Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel activiteiten hebben jullie pubers?


Kimdekim schreef op 04-01-2024 om 11:19:

[..]

Ze is 16. Ze haalt voldoende cijfers en vindt zelf dat ze het niet mega druk heeft. Ze werkt maar 2 van die 3 avonden alleen als er heel veel zieken zijn draait ze er 3. Of in de vakantie.

Ik heb zelf geen puber, maar ben het natuurlijk wel geweest. Ik vind haar actief, maar niet te. Als dit bij haar past, het goed gaat op school en werk en ze is niet bijzonder moe, lijkt het me niet gek.

Heerlijk zo'n actief kind die goed in haar vel zit en blij wordt van alles dat ze doet. Daar raak je niet overspannen van, ik lees niets over stress en oververmoeidheid. Ook gaat het goed op school, dus ik zie geen probleem. Als het toch allemaal op den duur wat veel wordt is een stapje minder altijd nog een mogelijkheid.

Wanneer studeert kind ooit nog?

Ik was in mijn 5de jaar minstens 2 uur per dag taken aan 't maken en aan 't studeren. En ik haalde het altijd met de hakken over de sloot.

En ik zou een kind van 16 never nooit tijdens een schoolweek tot na 21u laten werken. Dan mag het stoppen, mag ze uitbollen, rusten, douchen en een beetje op tijd naar bed want de volgende ochtend moet ze er waarschijnlijk weer op tijd uit voor school.
Dat tot 23u30 werken gaat waarschijnlijk loeihard ten koste van slaap. Want tel "effe naar huis komen", op adem komen, misschien nog studeren of een taak afmaken*, ... en voor 1 à 2u 's nachts ligt dat kind natuurlijk niet in bed.



*Het is niet dat ze tussen half 5 en half 6 veel meer tijd heeft dan snel iets eten. (Om 18u beginnen werken betekent waarschijnlijk ook het huis uitlopen om half 6 à kwart voor 6.) Dus blijft dat huiswerk weer liggen.

Ik vind het dus een vrij krankzinnig en véél te druk rooster. Zonder tijd om ooit fatsoenlijk uit te rusten of zelfs maar gewoon effe een uurtje uit te blazen.

Vergeleken met onze pubers is het enorm vol. Oudste (19) studeert (hbo), werkt één avond en één dag in het weekend bij een bouwmarkt en gaat daarnaast 1 of 2 keer per week naar de gym. Dat is het. Tussendoor spreekt ‘ie af met z’n vriendin of met vrienden.
Middelste (17) studeert ook (mbo), werkt ook een avond en een weekenddag en doet niet (meer) aan sport. Jongste (14) zit in 3 vwo, heeft een krantenwijkje in het weekend en doet 1 avond aan sport.

 

Ik zou zelf echt spontaan depressief worden van zo'n planning, maar ik ben jouw dochter niet. Maar nooit een dag thuiskomen en niet meer de deur uit moeten en nooit een dag helemaal geen verplichting. Lijkt me vreselijk (nu dan, ik kan me eigenlijk niet terughalen hoe ik dat als puber had gevonden). Maar doordeweeks werken tot 22.30 of zelfs 23.30?  Dat zou voor mij echt geen optie zijn (geweest). 

Maar als zij het prettig vindt, en het gaat goed met haar en met school dan is er niets aan de hand toch. 

Kimdekim

Kimdekim

04-01-2024 om 18:29 Topicstarter

Marty1984 schreef op 04-01-2024 om 18:00:

Wanneer studeert kind ooit nog?

Ik was in mijn 5de jaar minstens 2 uur per dag taken aan 't maken en aan 't studeren. En ik haalde het altijd met de hakken over de sloot.

En ik zou een kind van 16 never nooit tijdens een schoolweek tot na 21u laten werken. Dan mag het stoppen, mag ze uitbollen, rusten, douchen en een beetje op tijd naar bed want de volgende ochtend moet ze er waarschijnlijk weer op tijd uit voor school.
Dat tot 23u30 werken gaat waarschijnlijk loeihard ten koste van slaap. Want tel "effe naar huis komen", op adem komen, misschien nog studeren of een taak afmaken*, ... en voor 1 à 2u 's nachts ligt dat kind natuurlijk niet in bed.



