Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel activiteiten hebben jullie pubers?


maar als er geen probleem is en je dochter nooit iets hoeft te doen voor school en perfect functioneert op weinig slaap en rust, waarom trek je je dan iets aan van wat de docent zegt en kom je het hier checken? Je weerlegt namelijk alles en volgens jou heeft ze nergens moeite mee. Dan zou je de woorden van de docent al meteen naast je neergelegd moeten hebben. Ik mis de bedoeling van dit draadje dus.

Valeria schreef op 05-01-2024 om 12:01:

maar als er geen probleem is en je dochter nooit iets hoeft te doen voor school en perfect functioneert op weinig slaap en rust, waarom trek je je dan iets aan van wat de docent zegt en kom je het hier checken? Je weerlegt namelijk alles en volgens jou heeft ze nergens moeite mee. Dan zou je de woorden van de docent al meteen naast je neergelegd moeten hebben. Ik mis de bedoeling van dit draadje dus.

Precies dit. 

Met welke bedoeling heeft To dit draadje dan geopend?

Kimdekim

Kimdekim

05-01-2024 om 12:07 Topicstarter

Nieuwsgierigheid vooral

Kimdekim schreef op 05-01-2024 om 10:00:

[..]

Ze werkt 2 van de 3 dagen. Dus of ze slaapt en half uurtje later op woensdag of op dinsdag. Als je tot 4 uur naar school gaat kan je dus om 16.45 eten. Dat gaat dan wel snel ( want ik werk op donderdag ook). Wat doen normale gezinnen samen met een kind op kamers en een puber? Ik heb geen idee. Wij kijken naar het sporten van de kinderen, mijn dochters vriendinnen zijn hier vaak en we proberen om 1x per maand met zijn allen naar mijn schoonouders te gaan. Ik doe wel mee in het huishouden want ik wel parttime maar mijn man doet ook echt nog wel wat.

Profielwerkstuk is pas vanaf februari en ze heeft pas 1 boek moeten lezen voor Engels.

Het schema van je dochter is erg vol en druk maar blijkbaar past het goed bij haar en gaat het goed op school, dus is het geen probleem. Persoonlijk vind ik wel dat jullie erg weinig samen als familie doen / quality time samen hebben. Maar jullie behoefte ligt daar waarschijnlijk niet en is het meer ieder voor zich mede door de sport. Hier eten we altijd samen en vaak ook wel een koffie/ thee moment later op de avond. Elke week wel een avond dat we iets samen doen bv film kijken met elkaar of een spel doen o.i.d..Hoe doen je vrienden het binnen hun gezinnen? Soms is het weleens fijn om dat af te kijken en nieuwe ideeen op te doen.

Kimdekim

Kimdekim

05-01-2024 om 12:17 Topicstarter

MamaE schreef op 05-01-2024 om 10:28:

[..]

Wel knap, blijkbaar is ze heel slim. Ik denk dat je alles bij elkaar genomen dat uur per week wel onderschat. Huiswerk dat ze in tussenuren doet is ook huiswerk. Maar alsnog is het heel weinig. Een docent gaat natuurlijk ook niet uit van een situatie waarbij huiswerk niet gemaakt of overgeschreven wordt. Dus die denkt bij het zien van dit schema 'wanneer maak jij in vredesnaam huiswerk?' en het antwoord 'dat doe ik niet/nauwelijks' strookt dan weer niet met haar resultaten.

Klopt dat idd tussenuren ook meetellen.  Maar thuis besteed ze echt heel weinig tijd aan school.  Ik heb uiteraard geen zich op wat ze op school doet.  Zolang haar resultaten goed zijn controleer ik niks. 

Flanagan schreef op 05-01-2024 om 11:33:

Kim, in dit draadje beschrijf je je dochter als iemand die haar leventje met alle drukte prima kan handelen. Ik las net je andere draadje waarin bleek dat ze de toetsweken minder relaxed doorloopt. Die stress kan je niet je ogen voor sluiten, zeker niet in een jaar van schoolonderzoeken ter voorbereiding van centraal examen.

