traditionele ouders laten een volwassen dochter geen kind uitbuiten. Die mensen zijn niet traditioneel. 

Susanne12345 schreef op 15-10-2022 om 08:46:

[..]

Klopt. Goeie ook ja. Gewoon sparen van zakgeld en dat rekent hij vanzelf uit dat hij maanden nodig heeft om een vliegreis met alles erop en eraan te kunnen bekostigen. Gaat de lol er snel af.

Juist. En anders moet hij wachten tot jullie weer eens samen naar Nederland gaan. 

Enige tickets 'voor de lol' die ik zou betalen zonder dat ik mee-ging, zijn voor een logeerpartij bij familie omdat ze die anders nooit zien. 

die 2 dagen dat hij naar school moet, waar is zij dan?
Hier geen logeerpartijen als er naar school gegaan moet worden. Jammer maar helaas voor haar gekochte tickets dan komt er ook een hotel bij voor die dagen.
En die kaartjes voor het pretpark zou ik ook niet betalen idd.

Verrassing voor mijn schoondochter die ik faciliteer zijn: dat ik haar favoriete chips en drankje in huis haal of dat ik ze wat geld voor de McDonald toe stop of een bioscoop kaartje met mijn Pathe punten regel.

Tijd voor een gesprek met je zoon over kosten en zakgeld. Dat zou ik niet met hun 2 doen.
Om haar dan jullie besluit mee te delen. 

Susanne12345 schreef op 15-10-2022 om 08:52:

[..]

Zal ook absoluut er deels mee te maken hebben. Hij heeft een muziek hobby sinds hij 6 jaar is en daardoor niet veel vrienden gemaakt omdat hij altijd met muziek bezig was/is. Hij was wel sociaal maar zijn beste vriend was muziek dus geen behoefte aan meer.
Nu komt hij eindelijk een beetje de studio uit en gaat wat ontdekken en heeft een balans gevonden tussen muziek/sociaal leven.

Dat hij haar tegen kwam vond ik dus ergens nog wel fijn omdat hij een maatje had/heeft.

Natuurlijk is het belangrijk om sociale contacten te hebben. Maar echte vriendschap, hoeft niet duur te zijn. Als je het reizen nog niet kan betalen, dan zullen dit soort contacten online moeten. En als je een pretpark met je vrienden niet kan betalen, dan verzin je maar iets dat wel kan. Ga naar de film of bak een cake of zo 

Daarnaast moet hij zich ook realiseren dat de tijd die hij in deze vrouw steekt, ten koste gaat van andere sociale contacten. 

Ik zou het dan weer wel betalen omdat hij het zelf nou eenmaal niet kan. Zou hem die ervaring wel gunnen. Wel met een beetje beperkingen, niet elke maand weer een ticket bijvoorbeeld. Ik zou liever hebben dat het meisje ook 15 of 16 zou zijn geweest, maar daar beslist hij zelf over. Zou het dan anders zijn geweest?

Dingen waar ik wel invloed op heb zouden niet gebeuren; zoals komen logeren terwijl hij naar school moet en kerst volledig bij haar doorbrengen. Jammer joh dan hebben we al plannen, verzin maar wat anders. 

Chrissiefur schreef op 15-10-2022 om 09:31:

Ik zou het dan weer wel betalen omdat hij het zelf nou eenmaal niet kan. Zou hem die ervaring wel gunnen. Wel met een beetje beperkingen, niet elke maand weer een ticket bijvoorbeeld. Ik zou liever hebben dat het meisje ook 15 of 16 zou zijn geweest, maar daar beslist hij zelf over. Zou het dan anders zijn geweest?

Dingen waar ik wel invloed op heb zouden niet gebeuren
; zoals komen logeren terwijl hij naar school moet en kerst volledig bij haar doorbrengen. Jammer joh dan hebben we al plannen, verzin maar wat anders.

Je hebt op beiden invloed. 

Ik vind dat je als ouder de taak hebt om je kind beiden te leren: het verstandig indelen van tijd èn het leren omgaan met geld. 

In dit geval is er mogelijk zelfs een verband tussen beiden: als jij voor jezelf een ticket naar je grote liefde moet betalen, doe je dat dan ook op een moment dat die liefde maar 2 van de 4 dagen tijd voor je heeft?

Nee toch? 

Ja ik lees dit echt met grote ogen. Leuk voor hun maar jullie zullen wel goede banen hebben en genoeg spaargeld. En geen hoge gasrekening en duurdere boodschappen?

Ik zou als ik wou het niet kunnen betalen. En zoals velen hier zeggen, eerst zelf maar eens verdienen en leren met geld om te gaan. 
Als dat meisje het zo ruim heeft en haar geld er aan wil besteden daar kun je moeilijk tegen zeggen dat ze dat niet moet doen. Ik zou wel het gesprek hierover vervolgen. Dat het leeftijdsverschil en het uitgeven van jullie geld maakt dat het nu even bij bepaalde maximum blijft. En cadeautjes voor daar onder de boom. Pfff ik vier hier geen eens kerst met cadeautjes. Laat staan dat ik ergens over de grens nog extra geld moet brengen. 

Eppos schreef op 15-10-2022 om 10:26:

Ja ik lees dit echt met grote ogen. Leuk voor hun maar jullie zullen wel goede banen hebben en genoeg spaargeld. En geen hoge gasrekening en duurdere boodschappen?

