Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel activiteiten hebben jullie pubers?


Kimdekim

Kimdekim

07-01-2024 om 13:12 Topicstarter

Valeria schreef op 07-01-2024 om 12:49:

[..]

Daar is ook al direct en indirect antwoord op gegeven. Als je leest dat de meeste mensen school wél belangrijk vinden, kun je die indirecte antwoorden wel verder uitwerken toch?

Ik heb nergens gezegd dat ik school niet belangrijk vind.  Ik vind school niet het enige wat belangrijk is.  Andere dingen vind ik ook belangrijk.  Heel moeilijk te begrijpen volgens mij.    


Maar ik snap die opmerking van de docent dan wel. Dochter komt voor een cursus plannen, maar heeft haar agenda zo ramvol zitten met niet-schoolse activiteiten, dat er voor zo’n begeleider ook eigenlijk maar weinig te beginnen is. Wat moet ‘ie dan met haar bespreken? ‘Oké, dan kun je dus op zaterdagavond tussen 22.00 en 23.00 uur nog wat tijd besteden aan wiskunde’ 

Overigens heb ik hier geen oordeel over - ik heb zelf ook vwo 5 gehaald terwijl ik ernaast 40 uur werkte bij de supermarkt 🙈 -, maar ik kan me dus de reactie of vraag van de docent wel voorstellen. Op papier lijkt het onhaalbaar en een recept voor een burn-out. Of het dat ook wordt: dat zien jullie beter dan wij. 

Verder is het natuurlijk voor school wel een doel dat leerlingen overgaan naar een volgend jaar, dus dat jullie (en ouders van vriendinnen) het allemaal prima vinden dat die meiden er een jaar langer over doen vanwege buitenschoolse activiteiten, dat kan, maar school wordt wel afgerekend op resultaten en zal er toch ook alles aan doen om zoveel mogelijk leerlingen te laten overgaan en te laten slagen. Adviseren om buiten school wat meer ruimte voor schoolzaken te maken, is dus sowieso een logisch advies vanuit school. 

Nou, ik begrijp in dit kader heel goed hoe het komt dat het niet goed gaat met de psychische gesteldheid van jonge meiden tegenwoordig (wat dit weekend uitgebreid in de media was). 

Als er veel meisjes zijn die menen dat zo'n druk schema moet kunnen, snap ik wel dat er een hoop afbranden en/of denken dat ze niet goed genoeg zijn. 

troelahoep schreef op 07-01-2024 om 16:15:

Nou, ik begrijp in dit kader heel goed hoe het komt dat het niet goed gaat met de psychische gesteldheid van jonge meiden tegenwoordig (wat dit weekend uitgebreid in de media was).

Als er veel meisjes zijn die menen dat zo'n druk schema moet kunnen, snap ik wel dat er een hoop afbranden en/of denken dat ze niet goed genoeg zijn.

Maar goed, daarentegen hebben we ook net een paar jaar lockdowns op en af gehad, waarin heel veel dingen niet of maar beperkt konden. Misschien zijn ze nu aan het inhalen? Het is denk ik wel moeilijker voor de huidige pubers om in te schatten hoe veel tijd ze overal voor nodig hebben, die balans is denk ik kwijtgeraakt de afgelopen jaren.

Kimdekim

Kimdekim

07-01-2024 om 17:54 Topicstarter

-Nienke- schreef op 07-01-2024 om 15:31:

Maar ik snap die opmerking van de docent dan wel. Dochter komt voor een cursus plannen, maar heeft haar agenda zo ramvol zitten met niet-schoolse activiteiten, dat er voor zo’n begeleider ook eigenlijk maar weinig te beginnen is. Wat moet ‘ie dan met haar bespreken? ‘Oké, dan kun je dus op zaterdagavond tussen 22.00 en 23.00 uur nog wat tijd besteden aan wiskunde’

Overigens heb ik hier geen oordeel over - ik heb zelf ook vwo 5 gehaald terwijl ik ernaast 40 uur werkte bij de supermarkt 🙈 -, maar ik kan me dus de reactie of vraag van de docent wel voorstellen. Op papier lijkt het onhaalbaar en een recept voor een burn-out. Of het dat ook wordt: dat zien jullie beter dan wij.

Verder is het natuurlijk voor school wel een doel dat leerlingen overgaan naar een volgend jaar, dus dat jullie (en ouders van vriendinnen) het allemaal prima vinden dat die meiden er een jaar langer over doen vanwege buitenschoolse activiteiten, dat kan, maar school wordt wel afgerekend op resultaten en zal er toch ook alles aan doen om zoveel mogelijk leerlingen te laten overgaan en te laten slagen. Adviseren om buiten school wat meer ruimte voor schoolzaken te maken, is dus sowieso een logisch advies vanuit school.

Nee dat klopt ook wel.  Maar het is niet zo dat er geen tijd voor huiswerk is.  Ze moet het alleen wel doen.  Misschien op tijden die voor een ander niet ideaal zijn.  Maar ze heeft elke dag tijd om aan school te besteden behalve woensdag.  Alleen dat wat later op de avond of direct na school.  Als je sport ziet als ontspanning ( wat dat voor haar is) dan heeft ze ervoor of erna altijd minimaal  een uur tijd.  