Klopt,  toetsweek is er altijd stress.  Dan doet ze overigens niets aan buitenschoolse activiteiten.  Ze werkt niet,  voetbalt niet en traint niet.  2 weken is ze dan volledig met school bezig.  

Kimdekim schreef op 05-01-2024 om 12:07:

Nieuwsgierigheid vooral

OK.

Ik ben veel kritischer op de tijdsindeling van mijn zoon in 5 vwo. Hij heeft ook een druk schema, dus wij houden al jaren in de gaten of hij wel genoeg tijd heeft voor huiswerk (en dat ook doet!), rust en slaap. Dat wordt al vanaf de brugklas terloops met anderen besproken, bijvoorbeeld met de ouder van een club-en klasgenoot met het zelfde zware trainingsschema, of een oud-klasgenoot. Dat iemand dus geen flauw benul heeft van of haar kind relatief veel of weinig doet in een week vind ik dus best apart. Vooral aan huiswerk! Dit lijken mij juist de onderwerpen die wel eens ter sprake komen als je kinderen hebt van ongeveer dezelfde leeftijd. Ik vind het ook bijzonder dat je dus blijkbaar ook geen vragen stelt bij het feit dat ze thuis nauwelijks huiswerk doet. Een rondje navragen bij ouders van vwo 5 zal niet opleveren dat het normaal is dat er geen huiswerk is. Volgens mij heeft mijn zoon bij 7 uur les toch voor minstens 5 vakken huiswerk, vaak ook gewoon 7. Huiswerk vergeten (of niet gemaakt) wordt ook genoteerd in Magister, dus niet maken of van anderen overschrijven (omdat je dochter geen zin of tijd heeft?) zou wel reden zijn voor een gesprek. En wij zijn ook wat kritischer op zijn verplichtingen. Dus op zaterdag verplichtingen zoals vroeg coachen en een wedstrijd? Dan niet vrijdagavond na laat werken nog de hort op. In ieder geval niet als structureel gebeuren. Hij zou dan moeten kiezen.  

Kimdekim

Kimdekim

05-01-2024 om 13:41 Topicstarter

Valeria schreef op 05-01-2024 om 13:33:

[..]

OK.

Ik ben veel kritischer op de tijdsindeling van mijn zoon in 5 vwo. Hij heeft ook een druk schema, dus wij houden al jaren in de gaten of hij wel genoeg tijd heeft voor huiswerk (en dat ook doet!), rust en slaap. Dat wordt al vanaf de brugklas terloops met anderen besproken, bijvoorbeeld met de ouder van een club-en klasgenoot met het zelfde zware trainingsschema, of een oud-klasgenoot. Dat iemand dus geen flauw benul heeft van of haar kind relatief veel of weinig doet in een week vind ik dus best apart. Vooral aan huiswerk! Dit lijken mij juist de onderwerpen die wel eens ter sprake komen als je kinderen hebt van ongeveer dezelfde leeftijd. Ik vind het ook bijzonder dat je dus blijkbaar ook geen vragen stelt bij het feit dat ze thuis nauwelijks huiswerk doet. Een rondje navragen bij ouders van vwo 5 zal niet opleveren dat het normaal is dat er geen huiswerk is. Volgens mij heeft mijn zoon bij 7 uur les toch voor minstens 5 vakken huiswerk, vaak ook gewoon 7. Huiswerk vergeten (of niet gemaakt) wordt ook genoteerd in Magister, dus niet maken of van anderen overschrijven (omdat je dochter geen zin of tijd heeft?) zou wel reden zijn voor een gesprek. En wij zijn ook wat kritischer op zijn verplichtingen. Dus op zaterdag verplichtingen zoals vroeg coachen en een wedstrijd? Dan niet vrijdagavond na laat werken nog de hort op. In ieder geval niet als structureel gebeuren. Hij zou dan moeten kiezen.

