Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ik weet het niet meer


AnnaPollewop schreef op 28-01-2024 om 16:39:

[..]

Ik weet niet hoeveel ze slikt en wanneer, maar methylfenidaat is geen fijn spul en kan ook voor vervelende bijwerkingen zorgen ten aanzien van stemming en slaap.

Mijn zoon was behoorlijk depressief, jarenlang. Slikte langwerkende methylfenidaat. Toen hij daarmee stopte, werd hij weer veel vrolijker. Ik ben het nagegaan....depressie kan een bijwerking van de methylfenidaat zijn. Dat wist ik niet. We zijn nu drie jaar verder en hij zit nog steeds veel beter in zijn vel.

Ciska78

Ciska78

28-01-2024 om 20:33 Topicstarter

Dochter is in het begin van het traject een tijd gestopt met de methylfynidaat om te kijken wat dat deed met slapen/spanningen en angsten maar daar veranderende helemaal niets aan, maar misschien toch iets om nog eens te proberen

Ciska78 schreef op 28-01-2024 om 20:33:

Dochter is in het begin van het traject een tijd gestopt met de methylfynidaat om te kijken wat dat deed met slapen/spanningen en angsten maar daar veranderende helemaal niets aan, maar misschien toch iets om nog eens te proberen

Ik google even op het medicijn (merknaam ritalin) en stuit meteen op dit. Ik schrik daar wel van moet ik zeggen. Ik lees dat jullie dochter een tijd gestopt is, maar hoe lang was dat? Als ik angst, agitatie en spanning zie staan🧐? 

Methylfenidaat behoort tot de groep van de amfetaminen. Daarvan is bekend dat het een psychose kan uitlokken, maar ook een depressie. Je kunt dat lezen in de productinformatie.
Van belang zijn ook de andere psychische effecten van amfetaminen: hyperactiviteit (paradoxale reactie), psychische- en gedragsstoornissen, zoals agressie, vijandigheid, angst, agitatie en spanning, verlies van spontaniteit en verergering van psychische stoornissen.


Twee van mijn kinderen zijn al snel weer gestopt met methylfenidaat, de een werd er te vlak van naar zijn smaak, de andere somber en agressief (en gevaarlijk voor zichzelf). De oudste is na jaren overgestapt op Strattera maar dat had andere redenen, ben even kwijt welke. Het werkte niet meer goed, geloof ik, en haar bloeddruk werd te hoog.
 Ik ben me ervan bewust dat dat maar n=2 of 3 is, dus weinig wetenschappelijk onderbouwd. Maar ik heb wel meer ADHD kinderen horen vertellen dat ze er weer mee stopten of wilden stoppen omdat het zo vervlakkend was en ze niet meer vrolijk waren of zelfs niet wilden eten. Een jongen in groep 7 zei dat hij niet meer zichzelf was en daar baalde hij van. Kinderen zijn niet gek, ze voelen het verschil.
Houd me ten goede, het kan heus goed werken bij ADD en ADHD, maar het is echt geen wondermiddel zonder nadelen. En die nadelen kunnen groter worden dan de voordelen.

(Net als bij een B12 of D3 tekort, en bv iets wilds als schildklier problemen of andere lichamelijke issues, het is lang niet altijd dé oorzaak van problemen, maar wel een basisvoorwaarde om problemen goed op te kunnen lossen).

De meeste mensrn worden vrolijker van methylfenidaat (dopamineniveau stijgt), maar bij een bepaalde groep is het effect juist andersom.  Dat is inderdaad bekend.

AnnaPollewop schreef op 28-01-2024 om 16:39:

[..]

Ik weet niet hoeveel ze slikt en wanneer, maar methylfenidaat is geen fijn spul en kan ook voor vervelende bijwerkingen zorgen ten aanzien van stemming en slaap.

Ciska, dit klopt hoor wat bovenstaande schrijft. Ik weet eigenlijk niet beter, dan dat bij deze medicatie ook melatonine hoort te worden voorgeschreven, omdat deze medicatie zorgt voor slaapproblemen. Met melatonine op te lossen.