*Het is niet dat ze tussen half 5 en half 6 veel meer tijd heeft dan snel iets eten. (Om 18u beginnen werken betekent waarschijnlijk ook het huis uitlopen om half 6 à kwart voor 6.) Dus blijft dat huiswerk weer liggen.

Ik vind het dus een vrij krankzinnig en véél te druk rooster. Zonder tijd om ooit fatsoenlijk uit te rusten of zelfs maar gewoon effe een uurtje uit te blazen.

Ze doet niet zoveel aan school.  Hoogstens een uurtje per week dus dat valt al weg.  Als ze tot 23.30 werkt is het douchen en naar bed.  Normaal ligt ze om 23.00 in bed maar op woensdag heeft ze het eerste uur vrij dus dan gaat ze ook wel eens later. Ze durft ook vlotnog te bellen dat ze wat later is omdat ze nog even gaat toepen met haar collega's.  Later dan 12 uur mag dat niet want wij halen haar op en dat vind ik te laat voor mezelf.  

Ik snap die docent ergens wel. Met deze planning is er nauwelijks tijd voor huiswerk en de meeste leerlingen zullen dat toch moeten doen. Jouw dochter ook, alleen ze doet het blijkbaar niet, omdat ze andere dingen belangrijker vindt. Dus echt een realistische planning is het gezien de verwachtingen in 5vwo niet. Maar als het jouw dochter lukt en school lijdt er niet onder, dan kan het in haar situatie blijkbaar wel.

Zolang ze niet er niet te moe van wordt, vrolijk is, goed in haar vel zit en goede voldoendes scoort voor haar school vakken zie ik niet echt een probleem.
Niet ieder kind besteed even veel tijd aan huiswerk om voldoendes te halen. Mijn kinderen maakten in de vijfde ook zelden meer dan een uur huiswerk per dag.
Ieder kind heeft ook zijn eigen energie niveau en blijkbaar is het hare hoog.
Mijn kinderen deden ook altijd veel naast school. Als ouder zou ik alleen wel goed op de werktijden letten. Door de week hadden ze van mij niet zo laat mogen werken ook omdat ik zelf na 22.30 rust in huis wilde.

Mij lijkt het ook (te) vol en te weinig lummeltijd.

Mijn dochter was/is ook zo. Iets jonger was haar schema ook zo vol, met name door haar topsport op nationaal niveau. Ze vond het fantastisch, 100% drive en inzet. Lang verhaal kort: ze is ernstig oververmoeid geraakt na een griep(je). Dat lag aan een (veel) te druk schema voor m sport en school, dat ze zelf wilde volgen, en aan haar eetpatroon.

Ik heb het niet aan zien komen. De trainers en leraren ook niet. In die zin vind ik het heel goed dat de docent zijn zorg uitspreekt. 

Mogelijk kan jouw dochter dit prima handelen. Maar toch goed om alert op te zijn op signalen als hoofdpijn, langere hersteltijd na inspanning of ziekte ed.

Kimdekim

Kimdekim

04-01-2024 om 18:53 Topicstarter

TrefleQ schreef op 04-01-2024 om 18:40:

Mij lijkt het ook (te) vol en te weinig lummeltijd.

Mijn dochter was/is ook zo. Iets jonger was haar schema ook zo vol, met name door haar topsport op nationaal niveau. Ze vond het fantastisch, 100% drive en inzet. Lang verhaal kort: ze is ernstig oververmoeid geraakt na een griep(je). Dat lag aan een (veel) te druk schema voor m sport en school, dat ze zelf wilde volgen, en aan haar eetpatroon.

Ik heb het niet aan zien komen. De trainers en leraren ook niet. In die zin vind ik het heel goed dat de docent zijn zorg uitspreekt.

Mogelijk kan jouw dochter dit prima handelen. Maar toch goed om alert op te zijn op signalen als hoofdpijn, langere hersteltijd na inspanning of ziekte ed.