Ja ik laat dat dus echt bij mijn kinderen.  Zolang er geen aanleiding is om in te grijpen, grijp ik niet in.  Ze gaat er zelf echt wel verstandig mee om dus ik hoef daar dan niet iets van te vinden.  Als dochter en feestje heeft en zaterdag een wedstrijd in de vroegte dan zorgt ze er zelf voor dat ze een beetje op tijd thuis is,  dat er niet gedronken wordt en dat ze fris op het veld staat.  Ik vind ik dat ze heel veel leert van het coachen van een team.  En ze vindt het ontzettend leuk.  Voor haar is dat ontspanning.  

Valeria schreef op 05-01-2024 om 13:33:

[..]

OK.

Ik ben veel kritischer op de tijdsindeling van mijn zoon in 5 vwo. Hij heeft ook een druk schema, dus wij houden al jaren in de gaten of hij wel genoeg tijd heeft voor huiswerk (en dat ook doet!), rust en slaap. Dat wordt al vanaf de brugklas terloops met anderen besproken, bijvoorbeeld met de ouder van een club-en klasgenoot met het zelfde zware trainingsschema, of een oud-klasgenoot. Dat iemand dus geen flauw benul heeft van of haar kind relatief veel of weinig doet in een week vind ik dus best apart. Vooral aan huiswerk! Dit lijken mij juist de onderwerpen die wel eens ter sprake komen als je kinderen hebt van ongeveer dezelfde leeftijd. Ik vind het ook bijzonder dat je dus blijkbaar ook geen vragen stelt bij het feit dat ze thuis nauwelijks huiswerk doet. Een rondje navragen bij ouders van vwo 5 zal niet opleveren dat het normaal is dat er geen huiswerk is. Volgens mij heeft mijn zoon bij 7 uur les toch voor minstens 5 vakken huiswerk, vaak ook gewoon 7. Huiswerk vergeten (of niet gemaakt) wordt ook genoteerd in Magister, dus niet maken of van anderen overschrijven (omdat je dochter geen zin of tijd heeft?) zou wel reden zijn voor een gesprek. En wij zijn ook wat kritischer op zijn verplichtingen. Dus op zaterdag verplichtingen zoals vroeg coachen en een wedstrijd? Dan niet vrijdagavond na laat werken nog de hort op. In ieder geval niet als structureel gebeuren. Hij zou dan moeten kiezen.

Dit meisje is 16. Buiten dat ik het ook een volle agenda vindt, is er nog wel zoiets als eigen verantwoordelijkheid wat betreft huiswerk maken. Vragen hoe het gaat, prima, maar ik ben blij dat mijn ouders vroegen niet zo bovenop mij zaten wat betreft huiswerk. Wat benauwend. Jouw aanpak zie ik meer voor me bij een 12 of 13-jarige die nog niet zo lang op de middelbare school zit. Straks gaat ze studeren en zal ze het ook allemaal alleen moeten redden. 

Index224 schreef op 05-01-2024 om 13:42:

[..]

Dit meisje is 16. En buiten dat ik het ook een volle agenda vindt, is er nog wel zoiets als eigen verantwoordelijkheid wat betreft huiswerk maken. Vragen hoe het gaat, prima, maar ik ben blij dat mijn ouders vroegen niet zo bovenop mij zaten wat betreft huiswerk. Wat benauwend. Straks gaat ze studeren en zal ze het ook allemaal alleen moeten redden.

Hoezo benauwend? Als we zouden merken dat er door trainingen te weinig tijd voor huiswerk of slaap is, gaat er een training af. Geen kind die dat zelf aangeeft natuurlijk. Daar ben je de ouders voor.

Valeria schreef op 05-01-2024 om 13:45:

[..]

Hoezo benauwend? Als we zouden merken dat er door trainingen te weinig tijd voor huiswerk of slaap is, gaat er een training af. Geen kind die dat zelf aangeeft natuurlijk. Daar ben je de ouders voor.

