Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel activiteiten hebben jullie pubers?


Ik heb ook zo'n dochter. Toen ze nog op school zat had ze er twee baantjes naast en haar sport (is nu haar werk). Ze werkt nu zes dagen in de week en de zevende dag zeurt ze aan mijn hoofd wat we eens voor leuks kunnen gaan doen (wat dacht je van niks, het is mijn vrije dag, ga weg 😆). Daarnaast vindt ze nog tijd en energie om uit te gaan en leuke dingen te doen met vrienden. Ze wordt vervelend van vakantie, dat neemt ze dus ook nooit.

Andere dochter lijkt meer op mij. Wij leiden ons leven graag in ledigheid en houden van een dagje vegeteren op de bank. Ieder z'n ding, je kunt voor een ander niet invullen hoe hij z'n tijd besteedt

Een 16-jarige mag maar tot 23.00 uur werken en maximaal 9 uur per dag (incl school). Dus ja, dit is te veel.

Ik vind het een heel vol schema, maar als zij het trekt en de cijfers voldoende zijn, zou ik er niet te veel van vinden. Ik zou wel stellen dat school voorrang behoeft indien dat nodig zou zijn en dat er dan minder gewerkt gaat worden.
Het leven is ook keuzes maken en prioriteiten stellen en dat moet ze ook ooit leren, dat niet altijd alles kan. Sommige mensen hebben heel veel energie, anderen hebben dat minder. Dat is niet erg, de kunst is om je leven zo in te richten dat het bij jou en je behoeften en belastbaarheid past. Dat is soms ook door schade en schande wijs worden.

Als ze bijvoorbeeld over een paar jaar gaat studeren heeft ze meer reistijd. Of ze woont op kamers, maar moet dan ook nog boodschappen doen en koken in plaats van aanschuiven als het klaar is. Waarschijnlijk ook meer inzet voor studie nodig dan. Dat vergt weer een andere invulling van de tijd.

Kimdekim

Kimdekim

04-01-2024 om 12:16 Topicstarter

Als ze tot sluitingstijd werkt is het soms inderdaad tot 23.30 maar dat is dus maar 1x per week en ze is de dag erna het eerste uur vrij. Dat half uurtje doen we toch maar.  Ze werkt bij een heel leuk restaurant en zegt dat ze er echt veel van leert.  Ze heeft er ook talent voor,  en vindt het heel leuk

Zo te lezen is zij er tevreden mee en is het voor haar heel goed te doen. Maak je je er toch zorgen over dat je hier het topic post?

Envelop schreef op 04-01-2024 om 12:34:

Zo te lezen is zij er tevreden mee en is het voor haar heel goed te doen. Maak je je er toch zorgen over dat je hier het topic post?

dit vraag ik mij ook af. 

jij vindt het ok, zij doet het goed en vindt het ok. 

dan is het toch ok?

Kimdekim

Kimdekim

04-01-2024 om 13:31 Topicstarter

Nou op school heeft een docent tegen haar gezegd dat haar weekinpladnning onrealistisch is.  Dat niemand dit kan. 

Als je dit schema kan aanhouden en ook nog in 5VWO zit, dan is ze uitzonderlijk slim en/of kan zeer geconcentreerd leren en heeft ze veel energie. Gaat ze ver meekomen. 5 VWO is wel een pittig jaar, maar aangezien ze daar al een helft van heeft doorlopen, en haar cijfers goed/voldoende zijn dan zou ik daar geen zorgen over maken. Zou wel nieuwsgierig zijn naar de opmerking van de docent, was dit een algemene opmerking of in context van dochter, en wat ziet hij dan? 

Kimdekim schreef op 04-01-2024 om 13:31:

Nou op school heeft een docent tegen haar gezegd dat haar weekinpladnning onrealistisch is. Dat niemand dit kan.

ze zit in 5VWO, haalt goede cijfers, werkt, sport, coacht en traint.

ze zit niet in een depressie, eet goed, is vrolijk en heeft vrienden waarmee ze op stap gaat. 

zij kan het dus wel. en de docent mag een andere leerling gaan ondersteunen

Hier hebben de kinderen (15 en 18) ook wel een druk schema met school,  2 avonden per week trainen, 2 avonden per week werken, in het weekend wedstrijd. Oudste werkt ook nog in het weekend minimaal 1 dag/avond/nacht. En naast dit alles hebben ze beiden ook nog een sociaal leven met allerlei activiteiten. Zolang ze het allemaal leuk vinden en volhouden vind ik het prima. Beiden doen wel een schoolniveau lager dan dat ze zouden kunnen maar ze zijn nou eenmaal niet echt van het leren en huiswerk maken en vinden anderen dingen belangrijker. Ik vind dit prima. Van sporten, werken en sociale activiteiten leren ze mijns inziens ook heel veel. En ze worden er blij van en dat is natuurlijk het allerbelangrijkst. 

Mijn zoon zit ook in 5 vwo, traint een uur of 15 in de week, en heeft 1-2 uur huiswerk per dag. Hij heeft geen tijd om erbij te werken en met vrienden dingen te doen.

Kimdekim schreef op 04-01-2024 om 13:31:

Nou op school heeft een docent tegen haar gezegd dat haar weekinpladnning onrealistisch is. Dat niemand dit kan.

Nou, zij kan het wel. De vraag is hoe lang ze dit volhoudt. Maar de een kan meer aan dan de ander, het is maar net waar je behoefte ligt en hoeveel energie je hebt. 

Toch zou ik het belangrijk vind dat ze eens niet aan staat, af en toe relaxt. 

Het is een aanname hoor, maar raken niet juist de mensen die het altijd zo druk hebben op den duur overspannen?

Als je dochter merkt dat ze tijd te kort komt, kan ze 1 of meer activiteiten op hold zetten.
Zelf was ik een slaapkop en maakte ik niet zulke lange dagen, maar ik ben je dochter niet. De opmerking dat dochter het niet extreem druk heeft omdat ze nog enige op haar mobiel zit, zegt niets. Soms is kijken op mobiel een vorm van ontspanning als ze een fysiek druk leven leidt.

Toen mijn dochter in een tijd van opleiding, sporten en cursus last kreeg van hoofdpijn, is zij gaan strepen om zichzelf meer rust te geven.

Tja, ik ken ook volwassenen die vijf dagen werken, drie avonden sporten en ook het weekend sociaal vol plannen. Als je dat leuk vindt en het aankunt, gewoon blijven doen. Overigens deed ik dat ook wel toen ik jong was, ik zou het nu niet meer trekken.

ik zou dat ook denken als ik die docent was maar dat komt omdat ik zelf niet zo in elkaar steek en die docent waarschijnlijk ook niet. Dan is dat soms wat moeilijk voorstellen of verplaatsen. Ik zou helemaal gek worden van de hele dag mensen om mij heen en dingen moeten en mijn rust willen. Maar sommige mensen gaan er heel lekker op en vinden het lekker ontspannen en opladen juist met al die mensen om zich heen. Als je dochter er blij van wordt is het goed. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.