Vraag maar na aan haar arts. Zo belangrijk dat ze voldoende slaap krijgt.

Verder vond ik de tip van een vest van jou ook een hele goede voor een stukje geborgenheid

BritgetJones007 schreef op 29-01-2024 om 14:21:

[..]

Ciska, dit klopt hoor wat bovenstaande schrijft. Ik weet eigenlijk niet beter, dan dat bij deze medicatie ook melatonine hoort te worden voorgeschreven, omdat deze medicatie zorgt voor slaapproblemen. Met melatonine op te lossen.

Vraag maar na aan haar arts. Zo belangrijk dat ze voldoende slaap krijgt.

Verder vond ik de tip van een vest van jou ook een hele goede voor een stukje geborgenheid

Het is echt niet waar dat je melatonine krijgt als je ritalin slikt... Ja, het kan voorkomen dat er slaapproblemen zijn... Maar van de 3 mensen hier in huis die ritalin slikken heb alleen ik slaapmedicatie. Dat zorgt er overigens niet voor dat ik op tijd slaap, als ik mijn eigen ritme aanhou slaap ik ook pas laat, liefst zo rond 1 a 2 uur.
De andere 2 hier in huis hebben echter echt geen last van slaapproblemen en slapen op elk gewenst moment zodra ze hun kussen ruiken.

Melatonine haalde voor mij ook echt niks uit, ik werd nog steeds wakker 's nachts.

BritgetJones007 schreef op 29-01-2024 om 14:21:

[..]

Ciska, dit klopt hoor wat bovenstaande schrijft. Ik weet eigenlijk niet beter, dan dat bij deze medicatie ook melatonine hoort te worden voorgeschreven, omdat deze medicatie zorgt voor slaapproblemen. Met melatonine op te lossen.

Vraag maar na aan haar arts. Zo belangrijk dat ze voldoende slaap krijgt.

Verder vond ik de tip van een vest van jou ook een hele goede voor een stukje geborgenheid

Zoon hier heeft nooit slaapproblemen gehad met welke AD(H)D medicatie dan ook. Melatonine wordt in mijn ervaring zeker niet standaard voorgeschreven. 

Dit gezegd hebbende Ciska, ik zou zeker eens (laten) kijken naar de eventuele invloed van haar ritalin. Soms is het middel erger dan de kwaal. Maar ik kan me zo voorstellen dat daar al eens naar gekeken is. Lijkt mij tenminste wel. Heb het na al die tijd niet meer zo scherp...

Ik lees nog steeds met je mee, wat heftig voor jullie nog steeds, bij ontspanning moest ik denken aan de wobbel, de grootste maat word ook door/voor volwassenen gebruikt als schommel. 

Ik heb een verzwaringsdeken, aantal keer gebruikt maar is niks voor mij. Je mag hem hebben als je wilt, kan hem verzenden met de post. 

Ik bedacht me nog iets dat mij op een andere manier een gevoel van nabijheid gaf. Misschien heb ik het hier al wel eens gedeeld hoor, maar zo niet..  Wie weet hebben jullie er iets aan

Ik vroeg voor mijn opnames altijd of mijn ouders en broer mij af en toe (dat werd uiteindelijk elke dag) een liedje of filmpje wilde sturen. Ik ben heel erg gek op jonge dieren, dus ik kreeg elke dag een filmpje dat iemand op instagram was tegengekomen en waarvan diegene dacht "oh, daar wordt zij vast blij van". De filmpjes waren leuk vermaak, maar nog belangrijker was eigenlijk dat ik wist dat er aan me werd gedacht zonder dat ik met iemand hoefde te praten of te appen. 

Ciska78

Ciska78

30-01-2024 om 20:19 Topicstarter

ik wil even laten weten dat ik alles lees hoor, maar momenteel gaat het niet lekker met mijn vader, dus ben daar nu ook druk mee.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.