Ik zou als ik wou het niet kunnen betalen. En zoals velen hier zeggen, eerst zelf maar eens verdienen en leren met geld om te gaan.
Als dat meisje het zo ruim heeft en haar geld er aan wil besteden daar kun je moeilijk tegen zeggen dat ze dat niet moet doen. Ik zou wel het gesprek hierover vervolgen. Dat het leeftijdsverschil en het uitgeven van jullie geld maakt dat het nu even bij bepaalde maximum blijft. En cadeautjes voor daar onder de boom. Pfff ik vier hier geen eens kerst met cadeautjes. Laat staan dat ik ergens over de grens nog extra geld moet brengen.

Ik zou het wel kunnen maar dan nog deed ik het niet. Hij is vijftien. Toen kregen die van mij een redelijk bedrag aan zakgeld en kleedgeld, we betaalden de sportclub, reisjes voor school en alle vakanties en uitstapjes die we als gezin deden. 
Overigens weet ik niet hoe het waar jullie wonen wettelijk geregeld is TO, maar in Nederland is zijn vriendin strafbaar wegens het plegen van ontucht met een minderjarige als ze seksuele handelingen plegen - dat geldt ook terwijl het bij hem vrijwillig is. Daar werk je dus aan mee als je dit gedoogt en faciliteert. In dat licht zou ik haar ook niet bij mij thuis willen laten logeren.
Je hebt zelf al besloten dat dit afgelopen is. Dat zal geen gemakkelijk gesprek worden, dus ik wil je succes wensen.

Susanne12345 schreef op 15-10-2022 om 08:40:

[..]

Hele fijne reactie. Dank je. Zo had ik het nog niet bekeken. Want klopt wat je schrijft. Hij krijgt dan ook geld mee. En nu met de herfstvakantie komt ze hier naar toe en willen ze naar een soort pretpark achtig iets. Hij vroeg me vorige week al of wij dan 2 kaartjes wilden kopen, was dan een verrassing voor haar. En wij zaten/dachten/zeiden; ja maar, twee kaartjes en vervoer en een dagje daar kost ONS €150,- Dussssss

Jullie zijn allebei dus slecht in nee zeggen?

Hebben jullie ook toegezegd het vervoer te betalen? Anders doe je dat als of niet.

Maar weet ook, je mag wel een keer van gedachten veranderen en op iets terugkomen door voortschrijdend inzicht, ook al is het niet leuk voor hem. 

Eens met de anderen, niet meer (financieel) faciliteren. Hij kan auto’s wassen, oppassen, krantjes rondbrengen etc. En anders dus niet. Helaas pindakaas. Ook niet het ticket voorschieten zou ik adviseren.

En als je spreekt over hoge kosten voor tickets dan is het ook bij een relatie van twee volwassenen heel normaal om iets als de kerstvakantie niet te verdelen tussen twee families, maar dit het ene jaar op de ene plek te vieren en het andere jaar op de andere plek.

Eens met iedereen hierboven. Met de kanttekening dat ik geen oordeel zou geven over de relatie of aandringen om deze te verbreken. 

Ik zou het alleen niet meer faciliteren. Je eigen relatie moet je zelf bekostigen. Nou ja,een beetje tegemoet komen zou ik als ouder wel doen (mijn ouders betaalden vroeger de hoge telefoonrekeningen van mij met m'n buitenlandse vriendje). Maar bij jullie lijkt het volledig uit de hand gelopen.

Ik zou ook de relatie niet ontmoedigen en proberen niet te oordelen. Als ze komt gastvrij ontvangen en wat lekkers in huis en zoon misschien wat geven om eens samen op pad te kunnen. 
Maar dure vliegtickets, cadeaus en pretparken betalen? Nee, dat zeker niet. 
Dat je zoon vraagt om €150,- voor dure kaartjes vind ik al bijzonder voor een puber die wat "volwassener" lijkt. Maar dat zullen de oogkleppen zijn van de verliefdheid. 

Susanne12345

Susanne12345

15-10-2022 om 12:20 Topicstarter

rebmaaviv schreef op 15-10-2022 om 08:58:

Je moet niets. Als dat meisje een bepaalde lifestyle wil dan betaalt zij dat of zij neemt een vriend met geld in de buurt. Je kind is 15 en gaat zogenaamd met een 20-jarige vrouw voor wie jij alles moet betalen inclusief cadeau's voor haar ouders. Sorry, maar dat is idioot en het komt over als misbruik. Ik kan mij niet niet voorstellen dat haar ouders willen dat een 15 jarige cadeau's en vliegtickets koopt. Dit zijn 2 kinderen zonder realiteitsbesef, die volwassen spelen terwijl anderen daarvoor de rekening oppakken. Nee of ga er zelf voor werken.

Traditionele ouders laten een volwassen dochter geen kind uitbuiten. Die mensen zijn niet traditioneel.

Dank voor je reactie. Ik snap goed wat je schrijft. Wij zeiden het eerlijk gezegd ook al tegen elkaar; dat je dat wil als ouders zijnde?! 
Met traditioneel bedoelde ik meer dat moeder het helemaal gezellig vindt voor zichzelf om lekker op de bank met een baby van dochterlief te zitten. Ouders die het ouderwetse stimuleren. Traditioneel is idd niet het goede woord. 

Ik zou gewoon eens met hem gaan denken over waarmee hij wel deels het kan betalen. Auto’s wassen in de buurt bijvoorbeeld.
Verder zou ik ook mee laten wegen dat jullie besloten hebben om naar het buitenland te verhuizen. Het zou geen issue zijn als jullie gewoon in Nederland zouden wonen.
Ook een belangrijk punt: nu is er al een verwachtingspatroon. Zo’n kalverliefde afkappen in het begin kan natuurlijk. Maar nu is hij aan haar gehecht geraakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.