Overigens heb ik nog eens aan haar gevraagd na al jullie reacties wat zij van haar planning vindt,  of ze geen psychische nood heeft van haar vollebschema en of ze zelf het idee heeft dat ze het druk heeft maar dochter kerk me aan alsof ik gek was.  Ze vindt het prima zo.  Overigens zegt ze ook heel duidelijk dat ze er helemaal geen probleem mee heeft om een dagje minder te gaan werken als het nodig is. 

Kimdekim

Kimdekim

07-01-2024 om 18:00 Topicstarter

-Nienke- schreef op 07-01-2024 om 15:31:

Maar ik snap die opmerking van de docent dan wel. Dochter komt voor een cursus plannen, maar heeft haar agenda zo ramvol zitten met niet-schoolse activiteiten, dat er voor zo’n begeleider ook eigenlijk maar weinig te beginnen is. Wat moet ‘ie dan met haar bespreken? ‘Oké, dan kun je dus op zaterdagavond tussen 22.00 en 23.00 uur nog wat tijd besteden aan wiskunde’

Overigens heb ik hier geen oordeel over - ik heb zelf ook vwo 5 gehaald terwijl ik ernaast 40 uur werkte bij de supermarkt 🙈 -, maar ik kan me dus de reactie of vraag van de docent wel voorstellen. Op papier lijkt het onhaalbaar en een recept voor een burn-out. Of het dat ook wordt: dat zien jullie beter dan wij.

Verder is het natuurlijk voor school wel een doel dat leerlingen overgaan naar een volgend jaar, dus dat jullie (en ouders van vriendinnen) het allemaal prima vinden dat die meiden er een jaar langer over doen vanwege buitenschoolse activiteiten, dat kan, maar school wordt wel afgerekend op resultaten en zal er toch ook alles aan doen om zoveel mogelijk leerlingen te laten overgaan en te laten slagen. Adviseren om buiten school wat meer ruimte voor schoolzaken te maken, is dus sowieso een logisch advies vanuit school.

We hebben het hier wel over meisjes van 16 en 17. Ik mag toch hopen dat ze ook beetje eigen verantwoording mogen pakken voor hun proces.  

overigens zitten deze meiden zitten op HAVO en er zijn vorig jaar van de 7 HAVO klassen er 4 blijven zitten. Er zijn nog maar 3 eindexamenklassen over. School gaf aan nog nooit zo'n slechte resultaten behaald te hebben en zij wijten dit aan corona aangezien deze lichting de kinderen zijn die het minste volledige jaren school hebben gehad.  Ik geloof ook niet dat al die kinderen veel buitenschoolse activiteiten hebben.  Maar dat is een andere discussie.  

Kimdekim

Kimdekim

07-01-2024 om 18:01 Topicstarter

madee schreef op 07-01-2024 om 16:25:

[..]

Maar goed, daarentegen hebben we ook net een paar jaar lockdowns op en af gehad, waarin heel veel dingen niet of maar beperkt konden. Misschien zijn ze nu aan het inhalen? Het is denk ik wel moeilijker voor de huidige pubers om in te schatten hoe veel tijd ze overal voor nodig hebben, die balans is denk ik kwijtgeraakt de afgelopen jaren.

Hier hebben beide kinderen best wel last van FOMO gehad.  Maar ik heb het idee dat dit nu wel echt minder is.  

Kimdekim schreef op 07-01-2024 om 18:00:

[..]

We hebben het hier wel over meisjes van 16 en 17. Ik mag toch hopen dat ze ook beetje eigen verantwoording mogen pakken voor hun proces.

overigens zitten deze meiden zitten op HAVO en er zijn vorig jaar van de 7 HAVO klassen er 4 blijven zitten. Er zijn nog maar 3 eindexamenklassen over. School gaf aan nog nooit zo'n slechte resultaten behaald te hebben en zij wijten dit aan corona aangezien deze lichting de kinderen zijn die het minste volledige jaren school hebben gehad. Ik geloof ook niet dat al die kinderen veel buitenschoolse activiteiten hebben. Maar dat is een andere discussie.

Euhm mijn zoon heeft net zoveel onderbroken school gehad als de lichting van jouw kind. Alleen vond het bij mijn zoon in de jaren waarin een basis werd gelegd voor lezen en rekenen.

Dus; je dochter heeft een volle planning. Dat vindt zij prima en jij ook. Het doet haar goed, ze haalt prima punten op school, sport, ontwikkelt zich op buitenschoolse vlakken, werkt voor haar geld, heeft voldoende sociale contacten enz. Jullie zijn beiden tevreden. Toch heeft ze zich gemeld voor een cursus planning ivm stress in de toetsweek. Maar eigenlijk is haar planning helemaal goed zoals die is. En stress in de toetsweek ligt niet aan de planning want ook bij een andere planning zou ze pas op het laatste moment beginnen. Haar planning is gewoon helemaal top zo. En daarom gaat ze naar een cursus plannen. Waar degene die de cursus geeft toch iets aan haar planning wil doen. Maar dat vinden jullie niet nodig, want zoals gezegd, alles gaat helemaal goed. En daarom een topic op een forum over deze planning, en over hoe anderen dat doen. 