Misschien dat ook meespeelt dat mijn dochter altijd een bezig bijtje is geweest.  Tot een jaar geleden was ze erg serieus bezig in de paardensport. Ze reed 4 a 5x per week en deed serieus mee aan wedstrijden. Toen ze daarmee stopte viel ze een beetje in een gat.  Ze had altijd haar sociale leven om haar pony en later paard heen gepland. En was altijd al gewend om zo druk te zijn.  Mijn man is overigens ook zo.  Die werkt 60 uur.  Traint samen met mijn dochter de mo11. Mist geen wedstrijd van dochter,  voetbalt zelf ook en traint tussendoor voor de marathon.  Ik heb zelf echt veel meer rust nodig.  Ik zie dat mijn dochter wel eens moe is een dan neemt ze ook gewoon de tijd. Dan vraagt ze of iemand een dienst wil overnemen op zondag en houdt ze lekker en pyjamadagje. Het voetbalseizoen loopt natuurlijk ook maar tussen augustus en december en februari en mei.  

Mis in dit schema de tijd die je dochter aan huiswerk/leren besteed. Komt dat omdat ze wellicht een aantal tussenuren heeft op school en dus op school al veel aan huiswerk etc kan doen? Of zijn de uren op school daadwerkelijk van 08.15 tot de eindtijden die jij opgeeft?
Onze dochter had ook zo’n soort schema als jouw dochter (min het training geven/coachen) in de laatste 2 jaren op de middelbare school. Maar ze had dan ook elke dag zeker 1 tussenuur en hoefde maar 1x per week om 8.15 uur te beginnen, rest van de week later. Dus ze kon al veel op school doen. Wellicht jouw dochter ook? Dan vind ik dat schema niet te druk.

Kimdekim

Kimdekim

04-01-2024 om 19:03 Topicstarter

Ze begint 2x om 8.15. Volgens mij heeft ze 2 tussenuren. Huiswerk maakt ze zaterdag tussen 17.00 en 20.00 en zondag na 18.00. Maar ze zal ongeveer 1 uur per week aan haar huiswerk besteden

Als dat voldoende voor haar is, en je zegt dat ze goede cijfers heeft, dan is het toch goed. Dat de leraar haar schema te druk vindt, kan . Iedereen is anders, wat de een te druk vindt, vindt een ander rustig. Lekker laten gaan, zou ik zeggen

Kimdekim schreef op 04-01-2024 om 18:29:

[..]

Ze doet niet zoveel aan school. Hoogstens een uurtje per week dus dat valt al weg. Als ze tot 23.30 werkt is het douchen en naar bed. Normaal ligt ze om 23.00 in bed maar op woensdag heeft ze het eerste uur vrij dus dan gaat ze ook wel eens later. Ze durft ook vlotnog te bellen dat ze wat later is omdat ze nog even gaat toepen met haar collega's. Later dan 12 uur mag dat niet want wij halen haar op en dat vind ik te laat voor mezelf.

Ik vind het wel raar dat ze haar tot zo laat laten werken. Dat mag officieel niet en zou ik, als ik jullie was, ook niet goed vinden. Op doordeweekse dagen mag je als 16 of 17 jarige, maximaal tot 23 uur werken en maximaal 9 uur per dag waarbij schooltijd meetelt. Mijn dochter werkt ook in de horeca en alle scholieren bij haar op het werk laten ze op doordeweekse dagen max. van 17 tot 22 uur werken. Als ze vrij is blijft ze meestal wel tot sluit maar anders niet. 

Kimdekim

Kimdekim

04-01-2024 om 21:35 Topicstarter

Anne1234! schreef op 04-01-2024 om 21:32:

[..]

Ik vind het wel raar dat ze haar tot zo laat laten werken. Dat mag officieel niet en zou ik, als ik jullie was, ook niet goed vinden. Op doordeweekse dagen mag je als 16 of 17 jarige, maximaal tot 23 uur werken en maximaal 9 uur per dag waarbij schooltijd meetelt. Mijn dochter werkt ook in de horeca en alle scholieren bij haar op het werk laten ze op doordeweekse dagen max. van 17 tot 22 uur werken. Als ze vrij is blijft ze meestal wel tot sluit maar anders niet.

Anders ligt ze toch niet in bed rond die tijd dus 1x per week kan het wel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.