Het kind is 16, geen 12. Ik zeg alleen dat ik dat benauwend zou vinden. Niet iedereen, en ook niet elk kind, heeft zoveel uur slaap nodig per dag. Sommigen redden het anders ook prima, ook als jij je er niets bij kunt voorstellen.

Genoeg studenten van 17 die al op kamers wonen, zou toch hilarisch zijn als ouders dan nog bijhouden of kind wel genoeg slaapt en of het huiswerk wel wordt gemaakt

Index224 schreef op 05-01-2024 om 13:47:

[..]

Het kind is 16, geen 12. Ik zeg alleen dat ik dat benauwend zou vinden. Niet iedereen, en ook niet elk kind, heeft zoveel uur slaap nodig per dag. Sommigen redden het anders ook prima, ook als jij je er niets bij kunt voorstellen.

Kim was nieuwsgierig. Nu weet ze hoe ik het doe. En hoe jij het niet doet

Kimdekim schreef op 05-01-2024 om 13:41:

[..]

Ja ik laat dat dus echt bij mijn kinderen. Zolang er geen aanleiding is om in te grijpen, grijp ik niet in. Ze gaat er zelf echt wel verstandig mee om dus ik hoef daar dan niet iets van te vinden. Als dochter en feestje heeft en zaterdag een wedstrijd in de vroegte dan zorgt ze er zelf voor dat ze een beetje op tijd thuis is, dat er niet gedronken wordt en dat ze fris op het veld staat. Ik vind ik dat ze heel veel leert van het coachen van een team. En ze vindt het ontzettend leuk. Voor haar is dat ontspanning.

Mijn kinderen zijn ook altijd zelf verantwoordelijk geweest voor hun planning en op tijd scheenbeen van hun zaakjes. 

Ze wisten ook dat ze altijd bij ons komen aankloppen voor hand en spandiensten, advies en ondersteuning bij de planning.

Van activiteiten buiten school letten ze ontzettend veel en in vakanties hebben ze daar ook zeker gedaan. 

Ik snap oprecht niet hoe jouw dochter het volhoudt en hoe ze sommige opdrachten af krijgt.  Een vorm van een ckv dossier en het lezen van een bepaald aantal boeken voor de talen is volgens mij verplicht om een vwo diploma te kunnen halen. 

Kimdekim schreef op 05-01-2024 om 12:17:

[..]

Klopt dat idd tussenuren ook meetellen. Maar thuis besteed ze echt heel weinig tijd aan school. Ik heb uiteraard geen zich op wat ze op school doet. Zolang haar resultaten goed zijn controleer ik niks.

[..]

Klopt, toetsweek is er altijd stress. Dan doet ze overigens niets aan buitenschoolse activiteiten. Ze werkt niet, voetbalt niet en traint niet. 2 weken is ze dan volledig met school bezig.

Dat lijkt me nou juist niet goed als ze veel last heeft van stress. Laat haar dan gewoon lekker voetballen en leuke dingen doen naast het leren zodat ze ook kan ontladen en de focus niet alleen maar bij school ligt.

Kimdekim

Kimdekim

05-01-2024 om 14:53 Topicstarter

Anne1234! schreef op 05-01-2024 om 14:49:

[..]

Dat lijkt me nou juist niet goed als ze veel last heeft van stress. Laat haar dan gewoon lekker voetballen en leuke dingen doen naast het leren zodat ze ook kan ontladen en de focus niet alleen maar bij school ligt.

Klopt, maar daar heeft ze dus geen tijd voor. Door haar slechte planning.  Ze niet dag echt ff aan de bak.  Uiteraard proberen we haar hierbij te helpen.  Geven we tips hoe ze haar werk beter kan verdelen en hebben we aan dat ontspanning ook belangrijk is.  Maar ze is 16 en eigenwijs. Ze zegt dat dit voor haar werkt.   Dus dan maar zo.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.