Want als je op een levensgebied helemaal geen problemen hebt, dan ga je daar cursussen over volgen en vragen over stellen op fora...

Kimdekim

Kimdekim

07-01-2024 om 19:46 Topicstarter

Meesje schreef op 07-01-2024 om 18:42:

Dus; je dochter heeft een volle planning. Dat vindt zij prima en jij ook. Het doet haar goed, ze haalt prima punten op school, sport, ontwikkelt zich op buitenschoolse vlakken, werkt voor haar geld, heeft voldoende sociale contacten enz. Jullie zijn beiden tevreden. Toch heeft ze zich gemeld voor een cursus planning ivm stress in de toetsweek. Maar eigenlijk is haar planning helemaal goed zoals die is. En stress in de toetsweek ligt niet aan de planning want ook bij een andere planning zou ze pas op het laatste moment beginnen. Haar planning is gewoon helemaal top zo. En daarom gaat ze naar een cursus plannen. Waar degene die de cursus geeft toch iets aan haar planning wil doen. Maar dat vinden jullie niet nodig, want zoals gezegd, alles gaat helemaal goed. En daarom een topic op een forum over deze planning, en over hoe anderen dat doen.

Want als je op een levensgebied helemaal geen problemen hebt, dan ga je daar cursussen over volgen en vragen over stellen op fora.

Inderdaad.  Goed begrepen. 
Weet je ik heb helemaal geen zin om uit te leggen hoe dat gegaan is met die cursus want het is veel leuker om mensen problemen aan te praten. 

Kimdekim schreef op 07-01-2024 om 17:54:

[..]

Nee dat klopt ook wel. Maar het is niet zo dat er geen tijd voor huiswerk is. Ze moet het alleen wel doen. Misschien op tijden die voor een ander niet ideaal zijn. Maar ze heeft elke dag tijd om aan school te besteden behalve woensdag. Alleen dat wat later op de avond of direct na school. Als je sport ziet als ontspanning ( wat dat voor haar is) dan heeft ze ervoor of erna altijd minimaal een uur tijd.

Overigens heb ik nog eens aan haar gevraagd na al jullie reacties wat zij van haar planning vindt, of ze geen psychische nood heeft van haar vollebschema en of ze zelf het idee heeft dat ze het druk heeft maar dochter kerk me aan alsof ik gek was. Ze vindt het prima zo. Overigens zegt ze ook heel duidelijk dat ze er helemaal geen probleem mee heeft om een dagje minder te gaan werken als het nodig is.

Als ik zo alle berichten van to lees verwacht ik niet dat dochter ineens meer huiswerk gaat maken wanneer ze meer tijd daarvoor zou hebben. Waarom zou ze eigenlijk ook? Ze haalt het ook met bv wiskunde overschrijven. Ze heeft niet de mentaliteit om voor een 9 te gaan zo te zien. En dat is ook prima. Ik had dat ook niet. Schreef ook vaak huiswerk over of deed dat nog snel even voor de les. Ik ging ook blokken voor de toetsen. Ik lette wel op in de meeste lessen (als de leerkracht me voldoende kon boeien) en kwam zo best ver. Tot havo 4. Toen bleef ik zitten. Was mijn eigen schuld wel. 

Ik vind je laatste zin wel belangrijk om te onthouden. Je dochter wil best wat inleveren aan tijd om te werken. Wanneer je merkt dat het toch niet meer werkt en ze onvoldoendes gaat halen of echt teveel stress ervaart in de toetsweken kun je hierop terugkomen. 

Het doel is minder stress in toetsweken. Als ze dat wil, zal ze ergens iets moeten aanpassen. Want als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.
Als zij zich prettig voelt bij het huidige schema en niets wil aanpassen en jullie zijn er ook oké mee, dan is dat prima, maar betekent dat dus wel dat de stress in toetsweken zal blijven. En heeft een cursus ook niet zo veel zin. 

Kimdekim

Kimdekim

07-01-2024 om 23:03 Topicstarter

Decembermamma schreef op 07-01-2024 om 18:27:

[..]

Euhm mijn zoon heeft net zoveel onderbroken school gehad als de lichting van jouw kind. Alleen vond het bij mijn zoon in de jaren waarin een basis werd gelegd voor lezen en rekenen.

Ja klopt ik heb het over de middelbare school.  

Lekker druk hoor! Die van ons werkt nog niet, dus dat scheelt. Het gaat er vooral om of je dochter het zelf leuk vind en alles goed gaat. Hou dat in de gaten en als school er onder komt te lijden dan kan je samen bekijken wat je evt zou kunnen schrappen om alles meer in balans te krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.